7. mar 2011, 11:57
Godt vers, Jensen..
Nu har jeg jo ikke megen forstand på biler, udover teknikken i de gamle modeller, men det slår mig at SAAB ikke længere laver "mærkelige" biler. Da SAAB 93 kom i '56 kunne fabrikken slet ikke følge med efterspørgslen. Det gentog sig da 96 kom i '60. Da SAAB 99 kom med turbomotor, blev de revet væk.
I seks-syv år efter Og900's fremkomst i '79 bare steg og steg salgstallene, indtil bilen blev bedaget og "nyhedens interesse" faldt. Folk vil jo se noget nyt.
Jeg synes ikke længere at SAAB laver besynderlige, små-idiosynkratiske biler, som markant afviger fra den grå masse af biler som alle ligner hinanden.
Jeg har jo fortalt om min første betagelse af mærket, da jeg på Grønland, som 7-8-årig, i '67-68, fik en fesengrøn Tekno langnæse-96. Allerede da, kunne jeg se at bilmodellen ikke lignede de andre Tekno, Matchbox og Corgi-Toys biler jeg havde i kassen med legetøjsbiler. Jeg kendte ikke bilen og havde aldrig set den i virkeligheden, dog blev den min yndlingsmodel i kassen, da det var en "mærkelig" bil.
Hvorfor kan SAAB ikke længere lave modeller som tager kegler, som 93, 96 og Og900 gjorde det?
Gad vide om den omtalte conzeptbil går over i historien, som Björn Envalls EV-1 har gjort det? Jeg er ikke sikker..

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262