Var det Saab der var først med turbo biler:
Nej, men de var nok de meste succesfulde i 80 og 90erne..
Her er de første...
Med Rocket Fuel...
Alu blok med højkomp. stempler , hummmm, det gav biks...
https://youtu.be/EpoRB-3wOu0
Med 215 HK wow,,,
Se lige reklamen.. batman har ikke levet "forgæves"..
https://youtu.be/AMIJuSfIVUc
Verdens første turbo biler
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Brugerne og mekanikerne forstod ikke teknikken. Derfor blev mange motorer ødelagt.
De var afhængige af vand/ethanolindsprøjtningen virkede hvilket det ikke gjorde i praksis.
Folk glemte at hælde "turbo rocket fuel" på tanken. Eller sprinklervæske.
Mange af de biler har fået en konventionel eftermonteret V8 grundet den svaghed.
Porche og bmw 2002 var også før, men det var specialbiler. De var udelukkende til homologering og ikke fordi de var committed til at producere turbobiler til den almindelige kunde.
Saab var de første der kom med en turbobil almindelige mennesker kunne bruge i hverdagen.
Saab havde klogeligt valgt frivillig vandindsprøjtning til entusiasten som valgte det aktivt. 99 turbo S til de ekstra hurtige - og undgik bilerne døde pga uvidenhed.
Der er en anden meget tidlig tubobil i USA'istan. Det var en International Harvester (IH) pick-up. Sidst 60'er eller først 70'er.
Der står på nettet den udgik hurigt fordi folk hellere ville have en v8 der aligevel kostede ca. det samme som det der nymodens noget.
Om den teknisk kunne have været sucessfuld og de få der blev måske blev solgt fungerede i praksis har jeg ikke kunnet finde noget om.
De var afhængige af vand/ethanolindsprøjtningen virkede hvilket det ikke gjorde i praksis.
Folk glemte at hælde "turbo rocket fuel" på tanken. Eller sprinklervæske.
Mange af de biler har fået en konventionel eftermonteret V8 grundet den svaghed.
Porche og bmw 2002 var også før, men det var specialbiler. De var udelukkende til homologering og ikke fordi de var committed til at producere turbobiler til den almindelige kunde.
Saab var de første der kom med en turbobil almindelige mennesker kunne bruge i hverdagen.
Saab havde klogeligt valgt frivillig vandindsprøjtning til entusiasten som valgte det aktivt. 99 turbo S til de ekstra hurtige - og undgik bilerne døde pga uvidenhed.
Der er en anden meget tidlig tubobil i USA'istan. Det var en International Harvester (IH) pick-up. Sidst 60'er eller først 70'er.
Der står på nettet den udgik hurigt fordi folk hellere ville have en v8 der aligevel kostede ca. det samme som det der nymodens noget.
Om den teknisk kunne have været sucessfuld og de få der blev måske blev solgt fungerede i praksis har jeg ikke kunnet finde noget om.
Mvh. Thomas
9-3 TS Aero Cabriolet 2005, "hverdagsbilen"
9-3 2006SC Hirsch aut,
99 Turbo, akaciegrøn 2-dørs 1980
9-3 2006SC Hirsch aut,
- viking

Onde tunger siger at Saab aldrig fik V8 pga penge mangel til udvikling af en stor motor, andre mener at Saab udviklede turbo for at undgå store motorer med mange kubik..
Sandheden er nok lidt ind i mellem..
Saab havde lige ofret formuer på at slippe af med Triumph rædslet og fået sin egen 2 liter benzin motor, og den fik mekanisk indsprøjtning og var velbygget og stabil..
Den kunne ikke udvides til V8, eller V6, så var turbo vejen frem.. formel 1 havde turbo, "Pårse" bilen fik turbo i 1975 ! og Marinemotorer samt lastbiler fik turbo, så teknologien kunne lånes lidt fra Scania..
Saab som mærke overlevede ved at lave turbobiler. Det let bedagede og støvede mærke fik lige pludselig opmærksomhed og kult status. Med 900 turbo og 9000 turbo var der gyldne tider for mærket. Det eneste der manglede var profit, så kom GM og vejen ned igen blev startet...
Rocket 88 var en god løsning, men problematisk på et konservativt marked. Turboen blev monteret på en V8 med høj kompression. Så det gik galt. Kombinationen med karburator og turbo er også umoden og problematisk...(tjek bare Lotus turbo Esprit).
Hvis Oldsmobile havde fået lov til at lave nogle generationer af 88 turbobilen, havde det Amerikanske bil marked sikkert ændret sig radikalt.
Man kan også på den anden side sige at turbo er god og effektivt teknik, men det gør motor installationen meget kopleks og sårbar.
Og kompleks motor installation i 60erne og 70ernes på det Amerilanske marked var ikke et hit...de skulle jo også kunne reppes.
Sandheden er nok lidt ind i mellem..
Saab havde lige ofret formuer på at slippe af med Triumph rædslet og fået sin egen 2 liter benzin motor, og den fik mekanisk indsprøjtning og var velbygget og stabil..
Den kunne ikke udvides til V8, eller V6, så var turbo vejen frem.. formel 1 havde turbo, "Pårse" bilen fik turbo i 1975 ! og Marinemotorer samt lastbiler fik turbo, så teknologien kunne lånes lidt fra Scania..
Saab som mærke overlevede ved at lave turbobiler. Det let bedagede og støvede mærke fik lige pludselig opmærksomhed og kult status. Med 900 turbo og 9000 turbo var der gyldne tider for mærket. Det eneste der manglede var profit, så kom GM og vejen ned igen blev startet...
Rocket 88 var en god løsning, men problematisk på et konservativt marked. Turboen blev monteret på en V8 med høj kompression. Så det gik galt. Kombinationen med karburator og turbo er også umoden og problematisk...(tjek bare Lotus turbo Esprit).
Hvis Oldsmobile havde fået lov til at lave nogle generationer af 88 turbobilen, havde det Amerikanske bil marked sikkert ændret sig radikalt.
Man kan også på den anden side sige at turbo er god og effektivt teknik, men det gør motor installationen meget kopleks og sårbar.
Og kompleks motor installation i 60erne og 70ernes på det Amerilanske marked var ikke et hit...de skulle jo også kunne reppes.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Enig i det var pengemangel der tvang Saab ud i eksperimenter.
Det var heldigvis et eksperiment der gik godt.
Saabs ingeniører indså heldigvis det krævede lidt rafinament med indsprøjtning, wastegate system og et par andre tilpasninger for at virke pålideligt.
Amerikanerne er ekstremt konservative med deres motorer. Der er ellers gang i selvbyg/ombyg alt muligt vi kun kan drømme om her hjemme. Med komplet motor leveret i en kasse klar til indbyg i projektet. Bliver toppet af med karburator fordi indsprøjtningsanlæg per definition er for besværligt. Karburator + kompressor kan de finde ud af.
Indsprøjtning har ellers været fremme siden 60'erne....
Valmet i Findland fik flækket to 2.0'ere sammen til en 4 liters v8.
https://www.youtube.com/watch?v=pVidhrnLFf0
Saab blev købt af GM som gerne ville afsætte deres egen V6.
Det var så den der kom i 9000 og 9-5.
Saabs ingeniører indså heldigvis det krævede lidt rafinament med indsprøjtning, wastegate system og et par andre tilpasninger for at virke pålideligt.
Amerikanerne er ekstremt konservative med deres motorer. Der er ellers gang i selvbyg/ombyg alt muligt vi kun kan drømme om her hjemme. Med komplet motor leveret i en kasse klar til indbyg i projektet. Bliver toppet af med karburator fordi indsprøjtningsanlæg per definition er for besværligt. Karburator + kompressor kan de finde ud af.
Mvh. Thomas
9-3 2006SC Hirsch aut,
9-3 2006SC Hirsch aut,
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Re: Verdens første turbo biler
tknage skrev: ↑5. mar 2022, 11:59Enig i det var pengemangel der tvang Saab ud i eksperimenter.
Samt i NG 900 som en 2.5 Liter's
- viking

9000 og 9-3 2,5l motoren var ikke en fest. For slap, for gammel og for tørstig..
Der kom ført rock i synagogen med 2,8 turbo modellen i 9-3. (den var også meget sulten.)..
Den motor var ekstra brugbar i Turbo-X

Der kom ført rock i synagogen med 2,8 turbo modellen i 9-3. (den var også meget sulten.)..
Den motor var ekstra brugbar i Turbo-X
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking

Man kunne jo også blive en ægte Rocket Man..
Her kan brændes alle brændbare væsker..
Ægte voksen sjov..
Kræver nok asbest tæpper hvis det skal monteres i en bil
https://youtu.be/gAKekhmTRaY
Her kan brændes alle brændbare væsker..
Ægte voksen sjov..
Kræver nok asbest tæpper hvis det skal monteres i en bil
https://youtu.be/gAKekhmTRaY
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
9000 har en fin 3.0L "Sugemotor" som for sin tid -
sagtens kunne følge fint med i tempo dengang
Den solgte dårligt fordi "vi heroppe" var vandt til den fine B234 og -
at just den samme B234 ikke var "stor nok" for de fine herrer i US
Her er for øvrigt en på blocket -
i skåneland ikke langt fra hvor jeg selv boede:
https://www.blocket.se/annons/skane/saa ... g/95378992 OG 9-3 havde aldrig en V6 -
det var kun NG 900 og den var rigtigt nok på 2.5L og en lidt "træt"
(Husker også den kun fandtes t o m årgang 1996
)
Re: Verdens første turbo biler
Nu roder du altså lidt rundt i det.....
9000 har en fin 3.0L "Sugemotor" som for sin tid -
sagtens kunne følge fint med i tempo dengang
Den solgte dårligt fordi "vi heroppe" var vandt til den fine B234 og -
at just den samme B234 ikke var "stor nok" for de fine herrer i US
Her er for øvrigt en på blocket -
i skåneland ikke langt fra hvor jeg selv boede:
https://www.blocket.se/annons/skane/saa ... g/95378992 OG 9-3 havde aldrig en V6 -
det var kun NG 900 og den var rigtigt nok på 2.5L og en lidt "træt"
(Husker også den kun fandtes t o m årgang 1996
- Jensen
- Administrator
Lad mig lige igen forsvare v6’eren. Jeg har tilbagelagt ca. 150kkm i min ng900 og burde have lidt indsigt i emnet.
De fleste der kritiserer V6’eren har aldrig ejet eller endda kørt i én så hvad man hører i SAAB kredse skal altid tages med et gran salt. Min er en MY97, så jo, de lavede den faktisk helt til og med 97.
Sløv er den egentlig ikke. Den kan nok ikke helt følge en tilsvarende 2,0t. Ikke på papiret i hvert fald. I realiteten er der dog ikke nær så stor forskel. Min blev målt på rullefelt til lige knap 185 hk og 240 nm. Den kræver dog flere omdrejninger, så den har en mere jævn effektkurve sammenlignet med en turbo bil. SAAB turbo motoren er dog meget lettere at hive ekstra hestekræfter ud af, men i standard trim er de meget ens i ydelse.
Benzinøkonomien er heller ikke så elendig. Mit benzinregnskab fra dengang siger 10,72 km/liter i snit over 147kkm.
Tilsvarende erfaringer har jeg med min 9-5 v6. Det er ikke en racerbil men en ekstremt komfortabel cruiser. Med den lille turbo har den maks moment fra under 2000 o/min. Den mangler dog lidt på toppen, især med den lidt hysteriske automatgearkasse der føles som om den er tilpasset en højtydende sugemotor. Men det mærkes kun hvis man forsøget at lave ”drag-pulls” i det daglige har den masser af kraftoverskud både på landevej og motorvej. Største problem er at den er opgivet til kun 9km/liter hvilket gør den relativt dyr grøn ejerafgift. I realiteten har den for mig gået 10,96 km/liter (dog på oktan 98+ hvilket den helst vil have) målt over knap de knap 25kkm jeg kørte i den inden den blev afmeldt for reparation af rust. Så det er mest vores tåbelige afgift regler i Danmark der gør den uøkonomisk og uspiselig som hverdagsbil.
Selvfølgelig koster det at køre daglig i så stor en bil, men sammenlignet med værditab osv. på en ny Ford Fiesta eller Renault Clio (som jeg har overvejet at købe) tror jeg det går i nul efter 8-10 år.
Problemet med V6’eren i en SAAB er nok mest at den ”rigtige” SAAB turbo motor var så god at alt andet blegnede i sammenligning. I Opel kredse kaldes V6’eren i hvert fald ikke hverken tung eller doven.
MVH Mads
Sløv er den egentlig ikke. Den kan nok ikke helt følge en tilsvarende 2,0t. Ikke på papiret i hvert fald. I realiteten er der dog ikke nær så stor forskel. Min blev målt på rullefelt til lige knap 185 hk og 240 nm. Den kræver dog flere omdrejninger, så den har en mere jævn effektkurve sammenlignet med en turbo bil. SAAB turbo motoren er dog meget lettere at hive ekstra hestekræfter ud af, men i standard trim er de meget ens i ydelse.
Benzinøkonomien er heller ikke så elendig. Mit benzinregnskab fra dengang siger 10,72 km/liter i snit over 147kkm.
Tilsvarende erfaringer har jeg med min 9-5 v6. Det er ikke en racerbil men en ekstremt komfortabel cruiser. Med den lille turbo har den maks moment fra under 2000 o/min. Den mangler dog lidt på toppen, især med den lidt hysteriske automatgearkasse der føles som om den er tilpasset en højtydende sugemotor. Men det mærkes kun hvis man forsøget at lave ”drag-pulls” i det daglige har den masser af kraftoverskud både på landevej og motorvej. Største problem er at den er opgivet til kun 9km/liter hvilket gør den relativt dyr grøn ejerafgift. I realiteten har den for mig gået 10,96 km/liter (dog på oktan 98+ hvilket den helst vil have) målt over knap de knap 25kkm jeg kørte i den inden den blev afmeldt for reparation af rust. Så det er mest vores tåbelige afgift regler i Danmark der gør den uøkonomisk og uspiselig som hverdagsbil.
Selvfølgelig koster det at køre daglig i så stor en bil, men sammenlignet med værditab osv. på en ny Ford Fiesta eller Renault Clio (som jeg har overvejet at købe) tror jeg det går i nul efter 8-10 år.
Problemet med V6’eren i en SAAB er nok mest at den ”rigtige” SAAB turbo motor var så god at alt andet blegnede i sammenligning. I Opel kredse kaldes V6’eren i hvert fald ikke hverken tung eller doven.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- viking

Har prøvet både 9000 og 9-5 samt 9-3 turbo x med V6.
9000 modellen var tung, især hvis man er vant til 2,3 HTT.
Benz økonomien er stort set det samme for V6 og HTT.
Det var ikke den store glæde eller revolution i 9000 modellen som ønsket.
9-5 V6 har jeg kun lånt til mindre distancer.
Egentlig ok, da 9-5 er en Cruise. Så er v6 ok, selv om den skal pisket noget for at blive bare lidt frisk...
9-3 Turbo-x yeah baby, det virker sammen. Frisk og med råstyrke..
Bare styg sult...
Jeg kan egentligt bedst li sugemotorer, det kræver bare kubik og lang slaglængde før de er fornufte...
Min egen 4,2 V8 er dejlig og trækker som en hest, pga. variable ventiler og (86×90)mm BxS. Er fornuftig på landevej mht økonomi. Tung bykørsel uhhhh det babber benz...
B234 90x90mm og B202 er 90x78mm
9000 modellen var tung, især hvis man er vant til 2,3 HTT.
Benz økonomien er stort set det samme for V6 og HTT.
Det var ikke den store glæde eller revolution i 9000 modellen som ønsket.
9-5 V6 har jeg kun lånt til mindre distancer.
Egentlig ok, da 9-5 er en Cruise. Så er v6 ok, selv om den skal pisket noget for at blive bare lidt frisk...
9-3 Turbo-x yeah baby, det virker sammen. Frisk og med råstyrke..
Bare styg sult...
Jeg kan egentligt bedst li sugemotorer, det kræver bare kubik og lang slaglængde før de er fornufte...
Min egen 4,2 V8 er dejlig og trækker som en hest, pga. variable ventiler og (86×90)mm BxS. Er fornuftig på landevej mht økonomi. Tung bykørsel uhhhh det babber benz...
B234 90x90mm og B202 er 90x78mm
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"