Banner cycler

LED kørelys på 9000 CS.

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

LED kørelys på 9000 CS.

8. dec 2012, 13:43

Hej!

Synes lige, jeg ville dele mit igangværende projekt med jer derude, som enten spekulerer i noget tilsvarende, eller som blot har en almen interesse i emnet. Måske faglig nysgerrighed?

Lægger ud med at vise et par billeder af ombygningen af de fabriksmonterede tågelygter i min egen bil, 9000 CSE fra 1/96. Dette for hhv. at få dem i brug til noget relevant samt at opnå en lille energibesparelse, naturligvis.

Det vil komme til at se så nogenlunde sådan ud:

Billede 1.
Billede

Billede 2.
Billede

- her ses tydeligt, hvordan LED pæren tager sig ud. Jeg har i samme åndedrag valgt at montere en spritny lygteenhed, da det var "lagervare" 8) .

BEMÆRK :!: Det har været nødvendigt at gøre flg.:

* at tilpasse hullet i lygten samt selve fatningen ved at file og slibe, for at den nye pære overhovedet kan være der. Den er væsentligt større i diameter ifht. en vanlig H3, nemlig ca. 15mm.

* at fjerne lygtens indvendige kappe for såvel at få plads til LED´en pga. af en totallængde på ca. 60 mm. samt at få en bedre lysspredning, da styrken ikke er særlig stor.

DATA for pæren fra leverandør:

• Power:7.5W

• Work Voltage: DC12V

• Lumin:300-330LM

• Light Angle:320°

• Socket Type:H3

• Lighting color: white

Hvad mener I? Kan de ikke gå an til det tiltænkte (DRL lys)? Vil det kunne synes uden bøvl, tror I?

Jeg mangler den resterende del, nemlig at ændre lidt i ledningsnettet, således hovedlyset forbliver slukket med kontakten i "OFF" og den oprindelige tågelysfunktion gøres virkningsløs.

Inspirationskilde med tak for instruks: Søren Trip, SGT

Mvh.
Henrik

SGT
SAAB-MANIAC

8. dec 2012, 15:10

Hmm, det ser godt ud, synes jeg har set det før? :lol:

Med hensyn til styringen af det, har jeg på min gjort det at jeg "trækker" - (stel) baglæns gennem forlygte pærene, delt op højre og venstre.

Forlygte skal have en + for at lyse, minus har den permanent. Tricket er så at LED lyset har en + over tændingen og minus får den på forlygte pærens + side. Når forlyset ikke er tændt trækker LEDen sin minus gennem forlygte pæren. Når forlygte pæren er tændt får LED + fra begge sider, altså ingen lys.

Svarer til lede lys i en trappe opgang, de små røde pærer der lyser ved kontakten.

Henrik, hvor mange dioder har dine pærer? Mine har 68 hver!

Jeg måtte også file lidt i fatningerne for at få pæren ind.

Det tog også to sæt pærer før det virkede, på de første var diode-delen større end selve fatningen, ganske ubrugeligt kineser bras!
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

LED kørelys på 9000 CS.

8. dec 2012, 15:16

Det ser rigtigt fint ud Henrik

Det er alligevel så yderest sjældent at tågelygterne bruges, at de til langt større nytte kan bruges til kørelys..

På den måde er alle pære ikke konstant tændt i bla. Instrumentering, baglygter osv, således at de holder længre..

Jeg læste et sted at bilen/systemt skal være godkendt til LED kørelys for at det er lovligt, kan det passe...

HF system er super smart..... I samme klasse som den læderbeklædning du lavede på forrude side beklædningen indvendigt.. Nice..
Senest rettet af viking 14. dec 2012, 20:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

8. dec 2012, 17:29

Det ser godt ud, og mht. lumen, giver en 21 W glødelampe ca. 280 lumen fra sig. Således giver LED-pæren, som her vises, mere lys fra sig, så kørelysbestemmelserne er opfyldt.

Om en bil skal godkendes til LED, har jeg ikke hørt om. Spørgsmålet er nok nærmere om bilen vil godkende LED-pærer, uden at give pære-warning, pga. deres noget mindre strømforbrug end glødelamper.

Man kan få LED's med formodstand, såkaldte CanBus-pærer, så en bil ikke giver pærewarning, men så er lidt af fidusen jo strøget, dette med at spare strøm. :(

Jeg er ved at LED'e min Og900 i stor stil, og kuverter fra Kina kommer ofte. Jeg vil ikke betale 75 dask i en Dansk forretning, når de gule sælger dem for en tier stykket. :roll:

Her er de kommet i den søvninge instrumentbelysning. Instrumentbelysningen kommer forfra i kombinationsinstrumentet. Der sidder to T10 kilesokkellamper, på hver 3 Watt. Om man går op til 5 Watt, tager instrumentet varmeskade. Ja, det har det sgu gjort i forvejen. :roll:

Først de søvnige glødelamper, derefter med SMD LED's, til en daler stykket. Der er skruet helt op på rheostaten, på begge billeder:

Billede
Billede

- Glødepæren er død og forældet, undtaget når der virkeligt skal knald på liggehønen, som i f.eks forlygterne. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

Re: LED kørelys på 9000 CS.

8. dec 2012, 18:34

viking skrev:Det ser rigtigt fint ud Henrik
Taak...det synes jeg også selv :)
viking skrev:Det er alligevel så yderest sjældent at tågelygterne bruges, at de til langt større nytte kan bruges til kørelys..

Det var lige præcis tanken bag det hele. Og selvfølgeligt også lidt energibesparelse oveni. I tilgift synes jeg også, at det æstetiske spiller ind her. En slags modificering til noget mere moderne (for os, der stadig kører rundt i noget "forældet" isenkram!)
viking skrev:HF system er super smart..... I samme klasse som den læderbeklædning du lavede på forrude skide beklædningen indvendigt.. Nice..
HÆ! Det kan du lige godt ikke glemme, hva´? :lol: Og det holder sig ganske fint, skulle jeg hilse og sige...
Edwins skrev:Det ser godt ud, og mht. lumen, giver en 21 W glødelampe ca. 280 lumen fra sig. Således giver LED-pæren, som her vises, mere lys fra sig, så kørelysbestemmelserne er opfyldt.

Om en bil skal godkendes til LED, har jeg ikke hørt om. Spørgsmålet er nok nærmere om bilen vil godkende LED-pærer, uden at give pære-warning, pga. deres noget mindre strømforbrug end glødelamper.

Man kan få LED's med formodstand, såkaldte CanBus-pærer, så en bil ikke giver pærewarning, men så er lidt af fidusen jo strøget, dette med at spare strøm
Tak for ordene! Det var lige nøjagtigt også dig, jeg havde i tankerne, inden disse LED´ere blev fremskaffet, nemlig dine oplysninger i et tidligere indlæg omkring "lumen" på en 21W pære, som jo er nok til brug i et dagskørelys (DRL) :idea:

Hvad angår glødetrådsvagten: Ingen problemer dér, da disse lamper ikke er en del heraf. På vores SportSedan er det noget anderledes. Der sidder der Can-Bus LED i såvel park.lys som i nr.pladebelysningen. Eneste lille "hage" ved det, er, at de begge blinker i nogle sekunder, efter bilen er stillet af og motor slukket. Ser lidt spøjst ud men har ikke den ringeste betydning ud over det.

Iøvrigt stor cadeau til dit flotte instrumentbelysning, Edwins. Det er bare så smukt :biglove
SGT skrev:Hmm, det ser godt ud, synes jeg har set det før?
Tak for det. Ja, jeg er også vældig glad for, at du ikke nåede at få "Copyright" på dit, inden jeg selv gik igang 8)
SGT skrev:Med hensyn til styringen af det, har jeg på min gjort det at jeg "trækker" - (stel) baglæns gennem forlygte pærene, delt op højre og venstre.
En meget smart løsning, men hvad nu hvis en forlygtepære brænder over? Så virker LED lampen jo ikke mere, før denne udskiftes, vel?
SGT skrev:Henrik, hvor mange dioder har dine pærer? Mine har 68 hver!

De er ikke med SMD dioder som i dine, men en speciel "high power" type, som jeg ikke lige har navnet på. Lyset kommer kun 5 steder fra, en fra hver af de 4 sider (de er 4-kantede) og en i toppen!

Kan man iøvrigt ikke finde en plus oppe i lyskontakten, når denne er i pos. "OFF"?

/Henrik
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

8. dec 2012, 21:24

Alt det røde lys er dioder. Bilen har ikke pærewarning, så der er for 30 kr. rødt lys, som aldrig mere brænder af. :D

Lyset er mere rødt for det blotte øje, end det er for kameraet.

Billede

Pinoldiodepærer for nummerpladen er på vej. De koster 2.76 kr./stk. Jeg har købt 10, da de også bruges i bagagerum, handskerum og kabine.

Billede

Til eksempel, skal Bildioder.se have 35 dask +fragt for een pinolpære, som afgiver mindre lys, end dem som er på vej. De må have trådt på noget. Den kloge narrer den mindre kloge.. :roll:

Billede

- Man bemærker at nummerpladen ikke har en ramme, som reklamerer for den bilforhandler, som med altovervejende sandsynlighed har fuppet køberen. Den er boltet fast, med selvlåsende møtrikker på indersiden, så nummerpladetyve nok finder et køretøj, som er lettere at have at gøre med. :wink:

- Glødepæren er død og forældet. Ca. 2% af den energi som tilføres glødepæren bliver til synligt lys. Resten er varme og lysspektre som det menneskelige øje ikke kan se.. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

8. dec 2012, 22:06

Jo, men 31 mm i længden er lige kort nok. Særligt i bagagerummets lampe. Her skal/bør der bruges en 42 mm.

Har også tidligere handlet diodepærer hos Xenonkungen. Ikke specielt billigt, må man sige. Man kan lige så godt købe på e-bay. De kommer sikkert samme sted fra uanset...made in China :roll:

Findes disse pinolpærer også i en mere ren hvid farve? Synes, at mine er lidt for blå i det. Der er LED lys i såvel kabine og bag.rum som i dørene, hvoraf de to af dem er med kilesokkel. Resten pinol.

/Henrik

P.S.: Hvordan lægges disse screendumps ind her på siden? Det er ski´ smart!
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

8. dec 2012, 22:30

Du har ret, Henrik, de fleste dioders hvide lys er meget koldt og klinisk, lissom en Italiensk restaurant i Italien, med Cold White lysstofrør i loftet.

Tak for vinket, jeg vidste ikke at det var en 42 mm. pinol som sidder i bagagerummet, jeg har ikke pillet ved den. Den er oftest slukket på kontakten ved lampen, da jeg gerne sætter noget i klemme, så klappen gaber 10-15 cm., når gryden står i garagen, for at ventilere bilen. Som kuriosum kan nævnes at mange Mercedes ikke har mulioghed for at slukke bagagerumslampen, udover at lukke klappen.. :roll:

- Det gælder jo om at få det bedste ud af situationen, så jeg lodder nok noget på en af de 31 mm. pinoler, når de kommer, så den bliver 42 mm. lang. Den skal jo sidde urørt i mange år, da den jo ikke brænder af, som pærer jo gør. En stump bremserør, som er undersænket til pinolen, er nok ganske medgørlig at forlænge med, og rar at lodde på.

Nu fåes mange dioder også i Warm White, da fabrikanterne godt ved at folk synes der kommer noget kedeligt lys ud af den traditionelle hvide diode.

Jeg tager et screendump af en side som skal vises og copy/paster den ind i Paint. Derinde beskærer jeg billedet, så det koges ned til det, det handler om. Imageshack er vært for mine billeder. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

8. dec 2012, 22:42

Varm Hvid 31 mm. pinollampe:

http://www.ebay.com/itm/2X-31mm-Car-Aut ... 3369wt_960

De giver også en farvetemperatur på lampen, som er meget tæt på en glødelampes farvetemperatur, som er i omegnen af 3000-3500°K.

Jeg skrev "31 mm. festoon warm white" på eBay's søgelinie. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

8. dec 2012, 23:06

Edwins skrev:Jeg tager et screendump af en side som skal vises og copy/paster den ind i Paint. Derinde beskærer jeg billedet, så det koges ned til det, det handler om. Imageshack er vært for mine billeder. :wink:
OK, tak. Så er jeg med. Det fungerer altså på samme vis som med billeder. Det vidste jeg ikke :oops:

Ang. farvegengivelsen på disse LED pærer, har jeg her et eksempel på, hvad det er, jeg er ude efter. Billedet er helt dugfrisk og viser mit park.lys, set lidt fra oven. Ellers vil det blænde og få folk til at tro, at det er et nærlys istedet:

Billede

Det er denne hvide farve, jeg leder efter. Håber, det fremgår klart og tydeligt. Førhen var mit park.lys så blåt, at synsmanden klagede sig. "Jeg ser jo helst, at det er hvidt", sagde han. Jeg måtte gud hjælpe mig pille pærerne ud på stedet for ikke at skulle komme igen. Istedet blev den "Betinget Godkendt" pga. virkningsløst park.lys :evil:

Nu kan han da ikke brokke sig mere, vil jeg mene. Han er ellers flink nok og kommer der gerne igen en anden gang.

/Henrik
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

8. dec 2012, 23:35

Det er da et flot lys, men har en sådan intensitet, at det som du skriver, kunne forlede en til at tro at man kigger på et nærlys..

Jeg har pærer på vej, til hjørnelyset på Og900, som jo er en separat lampe, ved siden af parabolen. Det er BAY15D pærer med 5/21 Watt, efter den gamle glødelampeskala. 5 Watt til positionslyset, og 21 Watt til kørelyset. Jeg håber sørme ikke at lyset er for blåt.. :shock:

Nå, om det er, er lærepengene ikke så store.. :oops:

De siger jo også, at vi skal lære at lade være at tænke i Watt, men i lumen, når det kommer til LED's og sparepærer. :wink:

Med lem nr. 262
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

8. dec 2012, 23:56

Fint resultat.
Lige siden jeg fik tågelys hjem til min og9-3, har jeg villet montere LED i dem.
I lygtehuset er der plads til en ekstra pære, som har en parabol rettet til at lyse om hjørner.
Man skal desværre bore et hul i bunden af lygten, for at få pæren og kabel til at sidde der.
Der er også sideblinkene med baklys, som også kunne være sjov.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

9. dec 2012, 00:28

Jeg ville ikke være bleg for at bore huller i en 3 dage gammel bils lygtehuse, for at anbringe en LED-lampe, som evt. kunne sidde i varmelim, eller hvid RTV siliconesealer. Evt. også at lodde ledninger på en lampesokkel, da der jo ikke er en fatning at anbringe soklen i.

Min Og900 Cab fra '92 har jo den skrå front og har ikke hjørnelys, som de tidligere Og900 med lodret front.

Det har min Cab nu, med glødepærer på 21 watt, som er skubbet ind i et boret hul, med en teflonring om soklen. Ledninger er loddet på pærerne, som med samlemuffer forbindes til deres 12 volt. Når der ikke er en lampefatning, må nøgen kvinde jo spinde..

Det skal også laves om til LED's, så man ikke skal rage med pærer som er brændt over mere.

Alt dette, for at slippe for at køre med det store lys på om dagen, for det er sgu da for åndssvagt.. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

9. dec 2012, 16:32

hf-eco-power skrev:

P.S.: Hvordan lægges disse screendumps ind her på siden? Det er ski´ smart!
Hvis du har Vista som styresystem, så brug "snipping tool" (jeg ved ikke om den findes i XP)
den ligger her: C:\Windows\System32\SnippingTool.exe
træk exe-filen ud på skrivebordet.
med det lille værktøj kan du bruge musen til at vælge et vilkårligt udsnit af skærmen og gemme det i f.ex. jpg, png eller gif.
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

9. dec 2012, 20:29

Hej dragedems.

Tak for godt tip vdr. Snipping Tool. :idea: 8)
Jeg vidste ikke at det fandtes. :oops: Til anmindelig oplysning er det også standard i Windóws 7 i samme filmappe. :wink:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Cab 2,0T Hirsch+
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+ (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SGT
SAAB-MANIAC

14. dec 2012, 16:53

Henrik, jeg skylder dig også tak for info omkring 130A 9-5 generator der kunne sidde bygges i 9000. :!:

En uundværlig ting når man har fyr i bilen og kun har 3 km til arbejde og på trods af det er batteriet forholdsvis godt opladet. 8)

Med hensyn til indkøb af generator var jeg heldig, 20£ hos en ebay sælger i UK.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Brugeravatar
viking

14. dec 2012, 20:08

Til HF: Ja læderbeklædningen er i særegen kvalitetsklasse, som dit øvrige Saab arbejde....1. Class.

Til Edwinds, Wow det instrumentlys er jeg 120% midsundelig på.. Har du et link..... Jeg er så træt at det usle lys der er i mine 2 1/2 saab OG900
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Leifdalsgaard

14. dec 2012, 21:45

Enig med Viking jeg vil også gerne have linket til Edwins instrumentlys
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

14. dec 2012, 22:32

Behøver i briller da :lol:

"charmen" forsvinder sku da med det skarpe kolde lys som de lamper giver :roll:
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. dec 2012, 00:19

Plankan, i dette sjældne tilfælde er du bagefter.

Om du læser tråden, lidt tidligere, vil du også se at dioder også findes i Warm White, som lyser meget lig det som kommer ud af glødelamper. :wink: WW er lidt dyrere end de blege standarddioder, men det betaler sig stadig hjem, når man handler med 'Neserne, som sælger alt for en skål ris.

Dioder har følgende fordele, specielt for en gammel bil som min, som ikke har pærewarning:

- Varmeudviklingen er 10% af den som kommer fra glødelamper, nok mindre.

- Strømforbruget for en given pæres lysstyrke er også noget som ligner 10% af det som en glødelampe kræver.

- Frem for alt er det diodens levetid, som udmærker sig. Er man heldig, får man 1000 timer fra en autopære, højt sat. En diode giver 50.000 timer, lavt sat.

Det betyder at hele røven på min Og900 nu er diodebelyst. En kraftig reduktion af strømforbrug og varme. Om noget ikke lyser mere, lige pludseligt, er det nok mere et korrosionsproblem over tid, end det er baldrede pærer.

Det har kostet en 50'er at fylde hele bagenden med dioder. Det betaler andre folk for én glødepære af middelmådig kvalitet, på en tankstation. :roll:

For en moderne bil er det stadig en fidus, men man må købe de lidt dyrere CanBus-dioder, med indbygget modstand til stel, som bruger lisså meget strøm som en pære, for at tilfredsstille pærewarningen, men den lange levetid og den lave varme er stadig en fordel.

- Når de forreste kørelysdioder ankommer til min bil, bruger den ikke mere strøm til kørelyset, end en anden bil bruger til sin glødelampekabinebelysning. :mrgreen:

Der er så til dette formål 8 lysdiodeenheder i drift: 2 (21 Watt lysstyrke) til de forreste hjørnelys. 4 (5 Watt stk. lysstyrke) til de 4 baglamper. 2 (5watt lysstyrke) til nummerpladebelysningen.

Så generatoren måtte før levere 72 Watt til at holde liv i kørelyset. Nu skal den give måske 10 Watt, til dioder som ikke i min tid (og bilens) brænder af. :D (Mine gamle Sachsdrevne knallerter giver 17 Watt fra deres Bosch svinghulsmagneter, som mange Puch, Kreidler og Zündapp gør/gjorde..)

Min hverdagsbil er om 14 dage 30 år gammel, og for at understrege at tiden ingenlunde er løbet fra den, er den nu med lysdioder. Bilens generelle fejlrate er også noget mindre end en moderne bils. :sunglasses

- Men det har heller ikke været billigt. Jeg gav 50 for snart 13 år siden, så pengene er ikke tjent hjem endnu. Den skal køre mindst 5 år mere, før man kan kalde det naturligt slid og ælde, og ikke ren tilsætning.

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan

15. dec 2012, 02:38

Edwins skrev:Plankan, i dette sjældne tilfælde er du bagefter.
Jamen det har du da lov til at syntes ,jeg siger dig alligevel imod.
Hvor står det for øvrigt skrevet at jeg ikke har læst denne tråd fra begyndelsen :roll:
( Elsker det med LED lyset på 9000 og skal snart selv igang med det på min egen)

LED hører ikke hjemme der på en OG 900
men det gør der imod en grønnere lampe som bedre gengiver karakteren på de orange "nåle" samt gør alt det hvide til en dejlig "blød" grøn farve:
(Lidt alá 9000 )

Billede

Som jeg ser det på dine før/efter billeder -
så lyser ALT i instrumenthuset op,og det er ikke idén med det.

Men som man siger herover:
"Smaken är som baken - delad" :wink:
Brugeravatar
viking

15. dec 2012, 04:46

Men instrumenterne i OG900 er nærmest ulæselige. Når bilen bliver 20 ældes alt i instrumentet og man akal nærmest tænde en lygte for at se lyset i instrumenterne om natten. Så friske grønne lamper med lidt bjæf i vil være attraktivt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Nicolai

15. dec 2012, 10:55

Ja, et link til de instrumentpærer ville være dejligt, Edwins. Jeg har selv søgt lidt på Ebay, men det er jo en jungle. Jeg har selv monteret 5w pærer i mit instrumentpanel, vel vidende at de udvikler for meget varme. Så sådan et par LED kraftkarle ville ikke gøre noget.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. dec 2012, 12:09

Jeg ved ikke om alt lyser op, kameraet ser et andet lys end det jeg ser.

Jeg var bare træt af det fesne lys, hvor jeg bla. ikke kunne se triptælleren under kørslen, og så er jeg forgabt over at jeg aldrig skal derind igen, og for den sags skyld kan lade lyset i instrumentbrættet buldre altid. Jeg er jo vant til at skrue ned for lyset, så det ikke brænder af ved at lyse om dagen. Oven i det, bliver glødepærerne softstartet, når man skal bruge lys, ved at skrue op for rheostaten. :D

Link til de dioder, T10, som jeg har købt:

http://viewitem.eim.ebay.dk/10X-T10-W5W ... 6703785005

Der er blot et aberdabei: De er for lange, så diodebatteriet skal pilles ud af soklen, og soklen skal skæres over med en skarp klinge. Der tages ca. 3-4 mm. af den hvide sokkel og diodearrangementet sættes tilbage på plads i soklen. :wink:

Led evt. selv videre på eBay, ved at skrive "T10 LED" på deres søgelinie. En skrap netsøger skal blot skive de rette ord på diverse søgelinier, så finder han/hun hvad der ledes efter.

Jeg gider ikke alt det byderi, så jeg kigger på de annoncer som siger Buy Now og Free Shipping. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. dec 2012, 12:26

Skriv "T10 green LED" på søgelinien, hvis I vil have grønt 9000 lys i urene. Køb ikke de gamle LEDS med boblen på. De har ikke lysspredning nok. Køb SMD LEDS, dem med de små spejlæg på.

Iøvrigt sidder der i kombinationsinstrumentet grønne filtre foran pærerne. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

15. dec 2012, 13:20

viking skrev:Men instrumenterne i OG900 er nærmest ulæselige. Når bilen bliver 20 ældes alt i instrumentet og man akal nærmest tænde en lygte for at se lyset i instrumenterne om natten. Så friske grønne lamper med lidt bjæf i vil være attraktivt.
Ja, det gør de, men det hjælper ofte en del blot at bytte dem ud, selv de endnu ikke er sprunget. Det er helt enormt, så sorte glassene kan blive indvendigt, forårsaget af lang tids brug med den varmeudvikling, der nu engang er på sådanne glødelamper.

Har gjort dette flere gange - også på min gamle 81´er 900T - med øjeblikkelig gevinst til følge. Særligt, når man også holder glas, linser og lysfiltre rene og fine.

LED i en 900 instrumentbelysning kan snildt være et godt alternativ. Har set dette et par gange nu, incl. I Edwins´ diplomatvogn. Det er meget flot, men man aner en blå nuance, når nu der skrues helt op for blusset. Ja, det bliver nærmest turkis.

Dette agter jeg ikke selv at gøre på min 9000, da teknikken her er noget anderledes. Typoen kaldes for "indirekte" belysning modsat i en 900, der har "direkte" belysning. Med kun 2 stk. 3 Watt´s lamper. En 9000 napper 4!

Samtidigt er reostatdelen langt bedre i en 9000, efter min uforbeholdne mening. Har set flere 900 reostater, som har været igang med at smuldre bort i den trinløse modstandsdel. Ligner noget keramisk materiale (???)
Nå, men ellers har jeg flg. kommentarer og supplerende "projekter" at videregive omkring LED´erne forunderlige verden =>
Edwins skrev:der at hele røven på min Og900 nu er diodebelyst. En kraftig reduktion af strømforbrug og varme. Om noget ikke lyser mere, lige pludseligt, er det nok mere et korrosionsproblem over tid, end det er baldrede pærer.
Ser godt ud, synes jeg. Og så er det jo vældig smart, at man ikke skal tage højde for en evt. pærevagt (mere om det senere). Gøres det på en så diskret måde som her, har jeg ingen negative indvendinger imod, at ældre biler modificeres ad den vej. Man skal blot være OBS! på, at kvaliteten på LED´ere svinger utroligt meget. Der findes vitterligt meget skrammel derude, ikke mindst på e-bay. Har selv været der. Bl.a. med park.lys på min 9000. Det er slut nu med disse. En erstatning er fundet. Pris og kvalitet går også her hånd-i-hånd sammen. Lærepengene har dog været ganske beskedne. Det er mere ventetiden på de nye, der kan virke irriterende :(
plankan skrev:Men som man siger herover:
"Smaken är som baken - delad"
Meget enig med dig her. Men også i dette tilfælde findes såvel faktuelle som de subjektive anskuelser . De faktuelle er fint beskrevet af Edwins, så dem vil vi ikke gentage. Dog er der lige en lille tilføjelse i rækken af fordele, som vises senere i indlægget her. Det omhandler reaktionstiden for en LED vs. glødepæren.

Hvad angår det subjektive, er jeg selv af den opfattelse, at det skal gøres så smagfuldt og diskret, som det lader sig gøre. Allerhelst med de bestående grundelementer. Dette var nok hovedårsagen til, at jeg selv valgte at udnytte de bestående OE tågelygter på min egen bil, istedet for et komplet DRL lys til eftermontering.
Edwins skrev:Når de forreste kørelysdioder ankommer til min bil, bruger den ikke mere strøm til kørelyset, end en anden bil bruger til sin glødelampekabinebelysning.
Glæder mig til se billeder, når de er på plads. Det er velsagtens også i warmwhite udførelse, ikke? Ellers bliver de vel for "kølige" i farven ifht. dit mål, ikke?

Fra tid til anden støder man på begrebet "crisp white". Er det egentligt samme farvenuance som warm? Eller er det modsat? Kan ikke blive helt klog på det, eftersom jeg ofte er blevet vildledt i mine søgninger. Er eksempelvis ikke helt tilfreds med lysfarve i såvel kabine som i bag.rummet. Det er en anelse for blåt :( Nye 42 mm. festoon/pinolpærer er på vej i skrivende stund til primært sidstnævnte formål.

Ellers kan jeg da lige supplere med flg. hyggelige LED-projekter, herunder ét af de sidste:

PROJEKT DIODELYS I CENTERSTOPLYGTEN FOR 9000 CS =>

Jeg har i noget tid haft en sådan OE diodelygte liggende fra en anden SAAB:

Billede

- og tænkte, at den måtte jeg da kunne bruge til noget "sjovt". Derfor denne tanke om opgradering i min snart 17 år gamle CS´er.
Der er ikke plads til elektronikbanen med de ialt. 16 dioder i hele dens længde, så derfor bad jeg en elektronikven om at inspicere sagerne. Han fortalte, at de rent teknisk var sammensat med 4 stk. ad gangen, hvorfor han delte den midtover og lavede en ledningsforbindelse mellem de to ½-dele. Dette for at udnytte samtlige 16 stk. dioder. Resultatet ses her :arrow:

Billede

Man aner de to print-halvdele. De to lodrette, sorte "streger" er gumminbånd til at holde det hele sammen. Dvs. 8 stk dioder øverst og 8 nederst. Og med den uundværlige*) linse monteret - som også er blevet delt på midten - bliver resultatet som følger:

normalperspektiv for de bagvedkørende
Billede

*) ellers får man dette:

Billede

- de to til venstre svage LED, de 2 andre vanlige W5W pærer :(

set lidt oppefra
Billede
:)

Spørg lige, om jeg er tilfreds :lol: 8) Det er som en fabriksny lygte, idet hele den ydre del med det røde glas sørme er NYT!

Nu kommer så den lille hage ved det hele. Eller udfordringen, om man vil: Pærevagten skaber sig! Den tror, lygten kvag det yderst beskedne strømforbrug er ude af drift, derfor får jeg en melding i bilens pictogram. Hmm...hvad nu? Enten skal jeg have fat i en "tysker" af et lampecontrolrelæ bagtil, idet de første årgange af CS´erne til netop Tyskland savnede dette stoplys, eller må vi arbejde på noget formodstand-halløj? Valget faldt på det sidste. Der var lige akkurat plads derinde til 2 stk. modstande af (vist nok) 10 Ohm hver. Så blev der ro i pictogrammet...,herligt!

Iøvrigt skal der skæres noget af den originale reflektor - evt. med en stiksav - for at levne plads til 9-5 dioderækkerne :!:

Den føromtalte ekstrafordel, man opnår ved anvendelse af LED til netop bremselyset, er den hurtigere responstid vs. glødepæren. Dette er sikkert kun af teoretisk betydning...men alligevel.

Hvad angår LED i instrumenteringen, har jeg som bekendt lavet dette på min 9000 (+ et par andre):

Billede
Billede

- altså lys i sædevarmekontakerne med endnu en venlig tanke til 9-5´eren, da idéen med lys i selve rullen er direkte tyvstjålet :oops:

Diodevalget blev efter flere forsøg denne her:

Billede

- grøn diode i modificeret sokkel for at give plads. Ikke mindst til en lille modtand på hvert ben, anode + katode :Hvadhulen

Det er langt bedre end den standardpære, der sidder der, og som er overtrukket med et rottekondom:

Billede

Så, JO! Der er masser af muligheder for forskønnelse for den som vil, og for den som kan!!! :idea:

/Henrik
Brugeravatar
plankan

15. dec 2012, 14:16

hf-eco-power skrev:
plankan skrev:Men som man siger herover:
"Smaken är som baken - delad"
Meget enig med dig her. Men også i dette tilfælde findes såvel faktuelle som de subjektive anskuelser . De faktuelle er fint beskrevet af Edwins, så dem vil vi ikke gentage. Dog er der lige en lille tilføjelse i rækken af fordele, som vises senere i indlægget her. Det omhandler reaktionstiden for en LED vs. glødepæren./Henrik
Nu skal vi ikke blande det sammen til en stor grød her.
Min komentar behandler kun det afsnit med belysning af instrumenthuset -
alt det andet med reaktionshastighed etc etc omkring LED er jeg hel på det "klare" med :lol:

Jeg har da selv LED i belysningen til nummerpladerne på min 900 samt min 9000

Sjovt nok kom du ind på lidt af det jeg glemte at skrive -
nemlig reostaten/dimmern på OG 900 da den mange gange har vist sig at være noget være bøvl :(
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. dec 2012, 14:54

Der er vel ikke tale om en grød her, da tråden jo handler om LEDs, specifikt til Henriks kørelys og generelt om LEDens fordele over glødepærer.

Reaktionstiden for tænding af en diode er lig nul, hvorimod en bremsepære er ca. 1/30 sekund om at gløde helt op. Det ses tydeligt på biler med blandede dioder og pærer i bremselyset.

Jeg har bestilt cold white til forreste kørelys, men om det forekommer for blåt, bliver dioderne smidt i pærekassen, og warm white bestilles. Det må, om nødvendigt, betegnes som udviklingsomkostninger.

Jeg er aldeles tilfreds med det nye instrumenthuslys, som også kommer i Cabben, når jeg kan komme til den, og i konens bil.

Og900 har et væld af størrelser pinolpærer, har jeg erfaret. Det fejlkøb jeg gjorde, ved at bestille 31 mm. pinoler, har jeg omgået ved at lodde fortinnet 1.5 kvadrat ledning, formet som et "A" på den ene ende af pinolen. :D

Det skal bemærkes at man bør bruge samme farve dioder, som det glas de skal sidde bag. De røde glas filtrerer farvespektre som vi ikke kan se, fra en hvid diode bag et rødt glas, så man ikke får det fulde udbytte af diodens lys. Lyset får også en flot rubinrød farve, med røde dioder bag rødt glas.

Blinkpærerne får lov at sidde. De arbejder jo kun intermittent, og jeg gider ikke at rode med formodstande, for at bibeholde blinkfrekvensen.

Det er glædeligt at høre at SAAB formåede at sætte en ordentlig lysrheostat i 9000. Dem som sidder i 96, 99 og Og900 er ikke noget at skrive hjem om.. :roll:

Flot instrumentlys, Henrik. Det ligner noget fra et cockpit. :sunglasses

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. dec 2012, 15:29

Pinolpæreforlængning:

Billede

- Når man ikke har det man skal bruge, må man bruge det man har.. :oops:

Her med nummerlamper til 2.70 kr. stk. Så må tiden vise om det er noget billigt l*rt jeg har købt.

Før:
Billede

Efter:
Billede

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

16. dec 2012, 17:54

Det er dælme iorden. Hvilket flot lysudbytte, du har opnået :aliensunglasses

Hvordan var det nu? Dine 5W baglyspærer, var de af den røde type LED?

I mellemtiden har jeg selv fundet svar på mit tidligere spørgsmål længere oppe, nemlig betegnelsen crisp white: Det er åbenbart ikke det samme som warm white, eftersom opgivelsen siger ~6.000 Kelvin farvetemp, hvilket må svare til et køligt skær. Så skulle det være på plads :wink:

Jeg venter nu på flg. fra ting-ting-land: 8 stk. pinol LED som erstatning for 36 mm. 5W, der bruges i såvel dørbelysningen som i forreste del af kabinelyset, samt et par stykker i 42 mm. med hele 16 stk. SMD til primært bag.rumsbelysningen. Det skal blive interessant. Førstnævnte er opgivet til mellem 3 og 3.500 Kelvin, så det må nødvendigvis give den ønskede virkning om mindre af det blå lys :roll:

/Henrik
Brugeravatar
plankan

16. dec 2012, 22:26

LED i nummerplade belysning har jeg kørt med i nogle år

Køre dog med en lidt anden variant:
http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... 8-5-p63291

Som stort set kun belyser nummerpladen:
Billede

Er en lille smule større end de org -
men det lader sig gøre uden problem.
Brugeravatar
dragedems

16. dec 2012, 22:33

hmmm, hvorfor er det så vigtigt at nummerpladebelysningen er så kraftig ??? hvem har glæde af det ?

det er vel kun relevant hvis man har begået bankrøveri eller kører råddent i trafikken ? ;-)

og det er der jo ingen saab-drivers der gør :roll:
SAAB 9000 CSi 1997
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

18. dec 2012, 22:41

Ja, der er røde dioder bag det røde glas. :wink:

Her er de samme, forlængede 31 mm. pinoldioder kommet i kabinen, som der er ved nummerpladen, som giver et flot galla-lys over nummerpladen. En bilinspektør fortalte mig engang at det tænder militsen, hvis nummerpladelyset er defekt, mere end en brændt baglampe gør. Så godt nummerpladelys er ikke tosset.

Jeg gider ikke at snakke med Kling & Klang, derfor checkes det ofte at lyset er i ulastelig orden. :wink:

Nu går det ikke galt, om det utænkelige skulle ske, nemlig at bilen står med kabinelys på, et døgns tid. Forbruget er sænket fra 15-17 Watt til 1-2 Watt. :mrgreen:

For 5,40 kr. nyt lys i en 30 år gammel gryde:

Billede

- Man ser at tyverialarmens røde blinkdiode har nået at blinke, under kameraets lange eksponeringstid. :shock:

Med lem nr. 262
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

18. dec 2012, 23:10

Af frygt for at rende ind i pærer af 2. rangs kvalitet, kan du så ikke linke til de 12v 5/21w du har købt til din røde bagende?

Jeg er også gået helt i diode-mode nu :D
Loftlyset i din ser godt nok vildt ud, men nu snyder du jo også lidt med eksponeringstiden :)

Jeg GLÆDER mig til at dioder af den styrke som der bliver brugt til forlygter (Ja, som egentlig nærlys!) kommer til en rimelig pris, så skal jeg dælme ha' mig en lommelygte :D
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

19. dec 2012, 09:53

Rune, jeg er også bidt af en gal lommelygte, og har mindst en bæreposefuld af Amerikanske Bright Star, Fulton og Maglites.

Mine Maglites er efterudstyret med Cree LEDs og glasglas i stedet for Lexan-glas. Jeg har også Led Lensers og Zebralights og Nitecores. Mine glødelampelygter kan få lov at rådne op. De lyser for dårligt, pærerne har for kort levetid, og de bruger for meget strøm. :roll:

Kabinelysbilledet er ganske realistisk, der er virkeligt kraftigt lys nu, og uagtet at det er cold white-lys, er det helt OK og ikke for blåt.

Jeg er ikke helt tilfreds med diodebaglygterne i min gamle gryde, da jeg synes at bremselyset ikke har den styrke i forhold til baglyset, som en 5/21 Watt glødepære har. Det er boble-type røde dioder, men jeg har bestilt SMD LEDs til den. SMD (Surface Mounted Device) er dem som ligner spejlæg, som er ganske meget kraftigere end de gamle 5 mm. boble-type dioder.

Jeg lever med dem, til jeg får de nye, da tåbebaglyset er taget med som bremselys. Jeg har sågar sat et relæ på, for at være sikker på at bremselyskontakten ikke bliver overbelastet. Med 4 pærer i, trak kontakten ellers 84 Watt.

Dette med at medtage tåbelyset, er affødt af en manisk, autistisk skræk for at en eller anden raketforsker trykker min bil ½ m. kortere bagtil. Hvis det sker, får jeg 15.000 af forsikringsselskabet, og dem kan jeg ikke køre i. :evil:

Om jeg er tilfreds med de pærer som kommer om lidt, skal jeg nok linke til dem.

Søg evt. på eBay med "BAY15D red LED", så kommer der 1274 hits.

Jeg kender ikke kvalitet eller levetid på det jeg køber, men vil ikke fuppes af de Skandinaviske LED-firmaer, som har sygelige LED priser. :roll:

- Link til en ordentlig 5/21 bagpære kommer..

Jorden er træg, men oksen er tålmodig (Kinesisk ordsprog)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

19. dec 2012, 13:12

Edwins skrev:Rune, jeg er også bidt af en gal lommelygte, og har mindst en bæreposefuld af Amerikanske Bright Star, Fulton og Maglites.
Hæ! Du har blot det samme samlergen, som jeg selv. Ja, man kan blive helt manisk til tider og må næsten tage sig sammen fra tid til anden, for at det ikke skal gå helt over gevind. Jeg er mest samler af 9000-relaterede herligheder (hvis nogen skulle være i tvivl :roll: :) )
Edwins skrev:Jeg lever med dem, til jeg får de nye, da tåbebaglyset er taget med som bremselys. Jeg har sågar sat et relæ på, for at være sikker på at bremselyskontakten ikke bliver overbelastet. Med 4 pærer i, trak kontakten ellers 84 Watt.
Ganske god idé :idea: Du har faktisk både foretaget en opgradering og en nedgradering i én håndevending...ganske godt gået :lol: Jo flere bremselys des bedre = opgradering. Bortkobling af tågelys = nedgradering (i overført betydning).

Hvor var jeg lykkelig for, at min gamle slider af en 81´er 900 turbo havde denne finesse som standard. Altså ingen tågelys men derimod hele 4 stk. bremselys. Det var der sgu´ ikke ret mange andre, der kunne prale med dengang, og tilmed i en dengang 13 år gammel bil!!! :twisted:

Senere husker jeg, at lygterne i bagklappen blev byttet ud, da jeg "faldt" over et par fra en 86´er med tågelygter. Disse var for det første så flotte, at dem MÅTTE jeg bare have snitterne i, og for det andet kunne det samtidigt blive til en lille opgradering: De var sørme med rigtige paraboler istedet for lakeret plast, som min havde det fra fabrikken.

Shit mand!!!...hvilket rødt lyshav, der sås agterude, når den midterste pedal blev rørt på en mørk og ensom landevej!
(ja, jeg havde nok også selv nogle autistiske træk i den henseende, da jeg hele 2 gange forinden havde fået at føle på egen krop, hvad det betyder at holde afstand til den forankørende og reagere i tide :( )

Derfor også mit tiltag med LED´ere i mit nuværende centerstoplys.

Om lidt kommer jeg med lidt nyt udi diodernes forunderlige verden. Har netop lavet en lille billedeserie omkring noget kontaktbelysning i, ja, en SAAB naturligvis! Er der nogen, der er nyfigen???

/Henrik
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

19. dec 2012, 13:38

Slæng billeder hid, Henrik, vi er lutter øjne. :D

Tåbefjolsfæhovednarlyset virker stadigvæk. Der er gjort brug af dioder som ikke kan lyse, men som bare virker som elektriske envejsventiler. :wink:

Dette for at kunne syne bilen. Jeg bruger ikke selv tågebaglys, da 50 m. sigt og derunder forekommer 2 gange på 10 år, hvor jeg kører.

Med lem nr. 262
ClausSAAB

19. dec 2012, 13:41

Hej Henrik

Jeg er lige så jeg er ved at glemme juleaften om 5 dage :oops: , samtidig er jeg også ked af der gik så meget tid i Nordborg hos de flinke mennesker med kaffe/kage/øl så vi ikke nåede at komme ud til dig at se herlighederne på privaten :tihi

Så det varer nok ikke så lang tid før jeg kommer på de kanter igen og plager dig om audiens :sunglasses

Venlig hilsen og glædelig jul til Alle

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
RuneSM

19. dec 2012, 16:47

Edwins skrev: - Link til en ordentlig 5/21 bagpære kommer..
Jeg har intet andet end tid tilovers. Pengene forsvinder af sig selv i dette julegaveræs...
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

22. dec 2012, 21:34

Edwins skrev:Slæng billeder hid, Henrik, vi er lutter øjne
Damn!! Her gik jeg og glædede mig til at fremlægge resultaterne for jer af mit lille LED cirkus og var meget tæt på at trykke "udfør" for så at kunne konstatere, at Photobucket fik Explorer til at fryse ved hentning af billeder! Hele TRE gange måtte jeg begynder forfra - helt forfra - eftersom "CTRL+ALT+DELETE" var eneste mulighed for at lukke programmerne. Explorer magtede ikke at gendanne session, som den oprindeligt var :(

Jeg har midlertidigt måttet lide den tort at opgive ævret...pizzz :evil:

/Henrik
Brugeravatar
dragedems

22. dec 2012, 22:20

hf-eco-power skrev:
Damn!! Her gik jeg og glædede mig til at fremlægge resultaterne for jer af mit lille LED cirkus og var meget tæt på at trykke "udfør" for så at kunne konstatere, at Photobucket fik Explorer til at fryse ved hentning af billeder! Hele TRE gange måtte jeg begynder forfra - helt forfra - eftersom "CTRL+ALT+DELETE" var eneste mulighed for at lukke programmerne. Explorer magtede ikke at gendanne session, som den oprindeligt var :(

/Henrik
drop den lo*** IExplorer og brug Mozzilla Firefox eller Chrome/Google :idea:
SAAB 9000 CSi 1997
RuneSM

23. dec 2012, 11:31

dragedems skrev:
hf-eco-power skrev:

/Henrik
drop den lo*** IExplorer og brug Mozzilla Firefox eller Chrome/Google :idea:
Enig. Og/eller prøv evt www.imageshack.us istedet :)
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

23. dec 2012, 11:54

Jeg bruger ikke andet end Billedskuret (Imageshack), men det er fordi jeg ikke kan andet. :oops:

Jeg bruger også kun Explorer'en, men det er fordi jeg ikke kan andet. :oops:

- Sagde computermongolen Edwins.

Med lem nr. 262
Brugeravatar
dragedems

23. dec 2012, 13:09

Edwins skrev:

Jeg bruger også kun Explorer'en, men det er fordi jeg ikke kan andet. :oops:

- Sagde computermongolen Edwins.
Hvis du downloader den GRATIS Mozilla her: http://www.mozilla.org/da/firefox/fx/#desktop

og installerer den, så arver den dine egne explorerindstillinger og bogmærker .. og firefox er betydeligt nemmere at bruge, hurtigere og meget mere sikker ! og du slipper for alle lo*** ads og reklamer.. (AdblockPlus+ kan anbefales, som er en tilføjelse man henter)

så at du ikke kan andet end explorer det nægter jeg at tro på ! det er spørgsmål om at ville (og turde) ;-) Frohe Weinachten :D
SAAB 9000 CSi 1997
RuneSM

23. dec 2012, 16:29

Firefox og Adblock+ er standardudstyr på alle mine maskiner. Spitze klasse
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

24. dec 2012, 11:43

Af hjertet tak for gode tips, men det var nu ikke lige det, jeg havde i tankerne. Ville gerne have, at det kunne komme til at fungere tilfredsstillende, som det er nu. Det er lige drastisk nok både at skifte billedhotel (en gang til!) og at hente en ny browser. Lidt "over kill", synes jeg. Det SKAL virke ordentligt, og allerede nu har jeg kunnet konstatere, at det kører mere stabilt. Hvorfor aner jeg ikke. Det har ikke de sidste par dage "frosset"! :roll:

Om lidt forsøger jeg igen med den varslede billedserie af noget så ligegyldigt som LED kontaktbelysning...vor herre...etc.etc.etc. :help!!

/Henrik
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

24. dec 2012, 15:11

Tjah...SÅ LYKKEDES DET SGU´ LANGT OM LÆNGE!

Jeg tog fusen på billedhotellet og postede mit indlæg på SKD i flere bidder af mit kontakt-cirkus-projekt! Derfor har det sikkert set underligt ud for alle jer, der har åbnet tråden, inden det var helt færdigt. Jeg ville ikke risikere at skulle starte helt forfra en sjette gang :evil:

God fornøjelse!

/Henrik
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

25. dec 2012, 14:30

- Nu skulle jeg så have LEDs i de forreste hjørnelygter.

Den nye LED-lampe er forbindingsmæssigt konstrueret som pæren. BAY15 med 5 og 21 watt, med to poler i bunden og forsatte stifter.

Den nye pære virker på positionslyset, men ikke på kørelyset. Diodepæren er testet separat på min powersupply, og den virker.

Vaf*nden er nu det for noget? Har de polvendt kørelyset? Det hele virker jo med glødepære i?

Det er helt sort. Den sorte ledning, som jo normalt er stelledningen, går til tungen som kysser pæren på den ene pol i bunden af pæren? Stel er jo normalt i soklen på pæren? Man kan jo heller ikke bare lave + på hvad der er stel, også til blink og positionslys?

Diagrammet er noget fnidder, som er lidt svær at blive klog på. Diagrammet er til en '83 model, som bilen også er, dog optræder der ledningsfarver på bilen som ikke er i diagrammet. Der er ingen kort grøn ledning 45a og der er ingen 22/b, grøn/rød i bilen, som der er på diagrammet. :roll:

Billede

Den sorte ledning er på diagrammet vist gående til stel, som forventet, men i hjørnelyset går den til en +-tunge, i bunden af en pæresokkel?

Det er godtnok lidt sort, detteher. Man kan ikke bare bytte om på stel og +, efter forgodtbefindende, også af hensyn til de andre pærer i lampen.

Jeg har normalt ingen problemer med diagramlæsning, men denne sag er godtnok lidt langhåret.. :oops:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

25. dec 2012, 15:20

Edwins skrev:...og der er ingen 22/b, grøn/rød i bilen, som der er på diagrammet.
Lige en bette rettelse: Tror, du har fejllæst diagrammet. Der står "GR/RD 0,5", hvilket må betyde "GRÅ/RØD 0,5" og ikke "GRØN"

Blot for lige at få det på plads :wink:

Det er ikke sikkert, det hjælper dig en bønne, men jeg forstår altså ikke, at der tilgår en sort ledning til pærens + pol. De bør få stel gennem huset...eller soklen, som du nævner. De to lygtehuse, h+v, er på en eller anden vis forbundet med hinanden. Således vil der i den side være "dobbeltledninger" i de respektive stikben. Eller blot i nogle af dem.

Iøvrigt er der jo også den forskel, at nogle har sidebaklys. Andre ikke. Og nogle igen dagskørelys. Andre ikke. Diagrammet tager vel udgangspunktet i alle disse features!???

Nej, naturligvis kan man ikke bare bytte rundt efter forgodtbefindende. Det vil ikke give mening overhovedet :?

/Henrik
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

25. dec 2012, 15:46

Tjaee, jeg har fejlfortolket en ledningsfarve, men den grå/røde findes heller ikke.

Jeg er vidende om ledningsdeling, natürlich, og den foregår i v. lampe. Den jeg pt. har kig på er h. lampe, som jo så har færre ledninger.

Men der er ingen tvivl: Kørelyset er polvendt, derfor lyser dioden ikke. Den sorte ledning går til tungen på kørelampen, og ikke til lampens chassis. Jeg har vantro målt gennemgang flere gange. Jeg undres meget over, hvorfor det er sådan, og har endnu ikke gennemskuet det.

Jeg må prøve at bytte om, selvom jeg ikke tror at det går godt, men jeg har en lille Raaco-skuffe fuld af sikringer.. :roll:

Jeg håber ikke at jeg skal ud i relæer, som så kan lave polaritetsbytte og hvad har vi, bare for at få den sk*de kørelysdiode aktiv. Hvad er det dog for noget ledningsfnadder de har lavet?

Med lem nr. 262

Tilbage til "Projekt Forum"