Banner cycler

Grund turbo tryk 9-3 1999/tryk problemer

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

palleib
SUPER SAAB FREAK

11. aug 2013, 18:15

Hej

Hvad ligge grund trykket på når jeg piller stikket af ventilen. Min køre med 0,3 og hvis jeg sætter vaccum pistol på wastegaten begynder den også at åbne ved 0,3. Problmet er bare at i første gear køre den 0,5 , anden 0,75 i starten falder så til 0,3 ved maks rpm og sådan gør den så i resten af gearne, ved maks gas i femte, når den når forbi 4500rpm falder trykket faktisk så lavt ned at den køre maks 0.2. Den er ikke til at drive over 200, hvormod min gamle 900 bare nærmest fløj forbi. Er vi ude i en nyt ventil, for meningen er vel at den skal holde max tryk til omdrejnings begrænserne eller hva ?.
Ps. Alle vaccum slanger er skiftet.

Har også prøvet at sætte min obd tester på som kan køre live parameter, og kan ikke få gasspjældet op på 100% åbning, har vi nogen erfaringer med det. Har prøvet at åbne det fysisk 100% men der viser den 88%, kan der være en justering af gasspjælds potentiometer.

Mvh Carsten

2000 Saab 9-5 Aero
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

11. aug 2013, 19:11

Min odb viser også kun 88% på min egen 9-3 2000 og en kammerats bil, magen til min.

Grundtryk skal gerne ligge på 0.4 bar.
Højtryk ca. 0.7-0.8 ved 185hk og 1-1.1 ved 210-230hk.

Jeg oplevede at en defekt DI kassette, gav sænket tryk til grundtryk.
Man kunne holde den på 0.7 bar, med speederen et stykke fra bunden, men over 0.7 i 2 sekunder, gjorde at den faldt til grundtryk.
For at kommer over grundtryk igen, skulle den køre i 1 minut med lav last, så var den klar igen, indtil den igen kom over 0.7 bar.
Du kan starte med at kikke tændrørs gab, 1-1.1mm.

I første gear vil motoren ikke køre med fuld tryk, da motoren er begrænset i Saab styringen, for at det ikke bare skal ende i hjulspind.
Det er desuden også lige hurtigt nok for motorstyringen, at falde på plads, i den korte tid man befinder sig i 1 gear.

Lige kort for at teste, kan du pille slangen af Wastegate actuatoren og tage en tur, hvis du kan holde 0.7-0.8 bar, så er det motor styringen, der åbner gaten for tidligt, på grund af en fejl.
Hvis den har samme syntommer, er det måske actuatoren til wastegaten den er galt med, for at teste den kan du låse wastegate porten, så den altid er lukket og prøve igen.
Når der testes anbefales der, at køre i 4 gear fra 2000 omdr. og op til 4000 i et langt jævnt træk.
Der skulle gerne komme fuld tryk på, lige efter 2500 omdr. alt efter hvilken software der ligger i.

Bilen skulle gerne kunne holde max tryk, et godt stykke op, men den kan godt falde 0.1 bar eller deromkring ved over 200hk, hvis din bil er en lavtrykker med garrett turbo, mitsubishi´erne kan bedre holde trykket oppe.

Tilbage til "Tun og trim Forum"