15. dec 2012, 13:20
viking skrev:Men instrumenterne i OG900 er nærmest ulæselige. Når bilen bliver 20 ældes alt i instrumentet og man akal nærmest tænde en lygte for at se lyset i instrumenterne om natten. Så friske grønne lamper med lidt bjæf i vil være attraktivt.
Ja, det gør de, men det hjælper ofte en del blot at bytte dem ud, selv de endnu ikke er sprunget. Det er helt enormt, så sorte glassene kan blive indvendigt, forårsaget af lang tids brug med den varmeudvikling, der nu engang er på sådanne glødelamper.
Har gjort dette flere gange - også på min gamle 81´er 900T - med øjeblikkelig gevinst til følge. Særligt, når man også holder glas, linser og lysfiltre rene og fine.
LED i en 900 instrumentbelysning kan snildt være et godt alternativ. Har set dette et par gange nu, incl. I Edwins´ diplomatvogn. Det er meget flot, men man aner en blå nuance, når nu der skrues helt op for blusset. Ja, det bliver nærmest turkis
.
Dette agter jeg ikke selv at gøre på min 9000, da teknikken her er noget anderledes. Typoen kaldes for "indirekte" belysning modsat i en 900, der har "direkte" belysning. Med kun 2 stk. 3 Watt´s lamper. En 9000 napper 4!
Samtidigt er reostatdelen langt bedre i en 9000, efter min uforbeholdne mening. Har set flere 900 reostater, som har været igang med at smuldre bort i den trinløse modstandsdel. Ligner noget keramisk materiale (???)
Nå, men ellers har jeg flg. kommentarer og supplerende "projekter" at videregive omkring LED´erne forunderlige verden =>
Edwins skrev:der at hele røven på min Og900 nu er diodebelyst. En kraftig reduktion af strømforbrug og varme. Om noget ikke lyser mere, lige pludseligt, er det nok mere et korrosionsproblem over tid, end det er baldrede pærer.
Ser godt ud, synes jeg. Og så er det jo vældig smart, at man ikke skal tage højde for en evt. pærevagt (mere om det senere). Gøres det på en så diskret måde som her, har jeg ingen negative indvendinger imod, at ældre biler modificeres ad den vej. Man skal blot være OBS! på, at kvaliteten på LED´ere svinger utroligt meget. Der findes vitterligt meget skrammel derude, ikke mindst på
e-bay. Har selv været der. Bl.a. med park.lys på min 9000. Det er slut nu med disse. En erstatning er fundet. Pris og kvalitet går også her hånd-i-hånd sammen. Lærepengene har dog været ganske beskedne. Det er mere ventetiden på de nye, der kan virke irriterende
plankan skrev:Men som man siger herover:
"Smaken är som baken - delad"
Meget enig med dig her. Men også i dette tilfælde findes såvel faktuelle som de subjektive anskuelser . De faktuelle er fint beskrevet af
Edwins, så dem vil vi ikke gentage. Dog er der lige en lille tilføjelse i rækken af fordele, som vises senere i indlægget her. Det omhandler reaktionstiden for en LED vs. glødepæren.
Hvad angår det subjektive, er jeg selv af den opfattelse, at det skal gøres så smagfuldt og diskret, som det lader sig gøre. Allerhelst med de bestående grundelementer. Dette var nok hovedårsagen til, at jeg selv valgte at udnytte de bestående OE tågelygter på min egen bil, istedet for et komplet DRL lys til eftermontering.
Edwins skrev:Når de forreste kørelysdioder ankommer til min bil, bruger den ikke mere strøm til kørelyset, end en anden bil bruger til sin glødelampekabinebelysning.
Glæder mig til se billeder, når de er på plads. Det er velsagtens også i
warmwhite udførelse, ikke? Ellers bliver de vel for "kølige" i farven ifht. dit mål, ikke?
Fra tid til anden støder man på begrebet "crisp white". Er det egentligt samme farvenuance som warm? Eller er det modsat? Kan ikke blive helt klog på det, eftersom jeg ofte er blevet vildledt i mine søgninger. Er eksempelvis ikke helt tilfreds med lysfarve i såvel kabine som i bag.rummet. Det er en anelse
for blåt

Nye 42 mm. festoon/pinolpærer
er på vej i skrivende stund til primært sidstnævnte formål.
Ellers kan jeg da lige supplere med flg. hyggelige LED-projekter, herunder ét af de sidste:
PROJEKT DIODELYS I CENTERSTOPLYGTEN FOR 9000 CS =>
Jeg har i noget tid haft en sådan OE diodelygte liggende fra en anden SAAB:
- og tænkte, at den måtte jeg da kunne bruge til noget "sjovt". Derfor denne tanke om opgradering i min snart 17 år gamle CS´er.
Der er ikke plads til elektronikbanen med de ialt. 16 dioder i hele dens længde, så derfor bad jeg en elektronikven om at inspicere sagerne. Han fortalte, at de rent teknisk var sammensat med 4 stk. ad gangen, hvorfor han delte den midtover og lavede en ledningsforbindelse mellem de to ½-dele. Dette for at udnytte samtlige 16 stk. dioder. Resultatet ses her
Man aner de to print-halvdele. De to lodrette,
sorte "streger" er gumminbånd til at holde det hele sammen. Dvs. 8 stk dioder øverst og 8 nederst. Og med den uundværlige*) linse monteret - som også er blevet delt på midten - bliver resultatet som følger:
normalperspektiv for de bagvedkørende
*) ellers får man dette:
- de to til venstre svage LED, de 2 andre vanlige W5W pærer
set lidt oppefra
Spørg lige, om jeg er tilfreds

Det er som en fabriksny lygte, idet hele den ydre del med det
røde glas sørme er NYT!
Nu kommer så den lille hage ved det hele. Eller udfordringen, om man vil: Pærevagten skaber sig! Den tror, lygten kvag det yderst beskedne strømforbrug er ude af drift, derfor får jeg en melding i bilens pictogram. Hmm...hvad nu? Enten skal jeg have fat i en "tysker" af et lampecontrolrelæ bagtil, idet de første årgange af CS´erne til netop Tyskland savnede dette stoplys, eller må vi arbejde på noget formodstand-halløj? Valget faldt på det sidste. Der var lige akkurat plads derinde til 2 stk. modstande af (vist nok) 10 Ohm hver. Så blev der ro i pictogrammet...,herligt!
Iøvrigt skal der skæres noget af den originale reflektor - evt. med en stiksav - for at levne plads til 9-5 dioderækkerne
Den føromtalte ekstrafordel, man opnår ved anvendelse af LED til netop bremselyset, er den hurtigere responstid vs. glødepæren. Dette er sikkert kun af teoretisk betydning...men alligevel.
Hvad angår LED i instrumenteringen, har jeg som bekendt lavet dette på min 9000 (+ et par andre):
- altså lys i sædevarmekontakerne med endnu en venlig tanke til 9-5´eren, da idéen med lys i selve rullen er direkte
tyvstjålet
Diodevalget blev efter flere forsøg denne her:
-
grøn diode i modificeret sokkel for at give plads. Ikke mindst til en lille modtand på hvert ben, anode + katode :Hvadhulen
Det er langt bedre end den standardpære, der sidder der, og som er overtrukket med et
rottekondom:
Så, JO! Der er masser af muligheder for forskønnelse for den som
vil, og for den som
kan!!!
/Henrik