Min 9000 2,0 har nået myndighedsalderen og er tæt på at afgå ved døden.
Jeg købte den for halvandet år siden med den tanke, at den kun skulle køre til næste syn (nu), men undervejs er jeg kommet til at holde uendelig meget af skidtet.
Den ser ud ad H… til, men den kører utrolig godt og faktisk også ret billigt. Motor, bremser, styretøj er perfekt, men rusten tærer – nærmere bestemt især i panelerne bagest, og den kan ikke synes.
På værkstedet mener man ikke, at det reelt har betydning for sikkerheden, men det er jo ligegyldigt, når synsfolkene kasserer den alligevel.
Hvad kan jeg gøre? Er det bare at få en god pris hos skrothandleren, eller er der en udvej?
En eventuel løsning må koste op til 5000 kroner. Mere ville det nok være åndssvagt at smide i den, trods min nyfundne kærlighed.
Dødsdommen er nær
Redaktør: Bestyrelsen
- kim96v4
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
jamen her er da en anden 9000 2.0T til 5000 med et år til syn den skulle ikke være rusten
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=54240711
hvor bor du i landet?
hvor bor du i landet?
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende
project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
- Danny7
- SAAB NET NYBEGYNDER
Tak for tippet. Det var selvfølgelig en mulighed, og jeg kigger mig også omkring. Pointen i mit indlæg var, at jeg ville købe mig yderligere to år i en bil, jeg kender. Både på godt og ondt.
Jeg kan sagtens finde en anden bil til salg. Der er et hav af dem på bilbasen.dk - i øvrigt en nysynet 900 lige i nærheden. Men den her kunne for så vidt også være en mulighed, når jeg endeligt har afskrevet den, jeg har. Den er måske lidt langt væk...
Dødsdommen er nær
I Randers.kim96v4 skrev:jamen her er da en anden 9000 2.0T til 5000 med et år til syn den skulle ikke være rusten
hvor bor du i landet?
Tak for tippet. Det var selvfølgelig en mulighed, og jeg kigger mig også omkring. Pointen i mit indlæg var, at jeg ville købe mig yderligere to år i en bil, jeg kender. Både på godt og ondt.
Jeg kan sagtens finde en anden bil til salg. Der er et hav af dem på bilbasen.dk - i øvrigt en nysynet 900 lige i nærheden. Men den her kunne for så vidt også være en mulighed, når jeg endeligt har afskrevet den, jeg har. Den er måske lidt langt væk...
- SGT
- SAAB-MANIAC
Er det panelerne bag baghjulene?
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- basse2000
- ULTRA SAAB FREAK
- Danny7
- SAAB NET NYBEGYNDER
Foran baghjulene. Det bagved er ikke kønt, men efter, hvad jeg har fået at vide, heller ikke det, der er afgørende i synshallen. Men jeg er jo hverken synsmand eller mekaniker. Så var der jo intet problem.
Jeg sender lige en privat besked til basse2000
Jeg sender lige en privat besked til basse2000
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
kør da ud i synshalden og få domme så har du ikke brugt anden synsgebyret og så kan du jo bestemme dig for om den er det vær
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
hvis det var mig havde jeg gjort som Capser foreslår. Snakket med en synsmand og høre ham om han vil bedømme den og venligst fortælle hvad der skal laves før han vil give den 2 år mere på vejen. Derefter få det lavet, evt. med hjælp fra folk herfra eller fra de værksteder, klubben er bekendt med og så få den lavet. Siger synsmanden at den ikke står til at redde en rimelig skilling har du ikke spildt mange tusind forgæves.
Mvh. Anders
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- AGT900
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Det er lidt farligt at lade en synsmand gå og finde de fejl der er på ens bil. Jeg gjorde det i forbindelse med vores huskøb for en del år siden. Bilen blev nedprioriteret, og kørte den bare til syn på dagen uden at gøre noget ved den. Mand hvor blev han sur..... Det er kraftedme ikke noget værksted det her, vrissede han og sendte mig hjem igen..
Det kan jo være det er blevet nemmere i dag efter privatiseringen..Men jeg syntes nu at et værksted burde give "et slag på tasken" ang. omkostninger ved syn.
Hilsen Anders T.
Det kan jo være det er blevet nemmere i dag efter privatiseringen..Men jeg syntes nu at et værksted burde give "et slag på tasken" ang. omkostninger ved syn.
Hilsen Anders T.
Saab 9-5 2,0t 1998 (sover i laden)
Saab 9-3 1,9 TiD 2008 (Kører som en drøm)
Medlem nr. 182
Anders G. Trip
Saab 9-3 1,9 TiD 2008 (Kører som en drøm)
Medlem nr. 182
Anders G. Trip
- SÅB
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Heey AGT900 tror du ikke de bare vil tjene på dig, jeg har kun brugt værksted for at få tjekket udstødningsgas før syn
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
- SGT
- SAAB-MANIAC
Jeg har også været til syn med en 900C, altså med karburator.
Det eneste jeg var i tvivl om var i orden, var forurenings-niveauet. Nå men jeg kørte derud og ganske rigtigt, den gik for fedt i blandingen.
Jeg havde værktøj med og kunne på 1 minut have skruet blandingen ned. Men nej, "det her er ikke noget værksted", sagde synsmanden. "Du skal stille til omsyn"
Og sådan blev det, de skal vel bruge data til deres statestikker.
Det bedste af det hele var, at han afviste at køre med prøvepladen i forruden, den kunne jeg godt placere på kofangeren hvor den hørte hjemme, ellers skulle han sku ikke ud at køre i dén.
Som sagt så gjort, så kørte han afsted, uden lys på bilen.
PS: Det var før det blev privatiseret.
Det eneste jeg var i tvivl om var i orden, var forurenings-niveauet. Nå men jeg kørte derud og ganske rigtigt, den gik for fedt i blandingen.
Jeg havde værktøj med og kunne på 1 minut have skruet blandingen ned. Men nej, "det her er ikke noget værksted", sagde synsmanden. "Du skal stille til omsyn"
Og sådan blev det, de skal vel bruge data til deres statestikker.
Det bedste af det hele var, at han afviste at køre med prøvepladen i forruden, den kunne jeg godt placere på kofangeren hvor den hørte hjemme, ellers skulle han sku ikke ud at køre i dén.
Som sagt så gjort, så kørte han afsted, uden lys på bilen.
PS: Det var før det blev privatiseret.
SAAB är bra!
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Mens en rigtigt sød dame synede min gamle 99, faldt vi i snak om Stromberg og SU karburatorer.
Da hun kom tilbage efter CO-måling sagde hun at den gik for fedt. "Tag nu hjem og bring det i orden", sagde hun, og synede bilen uden bemærkninger.
Hvor er det fedt at have sluppet af med de småarrogante, oppustede paver som færdedes hos SBI i gamle dage.
Nu ved de godt at hvis de lægger den opførsel for dagen, finder man et andet firma, at betale løn til synsassistenten til.
Privatisér skattevæsenet!
Da hun kom tilbage efter CO-måling sagde hun at den gik for fedt. "Tag nu hjem og bring det i orden", sagde hun, og synede bilen uden bemærkninger.
Hvor er det fedt at have sluppet af med de småarrogante, oppustede paver som færdedes hos SBI i gamle dage.
Nu ved de godt at hvis de lægger den opførsel for dagen, finder man et andet firma, at betale løn til synsassistenten til.
Privatisér skattevæsenet!
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Det er som Turbotrip siger, der er faste rammer for svineriet, og jo ældre bilen er, jo mere må den svine. 
Oplyse om motorskift? Hvis jeg fortalte synsmanden at der ligger en motor i min gamle 99, som SAAB siger ikke kan lade sig gøre at montere, fik jeg sgu da aldrig synet bilen..
Oplyse om motorskift? Hvis jeg fortalte synsmanden at der ligger en motor i min gamle 99, som SAAB siger ikke kan lade sig gøre at montere, fik jeg sgu da aldrig synet bilen..
En rigtig bil har langsliggende motor.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- K.Hansen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Ja det er jo så ikke korrekt , der er helt faste rammer for hvor meget de må svine
Taget fra Fstyr.dk
Oktober 2007
7.06.020 Bil
(1) For ibrugværende bil med motor med styret tænding, der ikke er forsynet med
trevejs katalysator med lambdasonde, må kulilteindholdet i udstødningsgassen
ved tomgang ikke overstige 3,5 vol.%, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.001.
Kontrollen skal foretages ved ethvert syn af biler, der er registreret første gang
den 1. april 1984 eller senere.
Før 01.10.86: Kulilteindholdet må ikke overstige 4,5 vol.%.
Før 01.04.84: Kulilteindholdet må ikke overstige 5,5 vol.%.
Gælder ikke for bil med slagvolumen på højst 0,8 l eller, såfremt
dette volumen ikke kan konstateres, med motoreffekt på højst
30 hk (DIN).
Før 01.01.71: Kulilteindholdet må ikke overstige 7 vol.%.
Såfremt det dokumenteres, at et køretøj i den fabriksfremstillede
udførelse er af en sådan type, eller at køretøjets karburatorsystem
er af en sådan art, at en konstateret for høj
kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser,
godkendes køretøjet med den lavest opnåelige kulilteværdi.
SÅB skrev:Turbotrip alle biler tjekkes på CO, men jo flere km der står på tælleren jo mere må den svine. Ergo lad være med at oplyse om motorskift når man er til syn
Ja det er jo så ikke korrekt , der er helt faste rammer for hvor meget de må svine
Taget fra Fstyr.dk
Oktober 2007
7.06.020 Bil
(1) For ibrugværende bil med motor med styret tænding, der ikke er forsynet med
trevejs katalysator med lambdasonde, må kulilteindholdet i udstødningsgassen
ved tomgang ikke overstige 3,5 vol.%, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.001.
Kontrollen skal foretages ved ethvert syn af biler, der er registreret første gang
den 1. april 1984 eller senere.
Før 01.10.86: Kulilteindholdet må ikke overstige 4,5 vol.%.
Før 01.04.84: Kulilteindholdet må ikke overstige 5,5 vol.%.
Gælder ikke for bil med slagvolumen på højst 0,8 l eller, såfremt
dette volumen ikke kan konstateres, med motoreffekt på højst
30 hk (DIN).
Før 01.01.71: Kulilteindholdet må ikke overstige 7 vol.%.
Såfremt det dokumenteres, at et køretøj i den fabriksfremstillede
udførelse er af en sådan type, eller at køretøjets karburatorsystem
er af en sådan art, at en konstateret for høj
kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser,
godkendes køretøjet med den lavest opnåelige kulilteværdi.
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
- Danny7
- SAAB NET NYBEGYNDER
Spændende at se, hvad det har udviklet sig til, mens jeg har været væk.
Imidlertid er mit oprindelige spørgsmål blevet lettere uaktuelt.
Påsken begyndte med, at centrallåsen gik sig en tur. Ærgerligt, men trods alt til at leve med.
Så satte en af dørene sig fast. Igen - det er en 5-dørs, så det går.
Natten til søndag satte en ukendt hædersmand trumf på ved at knalde et sidespejl og lave en imponerende revne i forruden.
Jeg er nu nede på et rat, to bønner, tre pedaler og fire hjul.
Nogle vil muligvis mene, jeg giver for let op, men nu vil det være direkte idiotisk at putte penge i skidtet for ikke at tale om at betale 450 kr. for at få en eller anden til at klippe pladerne.
Den sympatiske svensker må dø, så jeg har indkøbt en flaske O.P. Andersson og en dåse snus og indøver Calle Schewens vals med henblik på den sidste rejse.
Imidlertid er mit oprindelige spørgsmål blevet lettere uaktuelt.
Påsken begyndte med, at centrallåsen gik sig en tur. Ærgerligt, men trods alt til at leve med.
Så satte en af dørene sig fast. Igen - det er en 5-dørs, så det går.
Natten til søndag satte en ukendt hædersmand trumf på ved at knalde et sidespejl og lave en imponerende revne i forruden.
Jeg er nu nede på et rat, to bønner, tre pedaler og fire hjul.
Nogle vil muligvis mene, jeg giver for let op, men nu vil det være direkte idiotisk at putte penge i skidtet for ikke at tale om at betale 450 kr. for at få en eller anden til at klippe pladerne.
Den sympatiske svensker må dø, så jeg har indkøbt en flaske O.P. Andersson og en dåse snus og indøver Calle Schewens vals med henblik på den sidste rejse.