9-3 t 2003 hverdagsbilen
Redaktør: Bestyrelsen
- T.Brun
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Smart, det burde kunne virke, og umiddelbart har du ikke behov for at måle, men bare koble den til, og justere ind.
Man skal bare lige huske at fortælle fruen, at hun ikke må justere lysstyrken i instrumentbordet.
Hvad koster delen?
Jeg har samme udfordring i min 9-5.
Man skal bare lige huske at fortælle fruen, at hun ikke må justere lysstyrken i instrumentbordet.
Hvad koster delen?
Jeg har samme udfordring i min 9-5.
Venlig hilsen
Thomas Brun
9-5 Aero
Thomas Brun
9-5 Aero
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Mener jeg gav 50 kr for sættet for 8 år siden, men google den så får du den rigtige pris.
Jeg skal lige måle lidt først, da jeg ikke ved om lysstyrken er styret af + eller stel, og det gør en forskel i selve tilkoblingen.
MVH
Morten
Jeg skal lige måle lidt først, da jeg ikke ved om lysstyrken er styret af + eller stel, og det gør en forskel i selve tilkoblingen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Første tur på motor stien med vinterhjul er overstået Puhaa
Ved omkring de 100 kmt. begynder den at ryste i rattet, hvilket den også gør med sommerhjulene.
En lidt mystisk hastighed til at det skal være ubalance i hjulene.
Trækaksler eller en defekt bøsning står højt på den mistænkte liste.
Specielt da den bliver meget levende, og ustabil ved omkring de 110 kmt.
Noget værre end en og standart OG 900, der rammer de 170 kmt. ( ready for take off )
Så der er lidt at arbejde på i næste uge, desværre.
MVH
Morten
Sporing kan selvfølgelig være helt forkert, eller en død bøsning i undervognen.
Ved omkring de 100 kmt. begynder den at ryste i rattet, hvilket den også gør med sommerhjulene.
En lidt mystisk hastighed til at det skal være ubalance i hjulene.
Trækaksler eller en defekt bøsning står højt på den mistænkte liste.
Specielt da den bliver meget levende, og ustabil ved omkring de 110 kmt.
Noget værre end en og standart OG 900, der rammer de 170 kmt. ( ready for take off )
Så der er lidt at arbejde på i næste uge, desværre.
MVH
Morten
Sporing kan selvfølgelig være helt forkert, eller en død bøsning i undervognen.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Hej Morten
Du er nok inde på noget af det rigtige selvom det er meget svært at finde ud af lige nøjagtig hvor problemet ligger. I min ng900 har jeg gennem tiden skiftet alle tænkelige bøsninger og det synes jeg har hjulpet i nogen tid, men så kommer vibrationerne igen i større eller mindre grad.
Når du har skiftet alle bøsningerne og der stadig er problemer så overvej motorophængene også. Start med de "billige". Den midterste kræver at forbroen afmonteres (mener jeg). Da jeg skiftede den skiftede jeg samtidig krængningsstabilisatorbøsningerne hvilket kræver at forbroen løsnes.
Det er dog ikke værd at afmontere forbroen kun for at skifte disse. Det gjorde ingen mærkbar forskel selvom de så lidt trætte ud.
Skal du have afmonteret bundkarret kan du vælge at udføre alle tre opgaver samtidig.
Bøsningen i gearkassen som du nævner kan også være et problem, men det har jeg ikke rigtigt erfaring med. Min ng900 havde stadig vibrationer selvom den er med automat som ikke har denne bøsning men et rigtigt leje i steder for.
De værste vibrationer jeg har været udsat for i min ng900 viste sig at være en "fejl" på et vinterdæk. Forholdsvis nyt og af et anderkendt fabrikat, så her kan man aldrig være helt sikker.
Jeg kørte med den næsten en hel vinter før jeg kunne se at der var begyndt at komme blanke pletter. Problemet havde helt sikkert været der først på vinteren også, men næsten umuligt at se da der ikke var noget unormalt slid på dette tidspunkt.
Jeg tror generelt at alle problemerne med vibrationer i og9-3 skyldes den elendige bløde undervogn. Man kan måske godt komme vibrationerne til livs ved at køre med 100% nye bøsninger osv. men når de bare bliver slidt en anelse kommer der igen lidt vibrationer som forstærkes af den elendige undervogn. En kraftig afstivning af forbroen tror jeg er den eneste løsning hvis man vil nedbringer rystelserne til et tåleligt niveau.
MVH Mads
Du er nok inde på noget af det rigtige selvom det er meget svært at finde ud af lige nøjagtig hvor problemet ligger. I min ng900 har jeg gennem tiden skiftet alle tænkelige bøsninger og det synes jeg har hjulpet i nogen tid, men så kommer vibrationerne igen i større eller mindre grad.
Når du har skiftet alle bøsningerne og der stadig er problemer så overvej motorophængene også. Start med de "billige". Den midterste kræver at forbroen afmonteres (mener jeg). Da jeg skiftede den skiftede jeg samtidig krængningsstabilisatorbøsningerne hvilket kræver at forbroen løsnes.
Det er dog ikke værd at afmontere forbroen kun for at skifte disse. Det gjorde ingen mærkbar forskel selvom de så lidt trætte ud.
Skal du have afmonteret bundkarret kan du vælge at udføre alle tre opgaver samtidig.
Bøsningen i gearkassen som du nævner kan også være et problem, men det har jeg ikke rigtigt erfaring med. Min ng900 havde stadig vibrationer selvom den er med automat som ikke har denne bøsning men et rigtigt leje i steder for.
De værste vibrationer jeg har været udsat for i min ng900 viste sig at være en "fejl" på et vinterdæk. Forholdsvis nyt og af et anderkendt fabrikat, så her kan man aldrig være helt sikker.
Jeg kørte med den næsten en hel vinter før jeg kunne se at der var begyndt at komme blanke pletter. Problemet havde helt sikkert været der først på vinteren også, men næsten umuligt at se da der ikke var noget unormalt slid på dette tidspunkt.
Jeg tror generelt at alle problemerne med vibrationer i og9-3 skyldes den elendige bløde undervogn. Man kan måske godt komme vibrationerne til livs ved at køre med 100% nye bøsninger osv. men når de bare bliver slidt en anelse kommer der igen lidt vibrationer som forstærkes af den elendige undervogn. En kraftig afstivning af forbroen tror jeg er den eneste løsning hvis man vil nedbringer rystelserne til et tåleligt niveau.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Efter at have monteret det forstærkede tandstangs ophæng i højre side så fik jeg minimeret rystelserne i rattet.
Retningstabiliteten, og indstyring blev også helt klart forbedret.
Ulemper ganske lidt mere brum i kabinen
En stor forbedring selv med 15" vinterhjul.
Ukendte bøsninger, og sporing.
Og nu er lyskrontrol modulet begyndt at drille kun langt lys i højre forlygte, og ingen indikator i instrumentet
Hvorfor kan det ikke ske om sommeren ???
MVH
Morten
Retningstabiliteten, og indstyring blev også helt klart forbedret.
Ulemper ganske lidt mere brum i kabinen
En stor forbedring selv med 15" vinterhjul.
Ukendte bøsninger, og sporing.
Og nu er lyskrontrol modulet begyndt at drille kun langt lys i højre forlygte, og ingen indikator i instrumentet
Hvorfor kan det ikke ske om sommeren ???
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Nu driller olietryks kontakten ved kold motor
( læs slam, koks i bundkarret/ olietryks kontakten, måske stoppet oliesi )
Typisk kold, tænding på ingen lys i lampen, ved starter omdrejninger kommer lyset for at gå ud når motoren er startet.
med varm motor ingen problemer med lampen.
Så i morgen bliver det til et olieskift.
Min inden da får den en gang bellad servicerens 3, i olien, i ca en halv time med motoren i tomgang tomgang.
En ren nødløsning, fremfor at tage bundkarret ned for rens, og turboen har en risiko for at dø helt.
Men det er bedre en at motoren ikke får smøring til lejerene.
Vender frygteligt tilbage, med resultatet.
MVH
Morten
( læs slam, koks i bundkarret/ olietryks kontakten, måske stoppet oliesi )
Typisk kold, tænding på ingen lys i lampen, ved starter omdrejninger kommer lyset for at gå ud når motoren er startet.
med varm motor ingen problemer med lampen.
Så i morgen bliver det til et olieskift.
Min inden da får den en gang bellad servicerens 3, i olien, i ca en halv time med motoren i tomgang tomgang.
En ren nødløsning, fremfor at tage bundkarret ned for rens, og turboen har en risiko for at dø helt.
Men det er bedre en at motoren ikke får smøring til lejerene.
Vender frygteligt tilbage, med resultatet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Delvis successes
Mødte lidt tidligere ind på arbejde, og olie rensen fik lov til at virke i ca. 40 minutter.
Skiftede olien, og bundproppen er smadret
Turboen overlevede tilsyneladende, men olietryks kontakten lever stadig sit eget liv.
Ny er indkøbt håber meget på at den er til at skifte på P. pladsen i weekenden.
Da en ustabil olietrykskontakt ikke er noget hit på denne motor,
MVH
Morten
Mødte lidt tidligere ind på arbejde, og olie rensen fik lov til at virke i ca. 40 minutter.
Skiftede olien, og bundproppen er smadret
Turboen overlevede tilsyneladende, men olietryks kontakten lever stadig sit eget liv.
Ny er indkøbt håber meget på at den er til at skifte på P. pladsen i weekenden.
Da en ustabil olietrykskontakt ikke er noget hit på denne motor,
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Olietryks kontakten blev skiftet med meget bøvl.
Helt klart nemmere at afmontere starteren, og udskifte den nedefra.
Det nye instrument panel blevet modificeret til at tage en 2 dins radio
En stiver blev fjernet, og rammen til sid, og kopholder blev modificeret lidt
En vinkel blev monteret i bunden, for en mere solid montering af radioen.
MVH
Morten
Helt klart nemmere at afmontere starteren, og udskifte den nedefra.
Det nye instrument panel blevet modificeret til at tage en 2 dins radio
En stiver blev fjernet, og rammen til sid, og kopholder blev modificeret lidt
En vinkel blev monteret i bunden, for en mere solid montering af radioen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Fandt lidt flere ting der skal skiftes inden udskiftning af turbo.
Koblingen er slidt, baseret på at den er svær at få i bakgear kobler ikke motoren helt fra, og er hårdere, end normalt.
Søgte efter en Viggen kobling, og prisforskellen er stor lige fra over 3000 kr ned til 2000 kr. bestilte en original til den lave pris.
Gearstangen rokker ved acceleration, og motorbremsning, så det blev til et bageste motorophæng fra en diesel.
Og så kom jeg til at købe et 3" forrør med kat, ikke nødvendigt for opsætningen, men fragten var den samme.
Så der vel samlet del sammen til en lille uges arbejde
MVH
Morten
Koblingen er slidt, baseret på at den er svær at få i bakgear kobler ikke motoren helt fra, og er hårdere, end normalt.
Søgte efter en Viggen kobling, og prisforskellen er stor lige fra over 3000 kr ned til 2000 kr. bestilte en original til den lave pris.
Gearstangen rokker ved acceleration, og motorbremsning, så det blev til et bageste motorophæng fra en diesel.
Og så kom jeg til at købe et 3" forrør med kat, ikke nødvendigt for opsætningen, men fragten var den samme.
Så der vel samlet del sammen til en lille uges arbejde
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det her ligner 4 dages arbejde
Ny kobling
udstødning
og jeg er ikke helt sikker på at flanchen på det forreste rør passet på resten af udstødningen
Og i gemmerne ligger et nyt kædekit, opdateret krumtaps ventilations kit, og det topstykke der kun har kørt 100 K km
Motor og gearkasse ud ligner den mest optimale løsning, og arbejd arbejd
Ny kobling
udstødning
og jeg er ikke helt sikker på at flanchen på det forreste rør passet på resten af udstødningen
Og i gemmerne ligger et nyt kædekit, opdateret krumtaps ventilations kit, og det topstykke der kun har kørt 100 K km
Motor og gearkasse ud ligner den mest optimale løsning, og arbejd arbejd
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Operation anti Bling.
Ingen grund til poleret rustfrit stål under bilen, hvor det kun er synmanden der ser det, mangler den forreste del
Ingen grund til poleret rustfrit stål under bilen, hvor det kun er synmanden der ser det, mangler den forreste del
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Nye øjne, eller bedre lys
De gamle osram pærer blev skiftet, og hvilken forskel
Levetide er ca. 400-500 time, hvilket passer med ca. et år med mit kørselsmønster.
Noget jeg burde have skiftet da jeg købte bilen, det er som at få nye øjne
MVH
Morten
De gamle osram pærer blev skiftet, og hvilken forskel
Levetide er ca. 400-500 time, hvilket passer med ca. et år med mit kørselsmønster.
Noget jeg burde have skiftet da jeg købte bilen, det er som at få nye øjne
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Ghettoadam
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
De er sindsygt skarpe, det er som om, man tidligere har kørt i mørke med solbriller på.
Saab 9-3 2.0t 2001
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
- Ols1
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Fed tråd! Tak for at du gider dokumentere dine oplevelser og fremskridt (og de uundgåelige tilbageslag). Meget inspireret af dit og NSB's android projekt.
Det er bestemt ikke helt let at finde et velholdt eksemplar af OG9-3, jeg bliver mere og mere glad for min egen
Pøj-pøj med projektet!
Mvh Ulrich
Det er bestemt ikke helt let at finde et velholdt eksemplar af OG9-3, jeg bliver mere og mere glad for min egen
Pøj-pøj med projektet!
Mvh Ulrich
Saab 9-3 SET 1999
Tidligere:
Saab 9-3 SC TTID Hirsch 2010
Saab 9-3 SS 1,8t Hirsh 2006
Saab 9-3 T 2001
Saab ng 900 1997
Saab og 900 3 stk
Saab 90
Tidligere:
Saab 9-3 SC TTID Hirsch 2010
Saab 9-3 SS 1,8t Hirsh 2006
Saab 9-3 T 2001
Saab ng 900 1997
Saab og 900 3 stk
Saab 90
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Temperatur skift på ca. 12 grader
Fra minus 6 til plud 6 grader
Og en voldsom ændring i benzin økonomien
Fra 12,4 l/100 km
Til 9,6 l/100 km.
Det koster lidt at have motoren gående i tomgang, med el bagruden tændt, mens man skraber is af ruderne, specielt når man kun kører 30 km om dagen.
MVH
Morten
Fra minus 6 til plud 6 grader
Og en voldsom ændring i benzin økonomien
Fra 12,4 l/100 km
Til 9,6 l/100 km.
Det koster lidt at have motoren gående i tomgang, med el bagruden tændt, mens man skraber is af ruderne, specielt når man kun kører 30 km om dagen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det er måske mere økonomisk at bruge 10l koldt vand og vande runderne indtil de er tøet op, så er de også samtidig afdugget indvendig
Jeg kører også 30km x2 men ligger mellem 7,3 og 7 5 l pr 100Km året rundt.
Jeg kører også 30km x2 men ligger mellem 7,3 og 7 5 l pr 100Km året rundt.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Jeg ligger også mellem 7,5 og 75 l pr. 100 km
Spøg til side. Mit snit siger 8,4 l/100km. 9 når der er meget frost og 8 når der er sommer og varmt.
Dette er målt ved optankning. Kørecomputeren viser helt i skoven.
MVH Mads
Spøg til side. Mit snit siger 8,4 l/100km. 9 når der er meget frost og 8 når der er sommer og varmt.
Dette er målt ved optankning. Kørecomputeren viser helt i skoven.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
<koldt vand virker ikke når temperaturen sniger sig ned under -10 grader.
Er prøvet dengang jeg var ung og doven
Ruderne iser til, når man kommer op i hastighed
Nu er blevet gammel og magelig, så det hedder start motoren fjern is og sne, og kør i en bil der kan varme lidt.
Benzin fyr er den ultimative løsning
Kørecomputeren i min stemmer overens med forbruget +-
Unøjaktigheden er ikke særlig stor inden for 3%
Målt på km kørt ift. tanket mængde, men jeg nulstiller også ved hver tankning
MVH
MORTEN
Er prøvet dengang jeg var ung og doven
Ruderne iser til, når man kommer op i hastighed
Nu er blevet gammel og magelig, så det hedder start motoren fjern is og sne, og kør i en bil der kan varme lidt.
Benzin fyr er den ultimative løsning
Kørecomputeren i min stemmer overens med forbruget +-
Unøjaktigheden er ikke særlig stor inden for 3%
Målt på km kørt ift. tanket mængde, men jeg nulstiller også ved hver tankning
MVH
MORTEN
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Opps Jensen ... Her kommer det manglende " , "..
Et skærm tastatur lever sit egne liv..
Hvis det er meget koldt så brug mere vand... men 20L vand koster også snart som 0,2 liter benzin..
Et skærm tastatur lever sit egne liv..
Hvis det er meget koldt så brug mere vand... men 20L vand koster også snart som 0,2 liter benzin..
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Vand bliver som bekendt til is, når det er under fryse punktet.
Har prøvet det for mange år siden, og det er ikke en løsning jeg ville anbefale !
Til bage til projektet.
Operation opgradering af hjul er begyndt.
Bilen blev købt med 16" sommerhjul, og nogle skæve og larmende viking dæk.
Vinterhjulene var nogle meget grimme 15" med et sæt dæk der kunne holde en sæson.
Min plan var at finde et sæt 17" hjul, som de nye sommerhjul, og køre med 16" om vinteren.
Fandt et sæt der skal have nyt gummi. i ok brugsstand.
Kemien arbejder
Efter en grov rens ser det helt hæderligt ud.
Så nu er der dæk junglen tilbage.
Da planen er en effekt forøgelse på ca. 100 hk ift. standart,
Så bliver det til et såkaldt sports dæk, hvor vejgreb, støj, komfort, og levetid vægtes i nævnte rækkefølge.
Så jeg har set mig lidt lun på 3 forskellige dæk
1. Michelin Pilot Sport 4
2. Continental ContiSportContact 5
3.Pirelli P ZERO
MVH
Morten
Har prøvet det for mange år siden, og det er ikke en løsning jeg ville anbefale !
Til bage til projektet.
Operation opgradering af hjul er begyndt.
Bilen blev købt med 16" sommerhjul, og nogle skæve og larmende viking dæk.
Vinterhjulene var nogle meget grimme 15" med et sæt dæk der kunne holde en sæson.
Min plan var at finde et sæt 17" hjul, som de nye sommerhjul, og køre med 16" om vinteren.
Fandt et sæt der skal have nyt gummi. i ok brugsstand.
Kemien arbejder
Efter en grov rens ser det helt hæderligt ud.
Så nu er der dæk junglen tilbage.
Da planen er en effekt forøgelse på ca. 100 hk ift. standart,
Så bliver det til et såkaldt sports dæk, hvor vejgreb, støj, komfort, og levetid vægtes i nævnte rækkefølge.
Så jeg har set mig lidt lun på 3 forskellige dæk
1. Michelin Pilot Sport 4
2. Continental ContiSportContact 5
3.Pirelli P ZERO
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det er et fedt fælg design til OG93, jeg tror ikke du går helt i skoven ligegyldig hvilke af de 3 dæk du vælger.
FDM siger 2.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/ ... 2545-r17-y
FDM siger 2.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/ ... 2545-r17-y
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Første ordentlige forårs dag, og det stod på opgradering, og indvendig rengøring.
Lidt skrue skrue, og bore bore.
Hullerne er til at låse radiorammen bedre fast i instrument bordet.
Efter lidt rensning af kontakter, montering af rammer, banden over for lidt plads bag radioen.
Så så det således ud
Sid sidder fast, radio sidder fast, instrument bordet fik en opgradering, og er rent
Der er dog lidt småjusteringer tilbage.
Radioen skal trækkes lidt ud, for at sidde i samme plan som Sid, pynterammen skal modeficeres, således den sidder ordentligt.
Overvejer om fronten på Sid, og pynteramme skal males piano sort.
Til slut fik den et sæt nye bundmåtter.
Og selvfølgelig fandt bilen på at lave et nyt problem, tryksensoren i passager sædet er blevet for følsom, så selv en pakke cigaretter udløser spænd sikkerheds selen.
Jeg må finde en løsning til at koble sensoren fra, da en ny sensor koster en mindre formue, og er besværlig at skifte.
Og det er en totalt ubrugelig feature, da alle spænder selen når de kører i bilen.
MVH
Morten
Lidt skrue skrue, og bore bore.
Hullerne er til at låse radiorammen bedre fast i instrument bordet.
Efter lidt rensning af kontakter, montering af rammer, banden over for lidt plads bag radioen.
Så så det således ud
Sid sidder fast, radio sidder fast, instrument bordet fik en opgradering, og er rent
Der er dog lidt småjusteringer tilbage.
Radioen skal trækkes lidt ud, for at sidde i samme plan som Sid, pynterammen skal modeficeres, således den sidder ordentligt.
Overvejer om fronten på Sid, og pynteramme skal males piano sort.
Til slut fik den et sæt nye bundmåtter.
Og selvfølgelig fandt bilen på at lave et nyt problem, tryksensoren i passager sædet er blevet for følsom, så selv en pakke cigaretter udløser spænd sikkerheds selen.
Jeg må finde en løsning til at koble sensoren fra, da en ny sensor koster en mindre formue, og er besværlig at skifte.
Og det er en totalt ubrugelig feature, da alle spænder selen når de kører i bilen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Ny vasket
Another one bites to dust
Dette sker hver gang jeg vasker bilen, SAAB er langt stærker end vaskemaskinen, selvom de anbefaler at afmontere alt på karossen inden vask
Another one bites to dust
Dette sker hver gang jeg vasker bilen, SAAB er langt stærker end vaskemaskinen, selvom de anbefaler at afmontere alt på karossen inden vask
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Nye sommersko såler.
Kiggede lige lidt på priser, og jeg kunne få Toyo dæk med ca 40% rabat ift. et Michelin.
Så det var et svært valg, specielt , da jeg har brugt mærket på volvoen og var godt tilfreds.
Og hvis det ikke virker, så kan jeg sælge dækkene uden tab af penge
Kiggede lige lidt på priser, og jeg kunne få Toyo dæk med ca 40% rabat ift. et Michelin.
Så det var et svært valg, specielt , da jeg har brugt mærket på volvoen og var godt tilfreds.
Og hvis det ikke virker, så kan jeg sælge dækkene uden tab af penge
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Sommerhjul monteret
Men dækkene har jeg ingenting negativt om.
De er runde og nemme at afbalancere, maks 25 gr. på et hjul.
Komforten lider selvfølgeligt lidt, 15" til 17" og 0,2 bar mere i dæktyg giver mindre komfort.
Men indstyring, og vejgreb opvejer det 100%
Har desværre rystelser i rattet ved 110 kmt. og op, men det er stærkt formindsket
Så det er tilbage til udskiftning af komponenter, og kontrol af undervognen før de forsvinder
MVH
Morten
Optist bør den komme nærmere jorden.Men dækkene har jeg ingenting negativt om.
De er runde og nemme at afbalancere, maks 25 gr. på et hjul.
Komforten lider selvfølgeligt lidt, 15" til 17" og 0,2 bar mere i dæktyg giver mindre komfort.
Men indstyring, og vejgreb opvejer det 100%
Har desværre rystelser i rattet ved 110 kmt. og op, men det er stærkt formindsket
Så det er tilbage til udskiftning af komponenter, og kontrol af undervognen før de forsvinder
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Forår, og rens af lædersæder
Rat og gear knop var genstridige, de blev ved med at være fedtede, så næsten kogende vand og meget Ajax Og her er resultatet
Ud med nødhjul, og i med det gamle vinterhjul, det skal have et lidt smallere dæk, med sommer mønster Bagagerums gulvet skal hæves ca. 10-15 mm. for at tæppet kan ligge plant, jeg tror et par billige liggeunderlag kan gøre tricket
Krogen er færdig renoveret, og passer inde i hjulet Flere liggeunderlag således den ikke rasler rundt i brønden.
Mangler bare en plads til advarsels trekanten, da den er umulig at placere.
Påsken hedder påføring af læder pleje, når det hele er tørt.
MVH
Morten
Dette er resultatet Rat og gear knop var genstridige, de blev ved med at være fedtede, så næsten kogende vand og meget Ajax Og her er resultatet
Ud med nødhjul, og i med det gamle vinterhjul, det skal have et lidt smallere dæk, med sommer mønster Bagagerums gulvet skal hæves ca. 10-15 mm. for at tæppet kan ligge plant, jeg tror et par billige liggeunderlag kan gøre tricket
Krogen er færdig renoveret, og passer inde i hjulet Flere liggeunderlag således den ikke rasler rundt i brønden.
Mangler bare en plads til advarsels trekanten, da den er umulig at placere.
Påsken hedder påføring af læder pleje, når det hele er tørt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Påske og det er blevet efterår igen
Fik stylet lygterne med nye pærer i krom Og næste projekt er farvematch af sid og radio
Og så indtraf katastrofen efter 2 dages slibning og maling Varmelampen skvattede ned, så det er en ommer.
MVH
Morten
Fik stylet lygterne med nye pærer i krom Og næste projekt er farvematch af sid og radio
Og så indtraf katastrofen efter 2 dages slibning og maling Varmelampen skvattede ned, så det er en ommer.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Blank sort bliver for meget, selvom malingen ikke er perfekt.
Skidtet hærder, og appelsin hud kommer frem Så det bliver nok et børste look, når det hele er hærdet op, og kan slibes.
Læderet fik første gang kæder mælk, Det skal nok have et par gange mere i løbet af sommeren, da det suger som en tør svamp. Førersæde efter 320.000 km ok kvalitet.
MVH
Morten
Skidtet hærder, og appelsin hud kommer frem Så det bliver nok et børste look, når det hele er hærdet op, og kan slibes.
Læderet fik første gang kæder mælk, Det skal nok have et par gange mere i løbet af sommeren, da det suger som en tør svamp. Førersæde efter 320.000 km ok kvalitet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Benzin og olie
Og efter
Håber det fjerner blå røg ved opstart, men er ikke optimistisk, da slangerne ikke var tilstoppede.
MVH
Morten
Opgradering af ventilations system.
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Benzin og olie
Og efter
Håber det fjerner blå røg ved opstart, men er ikke optimistisk, da slangerne ikke var tilstoppede.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Kolde lår bør være en historie. Fandt en service meddelelse, der beskrev problemet.
Fryser om lårene selvom kabinen er blevet varm, det er metal rammen i air baggen der er lang tid om at varme op, og sender kold luft direkte ned på lårene Løsningen er en tætnings liste i bunden.
Og projekt isfrie ruder til vinter er på vej Hybrid varmer bestående af et gammel benzin fyr fra 1998, og et tilskuds fyr fra en Ford Connect fra 2008
Elsker konservative Tyskere , det er ligesom lego alt passer
MVH
Morten
Fryser om lårene selvom kabinen er blevet varm, det er metal rammen i air baggen der er lang tid om at varme op, og sender kold luft direkte ned på lårene Løsningen er en tætnings liste i bunden.
Og projekt isfrie ruder til vinter er på vej Hybrid varmer bestående af et gammel benzin fyr fra 1998, og et tilskuds fyr fra en Ford Connect fra 2008
Elsker konservative Tyskere , det er ligesom lego alt passer
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Fedt en projekt tråd, den glæder jeg mig til at læse op på
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Takker, håber du kan bruge noget af den.
En lille rens, med stor virkning. Rens af luft masse måler, der har kørt 330k km Skidtet på modstandene virker isolerende, og lmm giver et signal der er mindre end den aktuelle indsugede luft.
Og motorstyringen bliver forvirret, hvilket betyder. at motoren får nogle smånykker, da tænding og benzin mængden bliver forkert.
Efter rens opleves motoren mere homogen
Speeder respons er blevet bedre, Bedre bundtræk, og generel trækkraft.
Bedre tomgang, specielt når A/C kobler ind.
En mere jævn kørsel med cruise, og sikkert mange flere småting.
Værktøj brugt.
en torx bit, da lmm skal skilles ad, da det er vigtigt at rense indsugnings siden bag nettet.
En pensel, og isopropyl alkohol
MVH
Morten
En lille rens, med stor virkning. Rens af luft masse måler, der har kørt 330k km Skidtet på modstandene virker isolerende, og lmm giver et signal der er mindre end den aktuelle indsugede luft.
Og motorstyringen bliver forvirret, hvilket betyder. at motoren får nogle smånykker, da tænding og benzin mængden bliver forkert.
Efter rens opleves motoren mere homogen
Speeder respons er blevet bedre, Bedre bundtræk, og generel trækkraft.
Bedre tomgang, specielt når A/C kobler ind.
En mere jævn kørsel med cruise, og sikkert mange flere småting.
Værktøj brugt.
en torx bit, da lmm skal skilles ad, da det er vigtigt at rense indsugnings siden bag nettet.
En pensel, og isopropyl alkohol
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Sommeren er kommet, og det er en lang weekend, noget af den skal bruges på bilen
Men først skal den gamle turbo afmonteres 1 pinbolt mangler i topstykket Den nederste møtrik i forrøret, blev rund, og min bror har lånt vinkelsliberen, så det tog lidt tid
Da det er den der er umulig at komme til.
Derefter var det bare derudaf med at frigøre turboen, Flytte servo pumpen, og bande over meget lidt plads.
Afmonterede udstødningmanifolden, og fandt 2 knækkede pindbolte mere, så ialt har den manglet 3 stk.
De 2 af dem ville ikke ud af topstykket, Så det bliver skiftet senere, med et næsten nyt topstykke kun 100.000 km
Nye vand og olierør blev monteret og turboen blev sænket ned på plads
Nogle timer senere, og mere banderi over mindre plads så ser det fornuftigt ud Kører helt fornuftigt med standart softwaren.
Jeg skal bare lige have fundet loddekolben, og have indlæst Aero softwaren, og derefter optimere den
MVH
Morten
Aero opdaterings kit Men først skal den gamle turbo afmonteres 1 pinbolt mangler i topstykket Den nederste møtrik i forrøret, blev rund, og min bror har lånt vinkelsliberen, så det tog lidt tid
Da det er den der er umulig at komme til.
Derefter var det bare derudaf med at frigøre turboen, Flytte servo pumpen, og bande over meget lidt plads.
Afmonterede udstødningmanifolden, og fandt 2 knækkede pindbolte mere, så ialt har den manglet 3 stk.
De 2 af dem ville ikke ud af topstykket, Så det bliver skiftet senere, med et næsten nyt topstykke kun 100.000 km
Nye vand og olierør blev monteret og turboen blev sænket ned på plads
Nogle timer senere, og mere banderi over mindre plads så ser det fornuftigt ud Kører helt fornuftigt med standart softwaren.
Jeg skal bare lige have fundet loddekolben, og have indlæst Aero softwaren, og derefter optimere den
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Er der et maks på antal billeder i et indlæg ?
Mystisk men her er lidt flere
Lige inden opstart den ser helt standart ud Varmeskjoldet blev monteret efter opstart, og kontrul af eventuelle lækager.
Fandt årsagen til blå røg ved koldstart, en let slidt turbo. God weekend
MVH
Morten
Mystisk men her er lidt flere
Lige inden opstart den ser helt standart ud Varmeskjoldet blev monteret efter opstart, og kontrul af eventuelle lækager.
Fandt årsagen til blå røg ved koldstart, en let slidt turbo. God weekend
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Så nåede jeg igennem alle siderne, og jo der er helt sikkert elementer i tråden jeg kan bruge, selv om du har lavet alt selv, er jeg ikke så heldig stillet med min mekaniske viden, og så er vores p-plads i boligselskabet, på ingen måde til at skrue biller på, belægningen ligner en æggebakke hvor græsset vokser op mellem toppene. Så det bliver tegnebogen der skal betale mekanikeren når der skal laves noget på min bil.
Men der er sjovt at følge med i dit projekt, og det giver da inspiration til at starte en tråd som kunne hedde. ''Når man ikke selv kan, må værkstedet ''
Men der er sjovt at følge med i dit projekt, og det giver da inspiration til at starte en tråd som kunne hedde. ''Når man ikke selv kan, må værkstedet ''
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
En kraftig krydsfiner plade kan hjælpe på underlags problemet.
Donkraft er faktisk kun brugt 3 gange i tråden, resten er udført på jorden.
Manglende erfaring det kan jeg ikke rigtigt hjælpe med, men start i det små og arbejd dig op,
Jeg startede med cykler da jeg var 12 år, arbejdede mig op til knallert som 16 årig, biler som 18 årig, og blev udlært automekanikker som 21 årig. siden er der gået 30 år.
Og jeg køber stadig gamle biler og bygger dem om efter eget hoved, jeg bliver aldrig klogere, selvom kroppen ikke er så ung mere.
Næste projekt blive udskiftning af topstykke på parkeringspladsen, så må vi se hvordan det går
MVh
Morten
Donkraft er faktisk kun brugt 3 gange i tråden, resten er udført på jorden.
Manglende erfaring det kan jeg ikke rigtigt hjælpe med, men start i det små og arbejd dig op,
Jeg startede med cykler da jeg var 12 år, arbejdede mig op til knallert som 16 årig, biler som 18 årig, og blev udlært automekanikker som 21 årig. siden er der gået 30 år.
Og jeg køber stadig gamle biler og bygger dem om efter eget hoved, jeg bliver aldrig klogere, selvom kroppen ikke er så ung mere.
Næste projekt blive udskiftning af topstykke på parkeringspladsen, så må vi se hvordan det går
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Og en uge senere, fik jeg endelig indlæst aero softwaren.
Gasloddekolben drillende, og skal renoveres.
Men det lykkedes at lodde mig ind på Pbus ledningerne Så drillede den nye brugte bærbare pc og skulle have installeret et program mere.
Tilslut drillede adapteren, en kontakt var stillet forkert.
Men endelig var der hul igennem, og motorstyringen tror det er en 205R motor, der ligger i bilen
MVH
Morten
Gasloddekolben drillende, og skal renoveres.
Men det lykkedes at lodde mig ind på Pbus ledningerne Så drillede den nye brugte bærbare pc og skulle have installeret et program mere.
Tilslut drillede adapteren, en kontakt var stillet forkert.
Men endelig var der hul igennem, og motorstyringen tror det er en 205R motor, der ligger i bilen
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Operation topstykke står for døren.
Så først lidt forberedelse, maling af ventildæksel Have udgaven.
Rensning, hvad har vi på hylden ? Ovnrens, og en Stål grydesvamp, efterfulgt med vask i sulfo, og skylning i vand. Tørre tid
Grunding med en ætsende primer Tørretid igen
Lige før middag, og tid til lidt farve, det blev en metalsort Lang tørretid
Næste formiddag Tid til lidt slibning Det færdige resultat Nu skal det bare hærde, og voksbehandles.
MVH
Morten
Så først lidt forberedelse, maling af ventildæksel Have udgaven.
Rensning, hvad har vi på hylden ? Ovnrens, og en Stål grydesvamp, efterfulgt med vask i sulfo, og skylning i vand. Tørre tid
Grunding med en ætsende primer Tørretid igen
Lige før middag, og tid til lidt farve, det blev en metalsort Lang tørretid
Næste formiddag Tid til lidt slibning Det færdige resultat Nu skal det bare hærde, og voksbehandles.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Hærdning
Resultatet efter en gang autovoks Dette lille projekt, er på ren amatørbasis, med en forventet levetid på ca. 2 år, før det ligener lort.
Ideelt burde det have været renset i en varmt vands rensemaskine, hvorefter det blev glasblæst, og malet professionelt.
Men så havde regningen været på ca. 2000 kr.
Ift. 4 timers effektivt arbejde og ca. 150 kr.
MVH
Morten
Efter 14 dage så ville agurk planten have mere plads Resultatet efter en gang autovoks Dette lille projekt, er på ren amatørbasis, med en forventet levetid på ca. 2 år, før det ligener lort.
Ideelt burde det have været renset i en varmt vands rensemaskine, hvorefter det blev glasblæst, og malet professionelt.
Men så havde regningen været på ca. 2000 kr.
Ift. 4 timers effektivt arbejde og ca. 150 kr.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Ferie og operation topstykke
Selv kæden ser fin ud Da det er ferietid, besluttede jeg mig for at rense og male lidt småting, Ryggen er desværre ikke ny længere Malet med biltamas alufælg maling.
MVH
Morten
Lidt senere efter en tur i biltema
Utroligt så fin den inden i med 330 k. kmSelv kæden ser fin ud Da det er ferietid, besluttede jeg mig for at rense og male lidt småting, Ryggen er desværre ikke ny længere Malet med biltamas alufælg maling.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Dagen i dag gik med lidt mere rens og maling, og den bliver 3 farvet
Topstykket afmonteret og Blokken er klar til montering, jeg har haft en blanding af atf olie og acetone i cylinderne siden fredag, for at opløse gamle forbrændings rester, og olie rester, og der virke forbavsende godt Grunden til et andet topstykke, dels knækkede pindbolte, men også et olieforbrug, håber at et topstykke med 120k km ikke er så slidt Rensebordet Slidt kæde måske, hvor mange takker før den er slidt op?
MVH
Morten
Og en tur til Biltema igen, da jeg havde glemt torx toppen på arbejdet
Topstykket afmonteret og Blokken er klar til montering, jeg har haft en blanding af atf olie og acetone i cylinderne siden fredag, for at opløse gamle forbrændings rester, og olie rester, og der virke forbavsende godt Grunden til et andet topstykke, dels knækkede pindbolte, men også et olieforbrug, håber at et topstykke med 120k km ikke er så slidt Rensebordet Slidt kæde måske, hvor mange takker før den er slidt op?
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Stemnings billeder
Tørreskuret Værkstedet MVH
Morten
Tørreskuret Værkstedet MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Da der er lovet regn så var det på tide at få røven i gear.
Start kl 8 med at rense div paknings rester af, og maling rester.
Lidt i et var toppen, og indsugningsmanifolden på. Hvorfor den blev malet aner jeg ikke, den er nærmest usynlig når alt er monteret.
To time senere og det meste er monteret
Ventil dæksel pakningen drillende som sædvanligt, Jeg kunne skyde den svensker der har lavet det design Klar til at køre olietryk.
Og det tog meget lang tid, så den lider nok af til stoppet olie si sygen.
Men den kom da igang, med megen røg, og klikkende ventiler, det lød som en gammel diesel.
Efter ca 15 min i tomgang, og en kort prøvetur, så kørte og lød den perfekt.
Håber på at denne øvelse har kureret mit olie forbrug, og lettere oliespild.
MVH
Morten
Start kl 8 med at rense div paknings rester af, og maling rester.
Lidt i et var toppen, og indsugningsmanifolden på. Hvorfor den blev malet aner jeg ikke, den er nærmest usynlig når alt er monteret.
To time senere og det meste er monteret
Ventil dæksel pakningen drillende som sædvanligt, Jeg kunne skyde den svensker der har lavet det design Klar til at køre olietryk.
Og det tog meget lang tid, så den lider nok af til stoppet olie si sygen.
Men den kom da igang, med megen røg, og klikkende ventiler, det lød som en gammel diesel.
Efter ca 15 min i tomgang, og en kort prøvetur, så kørte og lød den perfekt.
Håber på at denne øvelse har kureret mit olie forbrug, og lettere oliespild.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Det næsten færdige resultat, løb tør for maling, og en motorvask er stærkt tiltrængt.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Utroligt hvad man kan lave hjemme på terrassen med relativt små midler.
Malingen på ventildækslet ser fint ud. Det pynter gevaldigt i stedet for det matte grå som de jo får med alderen.
MVH Mads
Malingen på ventildækslet ser fint ud. Det pynter gevaldigt i stedet for det matte grå som de jo får med alderen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Tak for responsen
Der er tider hvor jeg tror det er min hemmelige dagbog jeg skriver i
Men tilbage til projektet. Da jeg adskilt indsugnings manifolden for rens og maling, Så fandt jeg dette rør. Helt unikt. Det sidder kun på og 9-3, og åbenbart kun på LEV motorer.
En standart der blev indført i Californien.
På Sabbsk hedder det et luftfordelings rør, i mine øjne ligner det en unødvendig restriktion, og blev afmonteret.
I håbet om mere effekt.
MVH
Morten
Der er tider hvor jeg tror det er min hemmelige dagbog jeg skriver i
Men tilbage til projektet. Da jeg adskilt indsugnings manifolden for rens og maling, Så fandt jeg dette rør. Helt unikt. Det sidder kun på og 9-3, og åbenbart kun på LEV motorer.
En standart der blev indført i Californien.
På Sabbsk hedder det et luftfordelings rør, i mine øjne ligner det en unødvendig restriktion, og blev afmonteret.
I håbet om mere effekt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk