I Maj 2011 købte vi en Saab 9-3 Sport Combi årgang 2007. Med bilen fulgte en standard saab bilradio med en CD afspiller indbygget. Bortset fra bilradioen havde bilen alt det der burde være så jeg begyndte at lede efter en anden bilradio. Det var muligt at købe en bilradio med skærm som passede til bilen men skærmen var kun på 6.5”. Fandt frem til en bilradio med 8” skærm som passede til en VW GOLF MK6. De udvendige mål passede næsten til bilen. Der skulle fjernes lidt og hjørner påmonteres men det så overkommeligt ud . Bestilte radioen hos et spansk websted.
Har en uddannelse som elektronikmekaniker så det at tilpasse CAN-kommunikationen var en del af udfordringen . Det første jeg ændrede var softwaren i radioen sådan at den ikke længere startede op med et VW mærke. Det næste var at finde frem til de kommandoer der blev anvendt i bilen og radioen. Fandt frem til at CAN-frekvensen i bilen er 33,3kHz og i radioen 100kHz. Købte et USB-CAN interface (med ATmega162 microcontroller), omtalt på en hjemmeside kaldet ”MICROTRONICS”. Til radioen lavede jeg et program der skannede igennem mulige CAN-kommandoer med 1 eller 8 bytes data. Anvendte en software der hedder ”Just Basic”. Lavede en mere detaljeret undersøgelse de steder hvor radioen reagerede. I bilen blev der anvendt en bærbar sammen med et program der hedder ”Termite” og det indkøbte USB-CAN interface. Anvendte et par synåle for at få forbindelse til stikket bag på saab-radioen. Gemte CAN-kommunikationen til saab-radioen på en fil og herfra var det muligt at finde de kommandoer som bilen sender til radioen.
Som det kan ses på billedet anvendes to print, det ene print håndterer CAN-kommunikationen og det andet print styrer volumen ud fra bilens hastighed. Følgende information sendes til bilradioen via CAN:
- Volumen op-ned (fra rat-kontrol)
- Skift program op-ned (fra rat-kontrol)
- Åbne/lukke døre
- Skift til bak-kamera
- Temperatur
Giver gerne en mere detaljeret gennemgang eller dele deraf hvis nogen måtte være interesseret. Det skal dog afslutningsvis siges at projektet tog en del længere tid end forventet. En del af det skyldes de IC-kredse jeg har anvendt som nok er smarte (skriver program i basic på PC, oversætter programmet og downloader det til IC-kreds) men et, ud fra manualen, korrekt program har ikke altid givet det forventede resultat. Fik det til at fungere ved at omskrive programmet til en simpel program-struktur.
Inden jeg gik i gang med projektet hentede jeg information ved bla. at Google ”hack car radio” eller CANhack” med flere. Fandt også frem til en hjemmeside skrevet af Tomi Liljemark som beskrev CAN-bus med koder på en saab 9-3. Det viste sig imidlertid at koderne på min 9-3 er forskellige fra dem Tomi Liljemark beskrev.
Har vedhæftet to billeder som fik en rødlig farve i "Vis prøve" funktionen. Håber det ser bedre ud i den færdige version.
Mvh John
Projekt: Tilslutning af CAN-bus til ny bilradio med skærm.
Redaktør: Bestyrelsen
- johnlh
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Vedhæftede filer
-
- IMG_2156 20procent.jpg
- (20.73 KiB) Downloadet 2 gange
-
- Connected interfaces downscaled.jpg
- (29.88 KiB) Downloadet 8 gange
- Jensen
- Administrator
Hej John og velkommen til forummet.
Imponerende projekt.
Her er lidt hjælp til billede funktionen da den er lidt handicappet:

Brug evt. imageshack eller lignende næste gang.
MVH Mads
Imponerende projekt.
Her er lidt hjælp til billede funktionen da den er lidt handicappet:

Brug evt. imageshack eller lignende næste gang.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- bopoulsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Hej
Jeg er begyndt at udskifte min radio I min 9-3 09 til en Alpine, men jeg har ikke så meget held med det.
Mine største udfordringer er
Det CAN bus interface jeg har købt ikke virker, så ingen af knapperne virker I rattet
Volume alt for høj ´
kabine varme virker ikke da der ikke kommer tids info fra den Nye radio
Kan du hjælpe med lidt info, dit project er jo lidt mere vellykket
Hilsen
Bo
Jeg er begyndt at udskifte min radio I min 9-3 09 til en Alpine, men jeg har ikke så meget held med det.
Det CAN bus interface jeg har købt ikke virker, så ingen af knapperne virker I rattet
Volume alt for høj ´
Hilsen
Bo
- khs
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Velkommen til forum Bo.
Det ser da sort ud med svar. Ham der startede tråden har kun lavet dette ene indlæg og det var i februar. Prøv at sende ham en pm selv om det nok er med lille chance for succes.
Hvad med jer andre mere faste web brugere? Er der ikke nogen med erfaring for alternativ radio i canbus Saab der har eksempler eller henvisning til tråde Bo har overset i søgningen?
Jeg anbefalede Bo at komme her ind da det er her det sner vedr Saab i Danmark. Nu ser det ud til at jeg ikke har ret
Det ser da sort ud med svar. Ham der startede tråden har kun lavet dette ene indlæg og det var i februar. Prøv at sende ham en pm selv om det nok er med lille chance for succes.
Hvad med jer andre mere faste web brugere? Er der ikke nogen med erfaring for alternativ radio i canbus Saab der har eksempler eller henvisning til tråde Bo har overset i søgningen?
Jeg anbefalede Bo at komme her ind da det er her det sner vedr Saab i Danmark. Nu ser det ud til at jeg ikke har ret
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Og vi må vist lige mødes en kort stund og se hvor de forskellige slager går hen på din 9-5
Da det er en parring mellem gammel manifold, seneste udluftningssystem og den dåsen på ventildækslet pga. Automatgear...
Da det er en parring mellem gammel manifold, seneste udluftningssystem og den dåsen på ventildækslet pga. Automatgear...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- khs
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Det indlæg røg vist i forkert tråd, Viking. Der er flere i luften vedr canbus 
Jeps vi må lige kigge slanger.
Tales ved i morgen.
Jeps vi må lige kigge slanger.
Tales ved i morgen.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- johnlh
- SAAB NET NYBEGYNDER
Beklager svartiden. Har du fundet svar på dine problemer? Hvis ikke vil jeg gerne prøve at hjælpe men har brug for en del flere oplysninger. Det CAN bus interface du har købt er det købt specielt til SAAB/Alpine eller er det købt til SAAB og hvad hedder det? Hvilken type Alpine radio er det og kender du CAN bus frekvensen?
Mvh John
bopoulsen skrev:Hej
Volume alt for høj ´
Hilsen
Bo
Hej Bo,
Beklager svartiden. Har du fundet svar på dine problemer? Hvis ikke vil jeg gerne prøve at hjælpe men har brug for en del flere oplysninger. Det CAN bus interface du har købt er det købt specielt til SAAB/Alpine eller er det købt til SAAB og hvad hedder det? Hvilken type Alpine radio er det og kender du CAN bus frekvensen?
Mvh John