Banner cycler

Import af C900 (med anden motor)

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

DennisinDK
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. jan 2025, 12:54

Import af C900 (med anden motor)

24. jan 2025, 13:06

Hej alle sammen.
Jeg kigger i øjeblikket på en 92 Sabb 900 i Holland med den idé, at jeg skal bruge den der det næste år eller og så importere den tilbage til Danmark, når jeg vender tilbage.

Jeg har en tidligere været igennem processen med at importere en bil fra Holland til Danmark med en moderne Volkswagen, hvilket var ret ligetil.

Men én ting ved den vidunderlige 900, som jeg kigger på, er, at den startede sit liv som i 8V normalt aspireret 900i, men så blev motoren skiftede til en 16V turbo for cirka 3 år siden. Ville det på en eller anden måde forhindre mig i at bringe den tilbage til Danmark?

Jeg har ikke set papirarbejdet endnu, men det blev udført af en saab-specialist, og jeg går ud fra, at det hollandske papirarbejde er udført korrekt i Holland. Det ændrer dog ikke på, at det, der står på den originale gamle titel, ikke vil matche den motor, der i øjeblikket er i den. nogen råd fra andre som har importede ?

mvh,

-Dennis


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1831
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Import af C900 (med anden motor)

25. jan 2025, 17:21

Rent økonomisk kan det ikke svare sig.
Told og Skvat vil opkræve afgift som det er en turbo16.
Men reelt set er den lidt mere værd end en 16i

Papirerne er vigtige mht et nemt syn, hvis den er godkendt Holland som en turbo 16 så er der ingen problemer med at få den på danske plader, ellers giver det en masse ekstra papir arbejde for dig, læs bøvl og ekstra omkostninger.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
DennisinDK
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. jan 2025, 12:54

Re: Import af C900 (med anden motor)

26. jan 2025, 12:24

Tak morten,

Ja at de hele staar korrekt er noget jeg maa heller hold godt oeje med. i den Hollandsk papir.

Mht til skat: tror du at afgiften er markant højere med en T16? Jeg ved ikke rigtig, hvad det kommer til at koste, men jeg kikkede på tidligere afgift for andre importerede 900'ere, og de virkede ikke saa stor i generalt?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1831
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Import af C900 (med anden motor)

27. jan 2025, 07:52

så burde der ikke være de store problemer.
Men kontakt Motorstyrelsen, og told og skvat i Danmark, for et mere præcist svar, det tager tid, men du har jo et år tilbage.
For ikke at stå med en hel bil i danmark der kun kan bruges til reservedele

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"