Banner cycler

SAAB 96 TT

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Aresdk
SAAB-MANIAC

SAAB 96 TT

3. nov 2007, 17:57

Hej

Går lidt med drømmen om en SAAB 96.. havde egentlig først en V4 i tankerne, men kom til, at tænkte på knallertudgaven.. den kunne da være ret sjov.. :-)

Hvis man nu ikke aner en skid om de gamle der (som jeg ikke gør).. hvilken årgang/model skal man så gå efter?

Det er vigtigt den er uden rust... fuldstændig. Og at motor/gear er perfekt. Hvad koster sådan et eksemplar?

Bliver jeg/man ked af en TT og er en V4 måske et klogere valg?

Det bliver en søndagsbil/træfbil og ikke et egentlig daglig transportmiddel. Men den skal selvfølgelig også kunne fungere som dette hvis det bliver nødvendigt.

// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. nov 2007, 18:16

Saab 996 TT er sjove. Den ultimative er vel en Bullnose "Sport", men den er svær at finde, og prisen vil vel ligge på 100.000,- + for et perfekt eksemplar. Longnose "Sport" koster vel nogenlunde det samme.

Går man efter noget knap så dyrt, må man gøre op med sig selv, om man er til Bullnose eller Longnose. Hver af dem har sin charme, og det bliver vel et spørgsmål om smag. 1964 model Bullnose har flotte runde instrumenter og 2 kreds bremser. 1965 er første modelår med Longnose, dog stadig kun med 1 karburator. Køleren flyttes hen i den "rigtige" ende af bilen. 1966 får den 3 karburatorer, og det giver den en noget anden "respons" på speederen.

1967 model får skivebremser foran, og i 1968 kommer den med den høje forrude der, efter min mening, ikke er så smuk som modellerne med gangster forrude.

Personligt kører jeg i en 1966 model. Den fungerer som bil nr 2, og kører HELE året rundt. Har været på DK plader i snart 1 1/2 år, og har aldrig svigtet. En 2-takter kan altså sagtens fungere som dagligt transportmiddel, og er efter min mening den ultimative Saab 96.

Kig mod Sverige. Der er masser til salg deroppe til fornuftige penge. Afgift til Told & Skat er omkring 4000,-

Held og lykke med søgningen
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

3. nov 2007, 18:58

Aresdk, jeg er lykkelig ejer af en TT'er - vel at mærke fra 1961, så det er en ældre herre :-)
Jeg kan sagtens følge dig - og synes, at du skal udleve din drøm!
Jeg bliver aldrig træt af den pragtfulde lyd og duften af udstødningen :lol: Min er en såkaldt Bullnose, hvilket jeg personligt synes er mest charmerende.
Min har kun een kaburator - det lever jeg med, da det trods alt kun er en søndagsbil.
Mit gæt er, at du kan finde et fint eksemplar for mellem 20 og 30 tusinde kr.
Hvis du er seriøs, så hold øje med markedet de næste 4-6 måneder - jeg tror, at priserne er en anelse lavere om vinteren.

TT hilsner

Henrik
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

3. nov 2007, 19:00

Kortsnudet eller lang - svaret er aldrig helt entydigt, men det ER dog to forskellige biler !!
Der er bestemt mere charme og "gammelbil" i en kortsnudet - men springet fra endog OG900 til en langsnudet er næsten lysår - ta´og prøv begge udgaver af TT og vælg din personlige favorit - har selv kørt kortsnudet og kører nu langsnudet, den sprøde motorgang er dog gældende for begge modeller !!!!
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. nov 2007, 19:53

Et eksempel på et perfekt eksemplar af en 1965 model:

http://www.blocket.se/vi/14051875.htm?ca=3_s

Dog i den dyre ende af skalaen. Nok ikke et "best buy" - Men flot er den jo!
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. nov 2007, 20:01

.......Og her en i den anden ende af skalaen:

http://www.blocket.se/vi/13969437.htm?ca=3_s
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. nov 2007, 20:35

Hej igen

Prismæssigt ligger jeg nok på max 20-30k. Jeg er dermed godt klar over at jeg ikke får en perfekt bil. Meningen er, at der gerne må være lidt, at pudse nusse om ude i garagen.. bare ikke rust og motor/gearkasse :-)

Hvor langt går en TT på literen? Hvad er realistisk topfart? Og skal den have tæsk for, at nå 50 op af bakkerne i byen? Ja jeg aner minus om dem :-) Spørg mig om en 9000'er istedet for :P

Jeg ved ikke om det skal være kort eller lang snude.. jeg har ikke den store holdning til det. Men er der en model/årgang der er bedre end andre?

Sidst men ikke mindst.. er det muligt, at skaffe nye dele eller står og falder alle reps på om man kan finde brugte dele?
// Martin Johansen
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

3. nov 2007, 20:50

Jeg kørte i 7 år, gennem ild og vand, sne og sjap i en '63 Bullnose, Trubbnos, Kortnæset, kært barn har mange navne.

Den eneste gang den snød mig var da platinfjederen knækkede, stående i tomgang.

Da vi fik snestorm og -15°C, kunne kollegernes firetaktere ikke starte. Det var noget med at sætte 80-90 A generator på dengang, og så et 40 AH batteri, som om det var generatoren som startede bilen. Dem som startede kørte fast, jeg kørte hjem.

V4 kører fedt, med 65 HK, istedet for 38 eller 42, men har altså ikke samme charme som totakteren. En Trubbnos kan skyde 130 km/t., og kan godt følge med den moderne trafik.

En Långnos, som den på billedet i forrige indlæg er absolut heller ikke tosset. Selv Carlsson på taget sværmer for totakternes charme, men han lovpriste V4'erens højere effekt, samtidigt med at han understegede at V4'eren, qva den højere vægt foran, ikke var så adræt som totakterne, den blev mere understyret.

Noget af bilens charme strøg altså også med den "osteklokke"-forrude de senere blev udstyret med., som dikteret af motorjournalisterne. Her anskueliggjort med min '61 TT Trubbnos og '74 V4.

Billede

Alle modellerne styrer med en præcision så man bliver forbløffet over at der ikke er sket en skid teknologisk set i 50 år, bortset fra powerstyringen til de tyndarmede, som ikke findes på SAAB 96.

Til sommer kommer jeg til træf i "Dukkebilen", min '61, ikke i Cabben. 8)

Min TT gik 8 km/l., ved svinsk høj-RPMkørsel med låst friløb og ca. 14 når man gav den som friløbs-ekvilibrist. Den kan køre 90 km/t. op ad Hallandsåsen med 3 personer i. Fra 1964, sidste Trubbnos årgang, fik bilerne 2-kredsbremser.

En 9000 mand vil umiddelbart opleve bilen som effektsvag, men kør i den i en halv time til du bliver dus med den, så opleves det ikke sådan. :shock:

To takter, fordi én er for lidt og fire er for meget.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. nov 2007, 20:51

Den går ikke langt på literen. Forvent ikke mere end 7-8 Km/L. Topfart har vel kun en teoretisk betydning. Den ligger på 120-127 Km/t iflg. datidens test.
Selv har jeg kørt 120 i min efter speedometeret, som forøvrigt er MEGET præcist. Der var mere i den, men jeg havde ikke mod på mere!
En god marchfart er 90-100. Her går den virkelig godt, og virker ikke specielt anstrengt. Det er klart at med 850 kubik og mellem 38-42 heste, afhængig af model, er der ikke tale om nogen Roadburner, men den følger fint med trafikken, og holder af at blive kørt lidt frisk.
Stumper må du nok regne med primært skal skaffes brugte. Der findes dog svenske sider med nye res. dele som eksempelvis udstødning o. lign. Vagn i Svenstrup på Als er også leveringsdygtig i mange gode dele.
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. nov 2007, 21:32

Hej

Grunden til, at jeg spurgte om topfart og km/l var også kun af ren nysgerrighed - jeg kunne ikke forestille mig jeg gad tage motorvejen - så hellere de smukke landeveje med 80-90 km/t.

Jeg forventer på ingen måde en trækkraft lign. min gamle 9k'er, men omvendt gider jeg heller ikke kun kunne køre 40 km/t op af bakke - men det lyder ikke som om det bliver noget problem. Fedt nok :)

Designmæssigt er jeg nok mest til udseendet på den grønne til højre på billedet. Fåes den som TT eller kun V4 ? Går ud fra det er en kortsnudet så?

Er faktisk også lidt vild med den pæne brune (den dyre af dem) på forrige link. Det er rigtig nok over budget, men hvis den virkelig er så pæn i standen som den ser ud til så var det måske værd, at overveje at ofre det ekstra.. ? Er det en langsnudet den brune?

Kan man få de gamle sorte plader til dem? Det kunne være cool :P

Fedt med gode svar fra jer - det kan virkelig bruges.

Designmæssigt er jeg ved, at blive enig med mig selv.

Rustbehandler man sådan noget? :S Ja jeg spørger måske dumt, men gider ikke købe en flot rustfri bil og så efter 2 år skal jeg have fat i svejseværket...
// Martin Johansen
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. nov 2007, 21:42

Hej

Begge links fra Blocket er på Longnose Saab´er

Den gårblå på Edwins´ billede er en Bullnose, og den mørkeblå med rektangulære forlygter er en v4, formentlig fra begyndelsen af halvfjerdserne. Bemærk at en Longnose 2-takter har RUNDE forlygter.

Jeg vil klart anbefale en form for rustbeskyttelse. Vi taler om 40-45 år gamle biler.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. nov 2007, 23:12

I reglen er en sådan gammel bil rustbeskyttet men det skal gåes efter, og en indikation på at den bil man nu måske skal købe, som er ganske præsentabel for sin alder, ikke har kørt i saltholdige omgivelser.

Så hvis man vil have en sådan bil i fred for svejseværk og slibemaskiner, står den i hi, når saltsvinene huserer om vinteren.

Billede :wink:

Med lem nr. 262
Aresdk
SAAB-MANIAC

3. nov 2007, 23:39

Jeg må nok sige jeg er faldet rimeligt for den her..

Så det er nok sådan en jeg går efter. Og hvis den virkelig er perfekt som der lægges op til så kunne det godt være jeg kunne strække mit budget dertil.

Ang. vinterkørsel så kommer det ikke til, at ske. Det bliver udelukkende en søndagsbil. Den skal beskyttes mod det saltlort ihvertfald :)
// Martin Johansen
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

4. nov 2007, 06:43

Aresdk skrev:Jeg må nok sige jeg er faldet rimeligt for den her..

Så det er nok sådan en jeg går efter. Og hvis den virkelig er perfekt som der lægges op til så kunne det godt være jeg kunne strække mit budget dertil.
Den er godt nok også fin - skøn vogn :-)
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 07:04

Denne ser også spændende ud

http://www.blocket.se/vi/13357066.htm?ca=3_s

en 66 model (3-karb) til 15.000,- svenske (12.000 DKk)

Jönköping er også inden for rækkevidde
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

4. nov 2007, 08:06

g-maretti,
Enig - det er sgu fundet for de penge :-)
Og det bedste er, at de holder prisen på en helt anden måde end en hverdagsbil!
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Brugeravatar
englewood
EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 08:57

Kan man få de gamle sorte plader til dem? Det kunne være cool :P

På Politi.dk står der:

Om historisk korrekte nummerplader

Du kan få historisk korrekte nummerplader til køretøjer, der er registreret første gang før den 1. april 1958. Historisk korrekte nummerplader er nummerplader med 1 bogstav. Du kan ansøge om historisk korrekte nummerplader på et motorkontor.

Historisk korrekte nummerplader får geografisk korrekte kendingsbogstav. Det er Motorhistorisk Samråd, der bestemmer kendingsbogstavet, mens Centralregisteret (Rigspolitiet) bestemmer løbenummeret.

Historisk korrekte nummerplader følger køretøjet og skiftes kun, hvis ejeren selv ønsker det.
Tommy Nielsen
Lyngby 9520 Skørping Tel 22216087
Citroën XM V6 Pallas 1990
Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 11:34

Fedt med nummerpladerne :P

Ang. den grønne der linkes til.. den ser da også fin ud - bare en skam der er ikke er flere billeder.

Prismæssigt kan jeg se min drøm slet ikke er umulig.
// Martin Johansen
Brugeravatar
Saabine
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 11:37

Aresdk, savner du alligevel SAAB-universet, nu hvor du er kommet af med din 9000'er? :wink:

Jeg synes nemlig engang du skrev at alle de gamle SAAB'er var grimme og ikke noget for dig :roll:
SAAB 99 GLi 4d 1983
SAAB 900 T16 AERO 1987

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=327618

Billede

Savner de gode gamle SAAB-tider..
tono

4. nov 2007, 11:52

53 svenske kilos ER for meget - gav 12 samt 4 danske i afgift for min orginale malings udgave fra 1965 ! oog priserne er (måske) endnu ikke eksploderet som det er sket for VOLVOs og andre.
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 12:23

Enig med dig Tono. 53.000,- er for meget. Man kan købe guld for dyrt.

Hvis vi skal være krakilske - og det kan man vel godt tillade sig til den pris - så sidder tankpåfyldningen forkert. Det er fra en v4. Så venstre bagskærm er da skiftet på et tidspunkt, hvilket sår tvivl om lakkens "originalitet".....
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 12:29

Der er somme tider nogen i totaktklubben der gerne vil sælge en bil til en entusiast. Det kunne være en mulighed at kontakte en fra bestyrelsen.

Jeg har både tt og V4, hver har sin charme, men efter min opfattelse er V4 mere komfortabel og TT mere speciel, og opmærksomhedsskabende.

Der er mange mennesker i Danmark der har haft eller kender nogen der havde de små Saaber da de var nye, så det giver også god kontakt til andre hvis du er interesseret i det.

Det kunne være en mulighed hvis du har bestemt dig for model, at melde dig ind i den klub der har bilerne, og så deltage i et klubmøde eller træf.
Til maj afholdes fællestræf for TT og V4 klubben - se tidligere indlæg om dette fra Speedy, der er i hvert fald mulighed for at se nærmere på de forskellige modeller.

Steen
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. nov 2007, 13:00

Saabine, dette med at gamle SAAB'er er grimme er en mande-ting. De fruentimmere jeg har kendt, som har været præsenteret for min Dukkebil har alle sagt: Hvor er den elegant.

Som jeg også har set den, helt fra dengang jeg kun havde den som Tekno-bil. Og jeg er ikke bøsse, det tror jeg heller ikke Sason var..

Min kone er helt elektrisk for at jeg skal sætte V4'eren i stand og syne den. Hun kørte i den i 14 dage, før jeg afmeldte den for 10 år siden. Det har hun ikke glemt. Nu står den støvet, men tørt, under halvtaget ved siden af garagen. Kører rundt på villavejene i kvarteret om sommeren, så den ikke gror sammen.. :wink:

Steen har ret. Mange kender den gamle dråbeformede SAAB, men de flejner helt ud (på den fede måde), når de erfarer at det er en totakter. :D

Med lem nr. 262
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

4. nov 2007, 13:02

Lad os nyde dette billede, der er fra midnatsrallyet i 1963 - hvis man hører godt efter kan man høre den dejlige lyd af en totakter, der får seriøst prygl....

Billede
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. nov 2007, 13:24

- Her en Monte Carlo 850 i 1965 East African. Co-driver er løbet igennem søen, for at sikre sig at bilen ikke drukner, Carlsson har allerede sat gang i kærren, uret tikker jo..

Billede

Her interiøret i en 1960 Rallymodel, med RPM, Halda Speedpilot og hele hakkeriet. Er den ikke bare for lækker og indbydende?

Billede

Ahhh...

Med lem nr. 262
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

4. nov 2007, 13:28

Ja, det er rent guf - her er et billede fra en tid hvor beige må have været meget moderne :-)
De tre personer ser næsten ud som om de ikke har tøj på....
Billede
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. nov 2007, 13:40

Ja, det har du ret i, Fugmann. Hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med.. :mrgreen:

Med lem nr. 262
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 13:53

Man kunne også vøælge at høre lyden her: http://www.youtube.com/watch?v=1lJQzrWprQE

Hvordan er det lige med links, dette må I vist kopiere ind i ind selv.

Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 13:54

Mere svensk "guld" til småpenge

http://www.blocket.se/vi/14058164.htm?ca=6_s

Hvordan lægger I billeder ind???
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 13:56

Eller denne korte med Carlsson himself.

http://www.youtube.com/watch?v=5eXRsSlGp9g

Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 14:03

tono

4. nov 2007, 17:06

... ja Ander deltog (sammen med jeg og andre) i årets udgave af Munkebjerg Hillclimb i år - i 2005 og 2006 var der eeen SAAB (min) tilmeldt men i år var vi to - bliver vi måske flere i 2008 ???
Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 17:15

Saabine skrev:Aresdk, savner du alligevel SAAB-universet, nu hvor du er kommet af med din 9000'er? :wink:

Jeg synes nemlig engang du skrev at alle de gamle SAAB'er var grimme og ikke noget for dig :roll:
Savner og savner.. jeg har altid drømt om en gammel veteranvogn.

Men jeg mener stadig de er grimme.. faktisk ret grimme.. men for pokker hvor er de charmerende, at se på... ;) (SAAB96 altså).

Jeg tror ikke jeg umiddelbart kan komme i tanke om en gammel bil jeg synes er flot designmæssigt.. jo... Jaguar E-Type og Ford Mustang fra de herrens 60'ere... men ellers synes jeg nye biler er klart pænest. Dog totalt blottet for sjæl.

Ved ikke om det er sort snak.. hehe. Men en ting behøver ikke få mig til, at savle før jeg vil eje - der kan være 100 andre ting der rykker end lige skønhed og sexappeal.
// Martin Johansen
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

4. nov 2007, 17:24

Hej Aresdk

Synes sgu at der er fedt at du har feelings for at skaffe dig en ældre saab, bare til hobby brug. Sådan har jeg haft det i 3 år nu og jeg vil aldrig i mit liv bytte med noget andet. Følelsen af at trille sig en sommertur i aftensolen og få snakket med en masse, som kender modellen og står med :shock: når de ser den er skøn og man møder mange på sin vej med en fortid sammen med sådanen vogn.

Ja, man rustbehandler afgjort sådan en vogn med mindre du på forhånd VED at den aldrig kommer ud i vådt, saltet eller urent føre. Jeg kender til flere saab 96 uden noget på bunden men de kører også kun 10-20 gange årligt i høj sol, ellers ikke. Jeg fik selv min sprøjtet da jeg ikke skal fremvise en blankmalet bund men en rustfri vogn....hvilket den p.t. ikke er men jeg er ej heller færdig endnu :wink:

Sorte plader er kun på de helt gamle 92/93 modeller, men hvis forslaget fra Motorhistorisk bliver vedtaget er de tilgængelige i 2011. Og hvis deres ændringsforslag kommer igennem allerede fra 2008 men nu må vi se. Det er dog kun sorte alu plader og ikke emaljeplader som de gamle sorte, vi andre har på.

Håber du finder en god og du må endelige skrive hvis du har behov for hjælp.

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 17:36

Hej Speedy.

Det vil udelukkende blive en jeg hiver frem når solen står højt og isboden trækker. Men som med alt vejr i Danmark så kan de jo skifte som vinden blæser så derfor vil jeg nok give den en gang behandling blot for, at være sikker. Men salt kommer den ikke i uanset hvad.
// Martin Johansen
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. nov 2007, 17:54

Aresdk, så er du jo den helt rigtige til at overtage en sådan fin gammel bil. Du bliver garanteret også forelsket. :wink:

Speedy, du skriver at din bil ikke er rustfri. Som jeg har set den er den rustfri nok, bortset fra der hvor jeg savlede på den under Gavnø Classic Autojumble.. :oops:

Er der sorte plader og sorte plader? Jeg synes at have fået at vide at man kan få de sorte plader med 7 karakterer, hvis bilen er fra før de hvide plader kom, i '76, eller hvornår det nu var at pladerne skiftede farve.

Med lem nr. 262
tono

4. nov 2007, 18:05

Sorte plader før 1960 !
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

4. nov 2007, 18:08

Hejsa Edwins

Kig på www.nrpl.dk:

Historisk korrekte nummerplader

Siden 1.1.1997 har det været muligt at få historisk korrekte nummerplader til køretøjer registreret første gang før 1.4.1958, dvs. fra den tid hvor nummerpladerne kun havde ét bogstav.

Der findes de samme grundtyper som eksisterede i perioden 1903-1958. Dog er tiden op til 1919 slået sammen i én type.

Type Periode Udseende
Type 1 1903-1919 Hvide plader. Sort bogstav og sorte tal.
Type 2 1919-1921 Hvide plader. Rødt bogstav og blå tal.
Type 3 1921-1930 Sorte plader. Hvidt bogstav og hvide tal. Under bogstavet nummeret gentaget med små tal.
Type 4 1930-1950 Sorte plader. Hvidt bogstav og hvide tal. Under bogstavet politiets symbol.
Type 5 1950-1958 Sorte plader. Hvidt bogstav og hvide tal. Bogstav med samme højde som tallene.

Plader af type 1 og 2 skulle ejeren i datiden selv sørge for at få fremstillet, men i dag leveres de af politiet lige som de øvrige typer.

Der udleveres den nummerpladetype der svarer til køretøjets alder. Som registreringsnummer anvendes enten

køretøjets første nummer såfremt det kan dokumenteres, eller
bogstav og nummer svarende til ejerens nuværende bopæl og bilens alder

Der betales en merpris på 650 kr pr. nummerplade i forhold til almindelige nummerplader.

Det er kun almindelige sorte (til 1921 dog hvide) bil- og motorcykelnummerplader der udleveres. Gule plader kan ikke fås, ej heller papegøjeplader, militære nummerplader, cirkulære traktor- og anhængerplader og andre særlige nummerpladetyper. Der er observeret påhængsvogne med historisk korrekte nummerplader som ikke er helt historisk korrekte idet der er tale om almindelige nummerplader med et nummer der ligner, men ikke er det samme som det trækkende køretøjs nummer. I datiden anvendte man dels en lille cirkulær anhængernummerplade med påhængsvognens eget registreringsnummer foruden en nummerplade med det trækkende køretøjs nummer eller det trækkende køretøjs nummer malet på påhængsvognen.

Hvis lovforslaget fra motorhistorisk bliver vedtaget i vores elskede folkting vil det fra enten 2011 eller måske 2008 være muligt at få sorte skiver på alle biler over 35 år. MEN MEN MEN dette er ikke disse sorte plader men derimod sortmalede aluplader med den korrekte bogstavkombination.

Mvh.Anders

Saab 96V4 '67 SilverSand
Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 18:20

Edwins, det er tæt på jeg allerede _er_ forelsket.. faktisk i den brune fra forrige side.. den er bare så velholdt, at se på.

Eneste problem.. jeg har ikke pladsen pt.. dvs jeg har en garage der er uisoleret.. så ved ikke hvor smart det er? Havde jo håber jeg kunne vente til vi skulle flytte, men synes snart det kniber med, at vente :-)
// Martin Johansen
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

4. nov 2007, 18:22

Aresdk, tror ik du behøver frygte det ville....kender mange der "bare" har dem over halvtag men ellers frit, så er rustbeskyttelse en fordel men så længe den ik får nedbør og ellers står med god udluftning, så er det afgjort en fordel...min egen står i en parkeringskælder men den står med masser af frisk luft og aflåst, så er jeg selv godt tilfreds.

/A

Saab 96V4 '67 SilverSand
Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 18:35

Hmm ja.. den kunne jo parkeres under et nyt halvtag hvis det var det.. eller i garagen. Og så i vinterhalvåret et "rigtigt" sted mod betaling.

Hmm.. når jeg sådan lige gennemlæser hele tråden så synes der bred enighed om, at den brune er alt for dyr... hvad må sådan en koste i den stand? Ruster de nemmere end en ny bil eller er det blot et spørgsmål om, at holde den ved lige?

Hvad benzin kører de på?

Hvor i Kolding og omegn kan man prøvekøre en.. evt. bare som passager :P
// Martin Johansen
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

4. nov 2007, 18:40

Hej Martin,

En TT'er kører på alm. blyfri benzin med 2T-olie tilsat. En V4 kører på blyfri tilsat blyerstatning. Du kan få ombyggget topstykket (ventilsæderne, tror jeg) således at den kan køre på blyfri.
Hvad angår opbevaring er jeg også af den opfattelse, at bilen bare skal stå 100% tørt med god ventilering. Varmen er ikke nødvendig.
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 18:43

Okay hvor fed blanding skal benzinen være? Min motorsav kører 2% :P så tænkte om det var samme blanding.

Men 100% tørt.. så er et halvtag jo ikke nok hvis der kommer en vind og en byge.. men så må den ind i garagen hvis det er. Det skal lige overvejes..
// Martin Johansen
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. nov 2007, 18:46

Min Cab står i en lade på Sydsjælland. Der er ikke opvarmet, men vel ventileret. Bilen bliver ikke våd og får ikke salt.

I udestationsforbindelse har jeg boet i Bergen i samlet ½ år. Uden at lyve gik der max. 3 dage mellem pizzeregnvejr. Det kunne regne i dagevis i træk. I denne flotte by, fyldt med mennesker som vist ikke har samme frivole livsfilosofi som jeg, kørte der mange flotte 25-30 år gamle biler rundt.
Man salter ikke om vinteren, men påbyder pigdæk, satme så vejene er slidt helt hule i hjulsporene. Det fortalte mig, efter at have set alle disse gamle biler, at en bil godt kan tåle vand, meget vand, men går først i knæ når den danske nationalvintersport, nemlig saltsvineri, løber af stabelen.

- Så jeg ville ikke kvie mig ved at have bilen stående i en uisoleret garage. :wink:

Med lem nr. 262
Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 18:53

Jeg sidder lige og er ved, at undersøge hvor man i Kolding man leje en garage på månedsbasis for så kunne den jo stå der permanent. Det ville være optimalt så længe vi bor hvor vi nu gør. Og hvis det er noget der er rentabelt så er det problem væk.

Alternativt skal jeg stadig tænke over det.. min garage er langt fra optimal nemlig.
// Martin Johansen
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. nov 2007, 19:03

Speedy, tak for pladeinfo.

Ares, uha, den med olieindblandingen er en religion. I gamle dage kørte totakterne med selvblandende olie, det gør de stadigvæk, men det selvblandende medium var ikke smørende, så hvis der stod 3% skulle der 4% på. Derfor svinede bilerne så meget. Olien var også af en dårligere kvalitet.

Så dårlig at SAAB ikke gav motorgaranti, hvis man ikke hældte deres olie på. Din kædesav er hårdere belastet en en SAAB standardtotaktsmotor.

Dengang sagde SAAB at bilen skulle have 3% af deres højkvalitetsolie. Idag kører min borede veteranknallert med en litereffekt på ca. 110-115 HK @ 10.000 RPM med 2% Castrol TTS.

Bruger også 2% på SAABen. Den kunne med garanti køre på 1½%, men better safe than sorry. :wink:

Med lem nr. 262
Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 19:05

Okay tak ;)
// Martin Johansen
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

4. nov 2007, 19:09

Nu har jeg ik helt kunnet aflure om du er fast besluttet på et prutteorgel (ifølge politikens slangordbog = saab totakt) eller om en v4 stadigt er i dine overvejelser men en v4 bruger alm 95 oktan tilsat et lille skvæt kunstig bly for at holde sliddet på ventilsæderne nede. Man kan derpå montere andre topstykker med nye panzerventilsæder, den operation koster ca. 2500 + en ny pakning og så kan der køres blyfri fremover.

Mvh. Anders

Saab 96V4 '67 SilverSand
Aresdk
SAAB-MANIAC

4. nov 2007, 19:15

Synes umiddelbart det kunne være sjovest med en TT'er.

Den virker sådan lidt dejlig simpel i det :P og med masser af charme og minder fra dengang der slet ikke var tænkt på mig :lol:
// Martin Johansen
Brugeravatar
Saabine
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2007, 19:36

Edwins, jeg kan da kun give de fruentimmere, du har kendt, ret, det er da en nuttet lille bil, sådan en 96'er... Jeg drømmer da også selv lidt om at eje en, når jeg engang får hus med tilhørende garage, så til den tid håber jeg stadig man kan finde dem i rimelig pæn stand :D

Aresdk, 96'eren er hamrende charmerende ja, men bestemt ikke grim :P
SAAB 99 GLi 4d 1983
SAAB 900 T16 AERO 1987

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=327618

Billede

Savner de gode gamle SAAB-tider..

Tilbage til "Veteran Forum"