Banner cycler

Ledningsbrand, Og900.

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

Ledningsbrand, Og900.

2. dec 2007, 12:59

De er sgu ikke for smarte. Og det skal man se fra en bilfabrik med aner i luftfarten?

Måtte forlade min bil i går aftes, drevet ud af kabinen af røgen fra en ledningsbrand mellem sæderne.

Bilen har tomatgear og har således også en belyst gearvælgerskala. En kilesokkelpære sidder i en holder på gearvælgeren og flytter sig under skalaen sammen med gearvælgeren.

Strømmen til pæren kommer fra den bagvedsiddende tændingskontakts klemme 54. Denne korte grønne ledning løber frem til gearvælgerens pære, holdt af en strip undervejs, sammen med den sorte stelledning.

Da jeg hev dækslet med skalaen af gearvælgerarrangementet lignede det en nedbrændt negerlandsby. Den grønne ledning havde skamfilet til stel og skabt kortslutningen, som har brændt den grønne ledning helt væk.

Hvordan kan det lade sig gøre, var det første jeg tænkte. Sidder der en 50 A sikring i holderen?

Gik så i ledningsdiagrammet. Fjolser. Der er ingen sikring. SAAB har lavet en aftale med Watt, Ohm, Volt og Ampere, om at tændingskredsløbet ikke kan kortslutte, således ingen sikring. Primærspolen i tændspolen, f.eks., kan således ikke falde sammen og kortslutte.

Jeg blev sgu lidt sur, det er simpelthen for tyndt. Går med armen i slynge efter kravebensbrud og kan ikke pt. fjerne midterkonsollen for adgang til rep.

Men SAAB, når jeg bliver i orden igen skal jeg nok ordne den afbrændte ledning og sikre tændingskredsen for Jer og for mig..

Det er sgu ikke studenterhuen der har strammet, da diagrammer og ledningsbundter blev fremstillet. :evil:

Sikringer er til for at forhindre lednings- og komponentbrande, og jeg har flere gange spurgt mig selv, når disse franske baljer overtænder: Hvor var sikringen i dette smør, som skal forhindre at noget sådat sker?

Det viser sig at mit svenske hjemmesløjd ikke er dyt bedre. Eneste undskyldning skulle være skulle være at føreren er til stede når SAAB'en brænder, da der skal være tænding på, for det kan gå galt.

Der fratrækkes et par respektpoints for mærket og tildeles en bjældehue, sådan en som hofnarren rendte rundt med.... :x

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Bennyfrom
EXTREME SAAB FREAK

2. dec 2007, 14:28

Jeg håber da ikke, at din bil er brændt helt til kul ??
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

2. dec 2007, 18:29

Næhh, nej, men 10 cm. ledning er rødglødet over og bilen gik sågar i stå da det skete, pga. det store strømtræk og følgende spændingsfald. Fed ulækker røg væltede ud mellem sæderne, men holdt op da jeg skred fra bilen, efter at have sat tændingen i OFF. Startkontakten under nøglen kunne være blevet svidet af, den lader dog til at være OK.

Alt dette fordi kredsen ikke er sikret. :evil:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator

2. dec 2007, 19:29

Hvis SAAB, som jo generelt set er meget grundige, kan lave sådan en brøler er jeg da lidt bange for hvad andre bilmærker kan have lavet i tidens løb...
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO

9. dec 2007, 13:17

Hej,

Det problem har vi også lige haft!

Problemet opstår på følgende måde:

1) Bilen bliver undervognsbehandlet :)
2) Idioten der gør det, kommer undervognsbehandling op over varmeskjoldet til katalysatoren :roll:
3) Lambda sonden ryger, og benzin forbrændes nu i kat'en, som bliver mere varm end normal. :?
4) Hvad sker der så med undervognsbehandlingen? :idea:
5) Virker varmeskjoldet nu efter hensigten? :idea:

NEJ :evil: => brand ellers smeltede ledninger
Og sidder sidder disse ledninger et sted hvor de er nemme at skifte? NEJ! :evil:
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!

Tilbage til "Classic Forum"