Banner cycler

V4 kron- og spidshjul opgearing ??

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12476
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

V4 kron- og spidshjul opgearing ??

23. feb 2011, 10:09

Har i hørt om erfaringer med opgearing af K/S på V4, hvor meget opgearing giver det ??

(V4 sonette III er ultra lavt gearet , ca 3000 rpm ved 80kmt :shock: )...



Gaflet fra Saab 2TT og V4 klub.

Saab 95/96/97.

Så er vi klar med det nye sæt kron- og spidshjul til 4 trins gearkasser på alle V4 modellerne.

De afsluttende testkilometer - ialt 25.000 km fordelt på en Saab 96 og Sonett lll - blev kørt op til jul.

Julen og nytåret blev brugt til en gennemgang, adskillelse og opmålning af begge gear. Resultatet er nu behandlet af producenten og nye hærde- og indsætnings procedure er fastlagt, efter det sæt (Sonett III) der havde mindst slid.

Begge test-Saabér har været udstyret med V4 - 1,85 l. indsprøjtning K-jet, ca. 115Hk og slidet på Sonetténs gear var ca. 0,02 mm. i forøgelse af kron- og spidshjuls spillerum, incl. sætning af overfladen.

Næste produktion er sat igang og prisen er kr. 6000-

Hvis du er interesseret - kontakt:

HC Thing

65 38 28 56 / 61 63 40 14
consult@hc-thing.dk


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6458
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

V4 kron- og spidshjul opgearing ??

23. feb 2011, 10:52

En standard V4 har gearingen 8/39 hvilket giver en hastighed på 27,6 km/t ved 1000 o/min i 4. gear.
En Sonett 3 har en lidt højere gearing, sandsynligvis 9/42 som giver en hastighed på 29 km/t ved 1000 o/min i 4. gear
De sæt HC laver er 9/36 som så giver en tilsvarende hastighed på 33,8. Altså lidt over 100 km/t ved 3000 o/min.
Tallene er med 155-15 dæk.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6914
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

23. feb 2011, 11:17

Hej Peter

Mjaa....personlig erfaring = nej men kender til flere biler, som kører med dette og kender ejerne særdeles godt.

Den generelle ændringer giver en højere gearing på ca. 13% i samtlige gear. Ergo 13% færrere omdrejninger for det samme arbejde. På en motor som din1700 sonett og min egen 1700 vil du kunne mærke afgørende forskel men ikke som manglende moment, motoren kan sagtens trække det.

De nye kron/spishjul kan nu rent faktisk holde til mosten fra en alm 1700 karb/let tunet sprøjtmotor (testet på 3 biler med indsprøjtning indtil nu).

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12476
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

23. feb 2011, 11:48

17M motoren er rigelig moment stærk og med en register weber ( jeg har på lager ), begynder motoren at være seriøst for lavgearet... Hvis den kører på hoved og motorvej er det tæt på meget slemt som motoren ræser afsted....

Hvis man virkelig vil , må motoren vel kunne monteres med megasquirt, da der IKKE er plads til dobbelt werber
http://www.megasquirt.info/

PS. så snart min CAB kommer ud af vinter hi, er der endelig plads til min sonett, Så skal der skrues....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12476
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

23. feb 2011, 12:05

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"