Hej alle,
I går lørdag oplevede jeg noget meget mystisk - i hvert fald for mig.
Vores OG900 cab skulle flyttes fra en åben garage i Nordsjælland til en lukket garage på Sydfalster. Vel ankommet til babyen og efter at have låst bilen op og lagt min jakke ind i bilen og smækket døren, skulle vi lige ordne nogle småting inden turen gik sydpå. Pludselig hører vi en mærkelig lyd ovre fra garagen, og jeg tror selvfølgelig straks at et eller andet lort er væltet ned i bilen.
Men... Det var ikke tilfældet. Det der var sket var, at sideruden i førerdøren af egen kraft og beslutsomhed var eksploderet. Fuldstændig!
Jeg tolker det som, at den kære hvide svensker sagde: "Nu gider jeg ikke stå her og fryse mere, så lad os nu for helvede komme af sted!" Og fordi Saab'er har så stor personlighed og svenskeren og jeg har et tæt på religiøst forhold til hinanden, valgte den at eksplodere ruden INDEN jeg sad bag rattet på motorvejen med 130 i timen .. Den synes den ikke, jeg skulle udsættes for...
Vi fik flyttet bilen omend det dog blev en lidt koldere tur en planlagt - jeg overvejede faktisk at gå hele vejen og køre med taget nede, meeeen...
Og nu skal den så have skifttet både siderude og forrude
Er der nogen herinde der nogensinde har oplevet noget lignende enten med en cab eller anden model?
Mvh.
Anders
"Saab was founded by 16 aircraft engineers - their spirit lives on!"
Eksploderet siderude på OG900 cab
Redaktør: Bestyrelsen
- DenHvideSvensker
- SUPER SAAB FREAK
Nuværende:
1989 OG900 T16 cab
1992 OG900i 16V coupé
Tidligere:
1994 9000 CS
1987 OG900i 8V Sedan
1987 OG900 T16 Aero
1971 96 V4 (projekt)
1989 OG900 T16 cab
1992 OG900i 16V coupé
Tidligere:
1994 9000 CS
1987 OG900i 8V Sedan
1987 OG900 T16 Aero
1971 96 V4 (projekt)
- Jan
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Vi har oplevet at bagruden på en Fiat Uno gjorde det samme
Mvh
Jan
Mvh
Jan
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
- Anders_Møller
- ULTRA SAAB FREAK
Hej Anders
Jeg kørte min Cab til Lolland fra Nordsjælland sidste weekend for at komme i vinterhi - det var med taget nede hele vejen - men med sideruderne oppe...
Jeg har heller ikke oplevet noget lignende, men hvis du finder en ny rude tror jeg ikke den er så svær at skifte - hvis det er en trøst.
/Anders
Jeg kørte min Cab til Lolland fra Nordsjælland sidste weekend for at komme i vinterhi - det var med taget nede hele vejen - men med sideruderne oppe...
Jeg har heller ikke oplevet noget lignende, men hvis du finder en ny rude tror jeg ikke den er så svær at skifte - hvis det er en trøst.
/Anders
- Asch
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Sideruderne er af hærdet glas, så når spændingen i glasset bliver brudt, sker det eftertrykkeligt og i 1000 stykker.
Jeg oplevede på min cab at clipsene, som holder gummilisten fast til døren, skrabede på glasset når jeg kørte ruden op og ned. De er nu filet ned men nåede at efterlade en lodret ridse på ruden. En sådan ridse kan være med til at glasset bliver skrøbeligt og da du jo ikke har en lukket ramme ruden kører op i, kan det være blot en lille ting der gør udfaldet.
Næste spørgsmål: er det standard OG900 3-dørs ruder eller er vi i cab-specialafdelingen?
AndersS
Jeg oplevede på min cab at clipsene, som holder gummilisten fast til døren, skrabede på glasset når jeg kørte ruden op og ned. De er nu filet ned men nåede at efterlade en lodret ridse på ruden. En sådan ridse kan være med til at glasset bliver skrøbeligt og da du jo ikke har en lukket ramme ruden kører op i, kan det være blot en lille ting der gør udfaldet.
Næste spørgsmål: er det standard OG900 3-dørs ruder eller er vi i cab-specialafdelingen?
AndersS
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Saab 900 T16 Cab 1987
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
i følge EPCén er vi desværre ovre i cab-specialafdelingen. der er nogle ekstra beslag til side ruden der ikke sidder i en 2/3 dørs og ruden ser ud til at have nogle ekstra huller som disse beslag er fæstnet i, om ruden som sådan har samme form og størrelse kan jeg ikke se så det er ikke rigtig til at sige om man kan tilpassen en 2/3 dørs rude til en cab
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
- andersø
jeg har prøvet det samme med venstre siderude i min og900, lige som din uden påviselig grund i 1000 små stumper, jeg troede et kort øjeblik at der var skudt på mig, men saab i aalborg lød ikke umiddelbart overrasket over at det kunne ske.
i med en ny rude og i gang med støvsugeren.
håber du finder en rude, nu har du jo lidt tid til at søge efter den.
good luck
i med en ny rude og i gang med støvsugeren.
håber du finder en rude, nu har du jo lidt tid til at søge efter den.
good luck
- DenHvideSvensker
- SUPER SAAB FREAK
Ja, altså ruden har kørt lidt skævt, da rudehejset er lidt træt (og faktisk skal skiftes - ærgeligt, jeg ikke nåede det), så måske ligger årsagen der.
Jeg er på en måde glad for, at jeg ikke er den eneste der har oplevet det
Jeg må i gang med at lede efter en rude, for den har GM vel også sørget for er gået ud af produktion ... :saynomore
Hilsen
Anders
Ja, altså ruden har kørt lidt skævt, da rudehejset er lidt træt (og faktisk skal skiftes - ærgeligt, jeg ikke nåede det), så måske ligger årsagen der.
Jeg er på en måde glad for, at jeg ikke er den eneste der har oplevet det
Jeg må i gang med at lede efter en rude, for den har GM vel også sørget for er gået ud af produktion ... :saynomore
Hilsen
Anders
Nuværende:
1989 OG900 T16 cab
1992 OG900i 16V coupé
Tidligere:
1994 9000 CS
1987 OG900i 8V Sedan
1987 OG900 T16 Aero
1971 96 V4 (projekt)
1989 OG900 T16 cab
1992 OG900i 16V coupé
Tidligere:
1994 9000 CS
1987 OG900i 8V Sedan
1987 OG900 T16 Aero
1971 96 V4 (projekt)
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Tror ik du skal regne med at hverken GM eller Saab i DK idag kan stille op med reservedele..... der er chokerende lidt på lager til og900 efterhånden og ja, cab er i særdeleshed en sjældenhed.
Synes ikke at formen ser ens ud på Caspers fine epc tegninger så det er næppe vejen frem....
Vil helt klart opfordre dig til at bruge tid på at lede i sverige via blocket, tradera og allaannonser.se
Mvh. Anders
Tror ik du skal regne med at hverken GM eller Saab i DK idag kan stille op med reservedele..... der er chokerende lidt på lager til og900 efterhånden og ja, cab er i særdeleshed en sjældenhed.
Synes ikke at formen ser ens ud på Caspers fine epc tegninger så det er næppe vejen frem....
Vil helt klart opfordre dig til at bruge tid på at lede i sverige via blocket, tradera og allaannonser.se
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- andersand
- SAAB FREAK
Hej Anders, ( der er godt nok mange Anders'er i denne klub, måske vi skulle få vores egen lille afdeling ). Har prøvet nøjagtig det samme med min daværende cab. Vi var på ferie i Italien og havde lige forladt bilen da der lød et brag, og glassplinter fløj til alle sider. Konen stod heldigvis for hende på behørig afstand, ellers havde hun fået skylden. Jeg fik en ny rude fra Saab i Torino, leveret til hotellet på 24 timer, over på tanken og montere, ikke noget problem. Jeg husker ikke den nøjagtige pris, men var det ikke omkring 3800??
Årsagen skal helt sikkert findes i et slidt optræk, det er meget vigtigt at der ikke er det mindste " vred " i ruden. Held og lykke. / Anders................
Årsagen skal helt sikkert findes i et slidt optræk, det er meget vigtigt at der ikke er det mindste " vred " i ruden. Held og lykke. / Anders................
- Asch
- hele 6 stykker i denne Cab tråd og så har vi endnu ikke haft slettet grundet GDPR.... (som vist også har en cab) på banen endnu.
Anders nr. 438
andersand skrev:Hej Anders, ( der er godt nok mange Anders'er i denne klub, måske vi skulle få vores egen lille afdeling )
- hele 6 stykker i denne Cab tråd og så har vi endnu ikke haft slettet grundet GDPR.... (som vist også har en cab) på banen endnu.
Anders nr. 438
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Saab 900 T16 Cab 1987