Banner cycler

9-3 1.8 t

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Vild varmen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19. nov 2021, 18:26

9-3 1.8 t

13. jul 2023, 08:32

Da jeg lige har erhvervet en 2005 model er jeg interesseret i om der er noget jeg bør vide.
Den er indkøbt ved et velrenommeret firma i den sydlige del af Danmark. Jeg håber ikke jeg har overtrådt noget GDPR tam tam.
Saab hilsen


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6767
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 1.8 t

13. jul 2023, 11:27

Hej Vild
Nej jeg tror ikke det firma har noget imod at blive nævnt på siden. Jeg har kun kendskab til ét firma som har frabedt sig al forbindelse med klubben, og dette firma ligger ikke i Jylland.
Hvis du lægger mærke til de skiftende reklamer øverst på siden, så er der et firma fra Sønderjylland som annoncerer her. Måske samme firma du har handlet med?
Tillykke med den "nye" vogn. Kom gerne med flere detaljer og evt. billeder.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Vild varmen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19. nov 2021, 18:26

Re: 9-3 1.8 t

13. jul 2023, 16:06

Ups så blev jeg taget på sengen.. Den er købt & handlet med Per personligt. Ekstrem God kundeservice, den er med automatgear & grå ,creme farvet læder kabine .Den føles ligså hurtig som min 9-5 2.3
aom nu er hedengangen. Billederne kan jeg åbenbart ikke finde ud af uploade. .
Mht gdpr så gider jeg bare ikke en eller anden internet fnidder diskussion
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: 9-3 1.8 t

13. jul 2023, 20:42

Du skal bare skifte olie for hver 10.000, specielt hvis du kører flere korte ture.

Jeg har også en næsten som din.9-3SC hirsh aut med lyst læderinteriør. Den er "godt brugt" og med rustne skærmkanter hele vejen rundt. Jeg har en aftale med Per i næste måned om en totalistandsættelse.

Det kan kun blive godt.

Det er helt simpelt, modsat gdpr. - Jeg kan godt forstå en ny bruger skriver som du gør. Der er desværre intet klubben kan gøre så længe nogen vælger at bruge sin ret til ikke at blive databehandlet, som det kaldes.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Vild varmen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19. nov 2021, 18:26

Re: 9-3 1.8 t

14. jul 2023, 03:58

Tak for de høflige besvarelser. Personligt skifter jeg olie som en sindssyg (efter omkring 5000/ 6000) jeg er mere interesseret i automatgearkassen & andre særheder ved modellen.Jeg har tidligere ejet både 9000 0g som nævnt 9-5 .jeg kom ikke til træf i Sverige da vi alle skulle dø på grund af Covid-19 🤣(det blev aflyst
Saab hilsen
Troels
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 1.8 t

14. jul 2023, 05:54

Svagheder, som jeg husker det.
Knækkede forfjedre.
gennemtæring af forbro.
Tstykket på denne slange knækker https://www.maptunparts.dk/motordele/ko ... 2003-.html
Ristede motorstyring grundet en åndssvag placering, kan delvist afhjælpes med et varmeskjold, f.eks. dette kit
https://hirschmann-koxha.de/en/Trionic- ... ld/SW10033
Knast kæderne bør kontrolleres, og eventuelt skiftes efter 200000 km.
Knas med tændingslåsen, grundet skidt, den kan renses.
Gearkassen skal skylles, når der skiftes olie på denne.
Hvis du trækker noget tungt så halver skifteintervallerne, og få monteret en ekstra oliekøler.
PS
olieskift ved 5000 km er bare penge ud af vinduet, og øget forurening, efter min mening.
10000 km eller efter 1 år giver mere mening.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Vild varmen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19. nov 2021, 18:26

Re: 9-3 1.8 t

14. jul 2023, 06:05

Oliekøler til gearkasse eller motor ? fed rådgivning 💯👍 formentlig motor nogen råd om firma speedparts maptun eller måske tsvansen
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 1.8 t

14. jul 2023, 08:01

Først og fremmest gearkasse, men det gælder kun hvis man trækker noget tungt hver dag, eller har planer om at krydse alperne hvert år med huset på ryggen.
Ellers kan det afhjælpes med tættere olie skift.
Men jeg vil stærkt anbefale denne så kan du se gearkasse temperaturen, og mange andre ting.
https://www.maptunparts.dk/malere-senso ... 03-06.html
Måling af motorolie temperaturen kræver et ekstra ur og sensor.
At montere ekstra olie kølere, jeg har desværre ikke set noget færdigt kit, så det må man lave selv eller betale kassen for at få lavet.
Prøv at søge på Setrab for mulige løsninger.
Slangespecialisten kan også være et godt bud her i danmark

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Vandmanden
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. mar 2016, 15:42

Re: 9-3 1.8 t

14. jul 2023, 19:55

Tilykke med din nyerhvervelse.
Esid3 er et fantastisk stykke værktøj den kan bl.a. vis temperatur i auto gearkasse.
https://www.maptunparts.dk/malere-senso ... 03-06.html
Vild varmen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19. nov 2021, 18:26

Re: 9-3 1.8 t

15. jul 2023, 05:55

Vandmanden skrev:
14. jul 2023, 19:55
Tilykke med din nyerhvervelse.
Esid3 er et fantastisk stykke værktøj den kan bl.a. vis temperatur i auto gearkasse.
https://www.maptunparts.dk/malere-senso ... 03-06.html
Det er et godt tip .....
Vidste i at når jeg prøver at taste godt vil stavekontrollen skrive foster. 😅Det kunne godt (ikke foster) førre til problemer
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9-3 1.8 t

16. jul 2023, 15:14

Hvis du vil have lidt gavn af noget viden og ikke mindst erfaring efter ialt 17 ½ års erfaring med modellen, er du velkommen til at sende mig en PM, da jeg helst vil svare på noget sådant derigennem. Der kommer ofte helt-hen-i-hegnet-råd fra nær og fjern, som man kun bliver mere forvirret af og ikke mindst fra brugere - der sikkert mener det godt - men som aldeles ingen erfaringer har med det konkrete vogntøj.

Hovedspørgsmålet bliver derigennem hurtigt forplumret. Med bla. at give indtryk af, at den her model døjer med et "varmeproblem", der retfærdiggør eftermontering af en...OLIEKØLER!!! :cry: :x

/Henrik
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-3 1.8 t

17. jul 2023, 23:03

Jeg har en årgang 2009 som jeg har haft i 8 år. Af ting jeg har oplevet kan nævnes fjerde båden foran og bagved. Bøvl med Tændingslåsen. Rudehejs , rust i skærmene. Min har spejl pakker men desværre har de auto nedblænde sidespejle med at blive brune og de er ikke til at skaffe mere, så mit det ene spejl kan ikke nedblænde. Sikker andet, men er stadig meget glad for den og den køre stadig godt. Jeg skifter også kun olie ved 10-12 tusind kilometer. Den er meget bedre ved olien end den gamle 9-3 samt at den indeholder 6 liter olie ved skift og ikke kun 3,5 som den gamle. Jeg har også tilgode den med kæden... Det er vidst så faktisk ikke kæden der fejler men nogle plastik skinner til kæden som knækker... Resultatet er så det sammen, syntes heller ikke jeg har problemer med varme men jeg heller ingen krog :roll: . Min har kørt 23x nu. Den har desværre andre fejl efterhånden men det er så ikke generelle sygdomme så dem vil jeg undlade, biler i den alder kan vidst efterhånden fejle noget alle steder :oops: så stand betyder meget. Men generet syntes jeg nu det virker som en god bil.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 1.8 t

23. jul 2023, 10:35

hf-eco-power skrev: Hvis du vil have lidt gavn af noget viden og ikke mindst erfaring efter ialt 17 ½ års erfaring med modellen, er du velkommen til at sende mig en PM, da jeg helst vil svare på noget sådant derigennem. Der kommer ofte helt-hen-i-hegnet-råd fra nær og fjern, som man kun bliver mere forvirret af og ikke mindst fra brugere - der sikkert mener det godt - men som aldeles ingen erfaringer har med det konkrete vogntøj.

Hovedspørgsmålet bliver derigennem hurtigt forplumret. Med bla. at give indtryk af, at den her model døjer med et "varmeproblem", der retfærdiggør eftermontering af en...OLIEKØLER!!! :cry: :x

/Henrik
Jeg forstår ikke din argumentation om hvorfor du kun vil dele din viden med en og ikke alle brugere, men det kan være at jeg har misforstået forummets formål,
Og nej den lider ikke generelt af et varmeproblem, men kølingen af gearkassen har et problem, når den bliver presset hårdt.
Men det kræver nok lidt indsigt i hvordan softwaren skifter programmer alt efter belastning og temperaturer.
Men jeg kan tage helt fejl!
Men det skulle være mærkeligt da det var en komplet løsning der blev solgt af Asin Warner, og blev brugt af mange andre bilmærker, og den gav helt nye udfordringer for værkstederne.
Men hvad ved jeg, da jeg kun har 30 års erfaring som mekaniker, inden for mange forskellige bilmærker.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9-3 1.8 t

23. jul 2023, 14:00

Jeg forstår ikke din argumentation om hvorfor du kun vil dele din viden med en og ikke alle brugere, men det kan være at jeg har misforstået forummets formål,

Nå, da! Hvem siger, jeg kun vil dele min viden med én? Det er vist ikke det, jeg er kendt for. Ved at granske mine knapt 4.500 poster i dette forum, vil man forstå, at dette så absolut ikke er tilfældet.

Men lige netop her - og i andre sammenlignelige tilfælde, hvor emnet el. hovedspørgsmålet så småt er ved enten at blive forplumret eller kørt ud på et sidespor - vælger jeg derfor løsningen med at give svar direkte med spørgeren i stedet, når jeg vitterligt mener, jeg har noget at bidrage med af relevant info og uden at gå i diskussion med tredjepart i forvirringens hellige navn. Det er ret ødelæggende for udgangspunktet, nemlig. Dette er således min "argumentation".

Dine mange års erfaring med alle mulige bilmærker er her ligegyldig. Om man så har 88 års erfaring, gør jo ikke, man ved alt. Jeg har iøvrigt selv ca. 36, hvis vi endeligt skal have det med. Du har det jo med at svare på ALT, der rører sig, og ja: Du ved meget og har hjulpet mange - uden tvivl - men engang imellem bør man nok vare sig med at give den som..."orakel". Det er blot min mening.

At så spørgeren har skrevet til undertegnede, at han "er i gode hænder" hos det velrenommerede værksted i sydjylland og ikke ind til videre har haft brug for noget direkte vidensdeling mellem ham og mig omkring bemeldte bilmodel, er så en helt anden sag, hvortil man kan undre sig en smule over, hvorfor der i det hele taget var et behov fra starten af :roll:

Men det må folk selvfølgelig selv om. Også at de ikke engang orker at give respons på ens anstrengelser. Faktisk rager det mig en "diks" :shock:

/Henrik
Vild varmen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19. nov 2021, 18:26

Re: 9-3 1.8 t

24. jul 2023, 13:19

Jeg er ikke så bekendt med saab klubben. Men det begynder at lyde lidt instagooglefacegram agtig med alle disse tilsvininger på kryds & tværs . Er det helt ærligt hvad man kan forvente fra et bilforum for voksne???
Jeg et ude

Tilbage til "Modern Forum"