Hej
er det nemt at pille kabineblæseren af en 9000 og hvordan med at skifte kuld i den. skal have det gjort men skal lige vide hvor meget tid der skal sættes af til projektet, og om det er til at have med at gøre.
Er det til at skifte den motor på klimaanlægget der skifter hvor luften kommer ud i kabinen (forrudde, i hovedet og fødderne)?
venlig hilsen
Martin
kuld på kabineblæser 9000
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Ja der er en del arbejde i det, hvis først du er inde ved motoren ville jeg kikke på varme elementet samtidig, de dør desværre næsten alle 
Her er linket :
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php
Her er linket :
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- krfogh
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Du kan jo udlicitere opgaven og så regne på el-projekter for folk i stedet...
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
- Edwins

- Kontakt:
Martin, jeg kender ikke din bil, men husk hvis du adskiller elektriske forbindelser i airbag-systemet, skal batteriet have været frakoblet i ½ time før du begynder, ellers lyser den rådne airbag-lampe når du skal til at køre. 
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
http://www.thesaabsite.com/9000/9000cabinfan.htm
Her er den nøgne motor:

Det er muligt at fabrikanten ikke har tiltænkt mulighed for kulskift, men hvis motoren er for dyr, eller man står og fedter med det kl. 9 om aftenen og skal bruge bilen næste dag, kan kulskifte være nødvendigt. For eget vedkommende har jeg en lille papæske fuld af kul, som tilpasses med en fil, om nødvendigt.
Kullene monteres, og holdes tilbage i kulholderne med 0.2 mm. kobberknæktråd. Når motoren er så meget samlet at kullene står ud for kommutatoren, trækkes knæktråden over og fjernes. Motoren trykkes helt sammen og sammenspændes. Er den klemt eller trykket sammen, sættes en mikroskopisk CO2 klat 180° overfor hinanden, så det ikke falder fra hinanden.
Den afbildede motor ligner noget som er særligt nemt at servicere. Fligene for kulholderenderne bukkes ud, og fjeder og nedslidt kul udtages.
http://www.thesaabsite.com/9000/9000cabinfan.htm
Her er den nøgne motor:

Det er muligt at fabrikanten ikke har tiltænkt mulighed for kulskift, men hvis motoren er for dyr, eller man står og fedter med det kl. 9 om aftenen og skal bruge bilen næste dag, kan kulskifte være nødvendigt. For eget vedkommende har jeg en lille papæske fuld af kul, som tilpasses med en fil, om nødvendigt.
Kullene monteres, og holdes tilbage i kulholderne med 0.2 mm. kobberknæktråd. Når motoren er så meget samlet at kullene står ud for kommutatoren, trækkes knæktråden over og fjernes. Motoren trykkes helt sammen og sammenspændes. Er den klemt eller trykket sammen, sættes en mikroskopisk CO2 klat 180° overfor hinanden, så det ikke falder fra hinanden.
Den afbildede motor ligner noget som er særligt nemt at servicere. Fligene for kulholderenderne bukkes ud, og fjeder og nedslidt kul udtages.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- viking

Tit er det også kommutatoren der har fået prygl.
Den kan nemt drejes ren og nye kul monteres, men det kræver lidt mere i værktøj.
Med det arbejde det kræver er det nok værd at ofre 400 kr på en ny motor. Så holder den også din tid ud.
(400 kr svarer vel kun til ca 265 km-s kørsel i en og900 med auto-gear)
Den kan nemt drejes ren og nye kul monteres, men det kræver lidt mere i værktøj.
Med det arbejde det kræver er det nok værd at ofre 400 kr på en ny motor. Så holder den også din tid ud.
(400 kr svarer vel kun til ca 265 km-s kørsel i en og900 med auto-gear)
- Edwins

- Kontakt:
Vist skal der da bare en anden motor til, men prøv at spørge SAAB i Søborg hvad de skal have for den. Så er det nok værd at bruge lidt tid i værkstedet, når de ser Robinson derinde i stuen..
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- viking

De ska vel have ca. det samme som en 1/2 brugt OG 900 årgang 1995
PFS 69£
Speedparts 1190 SVKR
Så helt billige er de desværre ikke.
og rigtigt, det er nok kun nørder som os Edwin , der kan finde på at adskilde motor, dreje kommutator og monterer nye kul. Men det er da meget sjovt at arbejde lidt med sagen..
PFS 69£
Speedparts 1190 SVKR
Så helt billige er de desværre ikke.
og rigtigt, det er nok kun nørder som os Edwin , der kan finde på at adskilde motor, dreje kommutator og monterer nye kul. Men det er da meget sjovt at arbejde lidt med sagen..
- SGT
- SAAB-MANIAC
ih514 skrev:Turbotip det er kabineblæseren den sidder i motorrummet og den er så vidt jeg husker ikke beregnet til at skifte kul i
Nu spurgtes der jo til hvordan man kom til motoren der styrer luftfordelingen, og det var det jeg svarede på.
Nu spurgtes der jo til hvordan man kom til motoren der styrer luftfordelingen, og det var det jeg svarede på.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet