Banner cycler

Defekt tændingslås / kontakt

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:

24. dec 2007, 12:53

Hej.
Min Saab 9000 CS (1996) har vist fået en defekt i tændingslås-mekanismen: Bilen starter osv fuldstændigt som den skal. Når jeg skal slukke motoren, og drejer nøglen til "off", fortsætter motoren med at køre som om intet var sket. ABS lampen lyser, og det er jo normalt nok. Nøglen skal helt tilbage i yderste position, der hvor den kan hives ud, før motoren slukker.

Det er vel en form for defekt kontakt eller returfjeder...

Kan man erfaringsmæssigt ordne eller skifte den defekte fjeder eller kontakt, og samtidig bevare selve nøglecylinderen? Er det svært :-)

Hav en rigtig glædelig jul allesammen...

Lars

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

24. dec 2007, 13:21

For mig lyder det faktisk som en defekt bundkontakt! :?

Hvis det er tilfældet, tager det ca. 5-10 minutter at skifte den, og din låsecylinder bevares! :wink:

Giv evt. lyd igen, hvis du får brug for en sådan...

Vh.
Henrik
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

24. dec 2007, 13:50

Hej Lars.

Hvis det ikke hjælper med en ny bundkontakt til tændingen, så prøv lige med den store lyskontakt, hvis den bliver defekt så kan den også holde liv i motoren selv om nøglen er drejet i stop position.

Mvh Søren.
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:

27. dec 2007, 17:52

Hej.

Tak for svarene. Problemet har vist sig at være periodisk...nu har jeg været et smut i Jylland, og både på vej frem og tilbage stoppede motoren ikke, når nøglen blev drejet i "off". Men efter at have stået stille, er problemet der ikke...

Den store lyskontakt - er det den helt oppe i venstre hjørne af instrumentbrættet? En stor drejekanp med tre positioner? Umiddelbart virker den, men jeg er da nysgerrig for at vide, hvordan lyskontakten kan holde liv i motoren. Jeg kan måske se det vha. diagrammerne i Haynes.

Jeg vil prøve at finde ud af, om der er et mønster i fejlene, og så vender jeg tilbage.

Mange hilsener
Lars
Brugeravatar
AGT900
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

27. dec 2007, 17:57

Min Og900 ahavde engang en trailer med defekt ledningsnet efter sig. og den fortsatte også i tomgang efter tændingen var fjernet. men det hjalp at fjerne stikket til traileren.. En underlig fornemmelse....!!

Hilsen Anders T.
Saab 9-5 2,0t 1998 (sover i laden)
Saab 9-3 1,9 TiD 2008 (Kører som en drøm)

Medlem nr. 182
Anders G. Trip
nimbus
SAAB FREAK

27. dec 2007, 18:45

Hvad med stop lys pærer sider de rigtig. Går den istå når bremsen slippes
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:

29. dec 2007, 20:05

Hej.
Nu har jeg takket være jeres ledetråde fundet ud af, at det er mine tågeforlygter, der afgør om motoren stopper i "off" eller ej. Jeg har monteret dem her i efteråret; delene er originale, men brugte.
Problemet afhænger desuden af den "store lyskontakts" stilling (drejeknappen med de 3 stillinger). Er den drejet helt til højre (i 3. position ("Fjernlys/Nærlys") hvor der er afbildet en lygte med stråler) er problemet der - ellers ikke. Så foreløbig har jeg blot drejet den i 1. position, hvor der ikke er stråler afbildet ud fra lygten ("Kørelys").

Har jeg mon benyttet en forkert tågelyskontakt, eller er den store dreje-lyskontakt defekt ? Eller ? Alt virker som sagt ellers fint...

Tak for jeres svar - jeg havde aldrig tænkt på, at problemet kunne have med lyskontakterne at gøre :-)
...Og undskyld at jeg har placeret dette i Classic-forum'et.
Hilsener
Lars
Senest rettet af munkedal 30. dec 2007, 21:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. dec 2007, 20:56

Hej Lars.

Hvis du får brug for en lyskontakt så har jeg en liggende, for ca. 2 år siden havde denne bil samme problem og da blev lyskontakten skiftet, så den er 2 år gammel, pris 100kr.

Mvh. Søren
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:

3. jan 2008, 19:48

Hej Søren.

Har sendt PM...

Hilsener
Lars
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. jan 2008, 21:15

Hej Lars.

Har lige sendt PM til dig, jeg gemmer lyskontakten imdtil jeg hører fra dig.

Mvh. Søren

Tilbage til "Classic Forum"