29. dec 2013, 01:53
Jamen, hov, en SAAB 96 med en SAAB 900 motor i, er jo ikke typegodkendt i Danmark.
Der findes ikke i Danmark individuelle tekniske kapaciteter, til at afgøre om den installation det enkelte fartøj nu fremtræder med, er teknisk forsvarlig. Simpelthen, om det er gjort ordentligt. Om alt er kapaciteret tilstrækkeligt.
- Det gør der i Sverige. Der gør der ikke i Danmark. "Dommerne" er ikke gode nok.
Så forsvarspositionen indtages i Danmark: "Få den væk fra mit åsyn, den afviger fra typebladet"
Når Danske bilinspektionsmyndigheder engang når det tekniske stade som Svensken har, kan der måske åbnes op for køretøjer som afviger fra typebladet, og som kræver en nærmere inspektion, af objektiv, kritisk art, som det gøres i Sverige, af veluddannede, frittænkende individer..
Jeg har en SAAB 99 fra '69, efter sigende den allerførste SAAB 99 som fik et sæt Danske plader i marts '69. Ingen af de Triumph motorer, 1709 eller 1854 cc. som sad i de første SAAB 99'ere duede, til en ellers pålidelig bil.
Omfattende ændringer af bilen gjordes fortil, for at bilen kunne huse en '76 SAAB egen motor "B" med (4-trins) gearkasse. Friløbet sløjfedes, desværre.
Bilen er gang på gang blevet synet og godkendt. Fordi ingen, udover jeg, ved hvor meget bilen faktisk er blevet ændret. Hvis sandheden kom for dagen, ville bilen aldrig kunne synes i Danmark. Den afviger jo fra typebladet. Så er det så godt at sandheden ikke kommer for dagen. Kun herinde. Og det kunne jo være løgn, altsammen..

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262