11. sep 2013, 18:11
At OG900 er kommet så langt ned på sikkerhedslisten undrer mig alligevel en del.
Jeg var inde og kigge på folksams hjemmeside, fordi at jeg i flere år fra tid til anden har sammenlignet min OG900 med andre tilsvarende biler.
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... kerarbilen
Bla. andet sammenlignede jeg den med min brors golf 3 fra '96 for nogle år siden. De havde begge 3 prikker. En bil som jeg husker havde meget lav rating var en 80'er VW polo. Den havde kun en.
prik.
Prikkerne er lavet om til tal. Poloen har stadig en, ligesom en OG900. En VW golf 2 fra firserne har ratingen 3...Jeg må ærligt indrømme, at det har jeg svært ved at tro på. En Golf 2 virkede ikke videre gedigen.
En Mazda 323 fra 86 til 90 er også mere sikker en en OG900..Hmm.
Gad vist hvordan folksam laver deres analyse. Undersøger de ulykkens karakter i hvert enkelt tilfælde, eller ser de bare på hvor mange, der omkommer i diverse biler. Hvis det sidste er tilfældet, eller hvis de benytter en anden forsimplet metode, så kan OG900 måske blive straffet, fordi der kun er turbo-modellerne tilbage, så mange ulykker er voldsomme og måske sker med høj hastighed.
Bare en tanke: Folksam er jo et forsikrings-selskab. Måske de bruger deres analyse internt til at fastsætte premien med. Så kommer bilens evne til at lave ulykker måske ind i billedet. Måske det ikke kun er passiv sikkerhed.
Jeg anfægter ikka at OG900 er mindre sikker en nyere biler, hvor der er kommet meget fokus på sikkerhed, men jeg anfægter at OG900 er kommet langt under andre biler fra firserne. Som en VW polo fra dengang. Den var altså virkeligt pappet.