Projekt: SAAB ng9-5 2011
: 27. okt 2023, 21:35
Jeg har tidligere skrevet om diverse glæder og sorger ved mine hverdagsbiler, og nu er vi her åbenbart igen. Senest har jeg delt erfaringer med min ng9-3 skrabemodel som overordnet set var ganske fornuftig, omend med nogle irriterende egenskaber. 9-3’eren købte jeg for at have en billig hverdagsbil som jeg ikke var ked af at køre i sne slud sjap, salt og hvad nu ellers det danske klima byder på.
Efter at have regnet alle udgifter ud på den kom jeg frem til at en bil med en lidt dyrere indkøbspris ikke ville være voldsomt meget dyrere fordelt ud på hele bilens levetid. Derudover har jeg aldrig gået ret meget op i om min bil var ”billig” i drift, så længe jeg ikke går helt bankerot ved at skulle holde den kørende. Det vigtigste for mig er gode køreegenskaber samt relativ god komfort og anvendelighed.
På tidspunktet jeg fandt min ”nye” bil havde jeg egentlig ikke brug for en anden bil da 9-3’eren stadig var i god stand og let burde kunne synes, hvilket den skulle i løbet af den næste måned.
Så det tog nok noget af mit stress af søgningen, selvom jeg var ved at være godt træt af 9-3’eren og dens lidt sære motorstyring. Dette gjorde at jeg stort set daglig kiggede på diverse brugtbils sider på nettet, og mest efter ng9-5.
Omkring slutningen af juni Jeg havde faktisk fundet en god håndfuld 9-5’ere indenfor et par timers kørsel fra hvor jeg bor, så planen var at jeg en god sommerdag ville køre rundt og kigge på dem for at se om der var én der skilte sig ud. Den jeg havde mest øje for var en skrabet 1,6 turbo manuel med laveste udstyrsniveau. Lidt i stil med min 9-3’er. Mest fordi denne så relativt velholdt ud og med et fornuftigt kilometertal. Helt igennem fornuftigt. Men sådan skulle det ikke gå.
En fredag aften kom endnu en ng9-5 til salg på bilbasen mv. Dette var dog ikke i Jylland. Det var den gamle SAAB importør/forhandler Andersen-Martini i Søborg.
Den var fornuftigt prissat og havde et fornuftigt kilometertal. Derudover var det en Aero turbo4 med forhjulstræk, hvilket betyder at den har en del mere udstyr end standard, men ikke al den avancerede teknik som de dyrere XWD 9-5’ere har. Kort sagt: Den ser smart ud men har i bund og grund samme teknik som en grundmodel 2,0 turbo. Her er et par billeder fra salgsannoncen. Jeg tænkte at jeg nok var nødt til at handle hurtigt, så det meste af lørdagen gik jeg og planlagde at køre til København og kigge på bilen.
Som planlagt kørte jeg hjemmefra i min 9-3 1,8i søndag morgen tidligt så jeg kunne nå færgen ca. 7.45 fra Århus til Sjællands odde. Jeg havde ikke kontaktet forhandleren i forvejen, så jeg var stadig lidt spændt på om den måske allerede var solgt. Det lignede i hvert fald et godt tilbud på en ret sjælden bil.
Jeg ankom til forhandleren ca. 20 minutter før de åbnede, så jeg regnede med at jeg kunne gå lidt rundt om bilen, sparke på alle dækkene og kigge den efter før jeg talte med en sælger. Det var dog ikke muligt da den stod inde i udstillingen lige ved hovedindgangen. Kunne den måske allerede være solgt, og de havde taget den ind for at slippe for flere henvendelser?
Da der var åbent blev jeg straks taget imod af en sælger der kunne berolige mig med at den ikke var solgt. Til gengæld kunne jeg nu se at den måske var lidt mere ”slidt” end billederne på nettet kunne afsløre. Der var slået maling af på stort set alle skærmkanter samt der var en lille men skarp bule lige ved den højre forlygte. Alle billeder på nettet var meget behændigt taget fra venstre side. Det viser jo bare at man meget let kan blive snydt af sådan nogle salgsbilleder, da vores hjerne har tendens til at udfylde alt det der mangler, med vores egen ønsketænkning med regnbuer og enhjørninger osv. En af de ting jeg prøver at lægge ekstra mærke til, er om der er gode billeder af førersædet. Hvis kabinen er meget slidt vil det altid være mest tydeligt her. Så hvis der slet ikke er et billede af førersædet, og kun de andre sæder, har man tendens til at bilde sig selv ind at førersædet er i lige så god stand som resten.
På salgsbillederne var der dog også gode billeder af stort set hele kabinen. Kun en håndfuld af de cirka 100 knapper på centerkonsollen var meget slidt, hvilket skulle vise sig at være normalt for denne model.
Derudover kunne sælger fortælle at den havde en sær fejl hvor lyset ikke slukkede selvom man tog den fra tænding. Derfor havde den drænet batteriet og skulle have lidt starthjælp.
Allerede nu havde det nok fejl for at en fornuftig person ville sige: Tak for kigget, jeg tænker lige lidt over det (dvs. løbe skrigende væk). Men ikke denne person. Jeg havde jo praktisk talt købt bilen allerede, og hvor skulle man finde et bedre eksemplar?
På prøveturen kunne jeg konstatere en række (små)fejl som sælgeren noterede til værkstedet så de kunne kigge på det mens bilen blev klargjort. Disse kommer jeg nærmere ind på lidt senere da nogle af tingene skulle vise sig at være lidt mere genstridige og andre lidt mindre. Da jeg parkerede bilen kunne jeg se at baglyset stadig var tændt med begge nøgler fjernet fra bilen. Jeg tog dette billede, og da der ikke er lys i centerstoplygten måtte det jo være selve baglyset og ikke bremselyset. Eller? Som sagt var bilen jo praktisk talt allerede solgt da jeg gik ind af døren, men jeg fik dog forhandlet prisen en lille smule ned. Til trods for dette kostede den mig stadig hvad der svarer til 9 stk. spidser af jetjagere (udregnet i standard journalist enheder).
Da bilen stod på vinterdæk spurgte jeg også ind til om de måske havde de originale fælge med sommerdæk. Det var sælger meget hurtig til at afvise og jeg tænkte ikke mere over det. Havde jeg vidst hvor dyre et sæt originale Aero fælge er, så ville jeg nok have forsøgt at presse prisen en anelse mere.
Klargøringen ville tage mindst et par uger da vi var lige midt i sommerferien, så jeg var indstillet på at det ville tage nogen tid.
Så nu kunne jeg bruge de næste par uger på at gå og bekymre mig over de fejl jeg havde konstateret og jeg var noget i tvivl om værkstedet kunne finde ud af at udbedre dem.
Her var de fejl jeg var klar over efter prøveturen:
- Baglys der ikke ville slukke selvom bilen var helt afbrudt og låst.
- Vibrationer fra forbremser og lidt sær pedal ved nedbremsning
- Problemer med at få fartpiloten til at virke konsistent
- Ingen kold luft fra aircondition
- Besked i SID om ”nøgle ikke fundet”
Det som klart bekymrede mig mest var at der tilsyneladende var nogle sære uforklarlige elektriske problemer i listen af fejl. Men det skulle senere vise sig at disse ikke var specielt alvorlige. Der var dog andre fejl jeg ikke lige havde opdaget.
Jeg må hellere slutte del 1 her før det bliver for langt. Der er helt sikkert materiale til mindst et par indlæg mere af samme længde. I mellemtiden kommer her et par billeder fra mine første par måneder med bilen, hvor jeg blandt andet var en tur i England.
MVH Mads
Efter at have regnet alle udgifter ud på den kom jeg frem til at en bil med en lidt dyrere indkøbspris ikke ville være voldsomt meget dyrere fordelt ud på hele bilens levetid. Derudover har jeg aldrig gået ret meget op i om min bil var ”billig” i drift, så længe jeg ikke går helt bankerot ved at skulle holde den kørende. Det vigtigste for mig er gode køreegenskaber samt relativ god komfort og anvendelighed.
På tidspunktet jeg fandt min ”nye” bil havde jeg egentlig ikke brug for en anden bil da 9-3’eren stadig var i god stand og let burde kunne synes, hvilket den skulle i løbet af den næste måned.
Så det tog nok noget af mit stress af søgningen, selvom jeg var ved at være godt træt af 9-3’eren og dens lidt sære motorstyring. Dette gjorde at jeg stort set daglig kiggede på diverse brugtbils sider på nettet, og mest efter ng9-5.
Omkring slutningen af juni Jeg havde faktisk fundet en god håndfuld 9-5’ere indenfor et par timers kørsel fra hvor jeg bor, så planen var at jeg en god sommerdag ville køre rundt og kigge på dem for at se om der var én der skilte sig ud. Den jeg havde mest øje for var en skrabet 1,6 turbo manuel med laveste udstyrsniveau. Lidt i stil med min 9-3’er. Mest fordi denne så relativt velholdt ud og med et fornuftigt kilometertal. Helt igennem fornuftigt. Men sådan skulle det ikke gå.
En fredag aften kom endnu en ng9-5 til salg på bilbasen mv. Dette var dog ikke i Jylland. Det var den gamle SAAB importør/forhandler Andersen-Martini i Søborg.
Den var fornuftigt prissat og havde et fornuftigt kilometertal. Derudover var det en Aero turbo4 med forhjulstræk, hvilket betyder at den har en del mere udstyr end standard, men ikke al den avancerede teknik som de dyrere XWD 9-5’ere har. Kort sagt: Den ser smart ud men har i bund og grund samme teknik som en grundmodel 2,0 turbo. Her er et par billeder fra salgsannoncen. Jeg tænkte at jeg nok var nødt til at handle hurtigt, så det meste af lørdagen gik jeg og planlagde at køre til København og kigge på bilen.
Som planlagt kørte jeg hjemmefra i min 9-3 1,8i søndag morgen tidligt så jeg kunne nå færgen ca. 7.45 fra Århus til Sjællands odde. Jeg havde ikke kontaktet forhandleren i forvejen, så jeg var stadig lidt spændt på om den måske allerede var solgt. Det lignede i hvert fald et godt tilbud på en ret sjælden bil.
Jeg ankom til forhandleren ca. 20 minutter før de åbnede, så jeg regnede med at jeg kunne gå lidt rundt om bilen, sparke på alle dækkene og kigge den efter før jeg talte med en sælger. Det var dog ikke muligt da den stod inde i udstillingen lige ved hovedindgangen. Kunne den måske allerede være solgt, og de havde taget den ind for at slippe for flere henvendelser?
Da der var åbent blev jeg straks taget imod af en sælger der kunne berolige mig med at den ikke var solgt. Til gengæld kunne jeg nu se at den måske var lidt mere ”slidt” end billederne på nettet kunne afsløre. Der var slået maling af på stort set alle skærmkanter samt der var en lille men skarp bule lige ved den højre forlygte. Alle billeder på nettet var meget behændigt taget fra venstre side. Det viser jo bare at man meget let kan blive snydt af sådan nogle salgsbilleder, da vores hjerne har tendens til at udfylde alt det der mangler, med vores egen ønsketænkning med regnbuer og enhjørninger osv. En af de ting jeg prøver at lægge ekstra mærke til, er om der er gode billeder af førersædet. Hvis kabinen er meget slidt vil det altid være mest tydeligt her. Så hvis der slet ikke er et billede af førersædet, og kun de andre sæder, har man tendens til at bilde sig selv ind at førersædet er i lige så god stand som resten.
På salgsbillederne var der dog også gode billeder af stort set hele kabinen. Kun en håndfuld af de cirka 100 knapper på centerkonsollen var meget slidt, hvilket skulle vise sig at være normalt for denne model.
Derudover kunne sælger fortælle at den havde en sær fejl hvor lyset ikke slukkede selvom man tog den fra tænding. Derfor havde den drænet batteriet og skulle have lidt starthjælp.
Allerede nu havde det nok fejl for at en fornuftig person ville sige: Tak for kigget, jeg tænker lige lidt over det (dvs. løbe skrigende væk). Men ikke denne person. Jeg havde jo praktisk talt købt bilen allerede, og hvor skulle man finde et bedre eksemplar?
På prøveturen kunne jeg konstatere en række (små)fejl som sælgeren noterede til værkstedet så de kunne kigge på det mens bilen blev klargjort. Disse kommer jeg nærmere ind på lidt senere da nogle af tingene skulle vise sig at være lidt mere genstridige og andre lidt mindre. Da jeg parkerede bilen kunne jeg se at baglyset stadig var tændt med begge nøgler fjernet fra bilen. Jeg tog dette billede, og da der ikke er lys i centerstoplygten måtte det jo være selve baglyset og ikke bremselyset. Eller? Som sagt var bilen jo praktisk talt allerede solgt da jeg gik ind af døren, men jeg fik dog forhandlet prisen en lille smule ned. Til trods for dette kostede den mig stadig hvad der svarer til 9 stk. spidser af jetjagere (udregnet i standard journalist enheder).
Da bilen stod på vinterdæk spurgte jeg også ind til om de måske havde de originale fælge med sommerdæk. Det var sælger meget hurtig til at afvise og jeg tænkte ikke mere over det. Havde jeg vidst hvor dyre et sæt originale Aero fælge er, så ville jeg nok have forsøgt at presse prisen en anelse mere.
Klargøringen ville tage mindst et par uger da vi var lige midt i sommerferien, så jeg var indstillet på at det ville tage nogen tid.
Så nu kunne jeg bruge de næste par uger på at gå og bekymre mig over de fejl jeg havde konstateret og jeg var noget i tvivl om værkstedet kunne finde ud af at udbedre dem.
Her var de fejl jeg var klar over efter prøveturen:
- Baglys der ikke ville slukke selvom bilen var helt afbrudt og låst.
- Vibrationer fra forbremser og lidt sær pedal ved nedbremsning
- Problemer med at få fartpiloten til at virke konsistent
- Ingen kold luft fra aircondition
- Besked i SID om ”nøgle ikke fundet”
Det som klart bekymrede mig mest var at der tilsyneladende var nogle sære uforklarlige elektriske problemer i listen af fejl. Men det skulle senere vise sig at disse ikke var specielt alvorlige. Der var dog andre fejl jeg ikke lige havde opdaget.
Jeg må hellere slutte del 1 her før det bliver for langt. Der er helt sikkert materiale til mindst et par indlæg mere af samme længde. I mellemtiden kommer her et par billeder fra mine første par måneder med bilen, hvor jeg blandt andet var en tur i England.
MVH Mads