Banner cycler

OBD-II Tuning og Info.

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO

OBD-II Tuning og Info.

10. sep 2009, 23:02

Er der nogen der kender noget til OBD-II interfaces, og PC software som Trionic Suite for T5, T7 og T8? Eller T5 CarPC dashboard? Se http://trionic.mobixs.eu/

Det ser jo dejligt nemt ud... man kan læse og ændre alle parametrene i sin Trionic box... der er jo fint, hvis man e.g. skal finde en fejl, ønsker en backup, eller vil lave sit eget Info Display... eller andet gejl.

Det er også en tuningsfacilitet i programmet !!! Ved nogen, hvad der kommer ud af den ??? Køre det godt? Det må svare til hvad BSR eller MAP tun gør ved bilerne...!

Ved nogen om man kan bruge en ELM327 som interface til en T7, sammen med denne software?

NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

OBD-II Tuning og Info.

11. sep 2009, 00:38

Jeg har prøvet at lege lidt i programmet, bare for at se hvad det var. Og ja, du kan faktisk tune din bil med det program, hvis du køber et stik til omkring en tusse, fra computer til bil, dog er det noget man skal være rigtig, rigtig forsigtig med, for det kan nemt blive dyrt at lave fejl, når man roder med den slags. Hvis du ikke har prøvet sådan noget før, så kan du godt droppe alt om at prøve, medmindre du allierer dig med nogen, som har forstand på det. Trionic 8 Suite er desværre ikke færdigudviklet endnu (sidst jeg kiggede, for et par måneder siden) men T5 og T7 Suite skulle virke glimrende, og jeg ved da at nogen stykker herinde fra har brugt det.

Du må dog endelig ikke sammenligne det med, hvad de etablerede tuningsfirmaer laver, for de har ingeniører uddannet indenfor autobranchen og testudstyr i millionklassen, i hvert fald i BSR's tilfælde. Så regn ikke med at du kan starte din eget tuningsbiks med det program der alene :)
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

OBD-II Tuning og Info.

11. sep 2009, 09:14

Casper Ankersen og Saab-Daniel har forstand på det. Jeg ser mig selv som havende en vis computer/motor viden, men der står jeg helt af, det er efter min mening ikke noget man skal rode med selv..

Men fascinerende og spændende er det da..
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO

OBD-II Tuning og Info.

11. sep 2009, 12:24

Jeg er ingeniør. og software mand... så derfor virkede det spændende...

OBD-II kabler, enheder etc. kan købes direkte i Hong Kong www.dealextreme.com til ingen penge... inkl. ELM327.

Har nogen prøvet dens tun wizard? Det ser ud til at den virker som en PPC boks BSR. Men, hvad kommer der ud af det Nm, HK ?
NSB

22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
LarsJ

OBD-II Tuning og Info.

11. sep 2009, 15:31

anede sku ikke man kunne få sådan noget til billig penge.
kører selv en T5, så jeg vil da have købt et kabel og smidt en pc i bilen.

hvis man kan hive software ud af boksen, så må der da være nogle der ligger inde med de forskellige stage fra forskellige firmaer.
så kan man da programere boksen meget billigt i andre biler, hvis alt udstyr passer sammen selvfølgelig.

også lidt fedt at den kan måle effekten på hjulene. den er vel nøjaktig nok hvis den kender bilens aktuele vægt?
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

Re: OBD-II Tuning og Info.

11. sep 2009, 18:29

LarsJ skrev: også lidt fedt at den kan måle effekten på hjulene. den er vel nøjaktig nok hvis den kender bilens aktuele vægt?
Effekt måles på et rullefelt, punktum! Funktion kan bruges til for sjov at måle relative hk. Altså man kan foretage en måling og så lave en ændring for derefter at lave en måling mere og se om det har givet mere eller mindre effekt, men det kan ikke bruges som et værktøj desværre.
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

11. sep 2009, 19:51

Jeg mener også, at KHS har rodet lidt med dette sidste år.
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

11. sep 2009, 21:07

nsb skrev:Er der nogen der kender noget til OBD-II interfaces, og PC software som Trionic Suite for T5, T7 og T8? Eller T5 CarPC dashboard? Se http://trionic.mobixs.eu/
Køre det godt? ...!
Ved nogen om man kan bruge en ELM327 som interface til en T7, sammen med denne software?

Ja det ved jeg , du kan kun bruge Lawicel CANUSB pt.

Og ja det kan komme til at køre rigtig godt , men du kan også brænde motor af :wink:

Hvis det er noget du vil lege med er det en rigtig god ide at investere i en ARF / blandings måler og en EGT / udstødnings temp måler.

Stempler / plejlstænger og ventiler er ikke så stærke i en T7 motor som de er i en T5 motor så der er ikke plads til at lave de helt store fejl. Til gengæld er der mange flere sikkerhedsfunktioner i T7 motorstyring.
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

11. sep 2009, 21:26

det kræver at du lodder nogle ben på din boks´s printplade. Der sakl så sluttes noget strøm til boksen og sammentidig sal boksen kobles til din PC. og nboksen skal så "åbnes" før den kan mappes. Jeg har set det gjort og det er ikke såsan lige. Mewn ja det er sjovt legetøj. Jeg har selv et stik i handskerummet forbundet til min boks så jeg kan mappe når jeg har lyst. FEDT :teethsmile
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
K.Hansen

11. sep 2009, 21:35

Man behøver ikke at lukke boksen op på en T7 bil , blot lode 2 ledninger ind på Can-Bus systemet også er man koblet op til styreboksen :D
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
khs

11. sep 2009, 22:40

Nu blev mit navn nævnt af Fugman, så jeg må hellere lige stikke hovedet frem. :-)

Det er helt rigtigt at jeg har rodet lidt med T7 på min 9-5 1998. Jeg har ikke rodet mig ud i at lave egne maps, men blot koncentreret mig om at kunne lave en backup af et komplet firmware fra en T7 og kunne indlæse hele den komplette firmware igen. Med fokus på at kunne flytte firmware fra en bil til en anden med identisk opsætning med hensyn til dyser m.m. Jeg fandt en fyr i Malmø med en bil magen til min der havde et 225-230 HK setup i boksen. Vores biler er helt ens med røde dyser osv da min er en 9-5 SE med Saab's originale 190HK tun. Det er et ok udgangspunkt for en tuning. Jeg gik dog ikke linen fuldt ud med at installere hans firmware i min bil. Jeg fik lidt kolde fødder. Når man laver en sådan kopiering er det jo reelt det der kaldes for en piratkopi. Ikke at det skal afholde en fra at lege med tingene og står man, efter at have prøvet varene, men et tun der passer rigtig godt, kan man jo købe det fra producenten og betragte kopierne som at have haft vareprøver til test.....

Når firmware flyttes, skal det være mellem to ens biler og der skal udskiftes lidt i koden så serienummer og tyverisikrings koderne tilpasses til den bil der skal installeres på. Når man står med en firmware og gerne vil have den i en bil, skal man blot udlæse dise to værdier på bilen og indføre dem i firmwaren, hvorefter den blot kan indlæses på ca 15 minuter. Det minder meget om det der sker med en PPC tuning fra BSR, bortset fra at BSR går ind gennem OBD stikket der er en meget langsom seriel forbindelse og de kun retter enkelte værdier i bilens firmware og man derfor skal have styr på udgangspunktet. Min 190 HK tun firmware kan ikke opdateres med PPC da den er meget anderledes end standard 150HK. Vil jeg have et tun på med PPC skal jeg først have et standard 150HK tun i bilen. Nu sagde jeg at det minder om PPC kodningen, men alligevel ikke helt. Jeg tilgår bilen via cd-changer stikket i bagagerummet via can-bus. Denne forbindelse i bagagerummet er på 47,619 kbit/s og kaldes for I-bussen da den forbinder instrument systemmerne i bilen mod P-bussen (powerrain bus) der er på 500 kbit/s og kan tilgåes ved at luse sig ind på et stik monteret på torpedovæggen i moterrummet. Det er ikke nødvendigt at lave noget som helst fysisk ved T7 boksen. Man har fuld kontrol fra cd-changer stikket. Jeg kan indlæse en komplet firmware på ca 15 minuter. Ikke blot rette lidt i den, men reelt indlæse hele koden og erstatte det der var i boksen fuldstændig med nut indhold.

Jeg kom væk fra det med at få en 225HK firmware i bilen da jeg ikke var helt siker på oprindelsen af den kode fyren fra Malmø havde i bilen. Han have den fra en "alternativ" leverandør og jeg var ikke helt klar til de vilde satsninger på det felt. Min interesse gik mere i retning af at kunne se hvad der sker i bilens computer når der køres og evt kunne få ordentlig diagnose udlæsning og evt kunne omprogrammere enkelte ting i stil med det man gør med tech-II.

Lige nu er fokus på 9-5'eren at få knast og balance kæderne sat i. Bilen har stået stille i snart to måneder fordi jeg pludselig ikke havde mere tid da jeg havde fået toppen af.... Når det er skiftet og toppen med de nysleble ventiler er tilbage i bilen, kan det da være jeg skal forsøge mig igen med hestene, men vil nok først gå videre med diagnose delen.

Og så lige den korte version: Er der en der har en tunet 9-5 og gerne vil kopiere dette tun over på sin kones bil der er helt magen til, kan det gøres på en lille time uden at gøre andet end forbinde sig til stikkene i bagagerummet. Hvordan den maping software der startede tråden virker, ved jeg ikke. Jeg tør ikke pille så meget i opsætningen og lave en rigtig homemade tunning...

Her lidt af det der har inspireret mig:

http://pikkupossu.1g.fi/tomi/tomi.html
http://forum.ecuproject.com/index.php
http://www.EasyObdII.com/index.php?act= ... roductId=5
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

12. sep 2009, 12:55

Hej drenge.
Korrekt at T7 ikke behøver åbning af boksen - vi i Fischer-saab har fået en engelsk 9-5 hjem, som jeg skal til at lege lidt med - bliver spændende.
Har en ganske god portion erfaring med T5, med special-tilpasninger til andre opsætninger, men også "almindelige" steg-optimeringer, der dog altid får et personligt præg fra min side, sådan som JEG mener en boks skal være sat op. Indtil videre med tilfredsstillende resultater, syntes jeg.
Mvh,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
hmg

12. sep 2009, 12:59

Der står rigtig meget om emnet i denne tråd:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 3&t=249599
-------------------------------------------
SAAB - Born From Jets....
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO

12. sep 2009, 16:12

Dvs.at det bedste er et USB-CAN modul, og gå ind via I-Bus fra CD-changeren (T7).
Jeg har en 9-5 SE 150 '01, som der ikke er pillet ved....
Dette må være et udgangspunkt... for at lave en sammenligning med firmwaren fra et velfungerende tun.
Derefter vil man vide, hvilke parametere, der skal skrues på for at opnå de ønskede "fordele".
Jeg er ikke interasseret i et vold-tun, men et med lidt mere moment - da det vil passe godt til bilens gearing e.g 185-210 HK.
NSB

22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01

Tilbage til "Tun og trim Forum"