Banner cycler

project/guide 9K auto til manuel konvertering

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
kim96v4
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

23. jul 2012, 00:32

som overskriften lyder er jeg igang med at konvertere en 9K auto til manuel gear og jeg vil derfor skrive lidt om fremgangsmåden her i tråden da jeg har set fler spørge til opgavens omfang mig selv inklusiv

det er min første 9K men jeg har da haft fingrene i et par biler før så jeg er altså "grøn" i 9K ud over hvad jeg har læst mig til

der dukker sikkert også lidt spørgsmål op og har du nogle fif undervejs så byd endelig ind :wink:

jeg har en sort MY96 jeg vil konvertere til manuel gear da jeg ikke er den store tilhænger af automat gear dernæst vil gearkassen aldrig holde til 400+HK 8)
bilen er købt med defekt motor der skal også et par nye forskærme til (højre søges) og lidt rust i de bagerste skærmkanter skal laves men det er ikke meget
forruden skal skiftes
en nyrenoveret motor er på vej fra esbjerg :wink:

som donerbil har jeg en MY94 med manuelt gear
der er en ny forrude komplet NYT aircon anlæg i denne bil og venstre forskærm er ny

motor og gearkasse er pillet ud af projectbilen

jeg har idag skiftet gearkonsol og jeg må sige det er MEGET nemt 2-3 timer så er 2 biler skilt og en er samlet

når konsollen skal ud skal "gearknoppen" af på autogearet sidder der 2 skruer på bagsiden af gearknoppen
foran gearstangen (auto)sidder en lille prop herunder der en lille skrue når den er løsnet kan plasticen rundt om gearstangen fjernes
på manuel sidder skruen lige under manchetten foran gearstangen
dernæst fjernes beklædningen på hver side af kardanboxen under instrumentbrættet det sidder med 2 stk "propper" eller hvad de nu hedder når de er trukket ud så kan beklædningen forsigtigt lirkes af
konsollen med knapperne til elruderne skal også op inden kardanboxen fjernes
den pillen nemmest ud med en smørrebrødskniv eller lignende den stikkes ind under konsollen forrest dvs lige bag gearstangen og så lige i midten der sidder en lille "tap" samlidig skal der trykkes på undersiden med et par finger gennem hullet til gearstangen så smutter den lige op
når kardan boxen skal ud sidder forrest i hver side bag nogle propper 2 skruer og 2 stk lige bag skinnerne til forsæderne helt nede ved bunden så er denne løs og når håndbremsen er trukket kan den rimelig nemt pilles ud
på autogear sidder der 2 stik på gearvælgeren der ikke skal bruges mere det er så fornemt at der er en holder til hvert stik når bilen er med manuelt gear dvs stikkene er der altid det er kun et spørgsmål om de skal bruges eller ej
nu skal luftkanalen i midten fjernes den sidder med en skrue i bunden lige i midten bag gearstangen og der sidder en skrue bag et af de små rum der er i indstrumentbrættet kanalen er lidt besværlig at få ud men det kan lade sig gøre den skal ud til højre
selve gearkonsollen (auto og manuel)sidder med 4 skruer ned i bunden af kardantunellen og kan nu pilles ud på autogear er der et kabel som går gennem torpedovæggen det følger med ud og den gummiprop der sidder skal væk da der på manuelgear sidder en gummimanchet
der sidder et beslag på manuel gear som holder den nederste del af instrumentbrættet den skal flyttes med over men det giver helt sig selv

nu er det bare at samle i modsatte rækkefølge og alt passer lige til at montere

imorgen kommer turen til instrumentering og pedalerne

Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
Brugeravatar
TBE
ULTRA SAAB FREAK

23. jul 2012, 09:46

Fedt projekt Kim...

Kan være du når at blive færdig før mig, hvis du allerede har sendt kværnen til Esbjerg. Mit kommer til at foregå over vinteren oz da det har grebet lidt mere om sig end meningen var ! Men sjovt nok skal min oz lige en tur til Esbjerg når tid er, så alt det grundliggende er helt i orden og ka tåle lidt tryk..... :evilsmilebig
Senest rettet af TBE 23. jul 2012, 12:59, rettet i alt 1 gang.
NG 900T Low Wide`n Cranky

Snart

T4 AR/60/58 eller T70 AR/70/84, "Horn-Manifold" 400 Cellers Metalcat , Extern WG, Wus Ventil, 3 bar`s map. E Boost 2 Styring, 3"/2½" Udstødning, 630ml, Wallbro 255, Forge Blow, FMIC, CF Motor-Styring
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

23. jul 2012, 12:46

Fedt projekt og skønt det ikke er så galt med omkomvatering til manuel. Er begge biler uden TCS
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
kim96v4
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

25. jul 2012, 00:29

ja begge biler er uden tcs men jeg tror nu ikke det har den store betydning for konverteringen men jeg er langt fra sikker

idag kom turen så til udskiftningen af instrumenteringen og det var nu meget nemt jeg valgte at skifte den enhed der viser hvilke gear den står i (auto)

først skal vi ned til herlighederne

beklædningen på a stolperne skal først af de trækkes lidt ud i toppen og skubbes op mod loftet så er de løse
dernæst skal gitrene over højtalerne af de sidder med 3 skruer og de skal derefter skråt ud mod dørstolpen pas på du ikke knækker de tapper der går ind under toppen på instrumendtbrættet
herefter sidder der tre skruer under gitret som holder "toppen" og en skrue ud for turbonålen og en under SRS skiltet nu er toppen løs men ikke fri
på undersiden af toppen sidder der en vire i 3 klips stik hånden ind under toppen og skub viren ud mod forruden så er den løs nu skal sensoren i midten frakobles og der sidder et stik som kan være lidt drilsk men det går
nu er toppen løs og kan lægges væk
selve instrumenteringen sidder med 2 skruer overst i hver hjørne her er en lille skralde med en torx top til stor nytte når skruerne er pillet ud er instrumenteringen løs og kan trækkes op pas på de 2 gummi dimser den "står" ned i de vil gerne falde af og forsvinde
nu er det bare at pille alle stikkene af og snuppe enheden med ind på bordet den del der skal byttes er den sorte del som sidder med 4 stk skruer det er super nemt

nu kan det hele samles i omvendt rækkefølge men vent lige med det til pedalarrangementer er skiftet der er meget mere lys når det ikke er monteret

udskiftningen af instrumenteringen tager rundt regnet 2 timer og er ret nemt

nu kommer turen til pedestalen (det står der sgu på siden af den) men den smørre får i imorgen

kim
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
LGO
SUPER SAAB FREAK

26. jul 2012, 21:03

Meget interessant føljeton. Jeg skal nemlig inden længe igang med en konvertering den anden vej, fra manuel til auto....så lytter spændt med......
9000 CSE 2.3 aut.225hk Jubilæum 1997
Buick Skylark V8 Custom Coupe 1968

Tilbage til "Projekt Forum"