Hej Alle,
Min ng900 fra 1994 skal have en sjat kølervæske hver 14. dag. Er der nogen som kan komme med et råd om, hvor jeg kan starte med at kigge efter fejlen?
Hilsen Jacob
Forbrug af kølervæske
Redaktør: Bestyrelsen
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

løse spændebånd på slangerne, prøv først at give dem en tur... næste mulighed er utæt køler...
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- kim96v4
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
måske utæt varmeapperat
har du meget dug på ruderne?
har du meget dug på ruderne?
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende
project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
- villads
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Enig med kim og dragen.. toppaking eller turbo er også en mulighed.
går den 100pct jævnt på alle cylindre? er der brunt skum i kølevæsken? Er det en turbo? Der er mange muligheder. Mvh
går den 100pct jævnt på alle cylindre? er der brunt skum i kølevæsken? Er det en turbo? Der er mange muligheder. Mvh
9KCDE2,3Taut.95.sævsjø.camp
1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
- Funder
- SAAB FREAK
Hej,
Først tak for de umiddelbare svar!
Det er en 2.3 uden turbo. Der er ikke skum i kølervæsken. Den står jævnt i tomgang, så om den går jævnt på alle cylindre, ved jeg ikke. Hvor kan jeg iøvrigt få målt det?
Og hvor sidder varmeapperatet? Den dugger nogle gange, men ikke meget - det er mest på sideruderne bag i. Køleren har jeg kigget efter - den ser ok ud.
På forhånd tak, Jacob
Først tak for de umiddelbare svar!
Det er en 2.3 uden turbo. Der er ikke skum i kølervæsken. Den står jævnt i tomgang, så om den går jævnt på alle cylindre, ved jeg ikke. Hvor kan jeg iøvrigt få målt det?
Og hvor sidder varmeapperatet? Den dugger nogle gange, men ikke meget - det er mest på sideruderne bag i. Køleren har jeg kigget efter - den ser ok ud.
På forhånd tak, Jacob
- Vels
- SAAB-MANIAC
Hvis ikke din forrude dugger meget og bliver lidt klistret agtig er det nok ikke dit varmeapparat.
I din situation villle jeg køre ned på nærmeste værksted og få kølesystemet trykprøvet - en lille læk kan du lede dig ihjel efter herfra og til næste jul med mindre den desideret smider en stor pyt under bilen.
I din situation villle jeg køre ned på nærmeste værksted og få kølesystemet trykprøvet - en lille læk kan du lede dig ihjel efter herfra og til næste jul med mindre den desideret smider en stor pyt under bilen.

- Grenaa
- SAAB NET NYBEGYNDER
Hej Jacob
Jeg har selv lige oplevet det samme på min NG900 fra 97, dog skulle jeg ikke efterfyldevand, men varmeapparatet var gået i en lodning, så det blev skiftet. Det sidder i konsolen foran gearstangen, tager ca 1½ time at udskifte.
Forsat godt nytår.
Jeg har selv lige oplevet det samme på min NG900 fra 97, dog skulle jeg ikke efterfyldevand, men varmeapparatet var gået i en lodning, så det blev skiftet. Det sidder i konsolen foran gearstangen, tager ca 1½ time at udskifte.
Forsat godt nytår.
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Trykprøvning er det eneste rigtige hvis ikke fejlen springer i øjnene af sig selv. Havde nøjagtig samme problem med min OG900, skulle efterfyldes med vand hver 14. dag, men jeg kunne ikke se hvor spildet var. Viste sig efter en trykprøvning at være pakningen ved termostaten der blev utæt og lækkede når bilen var i drift.
Mvh Nicolai
Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- nsb
- SAAB-PSYCHO
De bliver utæt i pakdåsen med tiden.
Det kan være svært at finde - fordi motoren er varm og fordamper vandet.
Køb en ny i Biltema.
De bliver utæt i pakdåsen med tiden.
Det kan være svært at finde - fordi motoren er varm og fordamper vandet.
Køb en ny i Biltema.
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- svenT16
- SAAB-MANIAC
ved tjek af om det er din toppakning kan du også køre på værkstedet og bede dem om at stikke Co2 testeren ned i din ekspansionsbeholder hvis den ikke giver udslag kan du aflive tanken om toppakn.
men det kunne tyde på at nsb ved hvad han taler om
men det kunne tyde på at nsb ved hvad han taler om
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Når motoren kører slynges kølervæsken ud på remmen og væsken slynges væk. Hvis vandpumpen ikke har været skiftet fra ny er der rigtig store chancer det er den.
Er problemerne med varme apparatet ikke belvet bedre med tiden. 9K har mega problemer med varmeapparatet. men er det også overgået til NG900. Jeg har haft 5 saab og alle har haft problemet.... (undtagen sonetten)
Er problemerne med varme apparatet ikke belvet bedre med tiden. 9K har mega problemer med varmeapparatet. men er det også overgået til NG900. Jeg har haft 5 saab og alle har haft problemet.... (undtagen sonetten)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Rød9000turbo91
- EXTREME SAAB FREAK
Medlem nr. 240
Tidligere: Saab 900i 16v fra 9/92
Nu: Saab 9-3 Aero fra 2002 med Maptun Stage 3
Tidligere: Saab 900i 16v fra 9/92
Nu: Saab 9-3 Aero fra 2002 med Maptun Stage 3
- Funder
- SAAB FREAK
Jeg har i dag været ude og kigge rundt om i motor-rummet - nu hvor det regner konstant!
Jeg kiggede også under bilen, og konstaterede, at der løber kølervæske oppefra et eller andet sted for så at ende (hænge og dryppe) fra bundproppen på oliekaret.
Har I en idé om hvorfra, og hvilken vej vandet har taget, for at ende på bundkaret?
Venlige hilsener
Jacob
Jeg har i dag været ude og kigge rundt om i motor-rummet - nu hvor det regner konstant!
Jeg kiggede også under bilen, og konstaterede, at der løber kølervæske oppefra et eller andet sted for så at ende (hænge og dryppe) fra bundproppen på oliekaret.
Har I en idé om hvorfra, og hvilken vej vandet har taget, for at ende på bundkaret?
Venlige hilsener
Jacob
- dvj
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Det er med sikkert o-ringene på din vandpumpe, som er blevet udtørede og derved revnet.
Jeg har lige skiftet dem på min egen, og ringene kunne bare brækkes fra hinanden. Det er de to som sidder mellem vandpumpe og motorblok. Der er et rørstykke imellem hvorpå ringene sidder. Nemme at skifte, hvis det altså ikke er en turbo.
Hilsen Dennis
Det er med sikkert o-ringene på din vandpumpe, som er blevet udtørede og derved revnet.
Jeg har lige skiftet dem på min egen, og ringene kunne bare brækkes fra hinanden. Det er de to som sidder mellem vandpumpe og motorblok. Der er et rørstykke imellem hvorpå ringene sidder. Nemme at skifte, hvis det altså ikke er en turbo.
Hilsen Dennis
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Eller en slange der er revnet ved vandpumpen, det er bestemt også set før!
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/