Banner cycler

Skriv: hvorfor kan det kun være en saab

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Skriv: hvorfor kan det kun være en saab

12. jan 2010, 09:10

Kongen er død. Hvordan kan de dog være bekendt at aflive saab..

Skriv hvorfor I KUN kan vælge en saab. ud af alle de biler der kan købes...

Mit bidrag er: Sikkerhed, kvalitets mekanik, skandinavisk design

En nørde bil til en mekanik nørd.

Når jeg kommer rundt er der en fantastisk sammenhold omkring mærket.....

Kom med bemærkninger om hvorfor det kun er saab der "tænder" dig :wink:

Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

12. jan 2010, 09:24

Lige for en side bemærkning:

Tillad mig på Saabs vegne at sige:" Rygterne om min død er stærkt overdrevet"

Skal vi ikke lige lade døden indtræffe før vi skriver Nekrologen?

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

12. jan 2010, 09:45

Det er ikke en nekrolog.

Hvis der kommer liv i fabrikken på den ene eller den anden måde fortsætter vi med at købe saab

Det er hvorfor duer saab kun til mig.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. jan 2010, 10:18

Hej SAAB venner.

I 48 år har jeg kun ejet SAAB biler, og jeg har altid været inspireret af dem. :D
Det er derfor naturligt, at den gode vane med SAAB fortsætter. :wink:
De har sldrig svigtet mig - jeg svigter heller ikke dem. :D

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Cab 2,0T Hirsch+
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+ (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
nojjno
SAAB FREAK

12. jan 2010, 13:49

Hej
Jeg har kørt SAAB i ca.34 år og kunne ikke tænke mig andet , det jeg godt kan lide ved SAAB er at det har altid været lidt anderledes ,de har gået deres egne vegne med mange ting.Jeg kører i en OG900 fra 1984 , jeg mener det er noget af det bedste der nogen sinde er fremstillet
Det er trist det skulle ende med at det bliver lukket , jeg håber og krydser finger for at de finder en løsning på en eller anden måde. Jeg vil blive ved med at køre SAAB ,så må det blive en nyere brugt SAAB jeg skal have

MVH
Jørgen.Østergaard
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. jan 2010, 14:28

Hej
Efter at have kørt saab over 25 år,føler jeg saab har en sjæl..........og jeg kan kominikere med den gennem telepati - "den gør det jeg tænker" :lol: Samme følelse har jeg aldrig oplevet ved andre bilmærker.
aksaab
EXTREME SAAB FREAK

12. jan 2010, 15:16

tja jeg har "kun" kørt saab i ca 12 år , saab er blevet til at være en bil som jeg ikke kan leve uden , det er mit liv , folk kalder mig "arne saab" og mine arbejs kollega siger at jeg vis kun tænker på saab , men mine tanker går stadig på at saab overlever på en eller anden måde
med venlige saab hilsene
I LOVE SAAB
SGT
SAAB-MANIAC

12. jan 2010, 16:04

Har haft SAAB i 12 år og håber ikke at skulle køre i andet.

Kører SAAB fordi den er skandinavisk og jeg er blevet miljø-skadet.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Brugeravatar
JJ9000CSE
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

12. jan 2010, 16:08

En bil der føles som en naturlig tilkobling til kroppen, og som jeg føler mig sikker i. Min Saab er pålidelig og frem for alt sjov.
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

12. jan 2010, 16:25

Fordi den er blevet en del af mig, og omvendt, derfor kører jeg SAAB.
fordi den har reddet mit liv, fordi den er anderledes, det kan ikke forklares, men skal opleves.
Min kammi syntes at saab var en mærkelig bil, indtil han selv købte en.....
Et år efter, vil han ikke køre i andet, da det føles helt forkert, og han er absolut ikke en bil nørd.
Fordi det er blevet hjerteblod, og man kan aldrig komme til at holde af en der slår noget sådant ihjel.
jeg har selv kørt SAAB i 17 skønne år.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. jan 2010, 16:59

har ejet 2 saaber, en og900 og den første 9-3 har jeg nu.

den gamle 900 havde fanme et eller andet specielt over sig.
alle sagde bare det var en gammel spand, men blev aldrig træt af at køre i den.
gearskift, sæder, kobling og alt det udstyr der var i den, det var bare lækkert det hele. Den fik tit nogle tæsk, når alt tiladte det.

skiftede så til en 9-3 turbo.
en lille smugle mindre kvali og sjæl, men turbo og noget mindre støj er mere end nok til at opveje det.

min faster har en 9-3 cab fra 2008, det er tilgengæld slet ikke noget for mig.
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. jan 2010, 17:53

Fordi det er en suveræn bil i alle henseender!

Jeg har jo også en svaghed for gamle englændere, men det er jo kun legetøjsbiler i dag.

Vores første SAAB var en 85´er OG900i 3 dørs. Vi valgte SAAB dengang p.g.a. den var praktisk, dens særpræg, kvalitet og sikkerhed (havde lige fået vores første barn).

Min kone græd, da den blev solgt! Herefter fulgte 2 stk OG900 Turbo16 i 5- & 3-dørs udgaver. Efter en periode med Citroën, kører vi igen SAAB 9-5.

Derforuden har der været en 1966 SAAB 2-takter, og nu en 1966 Monte Carlo.

Det bli´r ialt til 6 stk af slagsen, og forhåbentlig flere i fremtiden........

SAVE SAAB!!!
Venlig hilsen
Glenn Maretti

SAAB - more than a car
DenHvideSvensker
SUPER SAAB FREAK

12. jan 2010, 18:04

Præmissen for denne tråd er, sagt med venlighed, forkert.

Vi der kører, føler og elsker Saab kan når alt kommer til alt ikke forklare hvorfor vi har det forhold til Saab, som vi har. Vi forsøger at komme med rationelle forklaringer som "de har været pionerer indenfor motorindustrien, de bygger fantastisk holdbare og sikre biler, en Saab har sjæl" osv. osv. Jeg kender det, jeg gør det samme. Men i virkeligheden kan det ikke forklares, og det skal det heller ikke. Det kan opleves, mærkes og føles. Og det er det, det skal. Ligesom med en fantatisk film der ændrede dit liv eller en sang eller et band som er blevet soundtracket til dit liv. Alle Saab-elskere kan fortælle historien om første gang de sad i en Saab, om hvad de følte eller om venner der havde samme oplevelse eller om familiemedlemmer der aldrig har kørt andet.

I mine øjne er det ikke en forklaring - det er en beskrivelse. For i virkelighedender findes er ikke nogen forklaring, og det er lige præcis det der gør det til en lidenskab, og gør det unikt. Man kan heller ikke forklare forelskelse. Man kan kun føle den, og derfor er kærlighed en meget smuk og meget skrøbelig ting. Når vi vågner op ved siden af den vi er forelskede i ved vi hvorfor, og det giver mening. Præcis sådan har vi det, når vi ser vores Saab, når vi sidder i den og når vi kører i den.

Saab er for os der nogen gange ser trekantet, når andre ser firkantet. Saab er for os der tør definere vores liv og vores lykke ud fra vores egne principper og forståelse af verden i stedet for andres. Vi er dem der stolt står op hver morgen og siger: "Jeg er den jeg er, fordi jeg har lyst til at være det, og ikke fordi nogen forventer det." Men først og fremmest er Saab for folk der ikke køber den samme sofa, har det samme antal børn eller kører i den samme bil som naboen - bare fordi naboen gør det. Saab er for folk der definerer fællesskabet som noget der udvikler sig fordi vi byder ind med noget og tør tro på det, vi tror på.

Alle disse ting har vi til fælles med de 16 flyingeniører der i 1947 satte sig for at lave en bil, der, uden de vidste det, kom til at ændre og definere bilindustrien.

Jeg lever måske ikke altid op til alle de ovennævnte idealer, men jeg forsøger.

... Og det er derfor jeg kører Saab og aldrig kommer til at køre i andet.

Mvh.

Anders

"Saab was founded by 16 aircraft engineers - their spirit lives on!"
Nuværende:

1989 OG900 T16 cab
1992 OG900i 16V coupé

Tidligere:

1994 9000 CS
1987 OG900i 8V Sedan
1987 OG900 T16 Aero
1971 96 V4 (projekt)
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

12. jan 2010, 18:09

:withstupid Det er nok den mest rammende beskrivelse til dato :withstupid
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

12. jan 2010, 18:13

Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
ih514
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

12. jan 2010, 19:11

Jeg kører SAAB fordi jeg har kørt Ford før og dengang gik alt min fritid med at reperare bil, desuden lå den elendig på vejen. Da jeg i 79 begyndte at kører SAAB måtte jeg nærmest på afvending, det var så galt at den første tid var jeg nød til at skille bilen ad og købe nogle reservedele til den for der måtte jo være noget der skulle skiftes ud. Jeg gik så vidt at jeg bestilte tid hos Bosch i Randers for at få tjekket bilens elektroniske indsprøjtnings system igennem, efter et par timer med diverse udstyr spurgte mekanikeren mig hvad der var i vejen med bilen, jeg svarede det ved jeg ikke men jeg vil bare være sikker på at det fungerer som det skal, han så herefter meget underlig ud i hovedet og jeg betalte regningen og kørte glad hjem for nu vidste jeg at alt var iorden. Jeg har siden 79 brugt meget lidt tid på reperation af mine biler og meget tid på aldt andet, nej en SAAB ved man hvad er det kører og bliver ved at kører derfor har jeg SAAB og det fortsætter jeg med enten fabrikken bliver lukket eller ej.
Mvh Preben
Saab 9-5 Aero automatic 2001
mail: prebenjensen514@gmail.com
www.pj-technology.dk
andersø
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. jan 2010, 19:31

Jeg aner det ikke, kan kun sige, at jeg føler mig sikker og godt tilpas i en Saab.
Jeg har igennem tiden ejet et andet mærke og kørt adskillige andre også et andet svensk fabrikat, men intet giver den specielle følelse af komfort og sikkerhed, som jeg føler i Saab´n
Nu er der jo også den "lille sidegevinst", at vi netop var skiftet fra Japser til Saab, da Mari-anne blev påkørt bagfra af først en Ford Transit og kort efter en Volvo 242/244, mens sønnen sag i barnestol på bagsædet, da hun kom til sig selv og havde ordnet det nødvendige papirarbejde, blev de 2 andre slæbt væk, hvorpå hun startede og kørte igen, med minimal skade. Den slags bundfælder sig, så det er sikkert en væsentlig grund, til at hele familien har hjerter der banker for Saab.
Heldigvis har jeg en alder, hvor der er håb for at jeg kan blive ved at køre Saab, så længe jeg har styrebrev til bil.
Brugeravatar
viking

12. jan 2010, 19:57

Det hele startede da jeg så en Saab 9k turbo. Det var i 1985, i Svenborg Sølvgrå og flot.....

Sådan en direktør vogne ville jeg gerne have..... men 19 gammel og studerende så var det totalt umuligt.....

I 1990 flyttede jeg til England og så de flotte store saab 9k til menneske penge.... saab 0.9K var for morfar til mig

Det startede med en næsten ny CDE MY89 og så har det bare vokset siden... Sidste 9k for mig var en CDE 2,3 T MY95, herlig vogn....

meeen de der OG0,9K CAB var bare for unikke og klassiske. Så 9k blev solgt.

Den rigtige CAB for mig kom til salg i 2007.

Saab CAB er totalt unikke. Der er ingen andre der kommer i nærheden af dem....

Audi CAB er smart med kedelig mainstream i forhold en SAAB....

En gang smittet, altid "saab syg"

De er helt specielle
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Tiwar
EXTREME SAAB FREAK

12. jan 2010, 23:35

Tja, jeg blev smittet i 1968 da jeg første gang tog en SAAB på. Vi kørte løb i Sverige i en Alfa og alle ville prøve hinandens biler. Der var ikke stor kø ved totakteren, så min svenske magger og jeg tænkte " hva' fa'en".
Fin oplevelse - og fjorten dage efter købte jeg en '67 - trebenet og med tredobbelt væge.
Siden er det blevet til mange - og jeg har pt fire og900 og en rally 96'er fra 76, de to på plader og 96'eren under normalisering til brug om sommeren.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg kunne ikke drømme om at køre i andet privat end en rigtig SAAB - nemlig til og med '93
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

13. jan 2010, 00:19

I min barndom kørte vi SAAB 96 V4 fra 1967. Miljøskadet fra fødslen, altså...

Første bil var en 99 GL. Grim, men klart det mest velkørende jeg kunne finde til de 36.000,- den kostede i 1991 !!! (Det var dengang!). Den gav ingen street-credit hos de jævnaldrende kammerater - men deres fædre syntes det var en flot bil til en 18-årig. Hmm...

Adskillige biler senere...: En 900 Turbo 16v fra 1992. Den kostede svimlende 90.000 kr i 1999, og det var endda et super-tilbud. En forhandler-indbytnings-pris, faktisk. Mens jeg så på bilen - ca. 1/2 time - ringede der tre andre og spurgte om den var solgt, så billigt var det... Hold da k*ft hvor var jeg glad for den bil - lige indtil den blev stjålet og brugt til at fælde en lysmast med. Desværre overlevede møgsvinet der stjal den...

En 9000 jubilæum, kun tre år gammel. Den kostede en formue i år 2000, kan jeg godt sige jer... FEEEDD bil. Ikke meget skub i lavtryksturboen, men imponator-effekten var enorm. "Hold da k*ft en slæde", sagde alle. De havde ret. Den kørte p*ssegodt...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu, som Saab ca. nr. 29 i rækken, kører jeg en gammel, slidt 9000 Aero fra 1995. Den er (og har) alt hvad jeg forlanger af en bil. Hvilket er:

* Gode sæder med varme
* Godt nær- og fjernlys
* Motoren er i en klasse for sig...
* Lang gearing = lavt støjniveau
* Masser af plads til fire voksne- og alle kan have deres bagage i bilen.
* God benzinøkonomi i forhold til effekt- og fart-ressourcer.
* Førsteklasses sikkerhed

Der findes ganske enkelt ingen anden bil der har samme kombination af ovennævnte egenskaber. Undtagen måske andre Saab-modeller... Se her:

225 hestekræfter
0-100 km/t: 6,9 sekund (kan i praksis gøres hurtigere, også selv om bilen ikke er tunet)
Topfart 240 km/t (elektronisk begrænset)
Kører omkring 11 km/l

Ovennævnte tal ser måske ikke særligt opsigtsvækkende ud, men prøv så at finde en Volvo, BMW, Mercedes, Audi eller lign., der kan leve op til præstationerne - og se så på driftsomkostningerne. UHA oh skræk!

I BMW's gamle 5-serie (E34) er det f.eks. kun den store V8-model der kan køre fra Saab'en. Der er sør'me også en lille V8'er, rækkeseks'ere og firecylindrede, men de kan ikke være med.

Udfordring: Vis mig en BMW der er hurtigere end Aero'en og som kører længere på literen - og som man kan købe et udmærket eksemplar af for 50.000 kr. Hvis nogen finder sådan én, så send mig en PM...

Det samme gør sig gældende mht. Mercedes. Man skal op i en meget stor maskine for at præstationer der overgår Aero'en. Og så koster det seriøst mange penge at købe - hvilket jeg ikke har.

Og så er der dét med sikkerheden. Hvor mange andre biler har vundet Folksam's undersøgelse TRE gange i træk? Nej, vel?

DERFOR kører jeg Saab. Det er simpelthen det mest intelligente valg.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. jan 2010, 12:50

Tjaee, hvorfor?

Jeg tror at jeg blev smittet som lille knægt på Grønland i '67-'68, hvor jeg fik en Tekno lysegrøn 96, som min far tog med hjem til mig efter ens af hans forretningsrejser for Grønlandsfly. Sikke dog en besynderlig, men meget dynamisk udseende bil.

Det kommer ikke fra nogen jeg kender. I min famile havde vi kun lortebiler: Skoda Octavia Stationwagon '63, Ford Taunus og Simca 1100.

Min kørelærer spurgte mig i 1978 hvad jeg kunne tænke mig af bil når jeg fik kortet. Jeg svarede SAAB 96 eller Amazon. Jeg har altid har dyb respekt for Svensk industri og ingerniørkunnen. Jeg tog kort i en 244.

5 dage efter kortet ringede kørelæreren, Karsten Kræmer, og fortalte at hans svoger havde en nysynet Trubbnos fra '63 til salg for 5500,- Knaldrød. Den nævnte pris var selvfølgeligt med moms. :wink: Efter 1 km's kørsel med Karsten sagde jeg at vi handlede. Den var min hverdagsbil de næste 7 år, indtil at den var så rusten at jeg splittede den ad for renovering. Jeg har den endnu. Sidenhen er en '61 Trubbnos kommet til.

Det tog ikke længe før jeg fandt ud af at bilen var væsentligt bedre skruet sammen og mere teknisk raffineret end de fleste andre folks børns biler og at den ligeledes havde markant bedre vejegenskaber end gennemsnittet. Den var ikke, lissom mange andre biler, skruet sammen af blik, pap, popnagler og galopskruer. Undervognen var helt anderledes, raffineret sat sammen end datidens samtidige biler. Den havde lige lange trækaksler og bremserørene lå inde i bilen. Den havde tunge bankdøre med ordentlige hængsler. Den havde overordentlig god kabinevarme og var næsten ustoppelig i is og sne. Den var usandtroligt, ufatteligt letstartet. Man vred bare nøglen og slap den igen, man skulle ikke vente på en reaktion før man slap nøglen.

Sidenhen var jeg blot en del af den naturlige SAAB-evolution, nemlig at næste model blev 99, sidenhen Og900, som jo var bygget over samme kampvogns-læst som 96 og med samme fortøj, dog bøffet op, da det jo er større og tungere biler.

96 V4 fik jeg kendskab til, da jeg købte en '74 til min mor og totalrestaurerede den, efter at have fundet hendes 10 år gamle Simca 1100 totalt gennemtæret allevegne.

Jeg stod på torvet i Trollhättan i '93, da Carlsson & Co. hev sløret af Ng900. Det stod mig hurtigt klart at det var en helt anden type bil end hvad jeg havde været vant til. Det højst besynderlige design og den meget raffinerede undervogn var væk. Kabinen var domineret af et overbombastisk instrumentbrædt og den virkede mere trang end den gamle model 900. Nu mener jeg så Coupé-900, da Sedan-modellen aldrig rigtigt har været min kop the. Det faktum at Coupé er den bedst camouflerede stationwagon jeg har kendt til tager altså kegler, ligeledes det mere dynamiske design.

Jeg har sidenhen altid fulgt interesseret med i hvad der kom ud af fabrikken, men har aldrig tænkt: Nøjj, sådan en skal jeg have, når den blir gammel nok og jeg får råd til den. Bortset fra mit liv på denne jords dyreste bil, Cabben til 120, har min dyreste SAAB kostet 50. Det er min hverdagsbil, Og900T 5D Coupé Aut. fra 1983. Den skal holde mange år endnu, når den nu var så svinedyr. Jeg er blevet noget af en artist med en CO2 svejser, det er betingelsen for at køre i gamle SAABer.

9000 har heller aldrig fænget, desværre nok pga. min forudindtagethed, da jeg fandt modellen besudlet af Fiat og Lancias indblanding. Jeg mener at Italienerne er gode til at lave mad, ikke stort meget andet.

Jeg har således kørt SAAB i 32 år og har ikke ejet andre bilfabrikater. I den tid har jeg selv vedligeholdt og repareret mine biler. For mig, som bilkøber, "lukkede" SAAB i 1993, men det vil dog alligevel gøre ondt langt ind i sjælen at se SAAB forsvinde som selvstændigt mærke. :bigcrying

Om jeg har "The SAAB Spirit? Det kan I fanme bande på og mener også at jeg overmåde har bevist det. :wink:

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Lanng
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Send din histore!!! VIGTIGT!

13. jan 2010, 13:08

Et lille link fra ekstrabladet som søger film og billeder:
http://ekstrabladet.tv/nationentv/article1281831.ece

Hvorfor elsker jeg Saab:
Min Saab er ligesom min barndoms hund - En stabil klippe i hverdagen, omgsorgsfuld når humøret går på empty, trofast uanset behandling, fræk og livlig samt en uadskillilg del af familien. Jeg kunne skrive om alle de små detaljer og gå i teknisk gakgak mode - men Saab er en livsstil og en af dagligdagens små glæder. En Saab er en del af familien og mere end blot et transport middel.

Vi er nu 4 fyre som køre til Mongoliet i udtjente og900 - og nu mere de skruer i de gamle biler og kører i dem; jo mere glad bliver de for dem. Det er ikke kærlighed ved første blik og skænderi ved første røde lys som med en Alfa - det er kærligheden, ved at kende de små finurligheder og nyde dem som en del af oplevelsen.

Saab døde da GM overtog - Alt efter GM er blot en forsvindende skygge af en legende. Faktisk vil jeg hellere se Saab aflivet end forsat under GMs mangelfulde og inkompetente styring.

/// Lanng
"Mit mål i livet er, at blive halvt så god, som min hund tror jeg er"
Brugeravatar
nzstef
SAAB FREAK

13. jan 2010, 23:36

Tja, for mig har Saabs altid været noget specielt. Den gamle købte i 1994 en af de første NG900 der kom til landet - på det tidspunkt en 2,0SET med 185hk. Jeg elskede at køre i den (ps. var kun 10 år gammel, så der var naturligvis ikke så meget andet at sammenligne med), og de gamle snakkede hele tiden om hvor sikker den var. Den blev også købt, da vi alle nær var kommet alvorligt til skade ved et trafikuheld. Den gamle bil var blevet totalskadet. Saab'en blev så som sagt valgt pga sikkerheden - der var helt i særklasse på det tidspunkt - og så hjalp det selvfølgelig også lidt at den kunne overhale!!:-D Der var kort sagt ikke noget andet valg i den klasse dengang, der kunne følge med en god svensk turbo!
Nogle år senere blev motorstyringen skiftet, og som vi alle ved, så var der virkelig noget ved det moment som den motor kunne præstere!!! Jeg var selv med den gamle nede på værkstedet da han fik det lavet og jeg ved ikke hvad der gik galt (vist nok noget med en ledning der ikke sad ordentligt på - alle de tekniske hoveder herinde må endelig rette mig!), men der blev i hvert fald lukket HELT op for sluserne!!! Glemmer aldrig ansigtsudtrykket på min fars ansigt, da han trådte på pedalen første gang! :lol:
Han vendte i hvert fald 180 grader og fik rettet fejlen, hvorefter bilen ydede mere respektable 230 hk....og så fik jeg kørekort:-D 14 dage efter jeg fik kortet kørte jeg 5458km til Nordkap retur med hele familien - superfedt. Og nu har jeg så selv været den stolte ejer af en 9-3SS i 7 mndr og jeg nyder hvert et øjeblik. Også selvom der ikke er helt det samme spark i som i den gamle højtryksturbo:-(

The short version: Det er simpelthen bare en følelse af en unik, sikker og (hvis man vil) utroligt stærk bil!

Love them all!
Brugeravatar
milassen
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:

15. jan 2010, 21:32

Tjaa grunden til det blev en saab 9K syldes mest af alt at der var en knægt i en gammel escort XR3i der mente jeg ikke havde brug for min ellers fine Fiat Croma mere. Den blev total skadet da man ikke kan få nye plade dele til dem mere. Så jeg måtte finde noget der ligner altså søster bilen fra SAAB. Og jeg må nok indrømme den er godt nok skruet bedre sammen en den gamle fiat.

Så næste gang står der også saab i snuden.
Tidligere bil :
Saab 9000CSE 2.3 1993
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK

8. feb 2010, 14:47

Saab og jeg er lige gamle.
Næsten.
Jeg blev født få måneder før Saab-folkene begyndte at spekulere i biler sensommeren 45.
I mange år var der ikke megen kontakt. Mine forældre kørte fransk. Saab var noget med blå røg og en sjov lyd, ganske som så mange andre på den tid.
Men fra tilkomsten af svigerfamilien midt i 60´erne, skete der noget: Én kørte 96 med V4. En anden 96 med 3 cylindret 2-takter.
Og så var der lige den bekendte med en mørkgrøn 95. Det var første gang jeg sad bag rattet i en Saab. Og for foden af en stejl bakke der endte i en skarp S-kurve, lærte jeg betydningen af ordet Friløb. Bagefter - for der blev et bagefter - husker jeg bedst ejerens ansigtsudtryk og mine egne hjerteslag, men ikke mindst bilens formidable køreegenskaber!!
Mine forældre kunne godt se fornuften i at anskaffe en 99L i 73, og jeg mente at der var fornuft i at overtale revisoren til at sige god for en lignende i 77 til mig, der lige var kommet "i lære" hos en praktiserende læge. Det mente revisoren ikke!!
Så efter en spændende start som bilejer i 71 med Citroên 2CV og siden GS, hvor GS´en holdt mere på værksted end i garagen, fulgte en jævnt kedelig men stabil periode med Opel fra 75 til oktober 93: Kadetter af forskellig slags, Ascona, Rekord Stationcar og til slut Kadett igen.
Men så kunne det være nok. Nu skulle det være, så jeg fortalte en - ny - revisor, at når læger i folkemunde vader i penge, burde de også køre som om de gjorde:
Først en prægtig NG900 2,3i fra oktober 93 til april 99, der dog var så problemfyldt og så ofte på værksted, at det er godt at der er noget om folkesnakken(!!), og herpå vores nuværende 9-3, 2,0i.
Aldrig har vi haft en så fin bil, på alle måder, som den.
Men som jeg altid har sagt: Man afslutter ikke et samliv med Saab, uden at have ejet en sådan med en turbomotor, når det nu VAR Saab, der først puttede en sådan i en personbil.
Jagten er gået ind. Der higes og søges!
Men der er tid nok. Den gamle runder jo først 300.000 km om føje tid.
Og det ER jo en Saab!
Vi startede sammen. Og nu ser det ud til, at vi kan fortsætte sammen en rum tid!
Dét er godt!
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"

Tilbage til "Saab-Spyker News"