Banner cycler

9k aero optimering og let tunings-projekt

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

23. jul 2008, 11:10

Hej alle...
Tænkte lige jeg ville dele de ting jeg går og roder med på min 9000 aero fra 1996.
Nogle af jer har måske set den i sidste medlemsblad, men det skal nu ikke afholde mig fra at vise lidt billeder her, samt fortælle om de ting jeg har gået og rodet med på den.

Bilen er importeret fra Sverige i i December 2007 og kom på plader i Januar 2008. Siden da har jeg nydt i alt 15.000km i den, med lidt sædvanlig vedligehold samt opgraderinger.
Først fik bilen en ny gang olie og olie-filter, samt nye trækaksler, da begge gummimanchetter var gået til. Nu det alligevel var skildt af, blev bremsekalibre renoveret og malet, nye slidsede sportsskiver monteret med sports-klodser og stålomspunde bremseslanger for at give lidt bedre pedal-følelse og bedre bremsekraft i det hele taget.

Siden er der blevet monteret 3 ure (Ladetryk, Olietryk og Olietemperatur) i center-konsollen. På beddingen er et AFR-ur til at holde øje med blandingen.

Det er lykkedes Casper Ankersen og undertegnede at bryde ind i Trionic-motorstyringen (www.ecuproject.com er siden at benytte for mere info), således det nu er muligt at brænde en ny chip til motorstyringen, og således chip-tune sin egen bil, efter parametre sat op af en selv.
Sidenhen (dvs faktisk mandag den 21/7-08) lykkedes det for mig første gang at komme i kontakt med ECU'en via dennes CanBus. Dette giver mig mulighed for at mappe bilen direkte og live mens denne kører.

Med "at mappe" mener jeg at ændre på de parametre der bestemmer hvor meget benzin motoren skal have, hvordan tændingen skal stå på et givet tidspunkt, ved et givet ladetryk, samt naturligvis en masse andre parametre.
Vi (Casper Ankersen og jeg) er så vidt vides de eneste i DK der er lykkedes med dette, hvilket vi naturligvis er ganske stolte af...!

På beddingen er en ny udstødning i 3" (som forhåbentligt snart kommer), for at give den lidt ekstra lyd og naturligvis kræfter. Herefter står den på en undervognsbehandling, en stærkere wastegate actuator, samt eventuelt skift af de inderste drivled.
Heldigvis løber man sjældent tør for projekter! :)

Billeder kommer senere! :)

Mvh,
Daniel.

2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

24. jul 2008, 14:40

der vil jeg lige tilføje at det med at lige bryde ind i trionic boksene ikke er noget man gør sådan lige. Jeg har lige haft de to talenter til at mappe lidt på min min og sætte den op til siemens 630 ml dyser og de har alså læst på sagerne ingen slinger i valsen her. Jeg er stået af alle de koder og computere der skal tilsluttes men det er ikke sidste gang min boks skal ud :lol:
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

24. jul 2008, 18:40

Hvis Casper vil ytre sin tilfredshed, vil jeg så sandelig også. Min har også fået en tur, og det spiller bare. Men det en helt anden historie.
Og at der kan mappes live er da bare "for fed" som det hedder på mode sprog. Der kom en stolt live mappet vogn i min gårdplads forleden :D Så keep up the good work drenge.
Men Aero'en er bare en klasse for sig... Splitzen klasse..
Mvh
Krede ~ (Kristian)

Tilbage til "Projekt Forum"