Hej kloge hoveder.
Jeg har en 99'er årg 76. Den starter og kører altid, men de sidste par måneder er den begyndt at hugge lidt - som om tændingen sætter lidt ud på en cylinder af og til. Den gør det ved alle omdrejninger.
Jeg har skiftet rotor, hætten, tændrør og tændkabler - hvad er næste ting jeg skal tjekke/skifte i mit forsøg på at få en jævn motorgang.
/Anders
99'er hugger lidt - hvad kan det være?
Redaktør: Bestyrelsen
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Det kunne måske være selve strømfordeleren? Jeg mener at Edwins herinde har postet et indlæg om et eller andet der er galt med de gamle strømfordelere...
og her er indlægget hvor Edwins blot er en af dem der svarer.
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 8mfordeler
mvh
Troels
og her er indlægget hvor Edwins blot er en af dem der svarer.
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 8mfordeler
mvh
Troels
- Anders_Møller
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
hmm - den med karburatoris forfølger jeg lige lidt med noget sprit. Den med slidt strømfordeler tror jeg desværre ikke på, det er dukket op efter 3-4 måneders stilstand - den kørte perfekt før stilstanden, men ikke efter - så den er vel ikke pludselig blevet slidt ?
/Anders
/Anders
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Indlæg
Jeg ville nok focusere på platinerne. Jeg har før oplevet at de korroderer ved stilstand, selvom kontaktfladerne pr. definition er af ædelmetal.
Igen vil jeg hårdnakket påstå at fejlende ell. manglende tændingsforstilling ikke giver anledning til huggeri og udsættere, men at man får manglende motorydelse og højere benzinforbrug.
Bilen har automatisk, bimetallisk valg af forvarme til karburatoren. Karburatoris optræder først og fremmest ved tomgang, og lidt derover, pga. den høje gashastighed gennem det næsten lukkede spjæld. Jeg har aldrig selv brugt karburatorsprit på min 99, for at forhindre isdannelse, men bilen har i ny og bæ fået et skvæt, for at sikre sig at der ikke er vand i tanken.
Igen vil jeg hårdnakket påstå at fejlende ell. manglende tændingsforstilling ikke giver anledning til huggeri og udsættere, men at man får manglende motorydelse og højere benzinforbrug.
Bilen har automatisk, bimetallisk valg af forvarme til karburatoren. Karburatoris optræder først og fremmest ved tomgang, og lidt derover, pga. den høje gashastighed gennem det næsten lukkede spjæld. Jeg har aldrig selv brugt karburatorsprit på min 99, for at forhindre isdannelse, men bilen har i ny og bæ fået et skvæt, for at sikre sig at der ikke er vand i tanken.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Anders_Møller
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Hej Edwins - jeg tjekker platinerne - og ellers har jeg fundet ud af at mit problem ligner Vibekes problem meget - så jeg "sniffer" lige lidt med på alle de råd der er givet der. Bortset fra det kører bilen ikke langt på literen, 8-10 km. Benny; nej, den er tanket op flere gange efter stilstanden, næsten fra tom tank, så det er ikke "gammel" benzin. Jeg har nu heller ikke oplevet problemer med gammel benzin før efter 3-5 måneders stilstand - jeg tror det skal være væsentlig ældre før det kan komme på tale.
/Anders
/Anders
- Vels
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Hej Anders,
Nej den bliver ikke pludselig slidt - strømfordeler altså.
Jeg husker dog at min gamle Kadett D, men platiner, karburator osv gik perfekt - indtil en dag den begyndte at hugge i det, jeg skiftede platiner, alt det man nu ellers gør når bilen "begynder at hoppe". Det var først da den døde helt et stykke fra hjemmet det måtte tænkes i andre baner - det viste sig at der var 1½ mm slup på strømfordeler akselen og den åbenbart havde bestemt sig for konsekvent at være forskubbet.
Men tjek da lige alt det andet først
Nej den bliver ikke pludselig slidt - strømfordeler altså.
Jeg husker dog at min gamle Kadett D, men platiner, karburator osv gik perfekt - indtil en dag den begyndte at hugge i det, jeg skiftede platiner, alt det man nu ellers gør når bilen "begynder at hoppe". Det var først da den døde helt et stykke fra hjemmet det måtte tænkes i andre baner - det viste sig at der var 1½ mm slup på strømfordeler akselen og den åbenbart havde bestemt sig for konsekvent at være forskubbet.
Men tjek da lige alt det andet først

- Anders_Møller
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Tak for input Vels, jeg hopper lige i arbejdstøjet og ser hvad jeg kan finde af fejl ud fra jeres bemærkninger.
/Anders
/Anders
