Banner cycler

Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

31. jan 2022, 20:48

Hej

Min venstre forlygte lyste ikke da jeg kom hjem i (stod i kørelysstilling).
Satte en ny H1 lampe i, men glemte at sætte kabelsko på. Fik den sat på og kørelys var derefter dødt i begge lygter.
Højre lygte kunne lyse i nærlysstilling.
Herefter opdagede jeg at 15A sikring i motorrum til venstre forlygte var brændt over. Efter den blev skiftet virker nærlys i begge lygter, men kørelys stadig dødt.
Min teori er at venstre forlygtekabel har haft kontakt til stel via kabel sko og sikring derfor var brændt over (den gamle pære var tråden brændt over som var det oprindelige problem).

Nu tænkte jeg så at kørelyssikring var brændt, men kunne ikke huske hvilket nr. den har (synes at kunne huske den sidder under airbag)?
Hev de fleste sikringer ud og kiggede, men de synes at være intakte. Men hvis nogen kan huske hvilket nr. kan jeg kigge efter igen?
En anden teori er at kørelys relæ (er der sådan et?) er brændt i forb. med at 15A sikring brændte?
Hvor sidder det evt.?

Vh
Max


MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

31. jan 2022, 21:22

Sikring nr. 31 er det vist......fandt en gammel tråd fra 2016........den vil jeg lige chekke for at være helt sikker på at det ikke kun er den. Men måske også et relæ der evt. er kaput efter en måske lidt hård behandling.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

31. jan 2022, 21:44

Sikring nr. 31 var brændt og alt virker nu som før efter den også blev skiftet.
Den brugte reserve pære der blev sat i har dog en noget varmere tone end den Osram som sidder i den anden side.
Når det bliver lidt varmere må jeg sætte et nyt sæt i......hvis de gamle holder så længe.

Kunne være rart hvis der var en lovlig LED-erstatning så man slap for at skifte de pærer. Mine synes altid at ryge i januar-februar måned.
Har tænkt tanken at skifte dem bevidstløst hver sommer når det er dejlig varmt. Selvom det nu ikke er så besværligt at skifte på en 9000.
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

1. feb 2022, 10:14

I det mindste er pærerne til at skifte i en 9000 uden de store problemer. :-D
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

2. feb 2022, 08:50

Ja, den venstre er rimelig nem og god at øve sig på før man skifter den højre :-) ......med alle de air-con rør som sidder i vejen mv.......
Også godt at gøre i denne tid mens motoren stadig er varm.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

2. feb 2022, 18:14

Kunne være rart hvis der var en lovlig LED-erstatning
Joh...men i mellemtiden kunne du da blot lave det, som jeg selv har gjort: Kørelys-LED i tågelygterne og ditto i P-lyset i hovedlamperne. Dermed "slides" der kun på H1´erne efter mørkets frembrud. Alternativet - hvis du altså insisterer på at bevare disse mere ellere mindre ubrugelige tåbelys - er at installere de ret smarte LED-kørelys med E4 godkendelse og alt, fra f.eks. Philips. Typisk en stribe med 6-8 dioder bag nogle gode linser i hver side. Flere af dem har "dobbeltfunktioner", således styringen kan se via batterispændingen, om bilen er i gang eller slukket. På den facon reguleres lysstyrken, så man får både P-lys og DRL-lys 8)

Et sådant sæt ligger og venter på at blive sat i min svensk-importerede-US 9-3 Aero, som rykker tættere og tættere på en DK-indregistrering. Jeg agter at spare på de hulens dyre Xenon lamper og ikke mindst skåne de halvdårlige reflektorer mest muligt (ind til det bliver ændret med ÆGTE paraboler)...men det er så en helt anden historie :wink:

/Henrik
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

2. feb 2022, 22:21

Dvs. H1 LED erstatning til tågelygterne (og evt. også til de små 5W P-lys?)

Har engang kørt hjem om natten med kun tågelygter da begge mine H1 nærlys pærer sprang på samme tid. Måske fordi det var -10 grader og de derved fik et chock kombineret med at de var gamle. Man burde kunne varme glødetråden langsomt op.....som ved en rørforstærker med strømbegrænser til gløden.

At køre med langt lys hele vejen ville nok skabe en del sure modkørende. De er sure nok på mit nærlys, men den går fint gennem syn og har nævnt det til service så formoder lygter står korrekt. Ved pæreskift bør man sikkert får det justeret igen.
Noget tyder på at 9000 lygter anses for kraftige af modkørende selvom bilen er 25 år. Med langt lys er der også ganske pænt med blus på. H1 LED erstatning skulle give endnu mere har jeg hørt.

Selv når H1 LED som nærlys bliver lovligt har man problemet med piktogram på instrumentet som så sikkert altid vil indikere fejl på forlygter pga. LED bruger mindre effekt.
Der er vist løsninger med store effektmodstande man kan sætte på så effekten bliver det samme. Det er blot lidt dumt at brænde effekt af til ingen nytte. Det koster lidt benzin og generatoren er mere belastet.

Kan prøve at øve mig i at benytte tågelygter som kørelys allerede nu. Der er aldrig skiftet pærer i dem så vidt jeg husker.

Observerede at tågebaglys først kan tændes når tågeforlygter er tændt. Har kun haft bilen i godt 10 år......
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

3. feb 2022, 18:44

Observerede at tågebaglys først kan tændes når tågeforlygter er tændt. Har kun haft bilen i godt 10 år......


Næh, de skulle gerne kunne tændes, så snart der er nærlys på den. Det andet giver da ingen mening :roll:

Og så er de forreste tågelys med H3 - og ikke H1 - pærer.

På min slukkes de automatisk, når der vælges (fuldt) nærlys 8)

/Henrik
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

4. feb 2022, 07:32

Det er nok fordi mit nærlys stod i kørelys position (helt til venstre). Så kunne tågebaglygter først tændes når de forreste tågelygter var tændt. Må prøve igen med fuldt nærlys og se om tågebaglygter så kan tændes alene.
Tågebaglygter er dem som giver indikation i instrument panel med en lampe der tændes.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

4. mar 2022, 00:31

Hej Max

Lige en forsinket kommentar: Det er jo lidt fyfy kun at skifte pære i den ene side -især når man har high performance (Nightbreaker?) -pærer monteret. Uden at ville forklejne Henriks løsning (som jo heller ikke egner sig til vinterhygge under åben himmel :wink: ) vil jeg foreslå den nemmeste og mest nærliggende løsning: At skifte til Philips X-treme vision. De er -både efter egen erfaring og FDM's test- betydeligt mere langlivede end Osram, som jeg også har prøvet (og været glad for rent lysmæssigt), men levetiden :cry: ... Og fortsætter vintervejret, kan du jo skifte i en parkeringskælder (fx Lyngby Storcenter -første time gratis :D ), og få en god og lovlig lyssætning. Især hvis man (som du åbenbart gør) bruger kørelysindstillingen meget, er levetiden ganske god.

De fås vist ikke billigere end her: https://www.billigbilpleje.dk/pi/Philip ... 13895.aspx. Kommer du ikke lige i nærheden af Brørup til hverdag (og jagter du, som én, jeg kender :wink: , fri fragt), kan du jo bestille to sæt, og så evt. forkæle dig og bilen med et sæt AeroTwin-viskerblade som disse: https://www.billigbilpleje.dk/pi/Visker ... 45450.aspx. De er lige præcis små nok til at passe, og er dermed store nok til at minimere det udækkede viskerområde (en slags "billig efterligning" af viskermekanismen i OG900).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000, 2.3t årgang 97, kørelys problem

31. mar 2022, 22:03

De ser fine ud de Bosch viskerblade.......

Har et par Osram sæt tilbage på hylden der skal bruges. Men vil prøve Philips næste gang.
Og ja.....det er ikke så pænt med to forskellige H1 pærer i og min 9K står faktisk i P-kælder hvor jeg bor. Men det er stadig lidt koldt om vinteren / foråret.
Med varm motor hjælper det et smule. Dvs. man kunne skifte lige efter man har kørt en tur.
Det er altid godt at øve sig på venstre pære da der er mest plads ellers fumler jeg for meget når den højre skal skiftes med alt det "air-con" der er i vejen der.
Det var nemmere på OG900 med blot en 2.0 8V.......mere plads.

Lige nu benytter jeg P-lys + tågelygter som kørelys og de gamle nærlys H1 lamper holder endnu. Men vil skifte dem her til sommer til nogle friske og to ens lamper :-)

Tilbage til "Classic Forum"