Et ret interessant link for alle Saab turbo freaks...
http://www.business.dk/brancher/transpo ... id=2030476
God fornøjelse
Ralph
Øko 9-5 med 300 HK
Redaktør: Bestyrelsen
- per
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Ja, -- det er jo nok i bund og grund den samme teknik, som vi nørder anvender!
Det er for så vidt ikke meget nyt i det. Måske for journalisten?
300 hk er ejheller særlig svært at nå med den rene 2,0 benzin motor. Det gælder 9-5 såvel som 9-3 modellerne!
I bund og grund tror jeg ikke man skal se så meget på spritten at gøre.
Det har vel nærmest den modsatte effekt. Men det er måske derfor det er lidt interessant.
Mvh
Per
Ja, -- det er jo nok i bund og grund den samme teknik, som vi nørder anvender!
Det er for så vidt ikke meget nyt i det. Måske for journalisten?
300 hk er ejheller særlig svært at nå med den rene 2,0 benzin motor. Det gælder 9-5 såvel som 9-3 modellerne!
I bund og grund tror jeg ikke man skal se så meget på spritten at gøre.
Det har vel nærmest den modsatte effekt. Men det er måske derfor det er lidt interessant.
Mvh
Per
#101 - En to tur bo -----
P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
- per
- Kontakt:
Oktan er da "kun" et tal for hvor godt brændstoffet er til at undgå selvantændelse under kompression(banke-effekt). Det er ikke et mål for brændværdi eller energiindhold.
Jeg måtte ned i min gamle kemi for at friske det op:
Benzin har generelt en væsentlig højere brændværdi en Sprit. Sådan ca. 11.000 Kcal/kg for benzinprodukter og sprit ca. 7.000 Kcal/kg. Det er da en forskel ik'.
Så vidt jeg husker skal ethanolbaserede motorer også ha' andre (større dyser) for at kompensere for det lavere energindhold pr. enhed. Dvs. en ethanolmotor bruger et større volumen brændstof.
Et faktum, som man har klantret Statoil for ikke at meddele omkring deres 95 oktan spritbenzin.
Det er rigtigt at sprit har en høj oktanværdi, men det er altså noget andet.
Til gengæld har sprit et højere iltindhold/enhed, hvilket betyder, at såfremt der er sprit i benzinen eller der køres på ren ethanol, skal der ikke så meget luft til. Sådan er teorien i hvert fald.
mvh.,
Per
Oktan er da "kun" et tal for hvor godt brændstoffet er til at undgå selvantændelse under kompression(banke-effekt). Det er ikke et mål for brændværdi eller energiindhold.
Jeg måtte ned i min gamle kemi for at friske det op:
Benzin har generelt en væsentlig højere brændværdi en Sprit. Sådan ca. 11.000 Kcal/kg for benzinprodukter og sprit ca. 7.000 Kcal/kg. Det er da en forskel ik'.
Så vidt jeg husker skal ethanolbaserede motorer også ha' andre (større dyser) for at kompensere for det lavere energindhold pr. enhed. Dvs. en ethanolmotor bruger et større volumen brændstof.
Et faktum, som man har klantret Statoil for ikke at meddele omkring deres 95 oktan spritbenzin.
Det er rigtigt at sprit har en høj oktanværdi, men det er altså noget andet.
Til gengæld har sprit et højere iltindhold/enhed, hvilket betyder, at såfremt der er sprit i benzinen eller der køres på ren ethanol, skal der ikke så meget luft til. Sådan er teorien i hvert fald.
mvh.,
Per
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Ja biler som køre på Etanol bruger mere brændstof end en normal benzin bil gør, men det er blevet meget populært i Sverige, fordi der ikke er samme afgift på brændstoffet.
Så prisen på Etanol er meget billigere end på Benzin.
Ja biler som køre på Etanol bruger mere brændstof end en normal benzin bil gør, men det er blevet meget populært i Sverige, fordi der ikke er samme afgift på brændstoffet.
Så prisen på Etanol er meget billigere end på Benzin.
My Turbo Turns Faster Than Yours
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Det at det brænder langsommere gør, at man kan hive mere effekt ud af bilen, da tændingsbanken bliver nedtrykt i længere tid. Man kan således kontrollere flamen bedre, og får ikke ukontrollerbare eksplosioner så let (tændingsbanken). At der så skal mere til betyder et eller andet sted mindre, da det jo er mere co2-neutralt.
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- per
- Kontakt:
Og så er det faktuelt sådan, at den svenske 85 / 15 Ethanolbenzin er tilsat benzin for at lette koldstarten. Det har sprit det ikke ret godt med.
Er det forresten ikke det samme for biler med gasanlæg. De starter på benzin?
Mvh,.
Per
Og så er det faktuelt sådan, at den svenske 85 / 15 Ethanolbenzin er tilsat benzin for at lette koldstarten. Det har sprit det ikke ret godt med.
Er det forresten ikke det samme for biler med gasanlæg. De starter på benzin?
Mvh,.
Per