'Check Engine' lampen lyser på min 900 turbo S, egentlig er det en T8, men den har arvet moter mm fra en turbo S. Fejlen kom kort efter at der begyndte at opstå ladeproblemer (atså strøm - ikke tryk!), uden at jeg dog ser en sammenhæng mellem de to dele. Har skiftet generator igår - var desværre nødvendigt - og nu laver den strøm igen, OG Check Engine lyser stadig. Har ligeledes skfitet lambda-sonden, da jeg havde den under første mistanke (toppakningen blev skiftet for godt et år siden efter vandforbrug). Det er dog ikke en original lambda, jeg har sat i. Den nye lambda-sonde måler OK og giver forventelige værdier. Temp.føleren ovenpå indsugningsmanifolden måler også fint både ved kold og varm motor. Har checket stik til dyser, AIC, spjæld-positionsgiver, luftmassemåler og temp.føler. Min næste mistanke er selve luftmassemåleren (Lucas). Iflg haynes skal den have en modstand på 331 - 341 ohm. Fra en anden tråd har jeg fundet ud at der skal måles mellem de to yderste ben på stikket - korrekt? - min måler noget mere, omkring 500 ohm. Er det diagnose nok?
På¨forhånd tak for hjælpen.
Check Engine på 900 turbo S
Redaktør: Bestyrelsen
- eckhart
- EXTREME SAAB FREAK
Har forsøgt at udlæse fejlkoderne fra Lucas CU14.1 ECU'en. Fandt efter noget søgning ud af hvordan det kunne klares (der er klart mest hjælp at hente til Bosch). Men det var ikke så nemt endda, på trods af diverse engelske og tyske saab-sites. Diagnostic stikket sidder IKKE hvor 'det burde' på Lucas - omkring plusfordeleren i højre side af motorrummet. Til gengæld fandt jeg et kabel med 4 ledninger, som gik bagud og endte i et stik midt under bagsædet. Stikket er 8+2 pins, hvor de 8 er nummererede i to rækker og de to i midten er unummererede. De unummererede er forbundet til en hhv rød og sort ledning fra ECU'en. Pin 1 og 2 er forbundet til hhv. blå/hvid og grå/hvid ledning fra ECU'en. Er der nogen af jer der ved om en af disse er den rigtigt til at få udlæst fejlkoderne via CE lampen med? Supplerende til CE indikatoren kan oplyses at den går ud hvis man lader tændingen stå på, men lyser straks efter motoren er startet. Har fulgt signalet fra Lambda-sonden under opvarmning i tomgang (lidt for høj, som andre også har rapporteret) og den stabiliserer sig omkring 0,86V inden kølevandet når driftstemp.
Alle gode råd modtages med glæde.
Alle gode råd modtages med glæde.
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Eckhart, veksler signalet fra lambda-sensoren ikke frem og tilbage omkring ca 0.5v, når bilen er varm? Det burde den gøre, ellers kan der være en fejl heri... Træls du ikke kan finde stikket vi snakkede om, det SKAL være muligt, har vist noget lednings-diagram et eller andet sted vedrørerende lucas, men mener desværre ikke der er nogen information vedrørerende det stik vi skal have fundet... 
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- eckhart
- EXTREME SAAB FREAK
Fik en pm fra Casper Ankersen at det skulle være ben 31 på boksen, der er til diagnose. Vil prøve at se om jeg kan lokalisere det ad den vej. Ellers er dit hint vedr. spænding fra lambdasonden værd at overveje. Tænkte på varmelegemet, eller måske snarere forbindelsen til dette - kablet er jo samlet,da det ikke er en original sonde. Men omvendt er modstanden knap 6 ohm, hvilket ikke tyder på dette.
- eckhart
- EXTREME SAAB FREAK
Har nu endelig haft lejlighed til at forfølge mit problem lidt. Jeg har pillet lucas boksen fra og bekræftet at det tidligere nævnte stik under bagsædet fører til boksen. Kan ikke se hvordan der tælles pins på stikket til lucas boksen, men hvis vi tæller fra den ende at stikket, der peger mod motoren fører den grå/hvide til pin 5 i midterrækken og den blå/hvide til pin 5 i rækken ind mod kabinen. Har også checket forbindelsen til lambdasonden (grøn), som ender på pin 10 i midterrækken. Iflg diagrammet i den nyeste Haynes manual skulle disse forbindelser side på følgende pins: 12 (blå/hvid), 16 (grå/hvid), 24 (grøn). Men det synes jeg ikke rigtig giver mening i forhold til det jeg kommer frem til..
Jeg har stadig mistanke til luftmassemåleren, og jeg prøvede at ringe til Verninge Auto for at høre om han evt. havde en lucas 5AM liggende, men nej desværre..
Er der nogen, der har en man evt kunne prøve, inden man går igang med at skaffe en? - midt/sydsjælland er området!
Jeg har stadig mistanke til luftmassemåleren, og jeg prøvede at ringe til Verninge Auto for at høre om han evt. havde en lucas 5AM liggende, men nej desværre..
Er der nogen, der har en man evt kunne prøve, inden man går igang med at skaffe en? - midt/sydsjælland er området!
- kleinsmeden
- SAAB FREAK
hej. jeg har en lucas luftmassemåler liggende. den er fra en 900 t16 90. tror du den passer.
mvh martin.
mvh martin.
- eckhart
- EXTREME SAAB FREAK
Hej Martin
Det lyder super. Jeg kan se du er 'lokal'. Den vil jeg gerne købe eller evt. først låne. Skriv en pm eller skriv/ring på 40274582, så finder vi ud af noget.
de bedste saab-hilsner
Carsten
Det lyder super. Jeg kan se du er 'lokal'. Den vil jeg gerne købe eller evt. først låne. Skriv en pm eller skriv/ring på 40274582, så finder vi ud af noget.
de bedste saab-hilsner
Carsten
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Jeg er næsten sikker på det ikke er din luftmassemåler, det er meget sjællent at de dør til lucas. På en bil født med lucas, der sidder det test stik ved pollen filter huset, den har 3 ledninger men du skal kun bruge den ene ledning. Jeg kan ikke pt huske farven, men jeg kan da gå ud og kigge engang. Denne medtode er rigtig nem, og har hjulpet mig flere gange.
Jeg tror nærmere det er din lamda sonde der er forkert. Lige præsis til lucas der er lamda sonden meget speciel og pisse dyr. Den SKAL have 4 ledninger hvor den ene ledning SKAL være rød, ellers er det bare en standart bosch du har, og den kan ikke bruges til lucas.
Hvis du skal ud og købe en ny lucas sonde, så vil det faktisk være billigere for dig at købe en bredbåndlampa sonde. Den kan programmeres lige så tosset du vil!
Jeg tror nærmere det er din lamda sonde der er forkert. Lige præsis til lucas der er lamda sonden meget speciel og pisse dyr. Den SKAL have 4 ledninger hvor den ene ledning SKAL være rød, ellers er det bare en standart bosch du har, og den kan ikke bruges til lucas.
Hvis du skal ud og købe en ny lucas sonde, så vil det faktisk være billigere for dig at købe en bredbåndlampa sonde. Den kan programmeres lige så tosset du vil!
MVH Lars Kristensen
- Saab-daniel

- Kontakt:
Kaas, balladen med den her bil er jo bare at den ikke er født lucas, men derimod er bygget om til lucas 
Så der er vist ikke noget stik oppe ved pollen-filteret...
Daniel.
Så der er vist ikke noget stik oppe ved pollen-filteret...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Nej men de har vel taget lednings nettet, så stikket er der et eller andet sted. Men jeg er nu næsten sikker på det er den forkerte lamda sonde der er på den eller den er defekt.
MVH Lars Kristensen
- eckhart
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg har lige været ude og låne LMM'en af Martin. Og det virkede, så til Kaas Lucas LMM'en kan altså også stå af. Efter start af bilen gik der nogle få sekunder så gik CE lampen ud og motoren faldt ned til normal tomgang. Jeg er ret overbevist om at ledningssættet fra donorbilen er blevet flyttet med over, idet den gamle t8 motor jo ikke har haft en tilsvarende boks. Det er iøvrigt en lambda sonde med tre ben der sidder i min. Har ikke lige målt værdien herfra efter skiftet af LMM'en. Casper underscore Ankersen er ved at finde noget diagram/beskrivelse af Lucas CU14 connectoren, så jeg kan forsøge at lokalisere det pågældende stik ud fra pin-nr på boksen. Vil jo være godt en anden gang at kunne udlæse fejlkoderne! Tilbage til Lucas LMM'en. Den 'nye' måler en modstandsværdi mellem de to yderben, som er endnu højere end den gamle og dermed endnu længere væk fra specifikationerne, så det er åbenbart ikke nogen indikation af om den virker. Har nogen af jer erfaring for hvor meget det betyder for funktionen og/eller om Lucas CU14 boksen bare justerer sig selv ud af problemet. Alternativt om der er nogen pointe i at bryde den forseglede prop og justere den ind til 'set-point'.
Tak for alle bidragene!
Tak for alle bidragene!
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Det er var godt du fik fjernet din fejl. Du har dog stadig en forkert blading pga du har en forkert lamdasonde. Den kan sikkert nok kører med den, men den passer ikke 100%
Vedr den prop, så sidder der en unbraco skrue som du kan skrue på, derved ændre du den værdi du måler i ohm imellem de 2 yderste pins. Så vidt jeg husker, så større ohm tallet er, jo mager kører den. Men det kan du måle med en co tester.
Vedr den prop, så sidder der en unbraco skrue som du kan skrue på, derved ændre du den værdi du måler i ohm imellem de 2 yderste pins. Så vidt jeg husker, så større ohm tallet er, jo mager kører den. Men det kan du måle med en co tester.
MVH Lars Kristensen
- Saab-daniel

- Kontakt:
Det ville være nemt lige at måle om den går rigtigt med en bredbåndslamba monteret... Så skulle det hurtigt kunne afgøres... 
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Man kan også bare måle volten på signalet på den gamle.
MVH Lars Kristensen
- eckhart
- EXTREME SAAB FREAK
Lavede lige en hurtig måling her i eftermiddag. Signalet fra lambdasonden ligger nu og svinger lidt omkring 0,5V. Bilen var varm men ikke 100% gennemvarm.
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Det tyder lidt på en almindelig bosch. Du er nød til at komme ud og give den noget gas! Men det korte og det lange er at lucas sonden har et andet måle område i volt. Jeg kan ikke huske de præsise tal, men bosch har et lavere tal og lucas kører med et højere tal!
MVH Lars Kristensen
- eckhart
- EXTREME SAAB FREAK
Det lader til du har fat i noget centralt fandt følgende to tråde på saabcentral http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=83647 og http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=69784 omkring samme emne. Det ser oven i købet ud til at de fleste forhandlere/leverandører gir en den forkerte selv med opgivelse af systemets korrekte ID. I ovennævnte links er der også flere eksempler på at selv den forkerte sonde ikke vil få CE lampen til at lyse før om 'nogen tid' men 'bare' gi en dårligere performance.