20. okt 2007, 21:49
Et batteri selvadlader sig selv på ca. 3 måneder, nogle holder lidt længere.
Vores nickel-metalhydrid og nickel-cadmium batterier skal køres flade engang i mellem for at holde på kapaciteten. At køre et blybatteri fladt er mordforsøg af første grad..
FruDyhr, må Fruen sove godt under vinterens forløb. Hun går ikke glip af noget, derude i salthelvedet som kommer.
Ja, bilen ville klart have bedre af at blive styltet op på 4 huggeblokke, fra farmors gamle æbletræ. Sidste vinter stod bilen i min egen garage, men den fylder ad helvede til. Jeg gik og skubbede til den for ikke at få æggeformede dæk. Det fik den alligevel, men efter et par dages kørsel have de fået deres runde form igen.
Min '61 Trubbnos som står i den lille garage, er fyldt op med havehynder og gammelt børnetøj, der er jo en kvinde i huset. Det er slut til sommer, den skal på banen igen, efter at have stået i 6-7 år. Den har et par små lokale rusthuller, det er alt. Måtte aflevere pladerne i forb. med indførelsen af det obligatoriske syn, samtidigt med at jeg forsvandt på typekursus i Canada i 3 måneder. Nu er savnet efter at igen køre i rigtig-rigtig SAAB så stort at der skal tages action.
Man starter med at rydde op:
Når man stiller en bil til side for vinteren, skal den være stinkende driftsgennemvarm, så intet kondens findes i den. Man må ikke starte den op mens den er i hi, med mindre man så kører den rigtigt gennemvarm. Hellere tørne den for hånd eller på starteren, men med primærstrømmen til tændingen afbrudt.
På tale om konservering, har jeg noget Evinrude Storage Fogging Oil, som Cabben dog ikke har fået, men min Trubbnos står med sådan noget stads i cylindrene.
Her et billede af aerosol'en, som med lidt rettelak har fået en stavemodifikation. Man er vel en seksuelt småforstyrret mandsperson:
Min '69 99'er skal så ind lige om lidt. Udrykkerlejet er baldret og har været det 3-4 år. Nu er koblingslamellen groet fast i svinghjulet, så den ikke kan koble ud, så der er lidt vinterhygge forude. Der er 18-20°C. i hallen, fra centralvarmeradiatoren, så man skal ikke rende og fryse mens man hygger sig.
Piperen står i Ringsted, konserveret. På den er tændrørene taget ud og er erstattet med specielle plugs med Silica Gel i, til at absorbere evt. fugtighed i cylindrene. Den har samme tændrørsstørrelse som en TT, men disse plugs har jeg ikke kunnet finde til bilers 14 mm. huller. Her et billede af de to øverste tændrørserstatninger i venstre cylinderbank. Køleskabsmagneten er anbragt for underholdningens skyld:
Jeg lemmer 250,-/md. for at have Cabben stående i laden på Sydsjælland.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262