SAAB var længe om at vælge Fords V4 til 96, og Ford har da også indrømmet at motoren løber bedre i 96 end i nogen bil de har lavet. Har aldrig haft totaktsproblemer, men V4'eren havarerede ved 177 kkm, pga. den rådne balanceaksel. Måtte også bytte ventilstammepakninger på den, men det klaredes ambulant.
Jeg mener jo at en bilmotor bør kunne køre mindst 350-400.000 km, før man skal rode med andet end eksterne komponenter. Min '63 Trubbnos har kørt 354.000.
Totakteren er en mere kringlet bil at køre end en V4, så jeg kunne dog ikke drømme om at købe en totakter til min mor, da hendes Simca 1100 forplumrede væk på 10 år, og hun fik en 13 år gammel V4 i stedet, som nu er min. Da hun ikke længere kunne køre bil, sked hun på mine brødre og sagde: "Henrik, du købte bilen, satte den i stand og passede den i 10 år, nu er det din." Det tog brødrene ikke ilde op, de er kun til konforme biler.
96 er en aparte bil, både udseendemæssigt og mekanisk. V4 er mere "kultiveret", men "The icing on the cake", som det hedder på moderne dansk, er altså en totakter.
Mvh. Edwins, Kgl. priviligeret smagsdommer. Totakter siden jeg var 18. Tag dén.
Fik helt dårlig samvittighed mht. V4'eren. Den er nydelig kosmetisk, når den bliver vasket, og megafin mekanisk, men når man ser paneler og bagagerumsbund, kan man godt rulle svejseværket frem. Den har Lokari inderskærme, så dér er ikke noget at komme efter.
Herre, lad mig vinde i Lotto, big, så jeg kan komme ud og skide i chefens skuffe og hellige mig mine fritidssysler. Denne weekend, f.eks., har jeg været på arbejde fra 7-19, begge dage, så er der kun krudt til at flyde i fifaen og tæve lidt tangenter.
Her står hun. Jeg lavede halvtaget og lagde fliser, fordi bilen skulle stå der. Billedet er vådt fra fiksérbadet endnu. Pauseknappen er trykket ind, men hun er absolut ikke glemt:
Slå til Fre, øhh, Aresdk.
