Hej.
Jeg har bemærket, at min Saab 9-3 Sport Combi 2,0 t aut fra 2006 (har kørt ca. 185.000 km) trækker en lille smult ujævnt, når man ellers kører med jævn hastighed på motorvejen omkring 110-120 km/t. Med et interval på ca 1 sek., er det som om, der gives en lille smule gas, og så tilbage til normalt - det er næsten ikke mærkbart, men dog så meget at både min kone og jeg har bemærket det uafhængigt af hinanden.
Nogen bud på, hvad det kan være? Det er med fartpiloten slået fra.
Hilsener
Lars
2006 9-3 2,0t aut trækker lidt ujævnt ved 110-120 km/t
Redaktør: Bestyrelsen
- munkedal
- ULTRA SAAB FREAK
- Kontakt:
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 2006 9-3 2,0t aut trækker lidt ujævnt ved 110-120 km/t
En meget slidt lambdasonde ville være mit bud.
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 2006 9-3 2,0t aut trækker lidt ujævnt ved 110-120 km/t
9-3 har vistnok elektrisk gasspjæld. Måske snask og fnadder har gjort spjældet trægt. Prøv et spjældrens..
En anden mulighed er et træt gaspedalpotmeter. (Cruise control bruger ikke pedalpotmeteret.)
En anden mulighed er et træt gaspedalpotmeter. (Cruise control bruger ikke pedalpotmeteret.)
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 2006 9-3 2,0t aut trækker lidt ujævnt ved 110-120 km/t
Jag, BMW, Audi og Range Rover mf. kan have samme problem.
Her er det snask på og omkring gasspjældet der gør bevægelsen træg.
Desuden har der været problemet med koblingen på momentomformeren, såleds at den kobler lidt ind og ud.
Det kan give kørende ganske lidt op og ned i omdr.
Der har også været løsninger med gen kalibrering af gearkassen samt gasspjældet.
Jeg ville nok starte med spjældhuset mv.
Prøv Bell Add rens og en tandbørste, det virker.
Problemet hedder på eng. :
hunting throttle problem
Her er det snask på og omkring gasspjældet der gør bevægelsen træg.
Desuden har der været problemet med koblingen på momentomformeren, såleds at den kobler lidt ind og ud.
Det kan give kørende ganske lidt op og ned i omdr.
Der har også været løsninger med gen kalibrering af gearkassen samt gasspjældet.
Jeg ville nok starte med spjældhuset mv.
Prøv Bell Add rens og en tandbørste, det virker.
Problemet hedder på eng. :
hunting throttle problem
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 2006 9-3 2,0t aut trækker lidt ujævnt ved 110-120 km/t
Hvis man vil rense gasspjældet, så virker alle produkter der kan opløse olie.
Der er ingen grund til dyre special midler.
Men kom produktet på en klud, og gør det rent.
Ikke noget med at sprøjte de direkte i gasspjældet.
For his man er uheldig, så løber det ind i elektronikken via gas spjælds aksen, og så er fanden løs.
Men tilkoksning af gasspjældet er normalt ikke det store problem, da bilen ikke har en egr ventil.
Og det føles mest markant på en bil med manuelt gear ved overgang fra tomgang til igangsætning.
Men det skader aldrig at kontrollere det.
Ud over lambdasonder, og gasspjæld, er der et utæt indsugningssystem, beskidt luftmassemåler, utæt tankudluftning, slidt gearkasse, slidt motor, et slidt gaskabel, en slidt højrefod.
Mulighederne er mange.
MVH
Morten
Der er ingen grund til dyre special midler.
Men kom produktet på en klud, og gør det rent.
Ikke noget med at sprøjte de direkte i gasspjældet.
For his man er uheldig, så løber det ind i elektronikken via gas spjælds aksen, og så er fanden løs.
Men tilkoksning af gasspjældet er normalt ikke det store problem, da bilen ikke har en egr ventil.
Og det føles mest markant på en bil med manuelt gear ved overgang fra tomgang til igangsætning.
Men det skader aldrig at kontrollere det.
Ud over lambdasonder, og gasspjæld, er der et utæt indsugningssystem, beskidt luftmassemåler, utæt tankudluftning, slidt gearkasse, slidt motor, et slidt gaskabel, en slidt højrefod.
Mulighederne er mange.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 2006 9-3 2,0t aut trækker lidt ujævnt ved 110-120 km/t
Man skal passe på med petroleum/kerosin/lampeolie mf. Det får gummi pakninger/ o-ringe og pakdåser til at svulme.
De genvinder ikke der oprindelige størrelse efter rensning og tørring.
Så det er ikke alt olie opløseligt man skal bruge.
Desuden skal der andet end. alm. olieopløser til at fjerne det hårde sorte klister snask der sætter sig i gasspjæld, indsugningsmanifolder mv.
Bell add servicerens 4 rens er et godt bud. (ikke billigt, men det angriber ikke gummi mv.) og virker super godt.
Må godt sprøjtes direkte ind spjældhuset, så snask omkring gasspjældet fjernes.
Det klister stads der kommer over tid skal fjernes, eller bliver funktionen af spjældet træg og ujævn.
De genvinder ikke der oprindelige størrelse efter rensning og tørring.
Så det er ikke alt olie opløseligt man skal bruge.
Desuden skal der andet end. alm. olieopløser til at fjerne det hårde sorte klister snask der sætter sig i gasspjæld, indsugningsmanifolder mv.
Bell add servicerens 4 rens er et godt bud. (ikke billigt, men det angriber ikke gummi mv.) og virker super godt.
Må godt sprøjtes direkte ind spjældhuset, så snask omkring gasspjældet fjernes.
Det klister stads der kommer over tid skal fjernes, eller bliver funktionen af spjældet træg og ujævn.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- munkedal
- ULTRA SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 2006 9-3 2,0t aut trækker lidt ujævnt ved 110-120 km/t
Hej - tusind tak for svar og uddybende info omkring teknikken; der er jo heldigvis en del af svarene, som er nogenlunde ens, så dem vil jeg starte med.
Mortenvig, hvad mener du mere præcist med utæt tankudluftning, og hvordan checker man den funktion?
Hav en god sommer!
Hilsener
Lars
Mortenvig, hvad mener du mere præcist med utæt tankudluftning, og hvordan checker man den funktion?
Hav en god sommer!
Hilsener
Lars