Projekt SAAB 99 Rally ’71
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Jensen skrev:
Jeg må nok erkende at jeg er i samme klasse som de personer i "kontant" på DR der køber et ur i Rolex klassen til kr. 129,- og bagefter er meget forbavsede og skuffede over kvaliteten.
- Hvis man ikke har råd til en rigtig Rolex, skal man lade være med at købe et..
Jeg må nok erkende at jeg er i samme klasse som de personer i "kontant" på DR der køber et ur i Rolex klassen til kr. 129,- og bagefter er meget forbavsede og skuffede over kvaliteten.
- Hvis man ikke har råd til en rigtig Rolex, skal man lade være med at købe et..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
dem kan jeg givetvis handle hjem til dig hvis du skynder dig at ringe
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Tak for din støtte Anders.
Jeg har prøvet at finde oplysninger om nævnte støddæmper, men kan ikke finde noget konkret på nettet, derfor vil jeg hellere vælge at satse på det sikre, fremfor at ende i samme situation som sidst jeg købte stødæmpere.
Edwins: Jeg kan kun give dig ret. Man husker kvaliteten lang tid efter man har glemt prisen.
Har man ikke råd er det bedre at undvære helt.
MVH Mads
Jeg har prøvet at finde oplysninger om nævnte støddæmper, men kan ikke finde noget konkret på nettet, derfor vil jeg hellere vælge at satse på det sikre, fremfor at ende i samme situation som sidst jeg købte stødæmpere.
Edwins: Jeg kan kun give dig ret. Man husker kvaliteten lang tid efter man har glemt prisen.
Har man ikke råd er det bedre at undvære helt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Sidst jeg skrev var umiddelbart før Silkeborg Classic Sprint/Hillclimb. Her gik det nogenlunde for mit vedkommende, omend det kunne have gået meget bedre.
Jeg var klar over at der ville komme meget regn den weekend, så jeg satte bevidst nogle relativt nye dæk på med masser af mønster, da jeg mente at de ville være optimale på det våde underlag. Det viste sig dog at jeg skøjtede rundt det meste af tiden og kunne ikke få bid ved hverken acceleration eller nedbremsning. Det sidste kostede mig 10 strafsekunder på 2. gældende gennemkørsel, da jeg ikke kunne "parkere" i den "parkeringsbås" der var afsat som afslutning af prøven.
Som jeg sagde til en af de andre kørere: Jeg kunne ikke have kørt bedre tider selvom bilen havde haft 100 hk mere at give af. Så konklusionen må være at det er ikke kræfter jeg mangler, men en langt bedre vejkontakt.
På vej hjem var det klaret op, men vejen var stadig fugtig. Flere steder satte bilen forhjulene på tværs ved relativt frisk kørsel gennem rundkørsler. Så kunne jeg bedre forstå at den var så svær at køre i. Dækkene var simpelthen ubrugelige på en let fugtig vej. Måske på grund af alder, selvom de har været opbevaret indendørs, og uden at være udsat for solen, det meste af den tid jeg har haft dem.
Derudover var planen at få pillet "svampen" ud af undervognen og få den erstattet med noget af en lidt mere fast konsistens. Dæk må vente til næste år, da jeg ikke vil få glæde af dem i løbet af vinteren alligevel.
Jeg havde skaffet en bagerste krængningsstabilisator fra en og900. Planen var at få afstivet bagenden lidt med denne. I et tidligere indlæg kan i læse mit forgæves forsøg på at montere denne.
Jeg havde på lager et sæt og900 MY84 bærearme. Derudover havde jeg et par bagaksler en fra samme årg. 84 som dog trængte til 2 nye baghjulslejer. Derudover en aksel fra en skrottet og900 årg. 81. Valget faldt på den ældste af disse da baghjulslejer koster en brøkdel af de nyere. Det er jo et ultra lavbudget projekt
Akslens stand var jeg dog lidt spændt på, da den havde ligget i et fugtigt skur i over 10 år. Til min overraskelse mærkede lejerne til ikke at fejle noget, så jeg valgte at satse på at de kunne bruges. De er trods alt forholdsvis lette at skifte hvis det skulle være.
Akslen blev hentet frem i lyset, nav/lejer blev afmonteret, og jeg gik i gang med en roterende stålbørste på en vinkelsliber, samt diverse sliberedskaber, og en stor hammer for at fjerne de værste rustskaller.
Jeg overvejede at sandblæse, men opgav på forhånd da det ville komme til at tage timer at gøre.
Jeg valgte efter afrensningen at give den en gang zinkspray. Herefter fik den en gang epoxyprimer.
Navene adskilte jeg og rensede. jeg dækkede lejebanerne af og sandblæste
Navene og fedtkapslen fik lige en gang zinkspray, og ovenpå fik det hele en gang 2 komponent topcoat fra Biltema, som egentlig bare er almindelig billak.
Krængningsstabilisatoren havde jeg jo renset af tidligere, så den fik også lige en gang lak.
Så er det hele samlet og klar til montering.
Det må jo gerne se ordentligt ud, selvom det er et ultra lavbudget projekt.
Navene har jeg ikke samlet da jeg lige ville have et sæt nye pakdåser hvor navet kører mod bagakslen. I mellemtiden rensede jeg al den gamle fedt ud af lejerne så de kunne få en gang frisk fedt.
Disse lejer er for øvrigt helt standard koniske rullelejer der kan købes for små penge mange forskellige steder. Men de så ikke ud til at fejle noget, så de genbruges.
Klar til afmontering af den gamle aksel:
Hokus pokus vupti, så er den pillet af:
Så skulle bremsedele mm. fra den gamle aksel flyttes over på den nye. Inden noget blev monteret valgte jeg dog at slibe malingen af hvor kalibre mm. ligger mod akslen. Her fik metallet så lige et tyndt lag fedt for ikke at ruste for meget.
Nav/leje monteres og stænkplader, skiver, kalibre og bremserør + diverse flyttes over på den nye aksel:
Klar til montering:
Jeg brugte nogle gamle og900 støddæmpere fra en skrottet bil, da de så ud til at fungere fint. Jeg har dog et sæt nye "Sachs Advantage" der nok bliver monteret inden sæsonstart næste år.
Har det så hjulpet noget?
Jeg synes bilen er mere fast i det, men jeg mangler stadig nogle ordentlige dæk. Derudover er den blevet en anelse bredere bagtil, så forholdet i sporvidde mellem bag og foraksel er ikke helt som originalt. Jeg skal lige have det målt lidt mere nøjagtigt ud. Jeg tør dog ikke sige om det er godt eller skidt, men det føles som om bilen skal have ændret sporingen lidt, da den stadig er en smule sløv i styringen. Men den er helt sikkert blevet bedre i forhold til med den gamle aksel uden krængningsstabilisator.
Mere følger i løbet af vinteren.
MVH Mads
Jeg var klar over at der ville komme meget regn den weekend, så jeg satte bevidst nogle relativt nye dæk på med masser af mønster, da jeg mente at de ville være optimale på det våde underlag. Det viste sig dog at jeg skøjtede rundt det meste af tiden og kunne ikke få bid ved hverken acceleration eller nedbremsning. Det sidste kostede mig 10 strafsekunder på 2. gældende gennemkørsel, da jeg ikke kunne "parkere" i den "parkeringsbås" der var afsat som afslutning af prøven.
Som jeg sagde til en af de andre kørere: Jeg kunne ikke have kørt bedre tider selvom bilen havde haft 100 hk mere at give af. Så konklusionen må være at det er ikke kræfter jeg mangler, men en langt bedre vejkontakt.
På vej hjem var det klaret op, men vejen var stadig fugtig. Flere steder satte bilen forhjulene på tværs ved relativt frisk kørsel gennem rundkørsler. Så kunne jeg bedre forstå at den var så svær at køre i. Dækkene var simpelthen ubrugelige på en let fugtig vej. Måske på grund af alder, selvom de har været opbevaret indendørs, og uden at være udsat for solen, det meste af den tid jeg har haft dem.
Derudover var planen at få pillet "svampen" ud af undervognen og få den erstattet med noget af en lidt mere fast konsistens. Dæk må vente til næste år, da jeg ikke vil få glæde af dem i løbet af vinteren alligevel.
Jeg havde skaffet en bagerste krængningsstabilisator fra en og900. Planen var at få afstivet bagenden lidt med denne. I et tidligere indlæg kan i læse mit forgæves forsøg på at montere denne.
Jeg havde på lager et sæt og900 MY84 bærearme. Derudover havde jeg et par bagaksler en fra samme årg. 84 som dog trængte til 2 nye baghjulslejer. Derudover en aksel fra en skrottet og900 årg. 81. Valget faldt på den ældste af disse da baghjulslejer koster en brøkdel af de nyere. Det er jo et ultra lavbudget projekt
Akslens stand var jeg dog lidt spændt på, da den havde ligget i et fugtigt skur i over 10 år. Til min overraskelse mærkede lejerne til ikke at fejle noget, så jeg valgte at satse på at de kunne bruges. De er trods alt forholdsvis lette at skifte hvis det skulle være.
Akslen blev hentet frem i lyset, nav/lejer blev afmonteret, og jeg gik i gang med en roterende stålbørste på en vinkelsliber, samt diverse sliberedskaber, og en stor hammer for at fjerne de værste rustskaller.
Jeg overvejede at sandblæse, men opgav på forhånd da det ville komme til at tage timer at gøre.
Jeg valgte efter afrensningen at give den en gang zinkspray. Herefter fik den en gang epoxyprimer.
Navene adskilte jeg og rensede. jeg dækkede lejebanerne af og sandblæste
Navene og fedtkapslen fik lige en gang zinkspray, og ovenpå fik det hele en gang 2 komponent topcoat fra Biltema, som egentlig bare er almindelig billak.
Krængningsstabilisatoren havde jeg jo renset af tidligere, så den fik også lige en gang lak.
Så er det hele samlet og klar til montering.
Det må jo gerne se ordentligt ud, selvom det er et ultra lavbudget projekt.
Navene har jeg ikke samlet da jeg lige ville have et sæt nye pakdåser hvor navet kører mod bagakslen. I mellemtiden rensede jeg al den gamle fedt ud af lejerne så de kunne få en gang frisk fedt.
Disse lejer er for øvrigt helt standard koniske rullelejer der kan købes for små penge mange forskellige steder. Men de så ikke ud til at fejle noget, så de genbruges.
Klar til afmontering af den gamle aksel:
Hokus pokus vupti, så er den pillet af:
Så skulle bremsedele mm. fra den gamle aksel flyttes over på den nye. Inden noget blev monteret valgte jeg dog at slibe malingen af hvor kalibre mm. ligger mod akslen. Her fik metallet så lige et tyndt lag fedt for ikke at ruste for meget.
Nav/leje monteres og stænkplader, skiver, kalibre og bremserør + diverse flyttes over på den nye aksel:
Klar til montering:
Jeg brugte nogle gamle og900 støddæmpere fra en skrottet bil, da de så ud til at fungere fint. Jeg har dog et sæt nye "Sachs Advantage" der nok bliver monteret inden sæsonstart næste år.
Har det så hjulpet noget?
Jeg synes bilen er mere fast i det, men jeg mangler stadig nogle ordentlige dæk. Derudover er den blevet en anelse bredere bagtil, så forholdet i sporvidde mellem bag og foraksel er ikke helt som originalt. Jeg skal lige have det målt lidt mere nøjagtigt ud. Jeg tør dog ikke sige om det er godt eller skidt, men det føles som om bilen skal have ændret sporingen lidt, da den stadig er en smule sløv i styringen. Men den er helt sikkert blevet bedre i forhold til med den gamle aksel uden krængningsstabilisator.
Mere følger i løbet af vinteren.
MVH Mads
Senest rettet af Jensen 3. okt 2012, 08:37, rettet i alt 3 gange.
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Fedt du går helt til bunds Mads . Totalt sejt det tager timer det du har gang i :mrcool
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Ja det er lidt mere end en weekends arbejde der akkumulerer sig i det ene indlæg. Det hjælper dog at man har alle stumperne på lager. Det eneste jeg måtte købe var 2 pakdåser.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Det er ved at være længe siden jeg har skrevet på min projekttråd her så jeg skylder vist en opdatering.
Jeg har nu kørt de to første løb i 2013 sæsonen.
Jeg har lavet lidt videoer af mine gennemkørsler som kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=xLqWKuFz ... F41YK8nvcE
Der er ikke så meget at se, men jeg har selv brugt noget tid på at analysere hvor jeg eventuelt kan tjene et sekund eller to.
Men som man måske kan se hvis man har kigget alle videoerne igennem, så gik det ikke problemfrit.
I Nordjylland havde jeg problemer med udsættere. På den lange lige strækning lige efter start satte motoren ud. Når jeg kom på ca. 4000 o/min i 3. gear ville motoren ikke tage gassen. Det rettede sig dog efter første nedbremsning, og der var ingen problemer resten af prøven.
Først den sidste gennemkørsel fik jeg styr på det ved at sætte fuld knald på varmen og fuld blæs på både varme- og køleblæseren. Jeg har nu bestilt en ny termostat og håber at det løser dette problem.
Der var også et andet mindre problem med lidt olie på banen som gjorde at jeg kørte meget konservativt, men dette var jo ens for alle.
Jeg har også fået investeret i et sæt TOYO R888 "semi-slicks" med sponsorstøtte fra Jensen Racing. Tak for det Jakob
De gjorde dog ikke den store forskel på prøven i Nordjylland, men på Sjællandsringen er jeg sikker på at de gav en stor fordel.
På Sjællandsringen havde jeg dog også problemer. På første gældende gennemkørsel kom jeg til at lave hjulspind ved start hvilket gjorde at jeg ikke umiddelbart kunne få bilen i 2. gear. Jeg har nok rykket gearstangen lidt for hårdt i forsøget, hvilket så gjorde at den bolt der samler gearakslen knækkede. Jeg kunne køre det sidste af prøven i 2. gear men en løsning måtte findes. Med lidt hjælp fra Jakob Jensen samt en lånt donkraft fik jeg sat en 5mm bolt i som kunne samle akslen. Bolten var dog for kort, så jeg måtte fiksere den med et par strips jeg havde taget med som de eneste reservedele.
Bilen holdt til de sidste 2 prøver, men jeg kørte meget forsigtigt da jeg ikke ville risikere igen at ødelægge noget så jeg måske skulle bugseres væk fra banen.
Men det var ikke det eneste problem. Jeg havde en rigtig træls lyd når jeg kørte gennem de skarpe kurver, så derfor holdt jeg farten lidt nede her også. Så der er et par ting jeg lige skal have kigget på inden næste løb. som er Munkebjerg 10.-11. August.
Projekter inden næste løb: Jeg har sænket den lidt ekstra bagi ved at fjerne det gummi mellemlæg fjederen står på.
Jeg skifter forreste nav til den nyere type, som så kræver skift af trækaksler, hjullejer og bremseskiver.
Termostaten skal skiftes.
Jeg har en noget slid i inderste styrekugle (den i tandstangen) og den vil jeg se om jeg kan få skiftet.
Desværre ikke så mange fotos denne gang. Jeg skal prøve at få taget nogle billeder af arbejdet med at skifte nav foran, det kommer nok til at tage mindst en weekend er jeg bange for.
MVH Mads
Jeg har nu kørt de to første løb i 2013 sæsonen.
Jeg har lavet lidt videoer af mine gennemkørsler som kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=xLqWKuFz ... F41YK8nvcE
Der er ikke så meget at se, men jeg har selv brugt noget tid på at analysere hvor jeg eventuelt kan tjene et sekund eller to.
Men som man måske kan se hvis man har kigget alle videoerne igennem, så gik det ikke problemfrit.
I Nordjylland havde jeg problemer med udsættere. På den lange lige strækning lige efter start satte motoren ud. Når jeg kom på ca. 4000 o/min i 3. gear ville motoren ikke tage gassen. Det rettede sig dog efter første nedbremsning, og der var ingen problemer resten af prøven.
Først den sidste gennemkørsel fik jeg styr på det ved at sætte fuld knald på varmen og fuld blæs på både varme- og køleblæseren. Jeg har nu bestilt en ny termostat og håber at det løser dette problem.
Der var også et andet mindre problem med lidt olie på banen som gjorde at jeg kørte meget konservativt, men dette var jo ens for alle.
Jeg har også fået investeret i et sæt TOYO R888 "semi-slicks" med sponsorstøtte fra Jensen Racing. Tak for det Jakob
De gjorde dog ikke den store forskel på prøven i Nordjylland, men på Sjællandsringen er jeg sikker på at de gav en stor fordel.
På Sjællandsringen havde jeg dog også problemer. På første gældende gennemkørsel kom jeg til at lave hjulspind ved start hvilket gjorde at jeg ikke umiddelbart kunne få bilen i 2. gear. Jeg har nok rykket gearstangen lidt for hårdt i forsøget, hvilket så gjorde at den bolt der samler gearakslen knækkede. Jeg kunne køre det sidste af prøven i 2. gear men en løsning måtte findes. Med lidt hjælp fra Jakob Jensen samt en lånt donkraft fik jeg sat en 5mm bolt i som kunne samle akslen. Bolten var dog for kort, så jeg måtte fiksere den med et par strips jeg havde taget med som de eneste reservedele.
Bilen holdt til de sidste 2 prøver, men jeg kørte meget forsigtigt da jeg ikke ville risikere igen at ødelægge noget så jeg måske skulle bugseres væk fra banen.
Men det var ikke det eneste problem. Jeg havde en rigtig træls lyd når jeg kørte gennem de skarpe kurver, så derfor holdt jeg farten lidt nede her også. Så der er et par ting jeg lige skal have kigget på inden næste løb. som er Munkebjerg 10.-11. August.
Projekter inden næste løb: Jeg har sænket den lidt ekstra bagi ved at fjerne det gummi mellemlæg fjederen står på.
Jeg skifter forreste nav til den nyere type, som så kræver skift af trækaksler, hjullejer og bremseskiver.
Termostaten skal skiftes.
Jeg har en noget slid i inderste styrekugle (den i tandstangen) og den vil jeg se om jeg kan få skiftet.
Desværre ikke så mange fotos denne gang. Jeg skal prøve at få taget nogle billeder af arbejdet med at skifte nav foran, det kommer nok til at tage mindst en weekend er jeg bange for.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Nu har jeg lige deltaget i Munkebjerg Hillclimb, og vil lige dele mine erfaringer med jer.
Optil løbet har jeg monteret forreste spindler/nav fra en nyere model. Det bør i teorien ikke gøre den store forskel, men sliddele er både lettere at skaffe samt lidt billigere end til de ældre nav. Disse var for øvrigt heller ikke originale, da en årgang 72 skal have håndbremse med tromler foran og min havde 75- forbremser.
Dette indebærer udskiftning af spindler, nav, hjullejer, trækaksler samt bremseskiver. Derudover bør stænkpladerne også byttes, men jeg satsede på at de gamle passede. Dette gjorde de dog ikke helt, men med hjælp af en hammer mm. gik det alligevel. Stænkplader er generelt svære at skaffe til de ældre SAAB'er og samtidig også ret dyre.
Jeg startede med at sandblæse de "nye" spindler samt nav
Så fik det hele en gang maling
Jeg havde et sæt nye drivled jeg i sin tid havde købt til min og900. Disse blev monteret på de gamle drivaksler, og de passede heldigvis perfekt.
Her er så monteret hjullejer samt de gamle bærekugler som var OK. Stænkskjoldet fik også lige en lille tur da det var afmonteret.
Og her monteret på bilen
Som sagt gav det ikke nogle forbedringer, men da der var lidt slør i et gammelt hjulleje kunne jeg før ikke få justeret undervognen ind.
Jeg valgte så at give noget mere caster vinkel for bedre selvopretning og bedre ratrespons. Dette hjalp lidt på styringen. Jeg har nu sat toe på 0 for at få yderligere bedre ratrespons. Den føles stadig lidt svampet men noget bedre end den før har været. Den største forbedring var nok at jeg monterede et sæt lidt længere reaktionsarme ved bagakslen. Dette synes jeg har stivet den yderligere af. Jeg kan ikke forklare hvorfor.
Den kører nu ikke specielt godt på landevej på grund af at den lidt aggressive styretøjsopsætning men jeg synes jeg har god føling med den på de prøver jeg kørte i weekenden i forbindelse med Munkebjerg Hillclimb.
Lørdag var der træning på en "Sprint" bane i et industrikvarter syd for Vejle. Træningen blev afsluttet af et "sprint" løb, som desværre for mit vedkommende druknede i regn.
Jeg nåede dog at køre 3-4 omgange i tørvejr inden, og her kunne jeg mærke at jeg kunne presse bilen væsentligt længere ud end sidste år og samtidig havde jeg meget bedre føling. Jeg tilskriver dette primært de Toyo R888 semi slicks jeg fik monteret ved sæsonstart og sekundært den bagerste krængningsstabilisator jeg heller ikke havde monteret sidste år. Derudover har den ændrede styretøjshældning nok også noget at sige.
Her er lige at par billeder fra lørdagen taget mellem bygerne.
(99 racer)
(Henriks gule)
(Vild Italiensk Spagetti raketti)
Og lige et par fotos fra søndag hvor vejret var perfekt til race.
(99 racer igen)
(Team SAAB)
Og her er de film jeg fik optaget op ad bakken.
http://www.youtube.com/watch?v=sJZZDn7O ... SjGqroGzbE
Jeg har udeladt den film jeg tog lørdag af min kørsel i styrtregn da den er temmelig søvndyssende.
Jeg beklager at billedkvaliteten ikke er optimal. De tidligere film er lavet med et relativt dyrt GoPro kamera, mens disse er taget med mit almindelige lommekamera. Hvis budgettet tillader på et tidspunkt kunne jeg godt finde på at købe et lidt bedre kamera, men indtil videre må jeg nøjes.
For øvrigt gik bilen næsten perfekt. Jeg havde skiftet termostaten da bilen blev meget varm selv ved rolig kørsel. Jeg kunne også konstatere at den gamle termostat skulle et godt stykke over 90°C inden den begyndte at åbne. Jeg håbede at dette ville løse mine problemer med at bilen pludselig sætter ud under kraftig acceleration.
Bilen virker dog stadig til at blive meget varm til trods for den nye termostat, og på min sidste gennemkørsel satte bilen også kortvarigt ud. Ikke så voldsomt som jeg tidligere har oplevet, men alligevel meget irriterende. Måske min nye termostat er defekt eller også skal jeg kigge andre steder efter fejlen. Jeg er dog ovenud lykkelig for at have fået 4 gennemkørsler uden problemer før bilen begyndte at te sig.
Det var rigtigt sjovt at køre mod 3 andre SAAB'er. Især Henrik i den gule da han, til trods for de få heste, kørte nogle ret gode tider. Jeg kørte dog ca. 3 sekunder hurtigere end ham, men dette skyldes primært at jeg har langt mere moment hvilket er vigtigt opad bakken.
Om knap 14 dage går det løs på en snæver og næsten flad bybane i Silkeborg hvor både jeg og Henrik også begge stiller op. Her er jeg spændt på hvad Henrik får ud af sin gule racer. Jeg forventer at det bliver en noget mere jævnbyrdig kamp, og måske til Henriks fordel.
MVH Mads
Optil løbet har jeg monteret forreste spindler/nav fra en nyere model. Det bør i teorien ikke gøre den store forskel, men sliddele er både lettere at skaffe samt lidt billigere end til de ældre nav. Disse var for øvrigt heller ikke originale, da en årgang 72 skal have håndbremse med tromler foran og min havde 75- forbremser.
Dette indebærer udskiftning af spindler, nav, hjullejer, trækaksler samt bremseskiver. Derudover bør stænkpladerne også byttes, men jeg satsede på at de gamle passede. Dette gjorde de dog ikke helt, men med hjælp af en hammer mm. gik det alligevel. Stænkplader er generelt svære at skaffe til de ældre SAAB'er og samtidig også ret dyre.
Jeg startede med at sandblæse de "nye" spindler samt nav
Så fik det hele en gang maling
Jeg havde et sæt nye drivled jeg i sin tid havde købt til min og900. Disse blev monteret på de gamle drivaksler, og de passede heldigvis perfekt.
Her er så monteret hjullejer samt de gamle bærekugler som var OK. Stænkskjoldet fik også lige en lille tur da det var afmonteret.
Og her monteret på bilen
Som sagt gav det ikke nogle forbedringer, men da der var lidt slør i et gammelt hjulleje kunne jeg før ikke få justeret undervognen ind.
Jeg valgte så at give noget mere caster vinkel for bedre selvopretning og bedre ratrespons. Dette hjalp lidt på styringen. Jeg har nu sat toe på 0 for at få yderligere bedre ratrespons. Den føles stadig lidt svampet men noget bedre end den før har været. Den største forbedring var nok at jeg monterede et sæt lidt længere reaktionsarme ved bagakslen. Dette synes jeg har stivet den yderligere af. Jeg kan ikke forklare hvorfor.
Den kører nu ikke specielt godt på landevej på grund af at den lidt aggressive styretøjsopsætning men jeg synes jeg har god føling med den på de prøver jeg kørte i weekenden i forbindelse med Munkebjerg Hillclimb.
Lørdag var der træning på en "Sprint" bane i et industrikvarter syd for Vejle. Træningen blev afsluttet af et "sprint" løb, som desværre for mit vedkommende druknede i regn.
Jeg nåede dog at køre 3-4 omgange i tørvejr inden, og her kunne jeg mærke at jeg kunne presse bilen væsentligt længere ud end sidste år og samtidig havde jeg meget bedre føling. Jeg tilskriver dette primært de Toyo R888 semi slicks jeg fik monteret ved sæsonstart og sekundært den bagerste krængningsstabilisator jeg heller ikke havde monteret sidste år. Derudover har den ændrede styretøjshældning nok også noget at sige.
Her er lige at par billeder fra lørdagen taget mellem bygerne.
(99 racer)
(Henriks gule)
(Vild Italiensk Spagetti raketti)
Og lige et par fotos fra søndag hvor vejret var perfekt til race.
(99 racer igen)
(Team SAAB)
Og her er de film jeg fik optaget op ad bakken.
http://www.youtube.com/watch?v=sJZZDn7O ... SjGqroGzbE
Jeg har udeladt den film jeg tog lørdag af min kørsel i styrtregn da den er temmelig søvndyssende.
Jeg beklager at billedkvaliteten ikke er optimal. De tidligere film er lavet med et relativt dyrt GoPro kamera, mens disse er taget med mit almindelige lommekamera. Hvis budgettet tillader på et tidspunkt kunne jeg godt finde på at købe et lidt bedre kamera, men indtil videre må jeg nøjes.
For øvrigt gik bilen næsten perfekt. Jeg havde skiftet termostaten da bilen blev meget varm selv ved rolig kørsel. Jeg kunne også konstatere at den gamle termostat skulle et godt stykke over 90°C inden den begyndte at åbne. Jeg håbede at dette ville løse mine problemer med at bilen pludselig sætter ud under kraftig acceleration.
Bilen virker dog stadig til at blive meget varm til trods for den nye termostat, og på min sidste gennemkørsel satte bilen også kortvarigt ud. Ikke så voldsomt som jeg tidligere har oplevet, men alligevel meget irriterende. Måske min nye termostat er defekt eller også skal jeg kigge andre steder efter fejlen. Jeg er dog ovenud lykkelig for at have fået 4 gennemkørsler uden problemer før bilen begyndte at te sig.
Det var rigtigt sjovt at køre mod 3 andre SAAB'er. Især Henrik i den gule da han, til trods for de få heste, kørte nogle ret gode tider. Jeg kørte dog ca. 3 sekunder hurtigere end ham, men dette skyldes primært at jeg har langt mere moment hvilket er vigtigt opad bakken.
Om knap 14 dage går det løs på en snæver og næsten flad bybane i Silkeborg hvor både jeg og Henrik også begge stiller op. Her er jeg spændt på hvad Henrik får ud af sin gule racer. Jeg forventer at det bliver en noget mere jævnbyrdig kamp, og måske til Henriks fordel.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Og her kommer Mads op af bakken i 2 gennemløb
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Fed fed reportage, tak for at dele dette med os Mads
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Tak for roserne.
Der er stadig noget at arbejde med, men da bilen endelig kørte nogenlunde som forventet så ved jeg lidt bedre hvad jeg har at gøre med. Desværre er de sidste to løb på snævre by-baner hvor kørestilen er noget anderledes end på Munkebjerg, så jeg starter lidt på bar bund her igen.
MVH Mads
Den kan godt gå 6000+ o/m men den har de maksimale HK ved lige godt 5000 o/m, så det er deromkring jeg skifter. Men efter at have set på filmen er der et par steder hvor jeg måske bare burde have holdt den i 2. gear. Man mister jo lidt hver gang man skifter gear.Kaas skrev:Udemærket meeen du kan vist godt trække den lidt længere ud i gearne hvor langt kører du den op?
Der er stadig noget at arbejde med, men da bilen endelig kørte nogenlunde som forventet så ved jeg lidt bedre hvad jeg har at gøre med. Desværre er de sidste to løb på snævre by-baner hvor kørestilen er noget anderledes end på Munkebjerg, så jeg starter lidt på bar bund her igen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Rally projekt del 10
Jeg satte mig for at finde en løsning på mit benzinproblem, og valgte at kigge på den monterede benzinpumpe der jo egentlig er til en Triumph TR7 motor. Jeg målte på den gamle benzinpumpe og fandt ud af at bund-punktet for denne sad noget højere end på den monterede, så jeg satte mig for at svejse lidt på for at få et lidt større arbejdsområde for pumpen. Dette skulle så i teorien give en større mængde pr. pump.
Jeg havde dog forregnet mig, da den gamle pumpe var blevet stiv af at ikke blive brugt, og derfor var mit mål ikke korrekt. Dette fandt jeg så først ud af for sent, for armen på pumpen knækkede. Jeg var heldigvis kun ca. 2 km hjemmefra da den gik til, og jeg kunne "hånd-pumpe" den et par gange og derved humpe hjem.
Jeg fik så modificeret en pumpe der lå på lager så den kunne bruges. Den var til en Pøsjø (fransk bil jeg ikke kan stave til) men basen var magen til den på SAAB'en, så den passer fint med undtagelse af studserne der sidder temmeligt åndsvagt. Jeg ville så lige teste om den kunne pumpe benzin ved pille trykslangen af og lade det løbe i et syltetøjsglas. Jeg kan konstatere at den sagtens kan pumpe, og jeg vil vurdere at den også kan pumpe mere end rigeligt til en standard motor. Det er så en anden sag hvis der skal monteres Dellorto karburatorer, men den tid den fornøjelse.
Jeg kunne også ved efterfølgende prøvekørsel konstatere at bilen kørte perfekt, men det oprindelige problem er jeg ikke kommet længere med, og det eksisterer sikkert stadigvæk.
Jeg kørte så også løb i weekenden. Denne gang i Silkeborg på en snæver by-bane. Der var ikke plads til mange fejltagelser, og især banens underlag sætter store krav til materiellet. Under hele løbe eksperimenterede jeg med forskelligt dæktryk, men fandt ud af at udgangspunktet nok alligevel var det optimale på denne bane. Der blev dog varmere og varmere i løbet af dagen hvilket jo også har indvirkning på følingen med dækkene.
Jeg prøvede da også at miste grebet på forenden hvorefter den fik lidt mere luft, og derefter kom så bagenden hvor trykket så nok også var for lavt. Men det var ikke dramatisk, da 99'eren er meget tilgivende. Jeg lagde også mærke til at Søren lavede lidt dækrøg, så han havde uden tvivl også lidt problemer med at tumle den relativt store bil på den snævre bane.
Desværre måtte To takt Kurt Johansen udgå på første gældende gennemkørsel med en bøjet fælg. Av
Henrik Solgaard gennemførte, men havde karburatorproblemer, så selv de noget mindre SAAB'er fik også problemer.
Her er så de film jeg fik taget. Det lykkedes mig at filme alle mine gennemkørsler med mit gamle husmands kamera. Jeg prøvede at satse på at få kabinen med denne gang ved at lade være med at bruge zoom. Det er blevet ret godt synes jeg, og det giver en lidt bedre fartfornemmelse. Jeg var bange for at fokus blev på kabinen og at vejen udenfor ville blive alt for lys, men det er faktisk ikke så slemt. I tilgift kan man så også se hvor meget der skal arbejdes med rattet på den snævre prøve. Godt det ikke var 10 omgange, så skulle man have haft servostyring
http://www.youtube.com/watch?v=RFd5BIRR ... MT&index=1
Desværre ser det ud til at løbet på Fyn er blevet aflyst. Det er i hvert fald ikke at finde på HMS' kalender længere. Det skulle vist være på grund af manglende accept fra de lokale butikker i den del af Svendborg hvor løbet skulle køres. Men lad os nu se.
MVH Mads
Jeg satte mig for at finde en løsning på mit benzinproblem, og valgte at kigge på den monterede benzinpumpe der jo egentlig er til en Triumph TR7 motor. Jeg målte på den gamle benzinpumpe og fandt ud af at bund-punktet for denne sad noget højere end på den monterede, så jeg satte mig for at svejse lidt på for at få et lidt større arbejdsområde for pumpen. Dette skulle så i teorien give en større mængde pr. pump.
Jeg havde dog forregnet mig, da den gamle pumpe var blevet stiv af at ikke blive brugt, og derfor var mit mål ikke korrekt. Dette fandt jeg så først ud af for sent, for armen på pumpen knækkede. Jeg var heldigvis kun ca. 2 km hjemmefra da den gik til, og jeg kunne "hånd-pumpe" den et par gange og derved humpe hjem.
Jeg fik så modificeret en pumpe der lå på lager så den kunne bruges. Den var til en Pøsjø (fransk bil jeg ikke kan stave til) men basen var magen til den på SAAB'en, så den passer fint med undtagelse af studserne der sidder temmeligt åndsvagt. Jeg ville så lige teste om den kunne pumpe benzin ved pille trykslangen af og lade det løbe i et syltetøjsglas. Jeg kan konstatere at den sagtens kan pumpe, og jeg vil vurdere at den også kan pumpe mere end rigeligt til en standard motor. Det er så en anden sag hvis der skal monteres Dellorto karburatorer, men den tid den fornøjelse.
Jeg kunne også ved efterfølgende prøvekørsel konstatere at bilen kørte perfekt, men det oprindelige problem er jeg ikke kommet længere med, og det eksisterer sikkert stadigvæk.
Jeg kørte så også løb i weekenden. Denne gang i Silkeborg på en snæver by-bane. Der var ikke plads til mange fejltagelser, og især banens underlag sætter store krav til materiellet. Under hele løbe eksperimenterede jeg med forskelligt dæktryk, men fandt ud af at udgangspunktet nok alligevel var det optimale på denne bane. Der blev dog varmere og varmere i løbet af dagen hvilket jo også har indvirkning på følingen med dækkene.
Jeg prøvede da også at miste grebet på forenden hvorefter den fik lidt mere luft, og derefter kom så bagenden hvor trykket så nok også var for lavt. Men det var ikke dramatisk, da 99'eren er meget tilgivende. Jeg lagde også mærke til at Søren lavede lidt dækrøg, så han havde uden tvivl også lidt problemer med at tumle den relativt store bil på den snævre bane.
Desværre måtte To takt Kurt Johansen udgå på første gældende gennemkørsel med en bøjet fælg. Av
Henrik Solgaard gennemførte, men havde karburatorproblemer, så selv de noget mindre SAAB'er fik også problemer.
Her er så de film jeg fik taget. Det lykkedes mig at filme alle mine gennemkørsler med mit gamle husmands kamera. Jeg prøvede at satse på at få kabinen med denne gang ved at lade være med at bruge zoom. Det er blevet ret godt synes jeg, og det giver en lidt bedre fartfornemmelse. Jeg var bange for at fokus blev på kabinen og at vejen udenfor ville blive alt for lys, men det er faktisk ikke så slemt. I tilgift kan man så også se hvor meget der skal arbejdes med rattet på den snævre prøve. Godt det ikke var 10 omgange, så skulle man have haft servostyring
http://www.youtube.com/watch?v=RFd5BIRR ... MT&index=1
Desværre ser det ud til at løbet på Fyn er blevet aflyst. Det er i hvert fald ikke at finde på HMS' kalender længere. Det skulle vist være på grund af manglende accept fra de lokale butikker i den del af Svendborg hvor løbet skulle køres. Men lad os nu se.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Godt gået. Der skal rigtig nok arbejdes hårdt ved rattet i de små sving.
Der er en video af løbet set fra publikum også. Du kommer omkring 25 sekunder inde og Søren omkring 6 minutter inde. http://www.youtube.com/watch?v=yoOPS39oj0E
Der er en video af løbet set fra publikum også. Du kommer omkring 25 sekunder inde og Søren omkring 6 minutter inde. http://www.youtube.com/watch?v=yoOPS39oj0E
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Mads: Jeg tror du skal montere dobelte weber karburatorer istedet for Dellorto
Da jeg i 1968 lavede den første fabriksnye NSU 1000 TTS der kom til DK.
Med Dellorto karburatorer tog den udsættere i de snævre sving på Jyllands Ringen
indtil der blev monteret 2 dobelte Weber
Da jeg i 1968 lavede den første fabriksnye NSU 1000 TTS der kom til DK.
Med Dellorto karburatorer tog den udsættere i de snævre sving på Jyllands Ringen
indtil der blev monteret 2 dobelte Weber
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Det er muligvis korrekt. Men nu har jeg et sæt Dellorto liggende samt et topstykke med knast som som er kørt ind sammen med karburatorerene på rullefelt. Så det skal da i hvert fald testes først inden jeg forsøger mig med andet.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Kurts afdrejet fodboldfælg tog vist ingen skade men dækket gik i stykker da det ramte et kantsten. Billigt sluppen
Min kamerat Charlie lave en god film der fra men blev desvære filmet med en 12 år gammel mobiltelefon, men lyden er da heldigvis nogenlunde god
Film: http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_ ... iske_vogne#
Mvh. Henrik Solgaard
Under de tre gældende kørsler gik det rimeligt godt for mig med min lille SAAB 93f i Silkeborg bysprint. Eneste problem jeg havde var hver gang jeg kom ud af et skarpt højresving mistede karburatorene benzin og motoren døde i et øjeblik Jeg tror at det skyldes at der kom luft i benzinen når det skulpede i tanken ved de hurtige skarpe sving. Nu vil jeg lave en lille ekstra tryktank og håbe at det vil hjælpe. Det har helt sikkert kostet nogle sekunder Udover det problem syntes jeg at min lille gule racer klarede bybanen ud over alt forventning og jeg kørte da også rimeligt stærkt i alle de skarpe sving Det var jo også nødvendigt for at nogenlunde kunne være med alle de voldsomme GT, turbo osv. biler der nok var en del hurtigere på de lange strækninger.Jensen skrev:Rally projekt del 10
Jeg kørte så også løb i weekenden. Denne gang i Silkeborg på en snæver by-bane. Der var ikke plads til mange fejltagelser, og især banens underlag sætter store krav til materiellet. Under hele løbe eksperimenterede jeg med forskelligt dæktryk, men fandt ud af at udgangspunktet nok alligevel var det optimale på denne bane. Der blev dog varmere og varmere i løbet af dagen hvilket jo også har indvirkning på følingen med dækkene.
Jeg prøvede da også at miste grebet på forenden hvorefter den fik lidt mere luft, og derefter kom så bagenden hvor trykket så nok også var for lavt. Men det var ikke dramatisk, da 99'eren er meget tilgivende. Jeg lagde også mærke til at Søren lavede lidt dækrøg, så han havde uden tvivl også lidt problemer med at tumle den relativt store bil på den snævre bane.
Desværre måtte To takt Kurt Johansen udgå på første gældende gennemkørsel med en bøjet fælg. Av
Henrik Solgaard gennemførte, men havde karburatorproblemer, så selv de noget mindre SAAB'er fik også problemer.
MVH Mads
Kurts afdrejet fodboldfælg tog vist ingen skade men dækket gik i stykker da det ramte et kantsten. Billigt sluppen
Min kamerat Charlie lave en god film der fra men blev desvære filmet med en 12 år gammel mobiltelefon, men lyden er da heldigvis nogenlunde god
Film: http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_ ... iske_vogne#
Mvh. Henrik Solgaard
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Henrik skrev:
Og jeg kørte da også rimeligt stærkt i alle de skarpe sving.
- Det var jo bla. det som gjorde dråbe-SAABerne til de fabelagtige rallybiler de er. De er ikke beregnede til at køre 200, men man kan rive dem rundt, som få andre personbiler, i kradse kurver. :sunglasses
Der er vel noget andet galt, når den dør i højresving? Det var da, som jeg ved det, ikke nødvendigt med en trykakkumulator i brændstofsystemet, for at sikre fuel under sving, i de gamle tävlingsbiler?
Og jeg kørte da også rimeligt stærkt i alle de skarpe sving.
- Det var jo bla. det som gjorde dråbe-SAABerne til de fabelagtige rallybiler de er. De er ikke beregnede til at køre 200, men man kan rive dem rundt, som få andre personbiler, i kradse kurver. :sunglasses
Der er vel noget andet galt, når den dør i højresving? Det var da, som jeg ved det, ikke nødvendigt med en trykakkumulator i brændstofsystemet, for at sikre fuel under sving, i de gamle tävlingsbiler?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Den går pænt godt den totakter. En skam at du skulle døje med karburatoren ellers var det sikkert blevet meget bedre.
For øvrigt er det bekræftet at løbet i Svendborg er aflyst, men Hillclimb gruppen arbejder på at finde noget til afløsning.
MVH Mads
For øvrigt er det bekræftet at løbet i Svendborg er aflyst, men Hillclimb gruppen arbejder på at finde noget til afløsning.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Creed
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det glæder mig at se at den kommer ud at køre den gamle dame. Desværre kom hende og jeg aldrig ud på en svingom
Og jeg kan skrive under på de virker. Den går super godt med dem, dog skal du self også have en af de andre knaster i til den tid.Jensen skrev:Det er muligvis korrekt. Men nu har jeg et sæt Dellorto liggende samt et topstykke med knast som som er kørt ind sammen med karburatorerene på rullefelt. Så det skal da i hvert fald testes først inden jeg forsøger mig med andet.
MVH Mads
Det glæder mig at se at den kommer ud at køre den gamle dame. Desværre kom hende og jeg aldrig ud på en svingom
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Krede ~ (Kristian)
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Hej Kristian
Det kan du tro. Jeg har allerede deltaget i det første løb lidt tidligere på måneden. Aktivitetsniveauet bliver dog ikke så højt da jeg i år har valgt at skippe løbet på Sjælland.
Der er ikke lavet det store på bilen da klasserne er ændret lidt, så det kan simpelthen ikke betale sig for mig da jeg så vil komme i en "sværere" klasse.
Jeg vil hellere optimere bilen på andre punkter og blive lidt bedre til at køre. Jeg synes bilen er meget harmonisk med de ca. 100 HK og på grund af den lave gearing mangler jeg heller ikke moment.
Hvis i skulle have overset mine videoer i en anden tråd kommer de lige her igen.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... zvvmUukNJx
MVH Mads
Det kan du tro. Jeg har allerede deltaget i det første løb lidt tidligere på måneden. Aktivitetsniveauet bliver dog ikke så højt da jeg i år har valgt at skippe løbet på Sjælland.
Der er ikke lavet det store på bilen da klasserne er ændret lidt, så det kan simpelthen ikke betale sig for mig da jeg så vil komme i en "sværere" klasse.
Jeg vil hellere optimere bilen på andre punkter og blive lidt bedre til at køre. Jeg synes bilen er meget harmonisk med de ca. 100 HK og på grund af den lave gearing mangler jeg heller ikke moment.
Hvis i skulle have overset mine videoer i en anden tråd kommer de lige her igen.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... zvvmUukNJx
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Den danske version af "Carlsson på taket"
Ehh altså -
når man ser sådan filmklip -
så trykke det godt og gevaldigt i " 99 tarmen"
Er godt klar over at mit næste store projekt bliver en 99 af slagsen
AhhJensen skrev:
Hvis i skulle have overset mine videoer i en anden tråd kommer de lige her igen.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... zvvmUukNJx
MVH Mads
Den danske version af "Carlsson på taket"
Ehh altså -
når man ser sådan filmklip -
så trykke det godt og gevaldigt i " 99 tarmen"
Er godt klar over at mit næste store projekt bliver en 99 af slagsen
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Der har været lidt stille omkring mit projekt på det seneste. Der er heller ikke sket det store siden bilen blev skubbet af traileren søndag d. 18. maj efter at have stået til offentligt skue på klubbens stand ved Calssic Race Århus.
Min deltagelse til sprint i Roskilde d. 7. juni blev skrottet, nok mest fordi jeg havde en halv dårlig oplevelse med det sidste år, da 99'eren ikke rigtigt egner sig til banerace, samt at deltagelsen vil koste i omegnen af 3000 kr. alt indberegnet. Selvom jeg alligevel gerne ville deltage blev konklusionen at de penge jeg sparede kunne bruges til noget andet fornuftigt.
Her i dag kom så denne lille pakke med posten:
Efter dagens gøremål satte jeg mig for at skifte dem. Det er trods alt en overkommelig opgave på en 99'er.
Udover farven ligner de til forveksling de afsindigt ringe Bilstein B4 jeg købte sidste år, så det var med nogen spænding jeg gik i gang med operationen. Ikke mindst efter mine dårlige erfaringer med de unævnelige japansk/amerikanske, som jo også er af monotube typen, og som sprang skalaen for hvor ringe en støddæmper kan være.
Af med de gamle støvede Sachs oliedæmpere. Til deres forsvar skal siges at de faktisk var nogenlunde da jeg købte bilen, men jeg tror at de er kvadret fuldstændig indeni nu, selvom de ikke har kørt mange kilometer.
Fine detaljer på Bilstein dæmperne. Selv gummibøsningen var præget med tal og bogstaver der sikkert betyder et eller andet.
Rigtige racerdæmpere udviklet på en racerbane
Ja ja salgsgas, jeg ved det, men lidt cool alligevel
Den gamle dæmper, som lægges på lager indtil videre. Der er for øvrigt monteret polyurethan bøsninger som burde flyttes over på de nye dæmpere, men jeg nænnede ikke at fjerne de fine originale gummibøsninger, og det gør nok heller ikke den store forskel alligevel.
Ja så fik jeg ikke taget flere billeder i aften. De er lidt besværlige at montere da de går meget stramt. Til forskel fra de unævnelige går der nok 2-3 minutter før de er helt udstrakt efter at have været presset helt sammen. Dette gjorde monteringen lidt lettere, men jeg kæmpede alligevel en del med dem.
Og så blev det tid til en prøvetur. Jeg har heldigvis en helt utrolig ujævn lukket racerbane lige i baghaven så jeg også kunne prøve hvordan dæmperne virkede med lidt over gadelegal hastighed.
Og jeg blev bestemt ikke skuffet. Den har slet ikke den duvende fornemmelse længere på let ujævn vej, og man kan nærmest smide bilen ind i kurver uden på noget tidspunkt føle at man mister kontrollen. Det hjælper dog nok også at jeg har Toyo R888 gadeslicks monteret. Disse har jeg for øvrigt været lidt skuffet over, men jeg kan måske bedre udnytte dem nu. De står i hvert fald godt fast.
De bagerste støddæmpere har jeg også bestilt og burde være på vej fra England, men der går sikkert et par uger mere før de dukker op. Dem fra Tyskland blev for øvrigt bestilt d. 17. om aftenen, så det må siges at være hurtig ekspedition, og jeg har allerede glemt hvor dyre de var
Jeg glæder mig til næste ræs, så må vi se hvor meget mere jeg får lavet udover bagerste dæmpere
MVH Mads
Min deltagelse til sprint i Roskilde d. 7. juni blev skrottet, nok mest fordi jeg havde en halv dårlig oplevelse med det sidste år, da 99'eren ikke rigtigt egner sig til banerace, samt at deltagelsen vil koste i omegnen af 3000 kr. alt indberegnet. Selvom jeg alligevel gerne ville deltage blev konklusionen at de penge jeg sparede kunne bruges til noget andet fornuftigt.
Her i dag kom så denne lille pakke med posten:
Efter dagens gøremål satte jeg mig for at skifte dem. Det er trods alt en overkommelig opgave på en 99'er.
Udover farven ligner de til forveksling de afsindigt ringe Bilstein B4 jeg købte sidste år, så det var med nogen spænding jeg gik i gang med operationen. Ikke mindst efter mine dårlige erfaringer med de unævnelige japansk/amerikanske, som jo også er af monotube typen, og som sprang skalaen for hvor ringe en støddæmper kan være.
Af med de gamle støvede Sachs oliedæmpere. Til deres forsvar skal siges at de faktisk var nogenlunde da jeg købte bilen, men jeg tror at de er kvadret fuldstændig indeni nu, selvom de ikke har kørt mange kilometer.
Fine detaljer på Bilstein dæmperne. Selv gummibøsningen var præget med tal og bogstaver der sikkert betyder et eller andet.
Rigtige racerdæmpere udviklet på en racerbane
Ja ja salgsgas, jeg ved det, men lidt cool alligevel
Den gamle dæmper, som lægges på lager indtil videre. Der er for øvrigt monteret polyurethan bøsninger som burde flyttes over på de nye dæmpere, men jeg nænnede ikke at fjerne de fine originale gummibøsninger, og det gør nok heller ikke den store forskel alligevel.
Ja så fik jeg ikke taget flere billeder i aften. De er lidt besværlige at montere da de går meget stramt. Til forskel fra de unævnelige går der nok 2-3 minutter før de er helt udstrakt efter at have været presset helt sammen. Dette gjorde monteringen lidt lettere, men jeg kæmpede alligevel en del med dem.
Og så blev det tid til en prøvetur. Jeg har heldigvis en helt utrolig ujævn lukket racerbane lige i baghaven så jeg også kunne prøve hvordan dæmperne virkede med lidt over gadelegal hastighed.
Og jeg blev bestemt ikke skuffet. Den har slet ikke den duvende fornemmelse længere på let ujævn vej, og man kan nærmest smide bilen ind i kurver uden på noget tidspunkt føle at man mister kontrollen. Det hjælper dog nok også at jeg har Toyo R888 gadeslicks monteret. Disse har jeg for øvrigt været lidt skuffet over, men jeg kan måske bedre udnytte dem nu. De står i hvert fald godt fast.
De bagerste støddæmpere har jeg også bestilt og burde være på vej fra England, men der går sikkert et par uger mere før de dukker op. Dem fra Tyskland blev for øvrigt bestilt d. 17. om aftenen, så det må siges at være hurtig ekspedition, og jeg har allerede glemt hvor dyre de var
Jeg glæder mig til næste ræs, så må vi se hvor meget mere jeg får lavet udover bagerste dæmpere
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Det lyder godt med de dæmpere Jeg håber at de løser dine problemer.
Som du selv får antydet mellem linierne til sidst, så er man bare nogen gange nødt til at bide i det sure æble og købe de dele, der kan løse problemerne. Dyre eller ej. Og hvis bare de ikke skuffer, så bliver man normalt gladere i længden. Det giver anledning til konstant irritiation når man ikke rigtigt er tilfreds. Så hvad det koster i kroner og ører vinder man i humør
Som du selv får antydet mellem linierne til sidst, så er man bare nogen gange nødt til at bide i det sure æble og købe de dele, der kan løse problemerne. Dyre eller ej. Og hvis bare de ikke skuffer, så bliver man normalt gladere i længden. Det giver anledning til konstant irritiation når man ikke rigtigt er tilfreds. Så hvad det koster i kroner og ører vinder man i humør
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.