Banner cycler

Historie og DKW

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

Historie og DKW

13. nov 2007, 21:24

Hejsa

Var lige sammen med et par venner der kører i MZ-klubben.

Vi fik lige lidt historieudveksling.

Så lige den korte version.

Den motor der ligger i Saab 92 bygger på en DKW-motor

Dampf Kraft Wagen (DKW) voksede sig op til WWII store og stærke som Auto-Union..(senere VAG) og havde oss' lidt MC produktion med MZ.

Det sjove i denne sammenhæng er at DKW er grundlagt af Jørgen Skafte Rasmusssen i 1916, og det var ham der var en af hovedmændene bag Auto-Union.
Han holdt den kørende indtil midt i WWII hvor han ragede uklar med Herrn Hitler og drog hjem til Danmark.
Efter krigen blev han dømt som landsforræder og døde ukendt i 1966 og er begravet i Sorø.

Meeen...Det korte af det lange er at din Saab TT er i familie med MZ(hvilket sikkert vil glæde Edwins), og kører med en dansk motor.

Hilsen

Christian


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

13. nov 2007, 22:28

Som totaktsfreak kender man da Skafte-Rasmussens historie og Walter Kaadens mirakler med resonante udstødninger hos MZ.

SAAB-motoren er ur-DKW, lissom Wartburgs motor men det er SAAB's egen udvikling som gjorde den til den vidunderlige, pålidelige motor den endte med at være.

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

13. nov 2007, 22:37

Ja jeg regnede oss' med at du vidste det meste.
Må oss' gi' dig ret i at forskellen mellem en SaabTT og en Wartburg er markant.
Men jeg ka' godt li' at drille mærkedyrene. Oss' Harley drengene og BSA folket. De skylder lidt for nye mærker på DKW DT125

Har for øvrigt prøvet at køre en Wartburg Rallybil..Scary stuff...

Hilsen

Christian
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 17. feb 2005, 20:04

14. nov 2007, 08:06

Christian skrev
# ......(DKW) ..havde oss' lidt MC....# LIDT - de var op til ww2 blandt verdens største MC mærker - DKWs glansperiode var helt givet på to hjul !!!!

Skafte Rasmusssen, var ikke den store motorkonstruktør - han var mere en developer - før den title var opfundet.
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

14. nov 2007, 09:00

DKW = Das Kleine Wunder.. hed den i folkemunde ;-)
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 26. apr 2004, 11:12

14. nov 2007, 09:31

Og for god ordens skyld:

Auto Union = Audi (ikke VAG). ;)

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

14. nov 2007, 11:43

I dag er Audi jo indlemmet i VAG, således at en Audi er en luksusfolkevogn, på samme måde som en moderne SAAB er en luksus-Opel. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

14. nov 2007, 12:51

Auto Union er jo faktisk senere historie, for det hele startede med Jørgen Skafte Rasmussen der gik på maskinlinjen på et ingeniørteknikum i Sachsen. I 1902 blev han færdig og startede samme år firmaet Rasmussen og Ernst OHG der primært solgte damp maskiner.

4 år senere var der ikke plads nok og han købte gammelt spinderi i Zschopau, hvor han producerede maskiner, metalvarer og amaturer i god kvalitet. Dette fortsatte han med frem til 1917 hvor den tyske hær bad ham konstruere et automobil - Dampf Kraft Wagen (DKW). Hvilket han også gjorde - men det blev aldrig til noget og projektet blev standset i 1923.

Til gengæld kom der gang i produktionen af en lille totakts-legetøjsmotor "Des Knabens Wünsch" (DKW igen) og den blev hurtigt udviklet til en cykelhjælpemotor. Men det faldt mere naturligt at producere en hel motorcykel, så det gjorde virksomheden fra 1921. DKW gik ind i motorsport og vandt. Alt voksede, det var "helt vildt", som tallene illustrerer: I 1927 blev der solgt 27.000 motorcykler, i 1928 43.000 og i 1929 60.000.

I mellemtiden var han også gået ind i bilbranchen med nogle fine små totaktsbiler med forhjulstræk. Bilerne havde super køreegenskaber og blev en stor succes.

Men i 1929 krakkede Wall Street, dog uden i første omgang at genere Rasmussen.

Kort efter faldt bunden ud af markedet. Og den Sachsiske statsbank blev emsig og fremtvang fusionen til Auto Union. I 1932 tvang delstatens nationalbank ham til at lægge sin virksomhed sammen med tre andre bilproducenter.

De tre andre hed Horch, Wanderer og Audi - og lagt sammen med DKW blev det til et logo med fire ringe. I dag sidder netop disse fire ringe som logo på enhver Audi.

Den korte version herefter er at Nazizterne kom til magten og tvang ham ud af DKW. Dette sloges han med i en del år, indtil han i 1938 på befaling af Rigskancelliet fik erstatning for sine tab.
Endvidere blev han udnævnt til æresdoktor ved den tekniske højskole i Dresden. I 1939 blev han tilmed Ridder af Dannebrog.
På ruinerne efter 2. verdenskrig blev DKW startet op igen i vestzonen og blev i 1966 omdøbt til Audi. Men produktionslinjerne og meget af ingeniørkompetencen lå i østzonen. Her blev DKW til IFA og IFA til Wartburg og Trabant. Efter krigen rejste Skafte Rasmussen til Danmark.

Spændende historie :-)
Billede
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

14. nov 2007, 13:10

*** Foregående taler nåede at komme mig i forkøbet med historien, men da vores indlæg er noget forskellige, lader jeg alligevel nedenstående blive hvor det er... ****

----------

August Horch skabte bilmærket med hans efternavn: Horch. Det skulle på tysk betyde noget i retning af "Hør!" (synonym med "Lyt!", ikke stoffet hør), og da stifteren måtte forlade sit firma, skabte han et nyt under det latinske ord "Audi", der skulle betyde nogenlunde det samme som det tyske horch.

Endvidere indgik DKW og Wanderer i Auto-Union. Fire bilmærker = de fire ringe på dagens Audi-biler. Man bibeholdt de enkelte mærker så længe de respektive fabrikker eksisterede, altså samme konstruktion som at Opel og Saab begge ejes af GM.

Auto Union blev købt af Mercedes i 1958, og solgt videre til VW i 1964. VW producerede selv små biler (i modsætning til Mercedes), og var ikke synderligt interesserede i at have DKW som konkurrent til Folkevognen. Man regnede med at totaktsmotorerne ville forsvinde snart, hvilket også skete. I 1969 købtes endvidere NSU, som lagdes ind i samme firma.

I 70'erne var kun NSU og Audi tilbage, og Audi-navnet blev endda brugt på den første VW Polo (som også hed Audi 50). Nogle husker nok NSU Ro80 - en smuk og avanceret bil, hvis Wankel-motor desværre viste sig stærkt upålidelig. Den forsvandt 1977, og dermed NSU-navnet.

Helt til 1985 hed firmaet stadig "Audi NSU Auto Union AG", hvorefter man skiftede navn til Audi AG - men siden 1964 altså ejet af VW.

Såeh..:
9-5Aero skrev:Og for god ordens skyld:

Auto Union = Audi (ikke VAG). ;)

M.v.h.
Tjae... Det er vel et fortolkningsspørgsmål.
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 26. apr 2004, 11:12

14. nov 2007, 13:22

Og fortsætter man historien, så ender det med, at det hele er ejet af Porsche. :)

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

14. nov 2007, 13:29

Porsche 356 Speedster er skam heller ikke en grim bil ( eller billig )
Billede
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

14. nov 2007, 13:35

Ahh, en bil, designmæssigt lige i øjet for Edwins. :D

Billede

- Men jeg har ikke tid til at give den frontmotor og forhjulstræk, så den bliver kørbar, så det bliver ikke til noget.

Var det ikke en sådan som James Dean slog sig selv ihjel i?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

14. nov 2007, 14:34

Nej det var det så ikke.... men derimod en Porsche 550 Spyder

http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... a%26sa%3DG
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

14. nov 2007, 14:57

Stoffer, tak for info, man bliver altid klogere. :oops:

Hvor er den dog usandtroligt elegant og hvor er det synd at ordet "bildesigner" skal slåes op i en historiebog..

Billede :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
michno
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 457
Tilmeldt: 15. maj 2007, 11:58

14. nov 2007, 15:27

Mon ikke James indimellem har været i tvivl om, hvad der var hhv for- og bagende på vognen?

Sød, det er den sgu!

Michno
Brugeravatar
Sharky-1
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 122
Tilmeldt: 10. okt 2007, 20:22

14. nov 2007, 16:44

Tak hos mig er designer et bandeord...

Vores designere har i år præsteret at lave trøjer med 4 arme!!!

Hvor mange mennesker har dog brug for det??
To bee a SAAB, or NOT to bee a SAAB.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

14. nov 2007, 16:56

En lille indisk pige har netop fået fjernet 2 af sine 4 arme, ellers havde hun været potentiel kunde. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Sharky-1
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 122
Tilmeldt: 10. okt 2007, 20:22

14. nov 2007, 17:11

Var det ikke 4 ben hun havde?
To bee a SAAB, or NOT to bee a SAAB.
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

14. nov 2007, 19:53

Hmm, ja så løb den også ud i sandet.... Fra DKW til en pige med 4 arme eller ben
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

14. nov 2007, 20:51

Hvorfor dog det? En tråd kan da godt slingre lidt og dog forblive på sporet? :?

Her en DKW 3=6'er, en nogenlunde, også kun nogenlunde, duelig samtidig totaktskonkurrent til 93/96 Trubbnos. De snød dog ved at have 1000 cc., kyllingerne:

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

14. nov 2007, 20:57

hehe den her tråd er dælem underholdning. DR1 ogTV2 kan ikke konkurere
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

14. nov 2007, 21:26

jow jow vi hygger os da bare...
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Lars-O
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 48
Tilmeldt: 29. sep 2006, 12:49

15. nov 2007, 15:12

DKW havde vist også en model der hed "Meisterklasse", men som i folkemunde blev døbt "kleistermasse", fordi karossen delvist var sammensat af træ, lim og pap, næsten ligesom en moderne kineserbil....

Lars O
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. nov 2007, 15:42

Med billede af den 81-årige August Horch. Jeg vil ha' hans briller:

http://dkw.dk/f89.htm :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 17. feb 2005, 20:04

15. nov 2007, 15:56

http://www.dkw.dk/skafte.htm

Denne kan anbefales - eller lånes ved undetegnede.
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.

Tilbage til "Veteran Forum"