Banner cycler

Gode råd i forbindelse med køb af 900S modtages med tak!

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

25. mar 2008, 22:44

Hej!
Jeg har omsider - tror jeg - fundet den 900S, jeg vil købe, men kunne godt bruge et par råd om, hvad jeg især skal være opmærksom på, når jeg skal ud til sælger for at se og prøve den. :?:
Det er en årgang 96 med original læderkabine, fartpilot, aircondition og alt det, I kender i forvejen. Km stand 240000. Indtil nu har jeg kun set billeder, og på dem ser den godt ud, og jeg tror da også den er ok, men da det er den første 900 af den nye slags, jeg skal have i fingrene, er jeg lidt på Herrens mark. :?
Naturligvis er jeg opmærksom på det elektriske, men hvad ellers? Er airconditionanlægget et svagt punkt? Er dørbunde og skærmkanter stadig rustsamlere? :?:

Det kunne have været rart med en "købscheckliste", men jeg har ikke kunnet finde en sådan, så hvis der er et medlem eller flere, der vil bruge et par minutter på mig, vil jeg være meget taknemmelig! :D

Med venlig hilsen,
Georg

Brugeravatar
Gundestrup
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

25. mar 2008, 23:23

Hej,

Vær opmærksom på dørbunde, bagklappen samt under gummilisterne i dørrammerne ved taget.
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

26. mar 2008, 00:26

Til trods for min lidt begrænsede viden (og ringe erfaringer med dén model), kan jeg da supplere med et par punkter på din "købstjekliste":

- Aircon-anlægget er ofte i udu - som regel grundet en læk i systemet. Sørg for at få det afprøvet! Jeg ved, at den nederste slange hen over kølerbjælken (den er ekstra isoleret) kan være korroderet ihjel.
- Modellen døjer også med stram kobling (på de kabeldrevne) og trægt gearskifte. Et defekt bakgear er vist nok dens archilleshæl.
- Fugt i lygterne, herunder specielt de forreste hjørnelygter.
- Rystelser i undervogn under acceleration grundet dårlige bøsninger.
- Svag/ikke fungerende håndbremse.
- Gennemsat førersæde.
- Tæret udstødningsmanifold.

Dette var lige, hvad jeg kunne komme på pt. :roll: Ellers en yderst behagelig og velkørende vogn, sådan en NG900 - det må man give den. Hvis ellers ovenstående punkter med flere er OK :wink: Er det en "Jubi", du har i søgelyset? Det kunne næsten lyde sådan. :?

Good luck!

/Henrik
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

Re: Gode råd i forbindelse med køb af 900S modtages med tak!

26. mar 2008, 00:46

hf-eco-power skrev:Til trods for min lidt begrænsede viden (og ringe erfaringer med dén model), kan jeg da supplere med et par punkter på din "købstjekliste":

- Aircon-anlægget er ofte i udu - som regel grundet en læk i systemet. Sørg for at få det afprøvet! Jeg ved, at den nederste slange hen over kølerbjælken (den er ekstra isoleret) kan være korroderet ihjel.
- Modellen døjer også med stram kobling (på de kabeldrevne) og trægt gearskifte. Et defekt bakgear er vist nok dens archilleshæl.
- Fugt i lygterne, herunder specielt de forreste hjørnelygter.
- Rystelser i undervogn under acceleration grundet dårlige bøsninger.
- Svag/ikke fungerende håndbremse.
- Gennemsat førersæde.
- Tæret udstødningsmanifold.

Dette var lige, hvad jeg kunne komme på pt. :roll: Ellers en yderst behagelig og velkørende vogn, sådan en NG900 - det må man give den. Hvis ellers ovenstående punkter med flere er OK :wink: Er det en "Jubi", du har i søgelyset? Det kunne næsten lyde sådan. :?

Good luck!

/Henrik
Hej Henrik!
Dejligt at løbe ind i en fra Als, især hvis du som jeg er "ægte". Jeg er for øvrigt på jagt efter et mindre, velholdt et-plans parcelhus i Sønderborg!
Nå, men det var NG900.
Aircon-problemet havde jeg frygtet, det må vi se.
Rystelser i undervognen og den svage håndbremse burde vel være blevet fundet ved synet for nylig? Men det kan man vel ikke engang gå ud fra.
M.h.t. kobling, findes der NG900 med andet end kabeldrevne koblinger?
Under alle omstændigheder tak til jer begge. Alt er noteret ned på min egen tjekliste, så bliver det interessant at opleve virkeligheden.
Hvis handelen bliver en realitet, skal jeg nok melde tilbage.
Jeg har på det sidste set en del NG900 helt tilbage fra 1994 med omkring 250000 km på klokken, men ingen havde et gennemsat førersæde, så jeg tror ikke, det er et stort problem. Polstringen lader til at være virkelig god, i hvert fald i veloursæderne så hvorfor ikke, når det er læder.
Mvh
Georg
Zappa
SAAB NET NYBEGYNDER

26. mar 2008, 17:26

Hej Georg,jeg har en præcis magen til en hvis det er den grønne"jubilæums model"du kigger på,jeg er virkelig virkelig glad for min,ja koblingen kan føles lidt stram,men det er en bagatel der hurtigt er glemt når man først flyder rundt på vejene:-)det er en god model med lidt ekstra lir i kabinen som gør den lidt mere cool end alm.velour" bare lige min mening:-) Hvor meget skal du betale for den???
Teis
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

26. mar 2008, 19:10

Zappa skrev:Hej Georg,jeg har en præcis magen til en hvis det er den grønne"jubilæums model"du kigger på,jeg er virkelig virkelig glad for min,ja koblingen kan føles lidt stram,men det er en bagatel der hurtigt er glemt når man først flyder rundt på vejene:-)det er en god model med lidt ekstra lir i kabinen som gør den lidt mere cool end alm.velour" bare lige min mening:-) Hvor meget skal du betale for den???
Teis
Da der er tale om en byttehandel, er det lidt svært at nævne en eksakt pris, men omkring 50K. Der forhandles dog stadig. - Og ja, det er jubilæumsmodellen.

Mvh
Georg
Zappa
SAAB NET NYBEGYNDER

26. mar 2008, 19:41

held og lykke
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

26. mar 2008, 19:52

Jeg er selv Og900 fantast, men synes at have læst herinde at der findes et konverteringskit fra kabel- til hydraulisk opereret kobling.

Fra 1960-1964 havde SAAB en ganske og aldeles velfungerende kobling, med et helt lige kabelforløb og en sektor, som gjorde det nærmest umuligt at mærke at koblingen var kabelopereret.

Fra 1965 til 1993 var koblingen selvfølgeligt hydraulisk opereret, indtil GM tog scepteret ud af SAAB's hænder og lavede kabelkobling igen, noget som havde været utænkeligt hvis SAAB selv havde været rorgænger på Og900's efterfølger. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

26. mar 2008, 20:02

Edwins skrev: Fra 1965 til 1993 var koblingen selvfølgeligt hydraulisk opereret, indtil GM tog scepteret ud af SAAB's hænder og lavede kabelkobling igen, noget som havde været utænkeligt hvis SAAB selv havde været rorgænger på Og900's efterfølger. :wink:
Dette må således være et Edwins postulat, som den kære Knastrup borger ikke har noget evidens for at fremføre udover en tro på at det hænger sådan sammen. Må erklære mig enig i at det var at gøre i nælderne at man indførte kabelkoblingen men saab har også gennem tiden indført nogle ting på bilerne, som er knapt så hensigtsmæssige.

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

26. mar 2008, 21:25

Edwins skrev: Fra 1965 til 1993 var koblingen selvfølgeligt hydraulisk opereret, indtil GM tog scepteret ud af SAAB's hænder og lavede kabelkobling igen
Muligt at det er et postulat fra Edwins, men jeg ved at det forholder sig netop sådan...
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

26. mar 2008, 21:47

Speedy, jeg er enig i at det også gik ned ad bakke, da begrebet rationalisering jo også fandtes i SAABs eget regi, men ja jeg har en tyrkertro på at netop sådan noget som kabelkoblingen ikke ville blive genindført hos SAAB, hvis SAAB var forblevet SAAB.

Gennem tiderne har de lavet dyrere og dyrere biler, da der ikke var/er produktionsmæssig kapacitet til at masseproducere en billigere bil, som således kunne appellere til et større købersegment. Så færre, men dyrere biler.

Kablet er altså noget lort. Når arrangementet så bliver træt, er det som at træde på en våd klud. Kabel og hydraulik er som fedtsmurte aksler kontra kuglelejer. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

26. mar 2008, 22:00

Googlede lidt:

Her er et kit, så man kan af-GMisere den udmærkede bil lidt:

http://www.thesaabsite.com/900new/ng900clutch.htm

Billede
Konverteringssæt. 3 grand.

Der ligger sørme også en PDF (arrghh) som viser hvordan man gør, hvis man kan og vil selv:

http://www.thesaabsite.com/900new/NGclu ... ersion.pdf :wink:

Med lem nr. 262

Tilbage til "Classic Forum"