2,1 liters motoren - holder den?
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Nicolai, vist skal den ikke sige sådan, men det gør den. Det lyder som stempelklapren, og jeg har aldrig hørt det på en 2.0. 
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking

Motoren har rullet under 100.000 km, den blev skiftet i ca. 1996.
Men det kan da godt være den skal gennemgåes, den skal jo trækkes op under alle omstændigheder da et batteri har lavet lidt bix på et tidspunkt....
Men det kan da godt være den skal gennemgåes, den skal jo trækkes op under alle omstændigheder da et batteri har lavet lidt bix på et tidspunkt....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking

Motoren kører som en drøm (ud over det tændings bøvl jeg døjer med), men det er jo ikke blokkens skyld.
Ingen os, olie forbrug eller alt for meget olie spild.
Ny olie bliver dog hurtigt sort... (husk den er uden kat ).
Bilen har stået stille i lange perioder af gangen, så det kan da godt være den trænger til en gang rensning. Jeg kører aldrig race med den kun 80-90 kmt på landevej og 110-130kmt på motorvej.
Over 130 kmt begynder det bare at larme fra "hatten" og de ramme fri vinduer.
Jeg har tidl. bl.a. haft en 9k 2,0i ikke turbo med B202 motor, den havde samme motor støj ved start, enormt drift sikker og desuden blev olien hurtigt sort på den.
På min sidste 9k fra 95 skulle motoren rulle over 5000 km før olien blev mørk.
Ingen os, olie forbrug eller alt for meget olie spild.
Ny olie bliver dog hurtigt sort... (husk den er uden kat ).
Bilen har stået stille i lange perioder af gangen, så det kan da godt være den trænger til en gang rensning. Jeg kører aldrig race med den kun 80-90 kmt på landevej og 110-130kmt på motorvej.
Over 130 kmt begynder det bare at larme fra "hatten" og de ramme fri vinduer.
Jeg har tidl. bl.a. haft en 9k 2,0i ikke turbo med B202 motor, den havde samme motor støj ved start, enormt drift sikker og desuden blev olien hurtigt sort på den.
På min sidste 9k fra 95 skulle motoren rulle over 5000 km før olien blev mørk.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

Nicolai, jeg ku da godt anbefale en RVS behandling til din 2.1'er..
har prøvet det på min ex-aero med godt resultat, blødere motorgang bl.a.
http://www.fischer-saab.com/rvsintro.htm
har prøvet det på min ex-aero med godt resultat, blødere motorgang bl.a.
http://www.fischer-saab.com/rvsintro.htm
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- viking

Jeg brugte RVS på min tidl. 9k og har haft gode erfaringer med produktet.
Da jeg kun har kørt nogle få 1000 km i min 0,9k cab og har en del arbejde der skal laves først, så der kommer nok ikke RVS på før senerer.
Der skal tages olie tryk , kompressions tryk mv, ombyggest til DI oma.. før der tankes RVS.
Hvis motoren er slidt eller alt ikke er som ønsket kommer der ikke RVS på, det skal ikke bruges som lappeløsning....
Det er planen af beholde min CAB så længe som muligt da de er kult og den kun skal bruges til hygge kørsel...
Da jeg kun har kørt nogle få 1000 km i min 0,9k cab og har en del arbejde der skal laves først, så der kommer nok ikke RVS på før senerer.
Der skal tages olie tryk , kompressions tryk mv, ombyggest til DI oma.. før der tankes RVS.
Hvis motoren er slidt eller alt ikke er som ønsket kommer der ikke RVS på, det skal ikke bruges som lappeløsning....
Det er planen af beholde min CAB så længe som muligt da de er kult og den kun skal bruges til hygge kørsel...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Jeg tror Viking mener at med KAT har man også en mere nøjagtig motorstyring = mindre fejl/fedblanding som forurener olien.Nicolai skrev:At olien bliver hurtigt sort har vel ikke noget med kat´en at gøre, men nærmere et tegn på at olien tager skidtet med sig.Ny olie bliver dog hurtigt sort... (husk den er uden kat ).
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum