Banner cycler

Projekt ny kabine

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

Projekt ny kabine

25. sep 2009, 23:33

I forhold til så mange andres projekter, er det måske ikke så stort, men jeg har alligevel postet indlægget her i projektforummet :D

Jeg er gået en uge i arbejdlejr i sommerhuset og skulle gerne nå følgende:

Ny himmel + bagstolper
Nye sæder, der skal have en læder-kur, så de bliver som nye :lol:
Sædevarme skal laves
Nye gulvtæpper
Lidt ekstra lyddæmpning
rep. af lidt rust ved bageste oplukkelige vinduer
+ selvfølgelig det løse

Jeg har fået himlen ud og renset pladen af. Jeg er også i gang med at lave rusten under det ene bagest vindue. Det er lidt værre end forudset, der er faktisk hul :(

Jeg har uploaded nogle billeder her:

http://s370.photobucket.com/albums/oo14 ... neprojekt/

Indtil videre kun af himlen men flere kommer til. Jeg har indtrykket af at nogle var interesseret i læderrenoverings projektet.

900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Den_Gamle

27. sep 2009, 12:54

Et godt råd begynd aldrig at pille ved jeres bil :evil:

Der er gudhjælpemig et hul i bunden i passagersiden :(

På billederne kan man se et hul i bunden lige midt på golvet foran passagersædet. Der er også nærbillede.

Dette havde jeg SLET ikke forudset...

Det er ikke meget ide i alt lægge nye tæpper i som den er nu.

Er der nogen der har en ide om hvor lang tid det vil tage for en mekaniker at lave? Jeg er på Bornholm, men satser på at også der også er en mekaniker herovre. Kan han lave det på et par dage mon?
Vedhæftede filer
IMG_7274.jpg
(35.86 KiB) Downloadet 21 gange
IMG_7275.jpg
(37.62 KiB) Downloadet 14 gange
900T16 Aero, *88
Den_Gamle

27. sep 2009, 12:55

Hvorfor bliver billederne i øvrigt så dårlige når man bruger "add attachment"?
900T16 Aero, *88
Den_Gamle

27. sep 2009, 12:56

De øvrige steder, hvor der er rust er det (vist) heldivis kun overfladerust inde fra.
900T16 Aero, *88
Brugeravatar
Jensen
Administrator

27. sep 2009, 20:34

Av surt :(
Jeg tror at hullet er ved bagenden af den vange som forhjulsophænget også er spændt fast i. Jeg mener også at jeg har repareret det på min gamle engang.
Når det hele er adskilt bør det ikke tage længere end et par timer (for en prof.)
Den_Gamle skrev:Hvorfor bliver billederne i øvrigt så dårlige når man bruger "add attachment"?
Billederne er reduceret i farvedybde når du vedhæfter, sikket for at forbedre loadtiden på siden. De kommer i fuld kvalitet hvis du klikker på dem.

For øvrigt synes jeg at det er fedt at du har valgt at bibeholde den røde kabine. I starten syntes jeg også at den var lidt for fesen, men som tiden går synes jeg mere og mere om den. Den understreger ligesom 80'er stilen 8)

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Den_Gamle

28. sep 2009, 00:40

Nå så er jeg kommet lidt videre med projektet, selvom at jeg synes at projektet er blevet til et "rust projekt" , snarere end det "løft af kabine projekt" som var planen.

Jeg har uploaded flere billeder til samme link.

Jeg kører flere ting i parallelt, så jeg udnytter det gode vejr, jeg har haft indtil nu.

Jeg har udnytttet det gode vejr til at male omkring det bageste oplukkelige vindue, der var rustet i karroserikanten. Der var desværre rustet et lille hul i pladen. Det var jeg ikke rigtigt forberedt på, så jeg så mig nødsaget til en "fuske" løsning, da det ikke har nogen styrkemæssig betydning. Løsningen består i mirakelmidlet "rustomdanner", plastic padding, hæftegrunder og autolak. "Rustomdanneren" er et gammelt produkt og påståes at omdanne rusten (som ikke skal fjernes helt) til en passiv overflade, man kan male på. Det lyder lidt tv-shop-agtigt, men jeg har hørt flere udtale sig positivt om mirakelmidlet, så nu ville jeg prøve. Efter grundig indsmøring blev hullet lukket med plastic padding, Derefter hæftegrunder og autolak. De sidstnævnte 2 ting er jo lige efter bogen. Min "6. fuskersans" siger mig at det kommer til at holde ganske godt :D

Derudover er sædevarmen fikset. Også på en lidt fusker-agtig måde, men jeg tror at det holder. Jeg gjorde følgende:

Ohmede modstanden i trådende på stikket under stolen. Den var høj = død varme
Tog stikket af til ryglænet og målte direkte på dette stik. Den var lav = ok = ryglæn ikke defekt.
Derefter afmonterede jeg betrækket og kiggede efter mistænkelige steder. 1' mistænkelige sted var venstre side, længst fremme på sædet (førerside). Her var en tråd tydeligvis brændt over. Jeg tænkte: det er nemt det her og loddede den sammen. Stadig ingen forbindelse. :evil:
Derefter tænkte jeg at måske var ledningen fra sædets midtersektion til ydersektionen (lårstøtte) knækket. Det var den. Jeg loddede. Stadig ingen forbindelse.
Jeg målte forbindelsen mellem de 2 loddede punkter. Der var heller ikke forbindelse. Jeg fandt ud af at varmetrådende var knækket 5 steder næsten samme sted, på venstre lårstøtte. Det er nok fordi at det er her man sætter sig, når man stiger ind og ud ad bilen. Derved strækkes dette område meget.
En måde at søge efter bruddet på en systematisk måde er ved "halveringsmetoden": Man skærer forsigtig isoleringen af på et lille stykke med en skalpel (skær nu ikke i kobberet) midt på tråden. Så måler man forbindelsen fra midtpunket til h.hv den ene eller den anden side. Den side der ikke har forbindelse kan man inspicere og evt "halvere igen". Det gjorde jeg og det gav ret hurtigt pote. I mit tilfælde var tråden knækket mellem middtersektion og lårstøtte sektion i begge sider og i venstre lårstøtte. I øvrigt er varmetråden bare et stykke almindelig ledning. Jeg kom ned til det ved forsigtigt at skære den fri med en hobbykniv. Bemærk at ryglænet og bunden sidder i serie, dvs. man skal kortslutte stikket til ryglænet når man måler, eller have ryglænet tilsuttet. Man kan også, som jeg gjorde, skære ned til kobberet i de to kraftige ledninger, der løber ind i sædebunden. Så kan man herfra ohme og komme til det fra samme side.

I passagersiden var sædevarmen slet ikke gået, men termotaten i sædet (aut heated seat) var bare åben (det var for varmt). Det gjorde ikke så meget, for jeg har alligevel bestemt mig for at bytte de to betræk mellem forstolene. Jeg fik termoswitchen til at klikke ved at lægge en pose isklumper ovenpå.

derudover fik jeg rettet på betrækket til ryglænet hvor to hægter var gået fra, så det ikke sad tæt til og vasket alle sæderne med læderrens.

Så nu skal jeg i seng
900T16 Aero, *88
Den_Gamle

30. sep 2009, 22:12

Nå, så er der sket lidt nyt:

Hullet i bunden er lukket og malet. Andre "skumle" områder er også blevet grundet og malet.

Jeg har monteret den nye himmel og bagstolper, samt monteret det hele i bilen.

Jeg har lappet og repareret betrækket til forstolene og byttet passagerside med førerside, for at fordele sliddet lidt. I førersædet var den midterste syning i bund-delen gået op og stangen nedenunder havde slippet skinnet. Derudover var der huller, der hvor håndtaget til at lægge sæderne ned er.

Sæderne er blevet genindfarvet. Den nye farve er en lille smule mere rød (men ikke meget), men det kan jeg faktisk godt lide :D Det er ret tidskrævende at lave sådan en indfarvning. da man skal "duppe" farven på. Men det er blevet godt nu. Jeg har også fået givet bagsæderne en afsluttende mat-lak. Ja det er altså ikke lak, men det lukker overfladen og gør den mat og slidstærk. Bagsæderne ser ud som nye nu. :D Men de var også pæne fra starten af, bortset fra et par solskader.

Malning m.m. omkring de bageste oplukkelige vinduer er afsluttet og listerne langs chassis-kanten er kommet på igen.
900T16 Aero, *88
Brugeravatar
Jensen
Administrator

30. sep 2009, 22:26

Lækkert med ny himmel, men skulle den ikke også have været rød? :bigsmile

Ikke for at forklejne dit arbejde, men vi må da håbe at den holder mere end 3 måneder. Det er meget svært at få det til at holde af en eller anden årsag.

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Den_Gamle

7. okt 2009, 16:40

Nå, så fik jeg endeligt afsluttet projektet :D

Jeg synes at det er blevet fint og har også lagt lidt flere billeder op, hvis nogen er interesserede.

http://s370.photobucket.com/albums/oo14 ... neprojekt/

De "nye" sæder er blevet rigtigt fine efter "re-life" kuren. Dvs. afrensning, affedtning, indfarvning, forsegling og til sidst læder-creme. Det dækker effektivt solblegede og slidte områder, hvor farven er ligeledes kan være lidt utilstrækkelig. Sædevarmen virker igen og åbne syninger huller m.m er repareret. Farven er som tidligere nævnt en smule mere rød, fremfor den originale, der var lidt mer til den brune side. Jeg kan faktisk bedre lide den nye farve. Selvom det er an ganske lille forskel, så virker det lidt friskere, vil jeg mene.

Himlen var lidt mere tricky end forventet. Det var lidt svært at jonglere med sådan en himmel og kontaktlim, der binder med det samme. Jeg fik nok nogen steder trykket lidt for hårdt, så skumgummiet overfyldes med lim og forbliver lidt lavere end resten. Mærkeligt nok er himmel-materialet ikke udpræget stræk-bart, så jeg synes også at det var lidt vanskeligt at få det til at ligge pænt i krumninger m.m., men det lykkedes faktisk. Sidst, men ikke mindst, så virker det som om at materialet trækker sig sammen i varme. Himmelen lå nemlig lidt i solen inden montering (efter 1 døgns tørretid) og det havde sluppet lidt nogle steder i de inderste krumninger. Da jeg trykkede på disse luftlommer viste det sig at stoffet var utroligt spændt. Problemet forsvinder i skygge. Ja det lyder gak, men sådan er det. Jeg bemærkede også, at da den gamle himmel stadig sad i og var klipset op så sad den også pænt og stramt når det var varmt, men hang lidt ned mellem klips-punkterne når det var koldere.
Hvis jeg nogensinde skal lave det om, så tro jeg at jeg vil forsøge at finde et mere strækbart materiale.
Alt er dog glemt, nu når den sidder i bilen og turboen spinder :lol:

Den ekstra lyddæmpning jeg lagde i bunden har også virket. Det har haft god effekt på vej/hjulstøj, udstødnings-støj og motorstøj i ca. den rækkefølge det er nævnt Vejstøj gav det nok mest på. Det bemærkede jeg især, da jeg kørte til arbejde efter ferien og passerede et sted (for hundredeogtusindegang) hvor vejen skifter mellem støjende skærver lagt på tjære og fin ny asfalt. Jeg bemærkede det nærmest ikke. Det var først lidt efter at det rigtigt slog mig at jeg var kørt forbi det punkt. Jeg har lagt ekstra blygummi i bunden og et ekstra sæt at de originale skum/blygummi-måtter.

Så det er næsten som en ny bil igen :lol:
Vedhæftede filer
IMG_7329.jpg
(27.31 KiB) Downloadet 15 gange
IMG_7330.jpg
(25.77 KiB) Downloadet 19 gange
IMG_7332.jpg
(21.39 KiB) Downloadet 20 gange
900T16 Aero, *88
troels
SAAB-PSYCHO

3. jan 2010, 16:40

Har lige set på dit projekt igen og det er altså godt gået og dejligt for os andre med en masse billeder og tekst af projektet.

Hmm har selv overvejet støjdæmning i bunden af 4 dørs OG900, men puha det er da vist et par timers arbejde man begiver sig ud i :D

mvh
Troels
Den_Gamle

4. jan 2010, 11:27

MJooh, men egentlig er det ikke så svært:

Kabinen kan ryddes på ca. 1 time for en rimeleligt kyndig perlegrusmekaniker. Men det hjælper selvfølgelig når man har prøvet det før.

At klistre dæmpningen i tager nok 2-6 timer afhængig af vor meget pedant du er. Selv er jeg nok for meget pedant, så det tager altid længere tid for mig end jeg tror (jeg brugte nok de 6 timer - jeg fatter det stadigt ikke :roll: ). Der skal også renses af først. Hvis det er første gang, så tager det også lidt længere tid, fordi at man skal vurdere hvordan man mest hensigtsmæssigt fordeler dæmpningen, hvad der passer med det forskellige dæmpemåtter m.m. Det selvklæbende blygummi skal påføres med brug af varmeblæser for at gøre det mere formbart.

At samle skidtet igen tager nok et par timer.
900T16 Aero, *88

Tilbage til "Projekt Forum"