Banner cycler

Godnat, min skat, sov godt..

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

Godnat, min skat, sov godt..

21. okt 2009, 11:47

- Så oprandt tiden. Færdsel på vejene, med en Cab som ikke har tjære i bunden, begynder at blive farligt. Det gør det i øvrigt også for en Cab med tjære i bunden. Saltsatanerne står på spring, dem som har ødelagt mine tidligere SAABer.

I forgårs fik bilen ny olie og filter. I går fik den 3 bar i dækkene og så gik turen 68 km. sydpå, til gården, hvor den skal sove sin Tornerosesøvn de næste 5½ måned.

Sovesalen, dormitoriet, er godt besat i år. Fiat Dino med klud (Flot design). Astma MX5, HGF (Høj Gammel Forrd). En sjælden Toyota. En Triumph Spitfire og ved siden af min, som jo er salens perle, en Camaro. Indkørslen i salen, mellem støttestolperne, er så snæver at der var dirigent både for og bag bilen.

Vinduer rullet ned, så der er en 2-3 cm. sprække over dem. Døre og bagklap åbne, så de bare ligger til gummilisterne. Håndtag til kludens fæste i forruderammen åbne. Håndbremsen lagt ned. Batteriet udtaget. Det kommer med hjem, så det kan holdes velopladet og derved beskyttet mod sulfatering, som jo stjæler dets kapacitet fra det.

Bilen var rigtigt godt gennemvarm da motoren standsedes, så al eventuel kondens er fordampet ud af motoren. Så en klud henover sagen, så den ikke støver til og får ødelagt lak af evt. fuglelort.

Billede

Her har hun så fået nattøj på, lissom farmors undulatbur fik det om natten:

Billede

Et udvendigt vue af sovesalen, efter at Cabben er lagt i seng:

Billede

Prisen er steget lidt, til 1800, for 1. oktober til 1. april. Hun kommer dog ikke ud igen, før saltmøgsvinene og deres destruktive køretøjer er definitivt af vejene og et par gode regnskyl har fjernet giften, som ødelægger biler, hundepoter, asfalt, grøftekanter og anden vegetation i vejsiderne. :evil:

Sweet dreams, my love.. :biglove Der mangler nu en dimension i mit liv.. :(

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
cab1989
SUPER SAAB FREAK

Vinter

21. okt 2009, 12:28

Sådan skal det være Edwins :-) Ind i tørvej med den hvor den kan stå tørt hele den mørke tid. Inden vi får set Os om kommer den jo ud igen :D Men hvor har du dog ret med de latterlige saltsvin der bare overhælder vejene med salt. Min cab ryger ind i weekenden og så bliver den gjort klar til at stå på værkstedet :D

Anders
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

21. okt 2009, 16:07

Ork. Det er da alt for tidligt :-).
Var i Aalborg Lufthavn i går aftes kl. 20 for at hente min søn, som kom hjem fra ferie.
Turen gik via den jyske motorvej med 130 på GPS. Selvfølgelig med nedrullet tag. Med det svenske varmeanlæg, var det ingen problem :-).
I Limfjordstunellen blev jeg overhalet af en helt ny 9-3 Cab ---- Med taget oppe.
Tøsedreng.

Min ryger først i vinterhi, når den første salt er på vejen.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

21. okt 2009, 16:18

Tjaee, jeg har lovet min at den aldrig kommer til at smage det. :D

Rust på en bil er forfærdeligt. Rust på en Cabriolet er blasfemi.. :evil:

Biler, smidt på lossepladsen af mig, da de har været damaged beyond repair pga. rust:

96/1964. 95/1973. 99/1971. 99/1983. 900/1983. :bigcrying

- Så bare læg kimen, peterkj. Jeg kommer til at efterlade mig min Cab uden rust, for jeg kommer til at ruste før den gør det. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

21. okt 2009, 16:34

Min 96'er skal meget snart samme vej :(
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

21. okt 2009, 17:28

Speedy skrev:Min 96'er skal meget snart samme vej :(
øhhh, Speedy :shock: Til de evige rustmarker med Edwins? :D

Jeg leder stadig efter det rette hi, som en anden ræv, men der dukker nok noget op inden længe. Måske sammen med 96'eren på Væææstsjælland.
Humador til cigaren, hedder det vist.

AndersS
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

21. okt 2009, 17:30

Den fortjener det, Speedy. :wink: Det ligner jo noget du har lånt fra et museum, hvilket jo nok også skyldes at den har været forskånet for mild saltsyre.

Jeg har set gamle mænd køre i trætte amerikanerpramme fra 60-70'erne i Utah og Arizona, af den årsag at bilerne ikke smuldrer bort mellem fingrene på dem. :D

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

21. okt 2009, 19:27

Edwins skrev:Den fortjener det, Speedy. :wink: Det ligner jo noget du har lånt fra et museum, hvilket jo nok også skyldes at den har været forskånet for mild saltsyre.

Jeg har set gamle mænd køre i trætte amerikanerpramme fra 60-70'erne i Utah og Arizona, af den årsag at bilerne ikke smuldrer bort mellem fingrene på dem. :D
Der er lavet for et 5 cifret beløb rustarbejde på den bil igennem de mange år og den har kørt 365 dage årligt hos forrige ejer. Meget af rustarbejdet er lavet med bind for øjnene og højre hånd på øldåsen :evil: Den skulle bare være fin på overfladen så den kunne sælges til højeste pris til en lettere naiv ældre herre....det blev min morfar som gav godt 45K for den i 1993...så er den også betalt :(

Om nogen år bliver den splittet til atomer, alle forgængelige dimser og lister skiftet, galvaniseret karos, lakket og samlet påny.....mekanisk er den ved at være rigtig sund nu men jeg har da lidt stålorm i hjørnerne og i alle 4 hjulkasser.

nænæ om ganske få dage bliver den stillet væk, uden vand og el, med fuld tank på sine bukke og med ny olie + filter indtil forårets komme !

/A

Saab 96V4 '67 SilverSand
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

21. okt 2009, 19:37

Selvom der er lidt rust i hjørnerne er den så meeget lang tid om at udvikle sig, når bilen ikke vinterkøres og hvis man så oven i købet lader den stå hvis det regner. Der er stor forskel på regn en bil, og regn oppe under bilen og i hjulkasserne.

Mht. kvaliteten af rustarbejde, så siger min ven Langemand, som er karrosseripladesmed af profession, at det rust jeg laver på mine biler ikke er til at betale en håndværker for, det er for omstændeligt og tager for længe. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

21. okt 2009, 19:39

Et par af de seneste pics...

Billede

Billede

Saab 96V4 '67 SilverSand
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

21. okt 2009, 19:51

En fornøjelse at se! :D

En sådan fin bil skal heller ikke køres til de salter første gang, den bør være af vejen inden. :wink:

Med lem nr. 262
Cecilius
SAAB FREAK

21. okt 2009, 21:21

Min OG900 T16, kommer til at køre vinteren over. Jeg ved det er beklageligt.

Men når jeg tænker det igennem, er det så ikke kun en genstand en død ting.
Hvorfor går vi så meget op i vores biler, deres årgang hvilken generation de kommer fra.

Jeg syntes vi skal være mere individualistiske, og tænke på os selv der køre i bilerne.
Jo det kan godt være at den som passer og plejer, samt holder deres bil i vinterhi.
Kan være stolte af, at køre netop deres bil ud i 2020 eller mere, fordi de netop havde valgt at pleje ekstra.

Jeg ville mene det er personen el. Folket bag bil mærket, som danner helheds indtrykket.
Jeg siger ikke, i alle sammen skal gå i vinterhi sammen med jeres bil. Jeg siger blot, at i 2020 ser jeg din bil, men jeg lægger mærke til dig som køre den.

Pas godt på i trafikken til vinteren alle sammen
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

21. okt 2009, 21:28

Cecilius, du må huske at klassiske biler er vi kun kustoder på :wink: de skal bevares :lol:
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.

http://www.saab-brochuresamling.dk
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

22. okt 2009, 00:14

Cecilius, hvis ingen passede på deres biler ville der jo ikke være den oplevelse at se gamle klassikere rulle på vejene, derfor er der kustoder til dem. Det er noget andet end at se dem må museer.

Selv ser jeg absolut ikke hvilket høved der sidder i en bil, jeg ser bilen. For eget vedkommende er jeg, no offense, ikke specielt interesseret i SAAB efter 1993, hvilket tvinger mig til at passe så godt på dem jeg har, som jeg nu har tid, råd og lyst til.

Jeg vinterkører selv en 900 fra 1983 og den plumrådner af det, hvilket jeg har brugt hele aftenen for at rette op på og bremse angreb af sot og pest i den. :roll:

Jeg har gennem 30 år ikke haft andet end rustne SAABer. Nu har jeg med Cabben fået fat i en som ikke er det og så bliver det ikke i mit regi at den rådner.. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

22. okt 2009, 08:00

Min cab skal lige have bagenden reppet, så skal den i vinter hi.... PGA. min far "forlod os" blev reparationen udskudt. Men nu er det tid...

Den er kun så fin som den er fordi den er forskånet for salt og snask. De 5 måneder med vinter æder virkelig livet af vognen.... Så er det min franske yotota (107) kommer på banen.... Den er helt pjattet med salt :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
FruDyhr
SUPER SAAB FREAK

29. okt 2009, 21:24

Lidt til historien: Godnat, vore skat'e, sov god - sammen!
Dr. Scharling og undertegnede har lavet et fantastisk projekt i dag... glæd jer til billederne som er på vej.
Den Hvide Frue og hendes kæreste - Den Lange Sorte Cap, er puttet - helt tæt, så de rigtig kan holde hinanden ved selskab, og hinanden varme i de kolde og mørke vinteraftener.
/FruDyhr
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. okt 2009, 21:30

Så oprandt dage også for Saabrioleten. Så nu står den omsider side om side med Den Hvide Frue i en højloftet, 15gr. opvarmet lagerhal. Det krævede dog afmontering af krydsfinér vægge, en port og meget moslen frem og tilbage. Det hele blev genmonteret og det vil tage mindst 1½ time at få bilerne ud igen. Men hvad, de bliver jo først til marts.

I mellemtiden kan jeg sidde med god samvittighed, en halvkold kop kaffe, sivsko og piben og kikke længselsfuld ud ad vinduet mod varmere tider.
:sleeping
Det bliver en lang vinter, men jeg må bide det i mig og glæde mig over turen i dag foregik delvis for nedrullet tag.

Billede
bror og søster, 900 og V4
Billede
sov godt
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
FruDyhr
SUPER SAAB FREAK

29. okt 2009, 21:43

:wink:
suk! - lidt vemodigt...
/FruDyhr
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

30. okt 2009, 02:08

Tak for kaffe! :shock:

Så kan de sgu da ikke bo bedre for vinteren. Bare der nu er en anelse cirkulation i luksuskabinen, så findes der dårligt bedre betingelser.

Under 55% relativ fugtighed forsvinder betingelserne for korrosion. Under 40% finder udtørring af bla. gummidele sted, så det optimale er ca. 50%. Uden apparater til affugtning, eller omvendt luftfugtere, er der kun temperaturen til at styre luftfugtigheden i en næsten lukket atmosfære. :wink:

Her et billede af shoppens højteknologiske måleapparater. Der er lidt lunt, da jeg har lavet rust på min bil og bruger zinkspray og tjære som skal tørre og hærde inden bilen køres igen i morgen. Man bemærker de hjemmelavede skalaer på hygrometeret, hvor den gule skala angiver optimal fugtighed i værkstedet:

Billede

Billede :wink:

Med lem nr. 262

Tilbage til "Cabriolet Forum"