Banner cycler

Chip til 900t fra 96, Hvad er bedst

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

palleib
SUPER SAAB FREAK

4. nov 2011, 20:15

Hej

Er ny på siden, med min dejlige saab 900 turbo fra 96.
Bilen køre som em drøm, og trækker fint, men hvad er fint nok, jeg har monteret rustfri 3" udstødning fra turbo og bagud og åben filter. Har kigget på maptun og Bsr som kan prale af en chip med ca 250hk.
Nogen erfaring med det og hvad kan sådan en gammel dame med 230tkm på bagen tåle.

Mvh Carsten

LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

5. nov 2011, 12:19

har ingen erfaring med maptun og bsr, men kan da fortælle min historie om Speedparts.

kører en 9-3 fra 2000, den skulle have samme motor som din, så vidt jeg ved da.
det er en 2.0 turbo lavtryk Trionic 5 med rød tændkassette.
hvis din er en HOT 185hk standart, istedet for 154hk, så har den måske en bedre (crossflow) intercooler og måske en mitsubishi turbo, men det må en mere kyndig ng900 mand lige hjælpe med at opklare.

har købt et samlet stage 3 fra speedparts med 3" udstødning, chip og et sport luftfilter.
den er målt (på hjulene med tab fra motor til hjul) til 230hk og 335nm, kittet lover 240hk, nm kan jeg ikke lige huske.
regn ikke med mere end det jeg har fået målt, da der er grænser for hvor meget et firma kan trylle, mere kræfter ud end et andet.

Efter min mening syntes jeg ikke luft filteret hjælper noget særligt, men det sidder da godtnok i kassen, så det har fået lov at blive der.

Da jeg monterede kittet fandt jeg ud af at tændkassetten fejlaktigt troede at min motor tændingsbankede eller, så kunne den ikke lave knist nok, så den faktisk bankede, det er lidt svært at finde ud af, men ny kassette skulle der til.
Andre har haft bøvl med at wastegate actuatoren er blevet slap efter 10-15 år og derfor ikke virker ordenligt, når man chipper motoren.
det skulle give samme symtomer sådan ca, som med min tændkassette, så derfor blev den skiftet før tændkassetten.
så jeg kan desvære ikke svare på om min gamle wastegate actuator, var god nok til trykket.

Trykket kommer til at ligge på 1,1-1,3 bar. hvis du skal til at fejlsøge på bilen.

du kommer nok også til at mærke at motoren tøver lidt, eller trækker som en vild indtil du er ved at flyve ud af sædet, fordi den slukker motoren for at beskytte den.
det sker fordi motorstyringen skal lige have indstilt sig efter motoren de første par km.
en smutvej er at sætte den i 4 gear og giv den gas fra 2000omdr. til 4000omdr.
Det skal gøres i et højt gear for at styringen når at få målt det hele, 1,2 og 3 gear dur ikke og 5 gear, så skal du nok til tyskland for så rammer du nok snart 200km/t.

ved ikke om din kobling måske også smutter, men min holder da heldighvis stadig ved 220.000km og 20.000 med chip.
palleib
SUPER SAAB FREAK

5. nov 2011, 14:56

Den styreboks du fik tilbage kunne du fysisk se noget uden på, firma mærker eller noget, har nemlig købt en reservedels bil, hvor netop speedparts 3" udstødning sidder på, og når jeg gasser den i tomgang, kan man se den ryger mere sort end min gør, så den får klart mere at leve af, måske jeg var heldig at den boks netop var chippet. Men er heller ikke meget for at montere noget og så den køre for magert.
Har kun haft toyota med turbo før, hvor jeg kørte med megasquirt styring med mega godt resultat, men der havde jeg også AEM Wideband ur i så jeg kunne se blandingen.
2000 Saab 9-5 Aero
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

5. nov 2011, 15:35

styreboksen er sort istedet for rå alu grå og der står speedparts på.

kan ikke rigtigt genkende at den skulle ryge sort, på rullefelt smed den en meget lille sort sky på størrelse med en fodbold, da den gik i begrænseren, ellers har jeg aldrig lagt mærke til noget sort røg.
det skal lige siges, at jeg ikke har sat ved udstødning, imens der bliver givet gas, men der kommer kun hvid damp lignende røg ud når det er koldt ellers ingen røg.

kan ikke forstille mig, at chiptuning giver mere benzin når man holder stille og gasser op.
mener ikke at motoren kommer højere op end 0 bar uden last, så selve området man laver om fra 0,4bar og opad skulle man ikke komme op i.
det originale trim må være rimelig optimalt, så tror ikke der vil være stor forskel på lavtryk området, hvad angår benzin mængden, men man kan jo tage fejl.

reservedels bilen har den samme benzintryksregulator på eller andre dyser måske? det kan være det er sådan noget der snyder, men den kan også være hjemmetunet.
palleib
SUPER SAAB FREAK

5. nov 2011, 17:35

Nej til benzin tryks reg, men dyser ved jeg ikke, kan selvfølgelig også være den stadig kørte på noget koldstart, hvis de har det. Nu har jeg det meste af mit liv på vejen, kørt Toyota, så er jo næsten startet forfra, selv om jeg har lavet biler i næsten 25 år, så er erfaringen med saab meget lille.
Men hvor køre den dog bare godt, synd at jeg ikke har købt sådan en meget før.
Nå så må jeg jo til lommerne og ha mig en ny boks og se hvad det kan gi, den trækker ellers ganske fint nu, ingen raket fra start men mellem acc ved overhaling, overrasker mig noget.
2000 Saab 9-5 Aero
Brugeravatar
Jensen
Administrator

5. nov 2011, 18:03

hvis din er en HOT 185hk standart, istedet for 154hk, så har den måske en bedre (crossflow) intercooler og måske en mitsubishi turbo, men det må en
Der sidder ikke originalt cross-flow intercooler på nogle ng900. Det var vist først på 9-3 t7 det blev standard.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
dvj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

6. nov 2011, 09:41

Hej

Køb en stage 1 fra speedparts, den virker upåklageligt og ændrer faktisk ikke benzinøkonomien. 227 hk er rigeligt til ng900, hvis man ikke opgraderer undervognen samtidig. Jeg har oplevet flere gange, at den slår hjulene rundt ved overhaling i tredie gear, når vejen er våd. Det er ikke særlig behageligt.
Jeg har skiftet bil for nyligt, og mangler stadig at få monteret powerflex på tandstangen og bagakslen. Da de sad på den gamle (ng900t) ændrede det fuldstændig bilens måde at køre på, meget mere stabil og faktisk ikke påvirkelig ved sidevind. Den nye sejler noget rundt, når det blæser.

Hilsen Dennis
palleib
SUPER SAAB FREAK

6. nov 2011, 22:01

att dvj
Hvad med den org intercooler og rør, lavede du om på det, ligner ikke noget fra fabrikken der er det helt store flow igennem.
Ja der er noget af en morfar crouser, føler lidt den hænger i en elastik i svingene. Opgradering er på vej.
2000 Saab 9-5 Aero

Tilbage til "Tun og trim Forum"