Generelt om Lux
Lux modellen var i 83 SAABs topmodel, som indeholdt alt tænkeligt udstyr, og samtidig var den første SAAB som kunne fås med læderkabine. Alt dette kunne dog også fås som ekstraudstyr i andre modeller, så det der udmærkede Lux’en fra en almindelig t8 var den specielle 2-delte lakering.
Billeder
http://www.saabphotos.com/gallery/lux
Udstyrsniveau
Min Lux er født med alt udstyr dog manuelt soltag. Aircondition er pillet ud, rudehejsene kører meget dårligt, lædersæderne trænger til en renovering/udskiftning
Bilens fortid
Bilen stammer fra Schweiz og er importeret til Danmark i 96. Jeg købte den af John Rasmussen ”Racermusen”, som i sin tid købte den hos en bilforhandler i Grenå, på opfordring af Saabklubbens formand Ole Bendsen. John kørte i bilen i et par år, hvorefter han afmeldte den, for at den så skulle have den helt store tur inden den igen skulle på plader. Der er da også blevet lavet en del ved bilen, bl.a. motoren som jeg vil komme ind på lidt senere. Men grundet forskellige omstændigheder, samt køb af en SAAB 9000 valgte John her i foråret at sælge bilen til mig. Bil er nok så meget sagt, man kan vel nærmere kalde det er 5000 brikkers SAAB-puslespil, hvor det vel at mærke nok kun er de 3000 brikker der skal bruges. Jeg fik nemlig ved købet hele Johns SAAB 900 reservedelslager med, han er jo som sagt gået over til 9000
Motor
Jeg ved ikke ret meget om motoren andet end at det er bilens standard motor, hvor der er sat en større turbo på fra en t16, samt monteret en 9000 ic, og så er der skruet lidt i APC-boksen. Dette burde resultere i mellem 160 og 180 HK. Alt mekanisk er lavet af John i nært samarbejde med Søren Trip, som også er hof-mekaniker for Svante og guldgåsen, så den har jo været i gode hænder
Projekteret
Man kan knap nok sige at projektet er kommet i gang endnu, men jeg har da fået samlet en smule dele sammen som jeg vil bruge i bilen. Jeg købte et beige farvet Recarosæde som erstatning for førersædet, da læderet var revnet flere steder, og det var for uoverskueligt at reparere. Da jeg stolt fortalte det til John, blev han helt tavs i telefonen, og sagde så: Jamen ville du ikke holde den original?? (Han har selv skåret trækøjne af, for at få plads til 9000 IC’en, fjernet lygteviskere, flyttet batteriet om i bagagerummet, sat torx –skruer i panikhåndtagene, sat nyere sædejusteringshåndtag på, osv. osv.) Men efter lange overvejelser er jeg kommet til konklusionen at jeg vil holde den visuelt original. Eller så tæt på som muligt i hvert fald. Så Recarosædet kommer nok ikke i bilen alligevel.
Planer om aeroskørter, hvide frontblink, modificering af baglygter, krom frontgrill, aero-ventildæksler mm. er mere eller mindre skrottet. Den skal ligne en Lux ’83, og kommer nok også til at køre på 195/60-15 på US-turbo fælge, med mindre jeg finder nogle 16” der passer ind i stilen.
Jeg vil dog alligevel sætte nogle ikke standard dele i bilen, da den gerne skal shines lidt op, det bliver dog kun originalt udstyr, samt finere ”luksus” udstyr, ikke noget billigt T-Hansen gejl.
Men først og fremmest skal bilen synes, så her kommer en liste over de ting som jeg skal have lavet før bilen kan synes.
Pladearbejde:
Rust ved trækaksler, det velkendte kardantunnel syndrom skal repareres
Lidt rust i paneler skal udbedres
Batteriet skal flyttes ned under bagagerumsbunden, så det ikke fylder op i bagagerummet.
Mekanisk:
Toppakning skal skiftes, herunder planslibning af top, samt justering af ventiler
Motorophæng skiftes.
3 ” rustfri udstødning skal laves, muligvis med 2½” bagpotte
Styretøj og bremser skal samles
Kosmetisk:
Tagstoffet repareres og gen-monteres, samt diverse ledninger trækkes.
Kabine og gulvtæpper monteres.
Diverse utætheder skal findes og udbedres
Flere opdateringer følger, da jeg faktisk ikke er gået i gang med bilen endnu.
Flere billeder kommer hen ad vejen, når der er noget at tage billeder af.
Kommentarer er meget velkomne, jeg vil endda opfordre til kommentarer samt råd til hvilken stil bilen skal følge.