18. maj 2012, 00:05
Lige en opdatering inden første løb jeg skal deltage i.
I sidste indlæg skrev jeg at bilen stort set var klar til kørsel hvilket også næsten var korrekt.
Eneste problem var en olielækage som sandsynligvis stammede fra en defekt pakdåse bag svinghjulet.
Den ikke kritiske men irriterende fejl satte jeg mig så for at udbedre. Dette viste sig dog en anelse sværere end umiddelbart antaget.
Det er ikke den store operation at fjerne svinghjulet på sådan en SAAB 99. Flere brugere herinde har påstået at koblingsskift kan klares på en time fra bilen er parkeret til den igen er køreklar. Dette vil jeg dog ikke påstå at kunne klare, men på en dags tid i en weekend burde det da være realistisk at kunne gennemføre.
Vand drænes af kølesystem, og køler og front afmonteres. Proppen ved højgearakslen fjernes, plastik dimsen skrues ud og akslen bør kunne trækkes ud med en 8mm bolt ved hjælp af et dækjern eller lignende. Akslen ville bare ikke ud!
Gearkassen er af den gamle type med 3 tandhjul i primærdrevet og ingen kæder som på de nyere modeller. Jeg havde desværre ikke nogen manual der dækkede denne gearkasse, og ingen jeg talte med havde stødt på lignende problemer.
Når jeg trak i akslen så det ud til at hele lejet og tandhjulet fulgte med ud.
Jeg fik dog et par dage senere fat i en Haynes manual, men den kunne ikke oplyse emnet bedre.
Jeg valgte til sidst at trække hele lejet ud, og ved at trække i akslen. Jeg kunne så se at den låsering der skulle holde akslen på plads var så udvidet at det var umuligt at trække den ud af rillen. Jeg pillede låseringen af akslen og forsynede den med en gummi o-ring i stedet. Her er akslen
Her ser det fjernede leje+tandhjul
og her primærhuset uden lejet og tandhjulet
Pakdåsen blev fjernet med en glidehammer, og en selvskærende skrue:
Jeg kunne ikke finde nogen fejl på den, men det kan jo være svært at vurdere. En ny blev monteret og alt var fint, måske...
Lejet blev presset i med lidt besvær.
Operationen tog cirka en uge. Så det med en time var nok lidt lavt sat...
Efterfølgende kunne jeg konstatere at det ikke havde hjulpet en døjt på problemet, og jeg gik i tænkeboks for at finde ud af hvor så problemet kunne være.
Løsningen blev at afmontere motor/gearkasse og give den en ny pakning mellem disse. Derudover ville jeg også skifte pakdåsen ved remskiven.
Her er klumpen pillet ud
Her er lige tegnet er "kort" over hvor de forskellige bolte sidder. Tegningen er fra en nyere bog, men her har SAAB ikke ændret meget fra de tidlige modeller SAAB 99 til SAAB 900.
Motor og gearkasse adskilt.
Her ses så en frit svævende motor. Man kan fint løfte den i en gammel kilerem.
Bemærk elektrisk Calix motorvarmer (god at have når man har glemt at fylde glykol på motoren!!!)
Her har den så fået en god streg flydende pakning efterfulgt af en pap pakning, og så lidt mere flydende pakning. Så må den da for pokker blive tæt!
Bemærk også at jeg har slået to ekstra huller i pakningen i enden bag svinghjulet. Da der er huller i endedækslet på motorblokken, samt gevind i gearkassen vil det næsten være dumt ikke at montere et par skruer der også.
Jeg brugte et par korte 8mm unbracubolte, da det næsten ikke er til at komme til med en traditionel sekskantnøgle.
Mens klumpen var ude modificerede jeg beslaget til generatoren. Den var svær at justere, så jeg havde udtænkt nogle modificeringer til det eksisterende hjemmelavede beslag der sad på.
Den konstruktion jeg lavede gav dog nogle andre problemer, så jeg måtte ændre lidt på den igen senere.
Da jeg havde motoren ude afmonterede jeg hele det nav med bremser samt drivaksel. Her kunne jeg så mærke at styrekuglen var så stiv at man næsten ikke kunne rokke den med fingrene. Den anden viste sig at være ligesådan. Jeg havde heldigvis et sæt nye liggende, som så blev monteret.
Endelig motoren monteret igen, og ny gearolie og motorolie påfyldt.
Ved første kontrol kunne jeg konstatere at der ikke så ud til at være nogen lækage. Det burde jo heller ikke være tilfældet med ny pakning + flydende pakning og 2 nye pakdåser. Jeg kørte så et par længere ture i bilen og kunne ikke konstatere nogen utætheder, så nu burde alt være i orden, eller...
Jeg havde jo som fortalt monteret et dæksel med oliepind til gearkassen. Der kunne dog kun påfyldes ca. 1,7 liter olie, så gik det til max på pinden. Dette kunne jo ikke rigtigt passe, da en 4-trins normalt sluger 2,5 liter. I Haynes stod der så at der skulle være 3 liter olie i gearkassen, men det virkede usandsynligt.
OK. Jeg påfyldte ca. 2,5 så oliestanden var lidt over max på pinden.
Efter nogle småture begyndte bilen så igen at dryppe olie. Denne gang helt vandvittigt meget og tilsyneladende over det hele.
Øv også hvad pokker kan der så være galt. Jeg gik ud fra at pakdåsen bag svinghjulet var bleve utæt nu. Den havde været billig, og olien så ud til at komme her et sted. Igen blev køler mm. afmonteret. Det gik lidt hurtigere denne gang. Af med kobling og svinghjul, men udover at der var olie over hele det yderste af koblingen, var der ingen olie at se bag svinghjulet.
Alt blev så samlet igen. Problemet var at der havde været for meget olie i gearkassen, og derfor var det løbet ud ved højgearakslen. Her skulle sidde en lille pakning, men den havde jeg kasseret og givet det lidt flydende pakning i steder. Men fordi der var for meget olie, kunne det så løbe ud her og mange andre steder.
Efter jeg tappede lidt af gearolien, har den ikke dryppet så meget som før, men den drypper stadig lidt. Måske fordi det meste af undersiden af motoren samt motorrummet stadig driver at olie.
Jeg håber dog på at den nu er så tæt for olie at jeg kan køre med den uden at skulle efterfylde for meget.
Her sidste uge pillede jeg så de to stromberg karburatorer af bilen igen, Den gik ikke rigtigt, var meget dyr at køre i, samt der lugtede næsten altid af benzin i motorrummet. Jeg satte mig for at prøve at fikse den karburator der sad på bilen da jeg købte den.
Jeg skulle alligevel have karburatorerne af da jeg ville justere camber. Den så nemlig ud til at have alt for meget positiv camber, hvilket gjorde den ustabil i sving.
Generatoren skulle også afmonteres, og så kunne jeg igen modificere det hjemmestrikkede beslag så generatoren kom til at sidde lidt bedre. Med en primitiv camber måler målte jeg at højre forhjul var 0° og venstre var 1-1/4° positiv.
Der skulle så lægges adskillige shims under øverste hjulophæng for at få den gjort mere negativ i vinklerne.
Hvis man aflaster fjederen kan det lade sig gøre ved hjælp af et brækjern at afmontere de gamle shims, og montere en ny stak.

Det lykkedes mig at lave ca. ½°- 3/4° negativ camber, og jeg kan konstatere at bilen nu virker mere stabil igennem sving.
Lørdag går det løs for første gang, til Nordjyllands Bakkeløb der foregår i Rold Skov ved Støvring.
Så må vi se om det hele fungere som det skal.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99