Hvad kan jeg tune med?
Redaktør: Bestyrelsen
- Miffi
- SUPER SAAB FREAK
Hej!
Har ikke den helt store forstand på biler, så jeg vil høre om der er nogen der kan sige hvad jeg kunne smide i motoren for at gi den flere heste?
Det er en 900 T8 fra '83, som jeg prøvede at på autobahn.. GPS'en viste 172, og så ville den ikke længere op.. Det var i 5. gear og ved ca. 4000 omdrejninger.
Altså, er der nogen som har nogle forslag til hvordan jeg får den til at blive lidt mere rap?
Mvh. Michael
Har ikke den helt store forstand på biler, så jeg vil høre om der er nogen der kan sige hvad jeg kunne smide i motoren for at gi den flere heste?
Det er en 900 T8 fra '83, som jeg prøvede at på autobahn.. GPS'en viste 172, og så ville den ikke længere op.. Det var i 5. gear og ved ca. 4000 omdrejninger.
Altså, er der nogen som har nogle forslag til hvordan jeg får den til at blive lidt mere rap?
Mvh. Michael
- Gundestrup
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Casper Ankersen kan muligvis hjælpe dig. Tag en snak med ham.
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Start med at få en tune-up, altså justering/eftersyn af tænding og indsprøjtning. Min egen '83 T Aut. har spolet 196 km/t @ 6000 RPM på autobahn. 
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Hvornår prøvede du den? Hvis det er indenfor de seneste par dage, så er vinden sikkert problemet.
Modvind - også i mildere grad - kan sagtens betyde en forskel på 10 - 20 km/t på tophastigheden. Med mindre selvfølgelig, at man kører med V-max.
M.v.h.
Hvornår prøvede du den? Hvis det er indenfor de seneste par dage, så er vinden sikkert problemet.
Modvind - også i mildere grad - kan sagtens betyde en forskel på 10 - 20 km/t på tophastigheden. Med mindre selvfølgelig, at man kører med V-max.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Michael, du kan jo eventuelt forsøge at rode lidt i min projekt-tråd i projekt-forumet (Hedder: "T8 projekt"), jeg har da fået hevet ca 200hk ud af min 8v, og 175 kan nåes med rimeligt simple midler. Jeg vil foreslå dig, som Edwins siger, at skifte tændings-dele samt justere denne, tjekke at grundladetryk (glt) står på de specificerede 0.45 bar (tag stikket af apc-ventilen på toppen af køleren, kør en tur med et rigtigt ladetryks ur monteret, giv bilen et ordentilgt skud peber når den er varm i tredje, fjerde eller femte gear, og noter hvor meget bilen lader med). Det er garanteret enten et problem med ladetrykket, et problem med fejljustering af tændingen eller fordi bilen tændingsbanker.
Hvordan langt kommer nålen op i det røde/gule felt på turbotryks-måleren?
Daniel.
Hvordan langt kommer nålen op i det røde/gule felt på turbotryks-måleren?
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Edwins

- Kontakt:
Min egen nål når lige ind og røre det røde felt. Har leget lidt med turbotrykket i gamle dage og når nålen når hertil, sikrer en overtrykskontakt at man ikke kan skade motoren, ved at afbryde benzinpumpen. Det føles som at vride nøglen i OFF, og er særdeles ubehageligt midt i en overhaling:

Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Vels
- SAAB-MANIAC
Jeg har været med til at æde rattet når trykvagten klapper - det kan i øvrigt give følgende resultat :
http://toosmooth.dk/images/DSC00018.JPG
http://toosmooth.dk/images/DSC00017.JPG
Beklager billedkvaliteten.
Dog syntes jeg fint nålen plejer at kunne komme fint op midt i det røde felt uden at der sker noget. Er du sikker på at din trykvagt ikke er lidt overfølsom ?
Mifii der kan gøres mange ting og Hr. Ankersen er helt sikkert guru på det punkt - MEN husk nu det er en gammel bil og hvis den har mange km på klokken samt div. sliddele der ikke er skiftet vil jeg nu kalde det at gamble både med dig selv og bilen.
Jeg har været med til at æde rattet når trykvagten klapper - det kan i øvrigt give følgende resultat :
http://toosmooth.dk/images/DSC00018.JPG
http://toosmooth.dk/images/DSC00017.JPG
Beklager billedkvaliteten.
Dog syntes jeg fint nålen plejer at kunne komme fint op midt i det røde felt uden at der sker noget. Er du sikker på at din trykvagt ikke er lidt overfølsom ?
Mifii der kan gøres mange ting og Hr. Ankersen er helt sikkert guru på det punkt - MEN husk nu det er en gammel bil og hvis den har mange km på klokken samt div. sliddele der ikke er skiftet vil jeg nu kalde det at gamble både med dig selv og bilen.

- Edwins

- Kontakt:
Miffi, min kone har kørt 165 indikeret, i hendes 100 HK karb. '83 5d Coupe. Så er der sgu noget galt, hvis din turbobil kun kan snegle sig udenom..
Få den gryde checket for justering inden du tænker på tuning for at få den til at køre stærkere. Det er derfor at amerikanerne kalder en motorjustering for "Tune-up": Forskellen mellem en maljusteret balje og en topjusteret perle kan føles som om bilen er blevet tunet.
Når min ligeså gamle turbobil er i trækområdet, og jeg klamper til den, så den laver kick-down, kan jeg få en gæst som ejer en helt moderne bil, til at sige "Hold da kæft!.."
Bilen er forsynet med en eftermonteret intercooler, som er monteret så den ikke får nok køleluft, og er ellers i standardudførelse. Bilen har kørt 172.000.
Så du kan jo nok se at "There is something rotten in the state of Denmark" med din bil.
Få den gryde checket for justering inden du tænker på tuning for at få den til at køre stærkere. Det er derfor at amerikanerne kalder en motorjustering for "Tune-up": Forskellen mellem en maljusteret balje og en topjusteret perle kan føles som om bilen er blevet tunet.
Når min ligeså gamle turbobil er i trækområdet, og jeg klamper til den, så den laver kick-down, kan jeg få en gæst som ejer en helt moderne bil, til at sige "Hold da kæft!.."
Bilen er forsynet med en eftermonteret intercooler, som er monteret så den ikke får nok køleluft, og er ellers i standardudførelse. Bilen har kørt 172.000.
Så du kan jo nok se at "There is something rotten in the state of Denmark" med din bil.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Edwins (og Vels)! Læg ud med en gedigen trimning - eller tune-up - på maskinen, det være sig tændingsanlægget, CI-indsprøjtningen, fuldlastanordningen, turbo´ens grundladetryk mm. Rent mekanisk skal din motor med dét km-tal nok være iorden, skønt en kompressionsmåling altid er godt at foretage sig
Miffi - din bil er opgivet til at skyde en topfart på 195 km/h (med intercooler: 200 km/h), så der må være et og andet, der ikke stemmer helt.
Da jeg i sin tid erhvervede mig min første SAAB, en 900T fra ´81, med nogenlunde samme km-tal som din, dog uden APC, kunne den knapt nok følge med trafikken på motorvejen hjem fra Fyn
- så galt stod det til!
Efter en grundig gennemgang af alle ovennævnte parametre (og lidt til...
), blev den som forvandlet, hverken mere eller mindre.
Senere hen fik den en højere gearing (7´er), en vandkølet mølle fra en 16V´er, lidt mere boost (+0,2 bar) og en org. eftermonteret intercooler - WAUW! Sjældent har jeg da oplevet en så kvik og adræt 8V-maskine, topfarten på den stygge side af de 200 km/h nåede den med største lethed. Et kvalificeret gæt på effekten lå nok på mel. 170 og 180 hp
Det er naturligvis lidt problematisk, når du ikke besidder den store erfaring i dette arbejde, men mon ikke du finder en venlig sjæl, der kunne tænke sig at hjælpe til med det? Og én, der har det nødvendige udstyr til formålet. Hvor kommer du egentligt fra, Miffi?
Får du på et tidspunkt brug for en intercooler, kan jeg da i al stilfærdighed meddele, at en sådan har jeg liggende komplet "mit alles"
Held&lykke...
/Henrik
Miffi - din bil er opgivet til at skyde en topfart på 195 km/h (med intercooler: 200 km/h), så der må være et og andet, der ikke stemmer helt.
Da jeg i sin tid erhvervede mig min første SAAB, en 900T fra ´81, med nogenlunde samme km-tal som din, dog uden APC, kunne den knapt nok følge med trafikken på motorvejen hjem fra Fyn
Efter en grundig gennemgang af alle ovennævnte parametre (og lidt til...
Senere hen fik den en højere gearing (7´er), en vandkølet mølle fra en 16V´er, lidt mere boost (+0,2 bar) og en org. eftermonteret intercooler - WAUW! Sjældent har jeg da oplevet en så kvik og adræt 8V-maskine, topfarten på den stygge side af de 200 km/h nåede den med største lethed. Et kvalificeret gæt på effekten lå nok på mel. 170 og 180 hp
Det er naturligvis lidt problematisk, når du ikke besidder den store erfaring i dette arbejde, men mon ikke du finder en venlig sjæl, der kunne tænke sig at hjælpe til med det? Og én, der har det nødvendige udstyr til formålet. Hvor kommer du egentligt fra, Miffi?
Får du på et tidspunkt brug for en intercooler, kan jeg da i al stilfærdighed meddele, at en sådan har jeg liggende komplet "mit alles"
Held&lykke...
/Henrik
- Miffi
- SUPER SAAB FREAK
Den er rap nok op til 100 på speedometret ( som ved høje hastigheder måler meget upræcist, 100 er nok 110, derfor gps.).. Det klarede den med en tankfuld benzin og 3 fede drenge i bilen på knap 9 sekunder, hvor jeg skulle skifte til 3.
Men når man op over de 140 stykker, så begynder den at brokke sig lidt. Den kommer hurtigere frem ved at man giver mindre gas, end ved at man knalder klampen i bund..
Er der nogen der kan forklare det?'
Jeg kommer forresten fra Holstebro..
Mvh. Michael
Men når man op over de 140 stykker, så begynder den at brokke sig lidt. Den kommer hurtigere frem ved at man giver mindre gas, end ved at man knalder klampen i bund..
Er der nogen der kan forklare det?'
Jeg kommer forresten fra Holstebro..
Mvh. Michael
- T-Slot
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Miffi: Prøv at læsse et par af de fede drenge ud, vægt er en afgørende faktor 
Tændingsbanken: Måske står din tænding for høj, hvad slags benzin tanker du? Prøv 98 oktan.
Tændingsbanken: Måske står din tænding for høj, hvad slags benzin tanker du? Prøv 98 oktan.
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
- Vels
- SAAB-MANIAC
Miffi oktantallet betyder med andre ord hvor "bankefast" benzinen er, eller rettere dets evne til at modstå selvantændelse.
Hvor der ikke sker en kontrolleret forbrændring i cylindren - dvs. hvis benzinen selvantænder for tidligt opstår der en "eksplotions agtig" tilstand hvor man groft sagt får brændt benzinen af før stemplerne er nået i top og derved vil kraften fra "eksplotionen" forsøge at skubbe stemplerne ned igen før tid, og derved den grimme lyd kaldet tændingsbanken. Kraften ved dette er meget stor og det er ikke for sjov når man siger en maskine kan banke sig selv ihjel.
Oktan 98 har en væsentligt bedre evne til at modstå dette. Men ikke nok hvis tænding står forkert, ladeluften er for varm, tændrør forkerte eller sodede eller hvis der er sod i motoreren den i givet fald begynder at gløde.
Det er lidt en deciplin du begiver dig ud i og det er relativt let at pille i de gamle biler og folk nok her der ved en masse om det.
Hvor der ikke sker en kontrolleret forbrændring i cylindren - dvs. hvis benzinen selvantænder for tidligt opstår der en "eksplotions agtig" tilstand hvor man groft sagt får brændt benzinen af før stemplerne er nået i top og derved vil kraften fra "eksplotionen" forsøge at skubbe stemplerne ned igen før tid, og derved den grimme lyd kaldet tændingsbanken. Kraften ved dette er meget stor og det er ikke for sjov når man siger en maskine kan banke sig selv ihjel.
Oktan 98 har en væsentligt bedre evne til at modstå dette. Men ikke nok hvis tænding står forkert, ladeluften er for varm, tændrør forkerte eller sodede eller hvis der er sod i motoreren den i givet fald begynder at gløde.
Det er lidt en deciplin du begiver dig ud i og det er relativt let at pille i de gamle biler og folk nok her der ved en masse om det.

- Edwins

- Kontakt:
I en normalt fungerende bil skal man forestille sig at stemplerne bliver trykket ned af en hård brutal hånd.
Når bilen tændingsbanker, trykkes de ikke længere ned af en hånd, men slås ned af en hammer. Det holder ingen motorer for i længden.
Tændingsbanken lyder vitterligt som når man slår på motorblokken med en hammer. 
Når bilen tændingsbanker, trykkes de ikke længere ned af en hånd, men slås ned af en hammer. Det holder ingen motorer for i længden.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Speedy

- Kontakt:
Kontakt Casper Ankersen, han bor i Beder ved Århus. Han kan givetvis hjælpe dig med den. Du finder Casper her: http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... rofile&u=6
Ellers er Daniel Fischer også en mulighed, han ved vist også lidt om hvad han laver
Mvh. Anders
Hej MichaelMiffi skrev:Er der nogen herinde så, som har tid og mulighed for at hjælpe mig med dette, efter noget for noget princippet? For det der tændingsbanken lyder som noget der gerne skal afhjælpes? Jeg bor som sagt i Holstebro.
Mvh. Michael
Kontakt Casper Ankersen, han bor i Beder ved Århus. Han kan givetvis hjælpe dig med den. Du finder Casper her: http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... rofile&u=6
Ellers er Daniel Fischer også en mulighed, han ved vist også lidt om hvad han laver
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Jensen
- Administrator
Miffi: Tændingsbanken er ikke farligt i din bil da den er udstyret med APC system. Det der sker er bare at ladetrykket sænkes når den føler et enkelt bank. Derfor hjælper det at lette speederen lidt: tændingsbanken mindskes og ladetrykket kan stige igen. Prøv først og invister i en tankfuld 98 oktan og se om det hjælper.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Saab-daniel

- Kontakt:
Miffi, jeg tror du har et tændings-problem, den skal garanteret justeres ordentligt, for at den kører bedre ved mindre gas betyder for mig, at den ikke står rigtigt der, og/eller at den justerer tændingen for langt ned. Jeg kan eventuelt hjælpe dig i morgen, jeg tror ikke på det er et rent ladetryks-problem!
Ring eventuelt til mig på 20 72 74 78, jeg bor i Ikast og kan formentligt nok hjælpe dig, kan nok afsætteen times tid eller to i morgen...!
Daniel.
Ring eventuelt til mig på 20 72 74 78, jeg bor i Ikast og kan formentligt nok hjælpe dig, kan nok afsætteen times tid eller to i morgen...!
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- viking

Se at få en glat 2 1/2" eller 3" rust fri udstødning med gennemstrømnings potter på. Det hjælper rigtigt meget.
Samt noget ordentligt benzin (98-100 oktan). Det bedste er naturlig vis E85 men det kræver en del ombygning.
Et sports luft filter er ikke en dum ide.
Nu kan en T8 vel også "kun" rulle 220 kmt i std trim, så der skal nok noget seriøst arbejde til samt en 9k ladeluft køler.
Samt noget ordentligt benzin (98-100 oktan). Det bedste er naturlig vis E85 men det kræver en del ombygning.
Et sports luft filter er ikke en dum ide.
Nu kan en T8 vel også "kun" rulle 220 kmt i std trim, så der skal nok noget seriøst arbejde til samt en 9k ladeluft køler.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Jensen
- Administrator
En 900 t8 83 er opgivet til 195 kmt, men den kan sikkert køre lidt over 200 da standard opgivelserne efter min erfaring er sat lidt lavt.
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
- Saab-daniel

- Kontakt:
Enig, der skal ikke tunes på en bil der ikke kører som den skal fra starten af. Den skal op til original standard, DEREFTER kan man smide tunings-grej på den...
Sååå... Vi mangler at høre mere fra Miffi.
Daniel.
Sååå... Vi mangler at høre mere fra Miffi.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- RuneSM
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Min peppede T8 motor rullede snildt 200 (på speedometeret) når først jeg fik den startet. Jeg har aldrig kørt mere end det, men der trak den stadigvæk. Det overraskede lidt en ung gut i en eller anden ford med en v6 motor, der ikke mente jeg skulle ha' lov at overhale.
Der måtte han smage lidt på ægte moment da den trak fra 90 i 4. gear til 200
Men som 100hk's karburatorbil rullede min da også hurtigere! Med de smalle vinterhjul maxede den lige over 180 med en mild medvind

Der måtte han smage lidt på ægte moment da den trak fra 90 i 4. gear til 200
Men som 100hk's karburatorbil rullede min da også hurtigere! Med de smalle vinterhjul maxede den lige over 180 med en mild medvind

Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
- viking

Jeg er helt enig. FØRST skal alt være 100 ok, så kan man tune.
En god start en komp. test.
Tjek tænding , tændrør , kabler og fordeler (ford T ting)...
En god start en komp. test.
Tjek tænding , tændrør , kabler og fordeler (ford T ting)...
Only young once, immature for ever.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Skal gerne være behjælpelig med nogle APC tryllerier men som næsten alle andre har sagt så få styr på tænding. tændrør (NGK) kabler, fordeler, vacum dåse, vacum slanger, evt. rævner i rør imellem luft filter og spjæld. kort sagt få motor rummet gået efter justeret og så videre så bilen kører som den bør/skal. så skal vi nok efter følgende hjælpe dig lidt med at få den til at spille max
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- Saab-daniel

- Kontakt:
Jeg har været i direkte sms-kontakt med Mifi, vi satser på at få løst problemet med en gang tændings-dele mv, formentligt i Ikast på et tidsunkt... Jeg har da vist også en APC-boks der er moddet let, der lige kan forsøges med, som afslutning...
Daniel
Daniel
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Daniel vær opmærksom på om det er en grå eller sort boks der sidder i bilen. der er nemlig en eller anden forskel på banke sensor delen i de 2 bokse. der ud over sidder der en anden type banke sensor på M-82 biler dette kan måske også være gældende for en tidlig M-83
- Saab-daniel

- Kontakt:
Min egen er jo en tidlig 83'er, Casper, plus så vidt jeg er orienteret, så er en grå boks til 8v, sort boks til 16v (sådan har det været på alle de bokse jeg har haft fat i), og det er bare min almindelige 8v-boks jeg har liggende i min, jeg ville forsøge mig med 
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- MortenVJ
- SUPER SAAB FREAK
Jeg har en i min Volvo.
Ellers kan man kigge lidt her om hvad der er monteret hvor.
http://www.900aero.com/
MVH
Morten
Jeg har en i min Volvo.
Ellers kan man kigge lidt her om hvad der er monteret hvor.
http://www.900aero.com/
MVH
Morten
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Tror faktisk, du har ret, Morten. Jeg "slagtede" nemlig en 900 T8 fra ´87 for nogle år tilbage, og i den var APC-boksen....ja, sort!
/Henrik
/Henrik
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Den grundlæggende forskel på de grå og de sorte 14 pins bokse er at den sorte 14 pins bokse er en forbedret version hvor det meste af de ting der er kommet til i 25 pins boksen allerede er med her. jeg ved ikke helt hvor stor forskellen og betydningen af de forskellige banke sensorer på M-82 og M-83 er man skal bare være opmærksom på at det kan have noget at sige
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC