Banner cycler

Portet indsugning

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Portet indsugning

19. jan 2009, 22:21

Hey SKD

Har siddet lidt og kigget på nettet og er faldet over det her:

http://photo.platonoff.com/Auto/2006052 ... nlet_Pipe/

Er der nogen der har erfaringer med den slags? Er det sådan noget med bare at gå lidt amok med noget der kan slibe lidt på indersiden af røret, eller skal man sørge for at slibe det 100% glat for at det gør nogen form for forskel?

Og hvad med effekten af operationen? Giver det reelt noget i forhold til lyd og effekt?

Min bil er en NG900 SET med stage 1,5 ca. :roll:

Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

Portet indsugning

19. jan 2009, 23:40

Effekt ? tvivlsom med mindre du virkelig er trimmet - så skal du nok have en større pibe på uanset.
Lyd ? ingen..

Det er efter princippet mange bække små til at øge flowet.. næste skridt vil være større trykrør, større intercooler, portet top osv osv...

Så vidt jeg ved at der ikke nogen reel begrænsning i "cobra" pipen på NG900, blot er der ikke lagt særlig meget stolthed i fabrikationen og man kan hjælpe flowet en smule ved denne operation.
Billede
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

Portet indsugning

19. jan 2009, 23:50

efter min mening er effekt forøgelsen her lig 0,01 % ike noget jeg ville give penge for. hvis du keder dig en dag, så tag din hurtigsliber og giv din egen en kærlig behandling. :wink:
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

Portet indsugning

20. jan 2009, 00:04

Tænkte bare at jeg ville overveje det når jeg nu alligevel skal have mine trykrør og intercooler osv af her til sommer for at pudse og polere lidt. Skulle bare lige høre om det var præcisionsarbejde der skulle udføres af prof. eller om det bare var noget man skulle sætte sig ned med en drimmel og nusse med. Men er dog lidt skuffet, troede alligevel det gav noget i forhold til effekt, men så bliver jeg da ikke skuffet hvis jeg gør det. Tak for kvalificerede svar.
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

Re: Portet indsugning

20. jan 2009, 02:36

Ydegaard skrev:Tænkte bare at jeg ville overveje det når jeg nu alligevel skal have mine trykrør og intercooler osv af her til sommer for at pudse og polere lidt. Skulle bare lige høre om det var præcisionsarbejde der skulle udføres af prof. eller om det bare var noget man skulle sætte sig ned med en drimmel og nusse med. Men er dog lidt skuffet, troede alligevel det gav noget i forhold til effekt, men så bliver jeg da ikke skuffet hvis jeg gør det. Tak for kvalificerede svar.
hmm jeg ved ikke hvor præcis det skal gøres, :wink: tror sagtens at du selv kan gøre det hvis du gider.
jeg vil osse tilslutte mig vels` holdning. for at det virkelig skal flytte noget snakker vi større rør fra turbo. større intercooler med større huller, større rør fra din int.c. til ins. manifolden. måske større ins. manifold. større huller fra ins. m. og større huller ind i din top. (og husk at hullerne flower lige ud for hinanden så der ikke er overgange, eller kanter. alle huller poleres. hvor muligt drejes lidt af ventil stammen og overgangene voen på ventilen gøres blødere. måske er det osse muligt at flowe toppen bedre, ved at lave større huller oven over ventilerne. Casper fisher har lavet en fin top. og udst. manifolden osse større. og spec udst. manifold, med blødere sving for at luften ikke mister fart ved at løbe panden mod en mur. (læs original knæk på og900 efter turbo) alene det at lave batteri bøj kunne tydeligt mærkes på min. jeg tror at det jeg prøver på at sige er at bare et enkelt rør gør ikke forskellen. hvis du endelig vil gøre noget, så lav selv, eller få nogen til at lave et custom rør i rustfri til dig. med et stort blødt sving. hvis ikke det findes som tun vare hos nogle af de gængse tunere.
når så alle de ting er gjort er der kun det sjove tilbage, og det er indmapning tilbage.
jeg kender en gut fra hinnerup der hentede 40 ekstra hk ud af en kadet ved simpel fin justering med mega squirt. den kunne så efterfølgende ikke køre på andet end oktan 98. og der var et spec program til den indtil den var varm.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

20. jan 2009, 10:55

Jeg har ingen planer om at toppen skal af, det var slet ikke den slags gennemgående tuning jeg var ved at rode mig ud i. Det var mest små "gør det selv"-fif som kunne give en lille smule og som var overskuelige lige at klare når jeg nu alligevel havde alle luftrør splittet ad på min motor. Jeg har ikke noget budget til tuningen, så alt hvad jeg gør skal jeg kunne gøre selv. Kan godt få svejse lidt rustfri, men ikke en manifold desværre.

Jeg tror nu jeg forsøger mig med det når jeg når så langt, det lyder ikke som om det kan skade noget.

Hvad er batteribøj? Er det en måde at lave udst. manifolden på?
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

20. jan 2009, 11:31

som du selv siger, så skader det jo ikke.
et batteri bøj er en erstatning af et fra fabrikken produceret rør, der sad på alle gamle 900turbo modeller, fra 78-93. røret er kendetegnende ved at det har et knæk på ca 90 grader. for at optimere flowet fjernes batteriet (deraf navnet), og placeres andetsteds i bilen, derefter laves røret fra turboen i en stor blød bue, for at opretholde hastigheden på røggassen. her er et billede af hvordan det endelige produkt gerne skulle se ud. og go afstresning med sliberiet. noget rigtigt hygge arb :wink:
http://img69.imageshack.us/img69/622/ba ... 5jr.th.jpg
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

20. jan 2009, 11:45

ok, så det er et forrør? På min er motorrummet jo bygget lidt anderledes op, så der burde da være plads? Har nemlig lidt planer om at få en bekendt til at svejse 3" rustfri forrør og kat-erstatning.
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

20. jan 2009, 11:46

Er der forresten andet på motoren som på samme vis kan pilles af og glattes ud ligesom indsugningen? Vil dog ikke have toppen af uden en mekaniker i rummet...
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

20. jan 2009, 12:20

tja jeg vil mene at det vigtigste er at hullerne passer lige ud for hinanden, dette løses nok lettest ved at købe ny pakning til eks. ins.manifold. sætte den på toppen og og tegne hullerne opmed en sort sprit tusch. derefter sættes pakn. over på ins manifold, og det samme laves her. nu skal du slibe alt det overskydende materiale væk. (altså det der er tegnet på. og lav vinklerne så lave og lange som muligt. en go ide er hvis du kan få lidt tøj ind i din top, så du ikke sprøjter alt for meget slibestøv ind. :wink: så skulle du være sikker på at overgangen mellem top og manifold flower 100%.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

20. jan 2009, 12:24

Okay!? Jeg troede sgu den slags passede perfekt fra fabrikken af! Det vil jeg prøve så! Når man nu kan tune sin bil med en fil, så er det jo nu engang billigst når man nu er på su ;)
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

20. jan 2009, 12:27

tja det skulle man jo tro at sådanne ting gjorde. desværre synes jeg tit at det lige mangler finishen. og om ikke andet sover man godt og synes selv at bilen går lidt bedre. :wink:
og ja jeg er osse på S.U. det er ikke noget man blir tyk af. må jeg spørge hvad du læser.?? kan se du selv er fra byen.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

20. jan 2009, 12:34

Jeg læser maskiningeniør på Århus Ingeniørhøjskole, hvad med dig?
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

20. jan 2009, 12:52

Pas på med at slibe noget blankt der skal skabe flow...
Bare fordi det er blankt behøver det ikke at flowe godt...!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
SGT
SAAB-MANIAC

20. jan 2009, 17:31

Blank overflade og benzin er en dårlig kombination, benzinen "klistrer" til blanke flader og løber ind i cylinderen i vædske-form, hvilket er lig med effekt-tab. Det er kun benzin-dampene der kan komprimeres og brænde.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Mrcsaab93
SUPER SAAB FREAK

21. jan 2009, 08:08

Helt rigtig, Blanke overflader er bestemt ikke ens betydende med bedre flow. og som også skrevet, der det er kun noget du rigtig vil kunne mærke. Hvis du virkelig går op i tuning, og har ret høj effekt. Har prøvet at på optimeret alle samlinger og pollertet alle rør, på en colt med turbo. og før og efter målinger, var der en forskel på 6,3 hk. Så hvis man tænker på prisen er det, ikke ret meget hver til os alm tunere. Hvis andre har, har en anden erfaring vil jeg meget gerne høre om det. Da jeg måske skal igang med et mindre, projekt meget snart igen.n" supra"
Større problem større værktøj
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

21. jan 2009, 08:33

Nu gør jeg mig jo i totaktstuning, og ved at blanke overflader i indsugningsforløbet er no-no. Man tilstræber noget som ligner en sandblæst overflade, hvorimod udstødsforløbet skal være så blankt og glat som muligt, så det står som et suttet bolche.

Støbegrater og ujævne overgange mellem manifolde og gods skal fjernes. Det er det man kalder blueprinting.

Mvh. Edwins, 79.4 km/t. med en 2-gears Sachs på 47 cc., på en 33 år gammel Monark. (Hvis jeg havde været 17 havde jeg fortalt jer at den kører 105 km/t. :roll: )
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

21. jan 2009, 10:27

Ydegaard skrev:Jeg læser maskiningeniør på Århus Ingeniørhøjskole, hvad med dig?
hey, jamen jeg er igang med en Maskinmester uddannelse nede på borgervej. :wink: vi må næsten lige stikke hovederne sammen en dag, så kan du osse lære nogle af de andre fra klubben at kende. :wink:

og så vil jeg undskylde for min fejl i indlægget, jeg måtte lige læse det igennem igen, da jeg ikke mente at jeg havde skrevet noget om at polere,,,,, men det havde jeg åbenbart. og det mås man ikke. slut.prut. men slibe må man godt. :wink: SORRY. :cry:
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

21. jan 2009, 15:44

Plejer processen ikke at være således at man sliber det helt blank så det skinner og derefter giver det en tur med noget halvgroft sandpapir for at give den ru overflade, eller er det noget jeg har opfundet inde i mit hoved?

mcrsaab93:
Jeg synes da 6,3 hk lyder af sindssygt meget i forhold til at det ikke har kostet noget! (forudsat man har ganske almindeligt værkstedsudstyr som fil og sandpapir mm)

SvenT16
Du er tilgivet!
Jamen vores uddannelser har jo en del tilfælles. Jeg ved der er flere fra min klasse der er droppet ud for at tage ned til jer og omvendt. Men det kunne da helt bestemt være hyggeligt at mødes og sparke dæk! Måske vi skulle have et Saab-træf i Århus på et tidspunkt. Har siddet og kigget lidt, men jeg synes det er lidt langt at ligge og køre til fyn eller lignende for et træf hvor man ikke kender et øje.
Brugeravatar
Jensen
Administrator

21. jan 2009, 15:49

synes det er lidt langt at ligge og køre til fyn eller lignende for et træf hvor man ikke kender et øje
Hvad med Viborg der er da ikke så langt og du kommer snart til at kende indtil flere øjne ;)
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

21. jan 2009, 18:22

Lidt portningsværktøj. De grønkravede har Cobalt-skær. Karburatorer opbores med Granlund-bor, så hverken strømningskarakteristik eller tomgang forstyrres på disse små knallertmotorer:

Billede

33 år på hjemmetrimmede knallerter. Never busted. :D 8) Det er sjovere nu. Nu har jeg viden, kundskaber og værktøj som jeg ikke havde som 16-årig. Jeg er en uddøende race.

En moderne ung mands opskift på plasticscootertuning:

Polini Sport Cyllinder
21mm karbu
Stage 6 udstødning
Top Performans Vario
Hebo Teflon Membran
Stage6 Torque control kobling
Malossi Wingbell kobling-klokke
4,7g ruller

Det må sgu være dyrt for deres forældre, med alt dette købe-grej. :roll:

Fremstilling af 17-tands kædehjul, som sidder på hovedakslen med konus og feder. Standardhjul er 12 tænder:

Billede :D

En jomfruelig 8.5 karburator, før den tages op til max. fysisk forsvarligt muligt, 13.8 mm., med en kollektion af Granlund-bor linet op:

Billede

Resultat, undskyld billedkvaliteten:

Billede :mrcool

Det var et lille sidespring, tilbage til indsugsportning af bilen :oops: :

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

21. jan 2009, 18:48

Jensen
Jeg har også tænkt på om jeg ikke skal forsøge at rydde kalenderen til den dag og køre derop, jeg ville bare helst at min Saab var færdig til mit første træf, og der er altså lige et stykke vej endnu desværre, så jeg tror ikke det kommer til at lykkes for mig.

Edwins:
Der ser jo ganske professionelt ud. Der må da være et småstort marked for at få lavet den slags?
Mrcsaab93
SUPER SAAB FREAK

22. jan 2009, 07:54

Ydergaard. Det blev lavet af en pro. og vi snakker alt. optimereing af alle pakninger/samlinger. slibning og polering af alt hva du kan finde du på. og nej det var langt fra billigt"GGGG" Vi fik det til makkerpris, og det tog næsten 3 dage. jeg var godt nok ikke Imponeret da"GG"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

22. jan 2009, 08:15

Ydegaard, der er intet marked.

Det er ikke normalt at halvgamle mænd tuner deres veteranknallerter i Danmark, men sagen forholder sig anderledes i Sverige. Måske der var lidt marked for at blueprinte bilers porte og manifolde, som i mange tilfælde er kastet sammen med en spade, rent støbemæssigt. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

22. jan 2009, 09:18

Ydegaard skrev:
SvenT16
Du er tilgivet!
Jamen vores uddannelser har jo en del tilfælles. Jeg ved der er flere fra min klasse der er droppet ud for at tage ned til jer og omvendt. Men det kunne da helt bestemt være hyggeligt at mødes og sparke dæk! Måske vi skulle have et Saab-træf i Århus på et tidspunkt. Har siddet og kigget lidt, men jeg synes det er lidt langt at ligge og køre til fyn eller lignende for et træf hvor man ikke kender et øje.

:D tja jeg husker selv da jeg startede, det var noget med mindre træfs hvor man lige var og så folk lidt an, det passede imidlertid sådan at der var en del nye unge på det tidspunkt. solgård, kaas, jensen, daniel, casper ankersen, og muncken, var lige tossede som mig selv, måske er solgård mere tosset.... hehe. og i næsten samme alder, jeg er dog nok et par år ældre udenpå......
det med træf i Århus lyder fint. så længe det ikke ikke kommer i klemme med skolen. :wink: det kender du jo selv.
ellers kan jeg da kun sige ligesom jensen, at kigge ud til Viborg. alle er velkomne, osse alle andre :wink:
så om ikke andet kan vi da køre fra Århus sammen, hvis ikke konen har beslaglagt dagen. :oops:
ellers kan du da bare ringe på tlf. nr. 40328360
mvh. Sven
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

22. jan 2009, 09:42

svenT16 skrev:
Ydegaard skrev:
SvenT16
Du er tilgivet!

:D tja jeg husker selv da jeg startede, det var noget med mindre træfs hvor man lige var og så folk lidt an, det passede imidlertid sådan at der var en del nye unge på det tidspunkt. solgård, kaas, jensen, daniel, casper ankersen, og muncken, var lige tossede som mig selv, måske er solgård mere tosset.... hehe. og i næsten samme alder, jeg er dog nok et par år ældre udenpå......
... og siden TurboSven fra ghettoen startede tilbage i ruder konges tid er det så gået stødt ned af bakke. Nu er det gamle mænd i sure biler, som med blød hat og blindestok må føle sig frem til tændingslåsen og træf er noget, vi helst ikke ser:wink: Forsat god dag gutter :lol:

PS: SvenT16>> Du fik det til at lyde tilpas morfar agtigt, så beklager, jeg kunne ikke dy mig :D

Sorry, tilbage :ontopic igen :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

22. jan 2009, 09:57

Jamen så er det jo godt der kommer lidt friskt blod til klubben.

Både Daniel Fischer og Solgaard har jeg mødt og snakket lidt med, Daniel har chippet min bil og Solgaard har sat min udstødning på hvor vi også fik en lille snak om Saab'er og sådan. Og det samme med Kim Nielsen / Saab Borris. Så helt alene i verden er jeg da ikke :)
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

22. jan 2009, 11:41

Ydegaard skrev:Jamen så er det jo godt der kommer lidt friskt blod til klubben.

Både Daniel Fischer og Solgaard har jeg mødt og snakket lidt med, Daniel har chippet min bil og Solgaard har sat min udstødning på hvor vi også fik en lille snak om Saab'er og sådan. Og det samme med Kim Nielsen / Saab Borris. Så helt alene i verden er jeg da ikke :)
hehe sjovt du nævner det Speedy.... i klassen går jeg osse under betegnelsen "morfar".... jeg har tænkt mig at tage Werthers echte med i klassen når jeg har fødselsdag.

hehe jamen så har du jo oplevet de 2 værste så skal det nok gå :wink:
Senest rettet af svenT16 22. jan 2009, 21:36, rettet i alt 2 gange.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Mrcsaab93
SUPER SAAB FREAK

22. jan 2009, 11:59

"GG" de to har vist vist helt godt styr på det der shit. Skal have lavet en aftale med ham ninja Daniel når jeg får mig taget sammen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

23. jan 2009, 18:03

Daniel-san blandt venner... ;)
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

23. jan 2009, 18:06

Daniella blandt venner :bigsmile
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

23. jan 2009, 18:35

Meget mandigt ja! Gode gamle Daniella... :)

Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Tilbage til "Tun og trim Forum"