Banner cycler

Må man fjerne den ene airbag?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

2. dec 2007, 20:28

De kan vel fjernes 8) Har selv gjort det i passagérsiden i min egen til fordel for det store, dejlige handskerum, der nu en gang er en ægte 9000-specialitet - og for mig helt uundværligt :wink:

/Henrik

SGT
SAAB-MANIAC

2. dec 2007, 20:51

Er det lovligt, at fjerne sikkerhedsmæssigt udstyr? Kan det synes uden?(hvis det bliver opdaget)
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 08:39

Nope det må ikke fjernes.
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

3. dec 2007, 10:21

Der er så meget man ikke må. Jeg ville ikke betænke mig ét sekund: Hellere handskerum end airbag.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

3. dec 2007, 10:35

Ja, det vakte da en del forargelse herinde, da jeg skrev om konens døde rat-airbag, som jeg har ladet forblive død og så har fået lavet en falsk print-kreds som blinker "Airbag OK" til synsmanden, som godkendte bilen u. bemærkninger.. :mrgreen:

Man skal ikke underkende alle de sikkerhedstiltag der er i en moderne bil, men jeg har da været en klar selvmordskandidat i gamle dage, ved at køre i en bil uden seler, uden airbag, uden kollapsibel ratstamme, med 1-kreds bremsesystem uden ABS.. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 11:25

Der blev spurgt om man måtte.. og ikke hvad man havde lyst til ;)
// Martin Johansen
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. dec 2007, 12:31

Man må alt, bare det ikke bliver opdaget. Så kan man i øvrigt gøre hvad man har lyst til.

Mange biler i dag har mulighed for permanent deaktivering af passager-airbaggen, fordi den kan være lige så farlig som den kan være livreddende. Warning mig her og der og allevegne.

Billede

Man har så travlt med advarsler allevegne. En smøgpakke er overplastret med advarsler om død og ødelæggelse. Hvorfor står det ikke på sprutflaskerne?

Skulle filosofien fastholdes, burde en bil leveres med et lille flot messingskilt på handskerumsklappen :

Advarsel! Dette køretøj kan ved forkert brug eller betjening reducere sine gæster til blævrende, blodige kødklumper som kun kan genkendes på tandsættet.

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 12:39

Jeg må ærligt sige, at jeg faktiskt ikke selv er helt klar over, hvorvidt dette er lovligt eller ej...MEN!!! I al den stund, at bilens øvrige "SRS" udstyr virker ganske upåklageligt, det være sig den resterende airbag i rattet samt de to selestrammere, har jeg meget svært ved at se det "kriminelle" i denne operation!

Der er netop IKKE tale om - på en lemfældig måde - at omgås det lovmæssige, idet der i mit tilfælde ikke er fusket med bilens sikkerhedssystem (som i Edwins tilfælde) i form af noget hjemmebrygget elektronik, der som formål har til hensigt at snyde synsmanden, men i virkeligheden kun er sat i værk for at snyde en anden part - nemlig een selv!!!

Dog har jeg for megen respekt i livet til også at fjerne rat-airbag´en - det ville være direkte dumt og meningsløst, synes jeg, da den tjener sit formål, hver gang bilen er i brug, skønt man forhåbentligt aldrig får brug for den!
Dette er netop ikke tilfældet med den modsatte airbag, der nærmest kun er til "pynt" og optager unødig plads i instrumentbordet - stadig isoleret set, vel at mærke :wink:

Det korte af det lange i en sag som denne må være på den ene side, hvorvidt det rent juridisk er forsvarligt/legalt og på den anden side, om det rent moralsk er iorden. Lovgivningen tager ikke hensyn til det sidste...det er helt op til folk selv, men jeg har ikke på noget tidspunkt kunnet finde noget som helst på skrift af juridisk karaktér, der skulle forhindre mig i at "nedgradere" min bil som i omtalte tilfælde.

Iøvrigt har "svesken" lige erhvervet sig en dugfrisk og aldeles pletfri synsrapport, suppleret med en god gang ros fra selveste synshallens ejermand, så deeeeet!!!

Slutteligt kan jeg da nævne, at mit lille indgreb har vakt så megen inspiration andre steder, at der mindst findes 2 andre tilfælde, hvor dette er blevet lavet... i det ene af tilfældene af undertegnede 8)

Mvh. (og god fornøjelse til de fristede :idea: )
Henrik
Brugeravatar
viking

3. dec 2007, 12:57

Principielt må man ikke fjerne den. :(

Men det er "noller" at GM gaflede handskerummet fordi de ikke lige gad omdesigne området. :roll:

Desuden er det bixet at åbne instrument toppen i de sene 9k modeller, luftposen skal ud, før skruen bag SRS emblemet kan fjernes.... En klar om-er

Man mangler handskerummet meget i MY95- 9k.
Sjovt nok blev der plads til handskerum i 9-5.

I min nye bil kan man tænde/slukke for luftposen, så at fjerne den kan vel ikke være meget være end at slukke enheden.

Ps, jeg har ikke brug for air bag, jeg har min personlige air bag rund om livet :lol:
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 13:12

Citat:

"Desuden er det bixet at åbne instrument toppen i de sene 9k modeller, luftposen skal ud, før skruen bag SRS emblemet kan fjernes.... En klar om-er "

Det er (desværre) ikke korrekt, Viking! Det er mindst lige så let at fjerne toppen på "air-bag-modellerne" som på de gamle, da selve air-bag modulet IKKE skal røres!

På de gamle årgange sidder den skrue, du omtaler, bag en lille gummiprop, der bliver synlig ved åbent handskerum - på de nyere sidder denne (ganske rigtigt) bag SRS-dækpladen, og det er kun denne, der skal fjernes af air-bag relaterede ting! :wink:

/Henrik
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. dec 2007, 14:31

Nu er jeg jo ikke havariekspert, men det slår mig at læse i avisen, hvor ofter føreren slipper fra et færdselsuheld, men slår sine gæster ihjel.

På tale om at lade airbaggen være deaktiveret, som den er når airbag-lampen blinker:
Er min forbrydelse værre end at lade hende køre rundt i en '83er uden airbags, end at deaktivere den eksisterende airbag i hendes '93er?

Ikke at nogens liv skal vejes op mod kontanter, men er der fornuft i at købe en bil til 19.900, og så ofre 10-12.000 på en airbag?

Principielt set er det ikke mere kritisabelt at undlade at reparere en airbag, end at forstsætte med at køre i en fin gammel non-airbagbil, når der findes airbag biler at købe.

Det kræver så mit snyde-trick at holde en bil med dårlig airbag på gaden. Der kan være alt galt med airbaggen, fra en simpel reset, til en total udskiftning.

Det bestemmer airbag-manden helt $elv, det er det rene tag-selv bord.

Jeg har ikke for én krone dårlig samvittighed over hvad jeg har gjort. Det er ingenlunde værre end at lade hende køre 8 år i en non-airbagbil, når der fandtes airbagbiler på markedet.

Airbaggen er en fed detalje men passagererens primære kollisionsbeskyttelse er altså stadigvæk selen.

Det er da også lykkens pamjulefis at jeg annoncerede at jeg havde bevæget mig ind i rumalderen og havde købt en '93 900 til moren med airbag og ABS, og at jeg så nok ville få de lortelamper at se.

Begge lamper er da også set. Den ene, ABS, lader mig diagnosticere og fejlrette, den anden, airbag, sender mig lige lukt i favnen på en airbag-mand, som selv bestemmer prisen. Nix. Njet. :wink:

Tror det var Jensen, som på et tidspunkt spurgte om hvad der skulle til for at variere tiden, hvori SRS lampen tændte efter tændingspåslag: 470 Kohm modstanden bestemmer de 2 sek., som jeg har valgt som on-tid. Større modstand = længere tid tændt:

Billede :wink:

Med lem nr. 262
rene
SAAB-PSYCHO

3. dec 2007, 15:20

Man kan vel lige så godt pille selerne ud også?...de koster en formue hvis de skal skiftes og, er alligevel noget der er "kommet til senere"...i gamle dage virkede bilerne da fint uden seler bagi..
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. dec 2007, 15:32

Tjaee, det kan man vel, vel vidende at den primære kollisionsbeskyttelse og sikkerhed for at man bliver i bilen under en rulletur eller et frontalcrash så er væk. :shock:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

3. dec 2007, 15:42

Tjah, min holdning er klar: Vi kører i nogle en af verdens sikreste biler, så skal man sgu ikke begynde at demontere sikkerhedsudstyr. Undskyld mig, men det er sgu en mærkelig holdning at et skide handskerum betyder mere end passagernes sikkerhed!!!!! :evil:

Og ang. om man demontere en airbag? NEJ! det må man ikke! Der er lavet en afgiftsreduktion, i forbindelse med første registrering af bilen, og fjerner man derefter dette udstyr, så koster det en klækkelig bøde, samt tillægsafgift!

Og hvad sker der den dag man sælger bilen, og man "glemmer" at fortælle den nye ejer, at selestrammere, ABS, airbags m.m. er fjernet/deaktiveret?? Jo, det er sgu skønt, når man unødvendigt "leger" med eget og andres liv. :(

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Brugeravatar
viking

3. dec 2007, 15:59

Der er også ulovligt at tune sin bil mere en 20 % , vi kører i verdens sikreste biler hvorfor ødeløgge det. !!!

""Vi kører i nogle en af verdens sikreste biler, så skal man sgu ikke begynde at TUNE DEM
Undskyld mig, men det er sgu en mærkelig holdning at TUNE bare for at race afsted, så det betyder mere end passagernes sikkerhed!!!!!

Hvis man tuner uden at omreg. så koster det en klækkelig bøde, samt tillægsafgift! """"

Kan i se moralen i det :cry:

Der er mange måder at se samme sag på :shock:

PS : "B235R BSR Steg3 " Har du husket at betale ekstra afgift og fortælle told/skat og din tuning

Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt :lol:
rene
SAAB-PSYCHO

3. dec 2007, 16:34

Hæver et steg3 effekten med mere end 20%?...

Sjovt som folk pludselig ikke kan skelne mellem sikkerhedsmæssige forringelser og forbedringer...Saab's egen livet er for langt til lange overhalinger gælder åbenbart kun i nogle tilfælde...får bilerne for mange kræfter bliver overhalingen overstået for hurtigt eller hvordan?..
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
AndersDragsdahl
SAAB FREAK

3. dec 2007, 16:55

viking skrev:Der er også ulovligt at tune sin bil mere en 20 % , vi kører i verdens sikreste biler hvorfor ødeløgge det. !!!

""Vi kører i nogle en af verdens sikreste biler, så skal man sgu ikke begynde at TUNE DEM
Undskyld mig, men det er sgu en mærkelig holdning at TUNE bare for at race afsted, så det betyder mere end passagernes sikkerhed!!!!!

Hvis man tuner uden at omreg. så koster det en klækkelig bøde, samt tillægsafgift! """"

Kan i se moralen i det :cry:

Der er mange måder at se samme sag på :shock:

PS : "B235R BSR Steg3 " Har du husket at betale ekstra afgift og fortælle told/skat og din tuning

Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt :lol:
Du har fået de 20% galt i halsen.... Det er ulovligt at montere en anden typegodkendt motor med 20% mere effekt (Kw) Og tuning er som hovedregel ulovlig med få undtagelser, da der ikke foreligger Tuv godkendelser på delen/delene monteret på netop DEN type motor... BSR kunne f.eks få godkendt en bil med deres steg3 tun hos tyske Tuv, og dermed ville den kunne synes i danmark med det (Og dermed en identitetsændring som medfører af man skal betale noget xtra i afgift)

Dette emne har været undersøgt/diskuteret MANGE MANGE MANGE gange på hi-speed.dk før det blev den forvoksede børnehave som det er idag :)

Alt i Alt.. Tun som i lyster men lad være med at pive hvis i bliver busted... Synsmanden til det 2årlige syn er ham i skal være mindst bange for.. det er bilinspektøren der kommer når i har ramt et vejarbejde med 250km/t i en bil der kun burde kunne køre 200.. ;)

afslutningsvis vil jeg sige at fjerne en airbag for at få et handskerum, det har jeg kun hovedrysten til overs for... Men jeg ved samtidigt at der til i hvertfald NG900 findes et Kit org fra Saab, og dermed formentligt også en godkendelse.
saabmads
SUPER SAAB FREAK

3. dec 2007, 17:28

det er fuldt lovligt og fjerne airbags, bare lampen tænder når man sider tænding på og der efter går ud efter et par sekunder... har forhørt mig i en synsvirksomhed
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 17:30

Så har du forhørt dig forkert. Det er absolut ulovligt. Utroligt en synsvirksomhed ikke ved bedre...

"Det er fuldt ud lovligt at skyde en mand.. bare ingen opdager det" ?? eller hva?
// Martin Johansen
saabmads
SUPER SAAB FREAK

3. dec 2007, 17:41

Aresdk tag du nu lige og smut ned til din lokale syns mand.... han kan ikke finde et sted i detailforskrifterene det står det er ulovligt, men der står heller ikke det er lovligt... men vis der ikke står det er uloveligt, må det jo betraktes som lovligt

desvære,,,, det er jo bare det somme som på andre biler hvor man kan slukke for en airbag.
er det så også ulovligt i din verden????
AndersDragsdahl
SAAB FREAK

3. dec 2007, 17:46

saabmads skrev:Aresdk tag du nu lige og smut ned til din lokale syns mand.... han kan ikke finde et sted i detailforskrifterene det står det er ulovligt, men der står heller ikke det er lovligt... men vis der ikke står det er uloveligt, må det jo betraktes som lovligt

desvære,,,, det er jo bare det somme som på andre biler hvor man kan slukke for en airbag.
er det så også ulovligt i din verden????
Skal vi ikke være enige om at ved at fjerne selve airbagen fra et typegodkendt system, så har du ændret på dette system som derfor ikke længere følger den beskrivelse som det er typegodkendt efter? Kan du selv se pointen eller vil du fortælle mig at det er lovligt at køre rundt i biler som ikke er typegodkendt?
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. dec 2007, 17:51

Vær ikke i tvivl: Når den airbaglampe tænder lidt før syn er der mange der skruer pæren løs og tager chancen og slipper igennem.. :wink:

Morens bil kom fra syn dagen før overtagelsen. Pæren til ABS var brændt af.

Ny pære i. Den blinkede hidsigt og blev ved. Det opdager en synsmand da. :shock:

Studerede min nogen og 50-årige synsmand, da han satte sig ind i bilen, for at køre den ned af rampen og over til bremseprøve. Han var så befippet over nøglen mellem sæderne, at bilen var startet og alle lamper slukket før han kom til sig selv og bakkede bilen ud. Han havde ikke opdaget en manglende SRS lampe umiddelbart efter tændingspåslag. :D

Med lem nr. 262
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 17:52

saabmads, 9-5Aero har fint forklaret hvorfor du ikke må.
// Martin Johansen
saabmads
SUPER SAAB FREAK

Aresdk ang. dit ex. om at skyde en mand, så lever vi faktisk i et samfund, hvor du føst er skyldig i mord når du er dømt af en domstol... det er det vi kalder et retssamfund... på godt og ondt
AndersDragsdahl
SAAB FREAK

Jeg har netop fundet et servicekit Org fra saab til 9000 modellen, så du kan formentligt lovligt og godkendt gøre det. kittet har nr 5010269 til passagersiden. (det er ment som en frakobling, ikke en borttagning af enheden, så om det er lovligt at fysisk fjerne enheden aner jeg ikke)
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. dec 2007, 17:57

Fedt. Så har jeg en auto-frakobling af airbaggen, som stadigt sidder i roret, men lampen for den enlige airbag i bilen indikerer OK. Ahh, så har jeg mit på det tørre, også legalt set. Man er vel en retskaffen, lovlydig borger? :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Sharky-1
SUPER SAAB FREAK

3. dec 2007, 18:42

He he hos mig er det ALTID konen der sidder det højre forsæde, sååå :twisted: :twisted: :twisted:
To bee a SAAB, or NOT to bee a SAAB.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 18:45

Citat:

"Tjah, min holdning er klar: Vi kører i nogle en af verdens sikreste biler, så skal man sgu ikke begynde at demontere sikkerhedsudstyr. Undskyld mig, men det er sgu en mærkelig holdning at et skide handskerum betyder mere end passagernes sikkerhed!!!!!"

Javel, ja; men har du tænkt over de tilfælde, hvor der i 99 ud af 100 tilfælde kun er én mand ombord...nemlig føreren??? Og har du ligeledes tænkt over, at når man en sjælden gang har en passagér med, og denne har sin sele på efter strenge instrukser fra "styrmanden", ja, så er der ingen farer på færde i al den stund, at bilens SRS system stadig er aktivt (selestrammere bl.a.)???

Hvis det antages, at det er ulovligt at fjerne denne passagér-airbag (som i mit tilfælde), hvorfor i himlens navn findes der så en orig. modstand i SAAB-emballage og hele pivtøjet, til at montere i stedet for airbag-modulet????

René: Ja, man opnår hele 64% effektforøgelse (teoretisk) med et "steg 3" trim, for en 2,0 liter´s vedkommende! Som i mit eget tilfælde endog med en typegodkendt motor - det er der nemlig ikke pillet ved, således lovligheden af dette bevares!

/Henrik
Senest rettet af hf-eco-power 3. dec 2007, 19:08, rettet i alt 1 gang.
SGT
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 18:45

Jeg har tænkt mig at fjerne nakkestøtterne, så kan jeg nok få en stor erstatning i tilfælde af at nogen kører op i røven af mig.

Det er også bare dødvægt....
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
rene
SAAB-PSYCHO

3. dec 2007, 19:03

Hmm...den danske sprog er en svær en...
HAR man skudt en mand ER man selvfølgelig skyldig...men retten kan først dømme dig en straf når de kan bevise du er skyldig..se det er retssamfundet på godt og ondt...

hf-eco-power..

Nu er en 9-5 aero heller ikke med 2.0 motor...men ja i dit tilfælde bliver effekten hævet mere end 20%..men den bliver ikke hævet 20% over typegodkendelsen for en tilsvarende og er derfor stadig lovlig...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 19:09

Eksakt!!!

/Henrik
Brugeravatar
Peter

3. dec 2007, 20:20

Prøv at stige ind i en 9000 på passagerer-sædet. Kør sædet tilbage til bageste stilling (der stod mit altid dengang jeg kørte M97 9000 jubi-model), for der er masser af benplads på bagsædet alligevel. Når du så sidder der, læg mærke til hvor langt der er til airbag'en/handskerummet.

Min påstand er at man ikke har megen gavn af en airbag dér: Man sidder jo laaangt væk fra panelet. At påstå at man leger med andres liv ved at fjerne den, forekommer mig en kende polemisk, for nu at sige det pænt.

Det var kun her i det tossede Danmark (og muligvis USA) at to airbags var standard, da en bil med kun én airbag var usælgelig af markedsføringsmæssige gunde. I det sikkerheds-bevidste Sverige kører der masser af 9000'ere helt op til -M98 uden passagerer-airbag, og det er sjovt nok ikke spor farligt...
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK

3. dec 2007, 20:40

Hvis vi nu antager at man har et barn under 4 år, som man vil transportere optimalt sikkerhedsmæssigt, så er det ikke smart med en airbag.

Barnestol bagudvendt giver efter FDM, euroncap og de svenske forsikringsselskaber op til 5 gange større sikkerhed i kollisionsøjeblikket.
En barnestol må ikke placeres ved airbag da barnet ikke kan tåle dette påvirkningen fra airbaggen.

Hvis den aktive sikkerhed skal være optimal, skal barnet være placeret på passagerpladsen i en bagudvendt stol, hvis fører og barn kører selv, da man derved lettere kan kommunikere med barnet, som dermed tager mindst muligt af førerens opmærksomhed (påstanden kan vendes så det er bedre hvis barnet er placeret bagi, men det bliver supersvært at levere sutter, og dermed er risikoen større). Risikoen for ulykker forårsaget af en ukoncentreret chauffør bliver mindre.

Til Saab 9-5 er det muligt at købe nødvendige skjold til fjernelse af såvel airbag i instrumentpanel, som sædeairbags.
Jeg undersøgte sagen, da vi købte 9-5 første gang, men fik det ikke udført, da vi valgte at placere junior på bagsædemidterpladsen bagudvendt, så moren igen kunne komme om på forsædet.

Jeg vil dog også sige at jeg ikke kunne drømme om af fjerne en airbag hvis ikke netop børnenes sikkerhed havde forårsaget det.

En væsentlig parameter i mit valg af Saab er jo netop sikkerheden (og så alle de gode gamle historier og de mange ingeniørgenialiteter, som de andre ikke har eller har fået sent).

Kør sikkert - kør Saab (ja Skoda har stjålet dette slogan senere).

I øvrigt forsøgte FORD sælgeren at sælge bjælker i dørene til min lillebror da han skiftede sin 1975 99'er ud med en Escort for 6 år siden, da kunne han meddele at det havde den gamle da også, tror I sælgeren blev lang i ansigtet!!!!!

Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 21:15

saabmads skrev:Aresdk ang. dit ex. om at skyde en mand, så lever vi faktisk i et samfund, hvor du føst er skyldig i mord når du er dømt af en domstol... det er det vi kalder et retssamfund... på godt og ondt

Åhh nej .. det er bare løgn!! Lever vi i et retssamfund?? shit mand.. fuck... hva fanden skal jeg gøre??

Nåh ja... jeg må bede dig fortælle mig noget jeg ikke ved... :shock: :roll:
// Martin Johansen
Brugeravatar
Peter

3. dec 2007, 21:21

Hvorfor f*nden i det hedeste h*lvede kan I ikke føre en LIDT mere høvisk tone her på siden? Hvis I skal fornærme hinanden er det for såvidt en udmærket idé med sarkasme som ovenfor, men netop dette eksempel finder jeg er over stregen - det ville være bedre at gøre det i en PM !!
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. dec 2007, 21:27

Hvis der ikke skal mere til Peter så må du da have det hårdt... Slap dog lidt af.

Manden må jo sende en PM hvis han vil noget seriøst.. indtil videre har han kun talt ned til mig.. og får derfor svar som han ligger. Sådan er det.

Speedy eller en anden griber jo nok ind hvis det er for meget - det kan og skal du ikke gøre dig til dommer over ;)
// Martin Johansen
autoanders
Kontakt:

3. dec 2007, 21:35

Du har helt ret Peter. Fortæl mig lige det seriøse i den snak der kører her.
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

3. dec 2007, 23:01

AndersDragsdahl skrev:eller vil du fortælle mig at det er lovligt at køre rundt i biler som ikke er typegodkendt?
Ikke for at smide mere mudder ind i denne tråd men. Ja det er det faktisk. her er der lidt om den sag http://www.fstyr.dk/sw25808.asp
Senest rettet af Casper_Ankersen 3. dec 2007, 23:03, rettet i alt 1 gang.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Peter

3. dec 2007, 23:03

Aresdk skrev:Hvis der ikke skal mere til Peter så må du da have det hårdt...
Ikke forstået.
Aresdk skrev: Manden må jo sende en PM hvis han vil noget seriøst.. indtil videre har han kun talt ned til mig.. og får derfor svar som han ligger. Sådan er det.
Talt ned til eller ej: Du kunne have formuleret dig i en bedre tone og fået sagt det samme. Gå efter bolden, ikke manden.
Aresdk skrev:Speedy eller en anden griber jo nok ind hvis det er for meget - det kan og skal du ikke gøre dig til dommer over ;)
Vi kan ikke alle være enige her. Ej heller kan vi alle være lige gode venner, endsige på talefod IRL. Men jeg finder at dit indlæg var under den standard man kan forvente mht. pli, og det påtaler jeg efter forgodtbefindende, idet tonen i indlæggene på en side som denne siger noget om klubbens omgangstone. Og hvis vi ikke kan tale ordentligt, er der måske SAAB-folk derude der tænker: "Nej, der gider jeg sgu' ikke være medlem". Og det ville være synd, synes jeg. Så hvis nogen træder over den - synes jeg - helt åbenlyse streg der er i sandet mht. hvad man kan tillade sig, så forbeholder jeg mig retten til at sige det.

Dette er kun ét af flere eksempler i nyere tid (husker dog ikke hvem der har skrevet de andre), og det er uklædeligt, er det! Især når det er den arme webmaster der må holde for, hvilket sker af og til.
Brugeravatar
viking

4. dec 2007, 09:39

:shock:
Mrcsaab93
SUPER SAAB FREAK

4. dec 2007, 18:00

Men hvad endte hele historien med. Man må ikke fjerne en airbag vel. Alt andet ville da virke lidt hmm tåbeligt.
Større problem større værktøj
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. dec 2007, 18:26

Ja det syntes jeg også. Men efter en del søgen på og finde svar i diverse love og regler har jeg givet op...
Men man må jo gerne slukke for den hvis man har den mulighed...
Men tror bestemt ikk det er lovligt og fjerne standard sikkerheds udstyr!
Mvh
Krede ~ (Kristian)
jcdk
SAAB FREAK

4. dec 2007, 18:37

Åh ja jeg sidder lige og grubler lidt over den med overhalingen, hvis ikke man kan overhale sikkert med en standard motor uden tun skulle man nok ikke have overhalet ?
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

4. dec 2007, 22:02

Tonen skal holdes ordentligt, flere udbrud lig ovenstående vil blive slettet, og tråden låst.
Mvh,
Administrator.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

5. dec 2007, 14:08

Som jeg tidligere har påpeget: Det ulovlige i fjernelse af airbag'en, bunder ikke i synsregler, men som det nævnes: I typegodkendelse og afgiftsregler. Frakobling er én ting, komplet fjernelse noget helt andet!

At Saab laver et "frakoblingskit", siger jo intet om, at det er beregnet til, endsige lovligt, at benytte i Danmark.

Og ang. Peter's holdninger til afstand til instrumentbordet i en 9000, kan jeg kun sige: Prøv engang at sætte dig lidt nærmere ind i, hvad der egentlig sker, når en biler kører så galt, at sikkerhedsstrukturen virkelig er tæt på kolaps. Ram f.eks. et træ - eller en lastbil - med højre front, så har du ikke længere afstand til instrumentbordet! Og så er det, at netop airbag'en giver forskellen på liv og død...

Og m.h.t. tuning af biler, så ja, det kan være miljømæssige bagdele, men af det skulle være et sikkerhedsmæssigt problem er ikke korrekt, for det afhænger jo af føreren, hvordan, og om, det udnyttes...

M.v.h.
Senest rettet af 9-5Aero 6. dec 2007, 12:35, rettet i alt 1 gang.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
michno
EXTREME SAAB FREAK

5. dec 2007, 14:56

Og så var der lige det med tonen.

Det er som relativt nyt medlem meget tydeligt at fornemme, at flere af de, der er aktive på SKDs hjemmeside, kender hinanden særdeles godt. Dette bærer mange kvalificerede og ganske humoristisk anlagte indlæg præg af. Blot er det vigtigt at huske, at disse "bekendtskaber" ikke er gennemskuelige for alle brugere. Det kunne være sådan en geografisk uheldigt placeret mand som jeg, der kun kan rejse sydpå, medmindre jeg vil ud at sejle og derfor kun meget sjældent vil have lejlighed til at møde op til et arrangement. Det kunne også være nye medlemmer eller, som Peter skriver, nogen der kigger forbi siden for at få kvalificeret teknisk hjælp og måske også overvejer medlemsskab. For disse kan tonen være meget forvirrende. Man kan blive stødt af tonen eller man kan opleve det som useriøst, men oftest tror jeg, det vil blive oplevet som en indforståethed, som virker ekskluderende.

Med færre ord : Tænk på, at dine indlæg skal kunne læses og også gerne forstås af folk du ikke kender, aldrig har mødt, som er 40 år ældre end dig selv og som du ikke står overfor.

Jeg vil, ganske som Peter skriver, arbejde for at tonen bevares, som den ikke skræmmer gode og seriøse folk, men så sandelig også således at der er rum for såvel tyk og tynd, høj som lav, udpræget humorist eller lettere støvet traurig herre.

Alt godt til folket herfra.

Michno
rene
SAAB-PSYCHO

5. dec 2007, 15:45

jcdk skrev:Åh ja jeg sidder lige og grubler lidt over den med overhalingen, hvis ikke man kan overhale sikkert med en standard motor uden tun skulle man nok ikke have overhalet ?
Så har du nok misforstået hele pointen med Saab's slogan...det drejer sig selvsagt ikke om at kunne nå det eller ej..
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede

Tilbage til "Classic Forum"