Side 2 af 2

: 4. nov 2007, 19:40
af Casper_Ankersen
Speedy, +2 nye pakninger...

: 4. nov 2007, 20:39
af Edwins
SAAB var længe om at vælge Fords V4 til 96, og Ford har da også indrømmet at motoren løber bedre i 96 end i nogen bil de har lavet. Har aldrig haft totaktsproblemer, men V4'eren havarerede ved 177 kkm, pga. den rådne balanceaksel. Måtte også bytte ventilstammepakninger på den, men det klaredes ambulant.

Jeg mener jo at en bilmotor bør kunne køre mindst 350-400.000 km, før man skal rode med andet end eksterne komponenter. Min '63 Trubbnos har kørt 354.000.

Totakteren er en mere kringlet bil at køre end en V4, så jeg kunne dog ikke drømme om at købe en totakter til min mor, da hendes Simca 1100 forplumrede væk på 10 år, og hun fik en 13 år gammel V4 i stedet, som nu er min. Da hun ikke længere kunne køre bil, sked hun på mine brødre og sagde: "Henrik, du købte bilen, satte den i stand og passede den i 10 år, nu er det din." Det tog brødrene ikke ilde op, de er kun til konforme biler.

96 er en aparte bil, både udseendemæssigt og mekanisk. V4 er mere "kultiveret", men "The icing on the cake", som det hedder på moderne dansk, er altså en totakter.

Mvh. Edwins, Kgl. priviligeret smagsdommer. Totakter siden jeg var 18. Tag dén. 8)

Fik helt dårlig samvittighed mht. V4'eren. Den er nydelig kosmetisk, når den bliver vasket, og megafin mekanisk, men når man ser paneler og bagagerumsbund, kan man godt rulle svejseværket frem. Den har Lokari inderskærme, så dér er ikke noget at komme efter.

Herre, lad mig vinde i Lotto, big, så jeg kan komme ud og skide i chefens skuffe og hellige mig mine fritidssysler. Denne weekend, f.eks., har jeg været på arbejde fra 7-19, begge dage, så er der kun krudt til at flyde i fifaen og tæve lidt tangenter.

Her står hun. Jeg lavede halvtaget og lagde fliser, fordi bilen skulle stå der. Billedet er vådt fra fiksérbadet endnu. Pauseknappen er trykket ind, men hun er absolut ikke glemt:

Billede :oops:

Slå til Fre, øhh, Aresdk. :wink:

: 4. nov 2007, 20:43
af Aresdk
Arbejder på sagen... :P

: 4. nov 2007, 21:04
af Edwins
Tak. Du lyder som en der fortjener den. :wink:

Da jeg i sin tid købte min '61 af en Hr. Hansen, kendt i SAAB kredse, hed han Keld eller Erik, ville han sikre sig at jeg var den rette, så han ikke bare solgte den til en nød, som kørte den ned/lod den ruste op på 4-5 år.

Så han fik hele min livshistorie og mit detailkendskab til totakteren før han var overbevist og solgte mig bilen for 10 kg. :D Det har været omkring 1990 og han havde en staldlænge fuld af gamle SAABer. Han var en humoristisk mand, som sagde at der ikke var nogen lommer i den sidste skjorte..

: 6. nov 2007, 08:47
af michno
Prøv søgning via allaannonser.se, så får du alle hjørner af Sverige med. Jeg har netop hjemført en V4 fra Sverige, så giv mig en PM eller ring 98 94 99 17, hvis du støder på nogle spørgsmål eller bøvl iøvrigt.

Jeg vil glæde mig til at se, hvad det ender med.

Venligst Poul Martin Michno

: 6. nov 2007, 09:17
af tono
Aresdk, du skal være velkommen til en tur i min langsnuede her i Esbjerg - du ved, for enden af mototvejen

: 6. nov 2007, 10:55
af Aresdk
Hej tono og michno.

Tak for tilbuddene som jeg skriver bag ørene. Jeg har besluttet mig for, at vente til foråret med, at gøre mere ved det - jeg kan alligevel ikke køre i en nu her pga. det kommende salt og så vil jeg hellere vente med, at købe.

: 6. nov 2007, 11:06
af autoanders
Hej Edwins.
Han hed Keld Hansen og var fra Birkerød, hvis det er den samme vi tænker på. Jeg regner med at der i nat kommer en 96 fra 62 hjem til mig i ..Slettet grundet GDPR....

: 6. nov 2007, 11:13
af Edwins
Anders, tak, det var netop i Birkerød at gården lå. :D

Er TT'eren din, eller noget du skal reparere?

: 6. nov 2007, 11:52
af autoanders
Til mig selv.

: 6. nov 2007, 13:12
af fugmann
Anders - vi vil se billeder.....

:-) Henrik

: 6. nov 2007, 13:40
af tono
Det ender vel med, at SKD "indeholder" flere TTer end TT klubben !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

: 6. nov 2007, 14:16
af fugmann
tono :lol:

: 6. nov 2007, 16:59
af Speedy
Keld Hansen var totakts racerkører og har vundet rigtig mange løb, bla. i sin røde rally tt på Roskilde Ring. Hans rallyvogn holder p.t. udstillet på Sommers bilmuseum i Nærum. Motoren er vist lige ankommet deroppe. Keld Hansen døde desværre forrig år, jeg var oppe og hente dele på hans gård/saab lager i Birkerød sammen med en masse andre "nørder" :)

mvh Anders

: 6. nov 2007, 17:41
af Edwins
Det er jeg ked af at høre. :cry:

Han kaldtes SAAB-Keld og jeg fandt lidt på nettet. Bemærk fødselsdagskagen nederst i de mange billeder. :shock:


http://www.konkursbil.dk/SAAB%20KELD.htm

: 6. nov 2007, 18:39
af fugmann
Hmm - Vagn Bruncke købte den TT som jeg ejer nu af Keld Hansen for 17 år siden - siden har den været ejet af en autolakerer, NN og Tono inden jeg købte den....
Hvis den bil bare kunne tale :P

: 6. nov 2007, 19:44
af Edwins
Min bil fra Keld stammer fra en værkfører i Polensgade, her på Guds egen ø. Gad vide om han lever endnu. Kunne være sjovt at se ham flæbe over hans gamle solgte bil.. :wink:

: 6. nov 2007, 23:48
af Solgaard
Ja 53 svenske K er da en slags penge men bilen ser jo også ud til at være meget fin, ikke for at sige noget skit om din (tono) hvide 65er men den er jo hellerikke så fin som den til de 53 K og hvis din skulle males mm. så den står ligeså flot ja så kan det jo også hurtig løbe op.

Hvis man ikke gider/vil/kan lave det store på en bil må man jo give det som en 96 TTer koster.

http://www.blocket.se/vi/14051875.htm?ca=3_s

: 6. nov 2007, 23:50
af Solgaard
Ups. jeg besvared noget tono skrev på side 1. havde ikke set at der var 4 sider :oops:

: 7. nov 2007, 00:52
af Aresdk
Ej hold nu solgaard.. den er bare laber den der brune.

Fuck mand... penge og plads.. bare lige indtil foråret så er alt på plads forhåbentlig. Men så er den sikkert også væk...

: 7. nov 2007, 06:36
af fugmann
Aresdk skrev:F... mand... penge og plads.. bare lige indtil foråret så er alt på plads forhåbentlig. Men så er den sikkert også væk...
Ja :!:

: 7. nov 2007, 06:59
af Edwins
- Den anden nydelige TT Långnos, til en mere fair pris, er nu skudt af, som just konstateret.

Toget kører og venter ikke på nogen.. :?

: 7. nov 2007, 08:05
af fugmann
Nok var den dyr, men godt nok også et smukt eksemplar - mon det var en herinde, der handlede?