17. maj 2014, 01:00
Jeg nåede lige det meste af et andet projekt i 9000'en i dag. Det er jo en CS uden højtalere bag i. Så det må jeg ha'. Ledningerne er der som sædvanlig, så det er bare at komme i gang. Jeg havde nogle rigtig fine DLS 7x10" højtalere på lager, som jeg tænkte jeg kunne bruge. De originale højtalere er 6x9" og derfor har jeg lavet nogle andre plader til dem i 4mm aluminium og med filt. De kan lige være der.
Desværre fejler højtalerne et eller andet i diskanten, så de måtte af igen. Jeg fik fremskaffet nogle originale højtalere og sat i, i stedet.
De her blev støvet af og monteret. Det er fine komponent højtalere med diskanten for sig. Rigtige 2-vejs højtalere. De forreste er ligedan, bare mindre. Jeg er virkelig overrasket over kvaliteten her.
Nuvel, de passer vel også meget godt til sådan et anlæg her:
"Saab 9000 Audio System" som de er fra 95 og frem. Har næppe siddet i mange danske 9000'er, da det vist var svine dyrt. Anlægget består udover det synlige af en 4-kanals forstærker af mærket Nokia / Luxor og et beslag til montering under sædet og et ledningsnet. Der er en god side med masser af information om ældre Saab radioer frem til 94
her.
Men hvad er det for en ledning jeg holder på billedet? Der mangler en aux indgang, så den må jeg selv lave. Åbne radioen og se hvad vi finder.
Hmm.. En kasetteafspiller. Hvor nostalgisk jeg end bliver, så tror jeg aldrig jeg kommer til at bruge den. Så måske vi kan "låne" audio kanalen fra den så jeg kan tilslutte min "MP3".
Man kan finde opskrifter på nettet, hvordan man gør denne operation til mange radioer, men ikke denne. Så lidt gætteværk, måle og følge printbaner måtte til. Lyden fra kasettebåndet kommer igennem dette board, som kan tages ud.
De 2 potentiometre (justerdingenoter) er mærket med hhv. L og R og er rimelig afslørende for, hvad der foregår.
Så her loddes ledningerne på L og R. Stel tages fra den brede printbane i nærheden.
Sådan. Boardet tilbage i radioen. Ledningen kan fint være der og der er et hul bagtil, som vi kan bruge. Der sættes en strips til at aflaste ledningen. Jeg har taget kassettemekanismen ud, men det er ikke nødvendigt. Så skal radioen snydes til at tro der er et bånd i afspilleren, for at vores trick virker. Det gøres nemmest ved, at tilslutte radioen med låget af, og trykke mekanismen på den hvide pal, til den "loader" båndet. Nu kan der frit vælges mellem radio, CD og tape, som nu er vores aux ledning. Eneste minus er, at hvis nogen trykker på eject, så skal jeg ind igen. I stedet vil jeg finde et gammelt kassettebånd og hive indmaden ud og bruge som dummy som løsning på det problem. Lyden er så ren som kilden kan levere det, modsat de kassetteadaptere, som nogen sikkert kan huske, kan levere.
Som forbedring, tror jeg jeg vil lave et "autoriseret" aux stik i et blænddæksel eller skjult nede i aflæggerboksen, når jeg får tid.
Mvh. Thomas
9-3 TS Aero Cabriolet 2005, "hverdagsbilen"
9-3 2006SC Hirsch aut,
99 Turbo, akaciegrøn 2-dørs 1980