Hej..
Har siddet og kigget lidt efter nye sommersko til min 9k CS. I Sverige er der en del der futter rundt på 18".. Hvordan kan det lade sig gøre? Skal man ikke til at pille lidt ved den stabi arm der sidder i højre side bag fra bagaksel til chassis for at få plads?
Nu er mine svensk egenskaber ca. lige så gode som en nordjyde der skal snakke tysk, så jeg kan ikke finde ud af om de monterer disse 18" futter på en bil der er sat til jorden 60mm både for og bag...
Nogen der har erfaringer, eller kan finde noget på den svenske søsterclubs side omkring dette og give mig det på jysk..? Gerne fælg dimention, ET og dækstørrelse..
Anden
Hvordan kan det lade sig gøre?
Redaktør: Bestyrelsen
- mindblower
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Senest rettet af mindblower 5. sep 2008, 23:09, rettet i alt 1 gang.
Nothing I can do about it now !
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Mindblower, det var også på en 9-3 Erling har disse ruller... Det var i øvrigt 19-tommer, så vidt jeg husker.
Ansders, min storebror kører med 18-tommer fælge på sin 9k, de er købt hos tsvansen, de går lidt på bag i, når den er lastet fuldt, ellers er der, så vidt jeg husker, ingen problemer...!
Daniel.
Ansders, min storebror kører med 18-tommer fælge på sin 9k, de er købt hos tsvansen, de går lidt på bag i, når den er lastet fuldt, ellers er der, så vidt jeg husker, ingen problemer...!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Jensen
- Administrator
Was ist nun den Problem mit ein Nordjyde Deutsch zu sprechen?? Både Anders Ø og jeg kan da udemærket gøre os uforståelige på dette sprog 
Nogle af problemerne med alufutter forsvinder faktisk når man kommer op i størrelse. Bærearmene går ofte skråt ind imod karossen fra hjulophænget, og derfor får du bedre plads jo større tommer du kommer op i. Det er min erfaring.
MVH Mads
Nogle af problemerne med alufutter forsvinder faktisk når man kommer op i størrelse. Bærearmene går ofte skråt ind imod karossen fra hjulophænget, og derfor får du bedre plads jo større tommer du kommer op i. Det er min erfaring.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- nal
- SUPER SAAB FREAK
Indkøbte et par 18`` i foråret og har da kørt rundt på dem. OK, har ikke drønet rundt med 200 km/t over fartbumpene og det kan da godt være at de lige kan nå en inderskærm, men ikke noget jeg været bekymret over. Selvfølgelig er noget sådant ikke brugbart i en synshal, men der er vi jo heller ikke hele ugen.
Min bil er en 9k aero. Fælgen er en superleggera, indpresningsdybden er vist 27, men så er der en 15 mm spacer med, så det bliver 42mm.
Hold mig til "ilden", evt via PM´ er, så skal jeg gerne finde suppl info. Og hholder du til i det sydlige Sjælland, så må du da også gerne låne.
NAL
Min bil er en 9k aero. Fælgen er en superleggera, indpresningsdybden er vist 27, men så er der en 15 mm spacer med, så det bliver 42mm.
Hold mig til "ilden", evt via PM´ er, så skal jeg gerne finde suppl info. Og hholder du til i det sydlige Sjælland, så må du da også gerne låne.
NAL
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
...lige en lille detalje for ikke at forvirre folk: Når ET er 27 (som svarer nøjagtigt til 9k´erens 16" fælge
), og man tillige anvender disser spacers, her 15 mm, skal disse 15 mm trækkes fra de 27 i stedet for at lægges til! Årsagen er jo, at man forøger sin sporvidde istedet for at formindske den. Således opnås en ET på 12 og ikke 42! Unægteligt lidt en forskel
Spacers=sporviddeforøgere
- men det var måske heller ikke sådan, det var ment???
/Henrik
Spacers=sporviddeforøgere
- men det var måske heller ikke sådan, det var ment???
/Henrik
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Et par spørgsmål fra en uvidende som aldrig har lavet et (h)julenummer ud af hjul og dæk:
Når man sporviddeforøger og således flytter dækcentrum væk fra lejecentrum, går det så ikke alvorligt ud over lejernes levetid?
En stor del af affjedringskomforten ligger i dækkets stødabsorptionsevne. Når man så har store hjul med en fladrem spændt rundt om, er det så ikke som at erstatte støddæmperne med RHS jern?
Når man sporviddeforøger og således flytter dækcentrum væk fra lejecentrum, går det så ikke alvorligt ud over lejernes levetid?
En stor del af affjedringskomforten ligger i dækkets stødabsorptionsevne. Når man så har store hjul med en fladrem spændt rundt om, er det så ikke som at erstatte støddæmperne med RHS jern?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jo, i princippet er montering af disse spacers ensbetydende med et ekstraordinært hårdt slid på hjullejerne - det er os´ hvad jeg har hørt og kommer derfor aldrig i min egen bil. Nej, så heller være lidt mindre ambitiøs mht. hjulstørrelser, synes jeg.
/Henrik
/Henrik
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
jeg køre med 18" det er intet problem. Bilen er sænket 30mm og pga det er en aero har jeg de storre skærmkanter og hvis der virkelig er læs på skraber de på men kun i den ene side og det er ikke mere ind at det kan files væk
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- TurboAnd
- EXTREME SAAB FREAK
Casper det som går på, er det højre bagside? Kunne være jeg skulle kigge forbi en dag og se om de går på ved mig også.. Vil stadig gerne vide en dækstørrelse...
Har fundet de rigtige fælge der kan køre uden spacers. Spacers flytter centreringen ja, min nabo har kørt 200kkm i hans peugeot med spacers og har ikke nogen mislyde fra hans hjullejer.. Kan dog ikke lige huske om det er 15mm han flytter dem. Så om det er skadeligt for lejer er vel relativt.. Nu vejer hans bil heller ikke 1400kg.
Og i grunden er jeg ligeglad med affjedring. Jeg vil have en go'kart og ikke en sofa på hjul..
Hvis ikke det er nok får den også disse sat i http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1755 skal nok få den gjort stiv nok...
Har fundet de rigtige fælge der kan køre uden spacers. Spacers flytter centreringen ja, min nabo har kørt 200kkm i hans peugeot med spacers og har ikke nogen mislyde fra hans hjullejer.. Kan dog ikke lige huske om det er 15mm han flytter dem. Så om det er skadeligt for lejer er vel relativt.. Nu vejer hans bil heller ikke 1400kg.
Og i grunden er jeg ligeglad med affjedring. Jeg vil have en go'kart og ikke en sofa på hjul..
Hvis ikke det er nok får den også disse sat i http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1755 skal nok få den gjort stiv nok...
Anders
- Vels
- SAAB-MANIAC
Tjaa spacerne er sgu nok ikke så meget hårdere ved hjullejerne end 18 eller 19" ruller på lavprofil i forvejen er - har man så også sænket er man da næsten sikker på at de kun lever kortvarigt i forhold til normal.
Har prøvet det på en anden bil med den 60/70 DTM sænkning og 17" ruller - tårnlejerne var flækkede i 3 og 4 stykker efter 10.000 km og hjullejerne skreg.
yderligere ændrer man jo også styrtøjstrianguleringen så der slet ikke er noget der passer mere. Alt bliver belastet ekstra hårdt.
Det ser sgu godt ud, men alt med måde
Har prøvet det på en anden bil med den 60/70 DTM sænkning og 17" ruller - tårnlejerne var flækkede i 3 og 4 stykker efter 10.000 km og hjullejerne skreg.
yderligere ændrer man jo også styrtøjstrianguleringen så der slet ikke er noget der passer mere. Alt bliver belastet ekstra hårdt.
Det ser sgu godt ud, men alt med måde