Banner cycler

Olie-retur fra turbolader

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

martin81
SUPER SAAB FREAK

Olie-retur fra turbolader

22. dec 2012, 11:16

Hej,

Jeg er ved at gøre klar til at montere minT3/T4 lader på min 9k Aero. her bliver en udfordring med oliereturen fra turboen. HJvad har i andre gjort her? jeg overvejer selv noget AN-slange også genbruge den del af det oprindelige olierør som går ind i blokken. her vil jeg så påsvejse en nippel, således at jeg kan forbinde den med AN-koblingen også videre op i turboen.

Er der nogen der har en god løsning, og hvad har i selv gjort?

med ønsket om en glædelig jul,
/Martin

RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

Re: Olie-retur fra turbolader

22. dec 2012, 11:59

martin81 skrev:Hej,

Jeg er ved at gøre klar til at montere minT3/T4 lader på min 9k Aero. her bliver en udfordring med oliereturen fra turboen. HJvad har i andre gjort her? jeg overvejer selv noget AN-slange også genbruge den del af det oprindelige olierør som går ind i blokken. her vil jeg så påsvejse en nippel, således at jeg kan forbinde den med AN-koblingen også videre op i turboen.

Er der nogen der har en god løsning, og hvad har i selv gjort?

med ønsket om en glædelig jul,
/Martin
Der er jo ingen tryk i oliereturen, så kan du ikke bare have en an-fitting på slangen i den ene ende, og så bare skubbe slangen over studsen i den anden ende og så et spændebånd ?
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
RuneSM

22. dec 2012, 11:59

Og af ren nysgerrighed, hvilken t3/t4 har du købt?
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
martin81
SUPER SAAB FREAK

22. dec 2012, 12:23

Hej Rune,

Turboen er blot en billig kina turbo. Jeg har overtaget den fra min makkers 9k projekt som desværre led døden. Dvs. den har været monteret på en 9k. men her var returløbet blot fusket sammen som en hurtig løsning. jeg vil bare nødig risikere at slangen ryger af, og den derved dræner alt motorolien den vej igennem,
MY94 - 9000 Aero
MY02 - 9-5 Aero
RuneSM

23. dec 2012, 14:59

martin81 skrev:Hej Rune,

Turboen er blot en billig kina turbo. Jeg har overtaget den fra min makkers 9k projekt som desværre led døden. Dvs. den har været monteret på en 9k. men her var returløbet blot fusket sammen som en hurtig løsning. jeg vil bare nødig risikere at slangen ryger af, og den derved dræner alt motorolien den vej igennem,
Nu ved jeg ikke lige helt hvad den fuskerløsning består af, men det kunne jo være det blot var små forbedringer der skulle til for at det blev en acceptabel løsning til sådan en turbo, for jeg ville ikke forvente lang levetid alligevel på sådan en.

Udover det vil jeg også advare mod boost-creep, sørg for at wastegaten er portet ordentligt. Mit tryk sneg sig langsomt op under hård belastning fordi den ikke kunne lukke nok igennem wastegaten, det opdagede jeg for sent, med et sæt stempler som lærepenge :)
martin81
SUPER SAAB FREAK

24. dec 2012, 12:37

Din oplevelse er hermed noteret ;-)

mht. kvaliteten på turboladerne vil fremtiden vise hvor gode/dårlige de kinessere er til at lave sådan noget :-) Jeg vil gerne lave en ordentlig løsning på oliereturen for motoren skyld, ikke så meget turboen. Hvis oliereturen ryger af, vil den jo dræne olien igennem turboen og ud på jorden. Jeg laver noget i noget AN10.

hvilken opsætning kørte du med Rune?
MY94 - 9000 Aero
MY02 - 9-5 Aero
RuneSM

25. dec 2012, 10:35

martin81 skrev:Din oplevelse er hermed noteret ;-)

mht. kvaliteten på turboladerne vil fremtiden vise hvor gode/dårlige de kinessere er til at lave sådan noget :-) Jeg vil gerne lave en ordentlig løsning på oliereturen for motoren skyld, ikke så meget turboen. Hvis oliereturen ryger af, vil den jo dræne olien igennem turboen og ud på jorden. Jeg laver noget i noget AN10.

hvilken opsætning kørte du med Rune?
Meget få bilfabrikanter gør så meget ud af det. Mange kører gerne med en stump slange og et par crimpede spændebånd undervejs :)

Det var bare på min gamle og900 t16. Det er noget kun tid tilbage :)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

25. dec 2012, 19:02

Ahh, olierøret skal ligesom andre vigtige ting sidde ordentligt.

På T16 sidder det med et rør hele vejen..

Her er et billed der viser olierøret på min T16 Aero med Mitz mølle:

https://picasaweb.google.com/1110843226 ... 0745322546

Slanger kan blive glatte når de bliver varme og kan de sige pop og der væser olie over alt.

Hvis du ikke vil rørsmede, så kan man lave løsningen med flex olieslanger fra en hydraulik bilslange presser...
RuneSM

25. dec 2012, 19:17

viking skrev:Ahh, olierøret skal ligesom andre vigtige ting sidde ordentligt.

På T16 sidder det med et rør hele vejen..

Her er et billed der viser olierøret på min T16 Aero med Mitz mølle:

https://picasaweb.google.com/1110843226 ... 0745322546

Slanger kan blive glatte når de bliver varme og kan de sige pop og der væser olie over alt.

Hvis du ikke vil rørsmede, så kan man lave løsningen med flex olieslanger fra en hydraulik bilslange presser...
Min gamle t16 motor af ældre oprindelse kørte med et stykke armeret flexslange midtpå og en forskruning mod blokken.

Man kan også superlime sine bukser fast til taljen, samtidig med man går med livrem og seler.

Hvorfor i alverden skulle en slange uprovokeret sprække? Så har man da også brugt haveslange fra harald nyborg. Olieslange til formålet findes, og koster ikke alverden.
Hvis bilfabrikanterne kan bruge det, så kan du da selvfølgelig også.

Kørte også med slange som retur til en studs svejst på bundkaret på min gamle hjemmebyggede karburator-turbo VW Polo.

Dit rør har da også stor sandsynlighed for at fejle - det ser ud til at have været bøjet noget kun, og derfor må der jo findes metaltræthed som kan udvikle sig til en sprække, i takt med utallige opvarmninger og nedkølinger. Altså, hvor vil du hen med det her?

Jeg synes det er fint at du argumentere for din sag, men der kan også sagtens gå religion i den, hvis du forstår mig, og så bliver det hurtigt til en hetz mod andre :)

Der er intet i vejen med at bruge slange til retur, da den på ingen måde er tryksat. Ej heller er der noget i vejen for at bruge slange på fremløbet, dog bør man få en armeret som kan hjælpe mod varmen. Man skal passe på med at bruge et kobberrør(bremserør) som fremløb fx, pga vibrationer og metaltræthed - hvis ikke man har været meget omhyggelig med at få nogle gode monteringspunkter undervejs. Igen virkede det også helt fint på min gamle polo.

Du kan bruge rør og slange lige hvordan du vil, der er fordele og ulemper ved det hele, og alt afhænger af hvordan arbejdet udføres.
Personligt, og jeg snakker altså min erfaring med 8 år som mekaniker og glad amatørtuner, så virker det klart nemmest at arbejde med et stykke slange. Igen kommer det an på så mange ting. Skal skidtet løbe lige direkte under en varm manifold på en bil der ofte holder stille i byen? I så fald ville jeg måske lave et lille varmeskjold, uanset om det er slange eller rør.

Tilbage til "Tun og trim Forum"