Banner cycler

"Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

4. mar 2020, 13:35

Et andet "mindre" problem med Cego -
ja det var at, antennen kun gik op til det halve af hvad den burde :roll:
A50-204.jpg
Men den gik heller ikke 100% ned :roll:
A50-205.jpg
Der var dog ingen "mislyde", eller noget der tydede på at den "hoppede over" -
men se lige her :D
A50-206.jpg
Lige til at pille af:
A50-207.jpg
De sølle rester :lol:
A50-208.jpg
Så jeg lod antenne stå i 24 Tim. med lidt påfyldning af 5-56 x-antal gange, og se bare her -
efter lidt "motion" og den behandling 8)
A50-209.jpg
Nu går den ikke bare helt op i "top" -
men også helt ned i "bund" :)
A50-210.jpg
Dejligt man har res. dele på eget "lager" :wink:


Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 268
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

4. mar 2020, 21:00

Hvad er det for nogle led pærer du køber? Jeg kan se det skal være h8 pærer jeg skal bruge til min, jeg syntes det ser meget godt ud på min når man har led lys for oven tændt og tåge lys, det ville bare se endnu bedre ud hvis tåge lys også var led
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

4. mar 2020, 22:42

Esbenw skrev:
4. mar 2020, 21:00
Hvad er det for nogle led pærer du køber?
Jeg kan se det skal være h8 pærer jeg skal bruge til min,
jeg syntes det ser meget godt ud på min når man har led lys for oven tændt og tåge lys, det ville bare se endnu bedre ud hvis tåge lys også var led

Ja det skal være H8 fra 2004 9-5 Aero/2008 NG 9-3 -
havde selv den variant på min gamle "Missy" med biltema LED oppe i pos lys :D
H8led.jpg
Det var dog nogle jeg fik af en ven -
kan ikke huske fabrikat etc etc, men det går at finde :)
H8.2.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

5. mar 2020, 14:43

Tid til at komme igang med og kigge på det lidt mere "alvorlige" på Cego -
d v s bremserne.

Problem nr:1 ABS er rent ud sagt "uhyggelig" :?
Når man bremse ned til et stop, ja så sker der følgende.....
De siste 10-15 Km/t lige indtil et stop, ja så skyder tøsen bremsepedal op som bare den -
og tværbremser så man er på vej mod rattet/forrude :oops:
(Den første tid, ja så kørte vi med den sikring til ABS "trukket ud")

Problem nr:2 Bremseskiver "hugger" som bare den -
af en sådan grad jeg sjældent har været med om før :o
Kunne næsten godt forstille mig -
at det måske var derfor som ABS "gik ind" :roll:

Så, jeg tog chansen og bytter bremse foran først -
de skal jo alligevel byttes.
Men den dag start ikke for godt:
A50-211.jpg
Typisk -
dette sker på begge sider 🤬
A50-212.jpg
Men trods det dårlige humør -
så kan jeg da konstatere der er byttet ankerplader i begge sider 8)
A50-213.jpg
Men humøret just den dag, ja det endte op i at arbejdet med bremserne -
det blev lavet uden billeder af det :oops:
(Sorry)

Det blev da heller ikke bedre af, at arbejdet med bytte af skiver etc etc -
ja det gjorde Nada for resultatet med ABS :evil:

Kun en ting og gøre her, ind og hente Tech.2 -
og ja så fik jeg dette "svar" tilbage:
A50-214.jpg
Lidt mysko, forrige ejer byttede alle 4 ABS givere, til nye for 2 år siden -
men jeg bestemmer mig så for at måle dem alle 4 op med multimeter.

Resultatet af det -
ser man her:
A50-215.jpg
Her er ikke noget at komme efter -
de ligger alle 4 inden for det godkendte af hvad Saab skriver :roll:
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

5. mar 2020, 22:06

plankan skrev:
5. mar 2020, 14:43
Her er ikke noget at komme efter -
de ligger alle 4 inden for det godkendte af hvad Saab skriver :roll:
Det er jo "Intermittent" og ledningen kan sagtens knække på 2 år hvis den ikke er fastgjort korrekt.
Det kan jo også være at den forrige ejer har sat uoriginale kinesiske følere i :(
Eller måske en sprængt tandkrans....
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

6. mar 2020, 16:47

Carlsson skrev:
5. mar 2020, 22:06
Det er jo "Intermittent" og ledningen kan sagtens knække på 2 år hvis den ikke er fastgjort korrekt.

Sant nok, men så skulle det vel også "synes" når man måler med multimeter -
at man kan "provokere" ved at røre på ledning :roll:
Men nu sidder den helt korrekt, så der finder vi ikke fejlen.......

Carlsson skrev:
5. mar 2020, 22:06
Det kan jo også være at den forrige ejer har sat uoriginale kinesiske følere i :(

Lader jeg være usagt -
de har da i det mindste den korrekte kontakt til det øvrige elsystem


Carlsson skrev:
5. mar 2020, 22:06
Eller måske en sprængt tandkrans....
Den teori var jeg også lidt inde på -
så havde begge givere af for at "kigge ned"
A50-216.jpg
A50-217.jpg
Godt nok manglede der 1 stk plastic i den venstre side -
men det skulle vise sig at ikke gøre nogen forskel.
Historien her, den fortæller endnu ikke -
at forrige ejer også havde byttet begge drivknuder for 2 år siden :roll:
A50-218.jpg
A50-219.jpg
Så nej, der var ikke noget at komme efter -
andet end at skal bestille nogle nye dele til fortøj ser jeg 😂
A50-220.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

8. mar 2020, 23:10

Der var intet, ingen skader på ABS som det blotte øje kunde se her......
Enligt forrige ejer, ja så troede han selv på at han måske var kommet til -
at lave "ravage" da gearkasse skulle monteres tilbage efter byte af kobling :?:

Meget af det arbejde der stod på hans liste -
alt sådant han selv ville have lavet, ja de dele fik jeg jo også sammen med tøsen 8)

Så næste på "skema", bliver at renovere hovedcylinder til kobling:
A50-221.jpg
Og den sidder godt gemt af vejen på en 9K:
A50-222.jpg
Skal igang med 1 stk "slange" samt 1 stk "rør"
A50-223.jpg
Jeg har lagt plasticposer og masser af aviser ud på gulvet -
det plejer at grise godt sådan noget her :roll:

Så vi skal lige have tømt beholder her:
A50-224.jpg
Helt ned, så det suger man bedst op :)
A50-225.jpg
Her har vi så nogle af delene der skal arbejdes med -
1 stk renoveringssats men også et helt nyt "rør/slange" :D
A50-226.jpg
Og der fik vi så Cyl demonteret og klar for "operationen"
A50-227.jpg

Og jo, den fungerede da okey -
men det var nok ikke nogen dum ide at give den en overhauling :)
A50-228.jpg
A50-229.jpg
Består endelig ikke af så mange dele:
A50-230.jpg
En rengøring på det:
A50-231.jpg
På med de nye pakninger, samt godt med det røde "fedt" på
A50-232.jpg
Og "vupti" -
så var den samlet igen :)
A50-233.jpg
Og just det gamle "rør/slange":
A50-234.jpg
Ja det må man da -
give forrige ejer "credit's" for at have skænket en tanke :roll:
A50-235.jpg
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1206
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

9. mar 2020, 17:26

Prøv at rense/kontrollere stikket på styringen til Abs modulet.
Er de muligt at bytte rundt på sensorene fra højre til venstre, for så kan du udelukke en dårlig sensor.
Et multimeter når man måler ohm er meget dårligt til at finde lednings fejl, der skal bare være en intakt tråd i ledningen, og alt viser ok.
Man bliver nød til at måle spændings tabet.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 534
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

10. mar 2020, 14:44

Hej Plankan

Lige lidt opsamling mht pærer:
NC_Ribe skrev: ↑
18 feb 2020, 21:51
PS: Jeg ville blive superglad for datoer på de forskellige steg -jeg har fx bestilt pærer til mit instrumenthus -
men en del af dem kan ikke længere skaffes fra Orio.

:o Hvad skulle det da være for nogle af dem :o

Det var d.21 Nov 2019 jeg handlede mine ....
Det er dels 9509175, som der skal være 6+9 stk. af (måske de kontrollampepærer, som fulgte med dit instrument?), og dels 4084547 (2 stk.), 9525767 og 8568693. Min reservedelsmand regner med at kunne finde tilsvarende, når jeg får pillet hatten af og pærerne ud.

Med hensyn til LED-lys:
Belysningen lader da meget at ønske:

A50-196.jpg

Men da heller ikke så mærkeligt -
når man ser resultatet at det som sidder monteret :roll:

A50-197.jpg

Sørme godt, at man haver "bedre brugt" på lager -
og her sammen med den ny LED pære :D

A50-198.jpg

Og nu ser det da straks så meget bedre ud -
man kan se forskel om ikke andet 8)

A50-199.jpg

De gamle "rester"

A50-200.jpg

Og det nye fine/dejlige resultat :)

A50-202.jpg

Ser da bare så godt "oplyst" ud :wink:

A50-203.jpg
Det er jo lidt unfair at sammenligne nye LED med gamle, sortsværtede pinolpærer, og mit spørgsmål er dels, om de nye spreder lyset ordentligt, og dels, om de er tilpas afdæmpede (og, hvis ja, hvad det er for nogen)? Jeg skal ikke dømme ud fra billeder, da et kamera jo ikke kan vise det helt, som øjet ser det. Jeg spørger, fordi jeg har set så mange eksempler på nummerpladelys, der giver to blændende hvide striber på nummerpladen, så man kun kan læse lige det, der er i striberne. Det samme gælder for nogle bag-, bremse og blinklys, der giver et meget kraftigt lys på en lille overflade. Og det er jo synd, når originalen (bortset fra baklyset) faktisk lyser suverænt og behageligt fra store lysflader.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

10. mar 2020, 20:09

NC

Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.

Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.

Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder :lol:

50W_45deg-a.JPG
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

10. mar 2020, 21:17

Carlsson skrev:
10. mar 2020, 20:09
NC

Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.

Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.

Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
:lol:

:lol: 9000 er en forældet bil, men den er ikke mindre dejlig for det :lol:

Min gamle Missy er til dags dato en af de bedste Saab'er jeg har ejet -
men som selv og med kun mig selv, så blev den lidt for "dyr" i det lange løb :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

11. mar 2020, 15:44

Se, altså herover i det svenske, ja der kan vi faktisk aktivt "Følge med i" -
hvad der kommer in/dukker op på diverse "ophuggere" :)

Og så er vi her, hvor det pludselig sker -
at der på "Delplocken" i Helsingborg dukker en 9K 1997 A50 op :o

Forrige uge, i fredags d.6 Marts, så kan man se disse billeder her:
A50-250.jpg
Står at den har kørt 135.000 Km :shock:
A50-251.jpg
Man tænker at, de først har taget fejl -
og det skulle være 235.000 Km :)

Men nej, den var sq god nok -
der stod 135.000 Km på speedometer :oops:

Siste af 3 billeder, der plejer at være på stuen:
A50-252.jpg
Og kigger man rigtigt nøje -
så ser man frække stofmåtter :D

Nåja, det her ser jeg først sent fredag aften efter lukketid -
så tænker at, den er nok allerede "slagtet" på de fine/gode dele :(

I går Tirsdag, ja så kom Claus over på "visit" -
så vi tog vores stadard tur forbi diverse ophuggere, også denne her oppe i Helsingborg.
Døm om ikke, denne 9 K den har stået helt urørt over hele weekend -
men også frem til denne Tirsdag da Claus og jeg kommer "forbi" :shock:

Tro det eller ej -
de der stofmåtter, de låg stadievæk i bilen :D
A50-253.jpg
Så dem lagde jeg beslag på direkte -
Claus har "beige" stue i sin 9 K, så dem kunne han alligevel ikke bruge :lol:
A50-254.jpg
Men da Cego også er i samme #247 som denne her -
ja så tog Jeg også den venstre forskærm, den var/er i betydligt bedre stand end min egen:
A50-255.jpg
Tågelygten i samme side var i rigtig fin stand -
så den fik Claus med hjem :)
A50-256.jpg
Senere under samme aften, da vi spiste Pizza -
så diskuterede vi, om ikke jeg skulle køre op i dag og tage hele stuen ud :)

Men, da jeg i dag ankom 20 min efter de åbnede -
ja så var ikke kun førestol væk, men også konsol til viskere som Claus gerne ville have :(

Men men, Claus behøvede også ny/anden "gearknop" -
så den tog jeg med hjem/retur:
A50-257.jpg
Men jeg kunne heller ikke dy mig for, at demontere højre bagdør:
A50-258.jpg
Mener bare, at en 100% helt komplet og rustfri bagdør i samme #247 som Cego -
for 650:- Sek:
A50-259.jpg
A50-260.jpg
Det er sq for dumt til at ikke bytte -
så slipper jeg denne her Bule" i fremtiden 8)
A50-261.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

11. mar 2020, 16:03

Og netop i dag, så kunne jeg bare ikke dy mig for -
at "fjerne" dette dumme/åndsvage S - märke her:
A50-262.jpg
Det fylder ikke længere sin "funktion" -
dersom at de nye EU nummerplader er mærket et lands symbol :roll:

At have 2 stk S symboler er bare lidt for fjollet -
så der var kun et alternativ her.

Nemlig at gå i "krig" her -
og efter 4 møtrikker :)
A50-263.jpg
Efter en lettere rengøring:
A50-264.jpg
Den gamle og den "ny"
A50-265.jpg
Og med den "ny" på plads:
A50-266.jpg
Ja så begynder det da virklig at ligne noget 8)
A50-267.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

12. mar 2020, 14:15

Nå, men det var en lille side/afstikker på selv tråden her :lol:

Efter at have renoveret kobling's cylinder -
ja så blev det også tid til at skifte/bytte selve "knuden" ude ved gearskifterlænkage.
Den fik jeg også med til tøsen 8)

Med batteri og "hylde" til ditto demonteret -
så er det noget lettere at komme til:
A50-236.jpg
Og helt her nede i det dunkle -
der gemmer den sig :D
A50-237.jpg
Vel dernede, så søgte jeg også evt defekter -
på ABS, men der vara "nada - intet" at se........

Den nye som ligger her klar til montering :)
A50-238.jpg
Så blev det tid til at finde spec værktøj frem:
A50-239.jpg
Fordi selv en 9K har samme type af "konisk - pind" -
som man også finder på OG 900 :wink:

Efter en let omgang -
ja så gav den op og smuttede den af :D
A50-241.jpg
A50-242.jpg
Ny vs gammel:
A50-243.jpg
A50-244.jpg
A50-245.jpg
Der var vist noget om snakken -
da forrige ejer ville havde den skiftet :roll:
A50-246.jpg
A50-247.jpg
Men nu er den byttet -
skinner som katteskit i måneskind der nede :lol:
A50-248.jpg
Man afslutter med at justere lænkage, dette gøres ved at lægge 3'e gear "i" -
låse med en sprint/dorn der inde og så spænde det ydre fast :)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

16. mar 2020, 00:39

Efter dette arbejde, ja hvad passer ikke bedre -
end at også lige skifte olie på gearkasse.

Fik fortalt af forrige ejer, at han allerede havde -
"konverteret" til den nyere olie fra 2002 på tøsen :)
Ikke bare det, men det var heller så længe siden det siste skift af den.

Nu er den jo slet ikke dyr den olie, og da heller ikke fordi den er besværlig at skifte eller -
at jeg ikke stoler på hvad han fortæller.
Men, det er for mig bare sådan en slags 0'er på en ny start med en ny bil -
så ved jeg at det er lavet, og hvordan det skal passes framover :roll:

Jeg fik olie'en med den siste pakke fra SSK:
A50-281.jpg
Ikke bare olie, men også det fine dejlige -
obligatoriske "slik" :D
A50-282.jpg
(Ja de "nusser" godt med os på lager gør de)

Efter aftapning -
så er det påfyldning:
A50-283.jpg

Man må da sige at en 9K er meget "servicevenlig" med dette 8)
A50-284.jpg
Efter dette, ja så stod dagen efter -
på en tur over til den danske sammen med min mor.
Det var nemlig blevet tid til at fylde køler/fryser igen :P


Vi kunne dog hurtig konstatere -
at der var virklig ikke mange 9K'ere ud at køre i DK den dag :roll:
(Vi skriver Torsdag 5. Dec 2019 her)

Park.kælderen Bilka Ishøj -
så ser man let hvor man har parkeret:
A50-285.jpg
Sådan en 9K "ligner" ikke nogen anden bil som de fleste gør idag :)
A50-286.jpg
Efter Bilka, så står den på "Buger's" lige før Høje Taastrup -
tænkt hvis dette havde været Sek priser :mrgreen:
A50-287.jpg
Og på senere stop ved en Aldi -
ja der får man lov at se en finfin OG 900:
A50-288.jpg
Oven i købet, en af de få B212 8)
A50-289.jpg
På trods af en super fin og dejlig dag -
ja så var der kun en negativ ting at skrive om.
Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

16. mar 2020, 11:55

plankan skrev:
16. mar 2020, 00:39

Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

18. mar 2020, 13:06

Carlsson skrev:
16. mar 2020, 11:55
plankan skrev:
16. mar 2020, 00:39

Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:
Det var da noget af en omgang det 👀

Men jeg har nu lige en teori/grej jeg vil prøve før jeg gør det samme :)

Jeg fik skam et "turbohus" med tøsen:
hus.jpg
Men med mine 188 Cm og når jeg sidder som bedst i tøsen -
ja så ser jeg næsten ikke et skvat af Turbonål :evil:
Så det kan jeg sagtens leve uden :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

19. mar 2020, 16:50

:D Vi "dykker" endnu en gang ned i "pannrummet " :)

Det her ser ærligt talt, ikke så godt ud :roll:
A50-268.jpg
Så der skal vi lige have ventilkåben af -
den sveder alligevel lidt, så det blir lidt alá 2 fluer i et smæk :wink:

Men se lige her, på en af skruerne :shock:
A50-269.jpg
Nåja, en mindre at arbejde med og her fik vi så ventilkåben af -
ser ikke så tosset ud efter 23 år og 240.000 kørte Km:
A50-270.jpg
Hvad er det så lige der skal arbejdes med her....
A50-271.jpg
Jo det er gammel silicone :roll:
A50-272.jpg
Hyggelig "afstøbning" :lol:
A50-273.jpg
Det er efterhånden ved at være noget af en std fejl -
med lækage på/ved den "plugg"
Så den slår vi bare "igennem"
A50-274.jpg
Men lige for at være på den sikre side, så lægger vi papir/stof som en "stopper" -
da den ikke gerne skulle falde længere ned i motor :roll:
A50-275.jpg
Lige til at "fiske" op:
A50-276.jpg
Og her ligger de så begge 2:
A50-277.jpg
Der er en gut i Eslöv som fiksede dette problem på en af sine egen biler -
det lagde han så op i sin egen projekttråd, og fik en mega response på det :shock:

Sådan her ser hans løsning ud -
Han har helt enkelt drejet sådan noget af :)
A50-278.jpg
Nu ved jeg godt man kan handle den "plugg" jeg lige har slået ud -
samt at der findes en org løsning fra Saab på de tidl modeller....
Men denne her kan jeg bare godt lide :)
A50-279.jpg
At jeg så allerede har byttet på 2 andre Saab's -
det gør det ikke mindre sjovt/dejligt 8)

Med den på plads, til til ny pakning -
samt også 4 nye "rør" inden kasetten skal på igen :)
A50-280.jpg
Endnu en ting at krydse fra "to do list'en" 8)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12630
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

19. mar 2020, 21:13

Fint arbejde :-)

Den skal nok blive flot den Saab 9000

Smart prop i topstykket.
Dem Saab laver bliver utætte over tid..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

20. mar 2020, 13:42

viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Fint arbejde :-)

Pænt tak :)
viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Den skal nok blive flot den Saab 9000

Tøsen bliver som en 9K der i dag, er gået i "pension" -
d v s hun er ikke længere en "daily driver" :P
Billede fra gårdagen's luftetur efter en omgang vask:
summer3.jpg
viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Smart prop i topstykket.

Ja den fik han lavet helt okey -
har byttet 3 af dem nu til dags dato med Cego :)


viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Dem Saab laver bliver utætte over tid..

Ja mon ikke :roll:

Men de havde selv en løsning på det problem med "langmotor -
havde sådan en "plugg" på Ruby
egenpropp.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

22. mar 2020, 12:23

Med låget lagt på den sag:
A50-290.jpg
ja så går vi videre med -
noget af det/de dele der fulgte med tøsen.

D v s med noget af det "jobb" forrige ejer -
havde på sin egen liste:
A50-291.jpg

Ja lige netop -
det berygtede "element" :mrgreen:
A50-292.jpg

Det er noget af et pillearbejde at komme til:
A50-293.jpg
Og en del af det, skal man være MEGET -
forsigtig med, her er ikke plads til nogen "ommer" :roll:
A50-294.jpg
So far so good -
vi skal have vand af systemet også:
A50-295.jpg
Videre i demontetingen, vi skal have blæsermotor -
samt vandslanger til element væk:
A50-296.jpg
Og sådan ser det ud når blæsemotor er demonteret :)
A50-297.jpg
Der er godt "tight" -
så man bør have lidt line etc etc til at holde AC element i skak.

Sådan ser det ud nede i "akvariet" -
når alt er demonteret:
A50-298.jpg
Ofte fyldt af blade etc etc:
A50-299.jpg
Det gamle element:
A50-300.jpg
Ikke fordi der er noget særligt at se med/på det :roll:
A50-301.jpg
Var helle rikke nogen lugt af/fra Glycol:
A50-302.jpg
Men efter det blev byttet -
ja så bliver der ikke længere "dug" på ruderne ved fugtigt vejr udenfor :)
A50-303.jpg
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1206
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

22. mar 2020, 14:04

Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

22. mar 2020, 15:40

Mortenvig skrev:
22. mar 2020, 14:04
Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.

MVH
Morten

Du ved sikkert godt at billeder har det med at "lyve" :?:

jeg kan altså sagten godt se forskel på rustvand -
og så dette her som ikke var rustfarvet vand der kom ud.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

22. mar 2020, 20:40

Efter en rengøring -
så ser det mange gange bedre ud i "akvariet" :D
A50-304.jpg
Også rent og fint til det nye "element"
A50-306.jpg
Made in Denmark 😎 👌
A50-307.jpg
(Er det noget skit, så kommer jeg personligt over og aflevere det ) :lol:
A50-308.jpg
Med alt og lidt til -
atter på plads:
A50-309.jpg
Ja så er der andet jeg også gerne vil have lavet -
spec nu som kølersystem er tomt.

Jeg vil gerne have byttet termostat -
og den sidder gemt af vejen her:
A50-310.jpg
Efter diverse slanger/rør og skruer -
så er det klart for at taget "huset" af:
A50-311.jpg
Og der sidder den :D
A50-312.jpg
Og nu vi er igang, problemet med temp. nålen i instrumenthuset -
ja så bytter jeg også "giveren" til Ditto :)
A50-313.jpg
Nå ja, vi kan da lige så godt tage denne her også -
nu vi er igang :lol:
A50-314.jpg
Nyt vs gammelt:
A50-315.jpg
Noget siger mig -
at det ikke var en Saab org termostat der sad i tøsen :roll:
A50-316.jpg
Med den nye giver på plads -
så blev det også klart til den nye termostat:
A50-317.jpg
Atter engang er vi er klar -
efter test i garagen, så kan konstatere at alt er tæt og tørt :D
A50-318.jpg
Næste er en tur ud på vejene :)

Dårligt billede :oops:
Men det viser en temp. nål -
der nu står i position kl 09 som den skal 👌
A50-319.jpg
(Som nogle måske også kan se, ja så lyser ABS lampen -
jeg har på dette tidspunkt ikke fundet fejlen dertil endnu og køre med den sikring "trukket"
)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

23. mar 2020, 00:53

Carlsson skrev:
16. mar 2020, 11:55

Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:
Ja det var som sagt noget af en omgang du røg på der 👀

Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet :roll:
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

23. mar 2020, 21:25

plankan skrev:
23. mar 2020, 00:53
Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet :roll:
Ja, du måtte skifte alle følere m.m.
Mine følere, og termostaten, er jo kun 23 år gamle og virker derfor perfekt :wink:

Hvem fremstiller mon varmeapparatet her i DK? Og er kvaliteten mon i orden?
Før i tiden kunne man købe et "Made in Denmark" Nissen varmeapparat i kobber og det holdt evigt, men så fik DJØF'erne ødelagt det, så nu er Nissen varmeapparatet noget værdiløst skrot fra Kina.

Som det ses her var mit varmeapparat utæt efter kun 160.000km:

Valeo2.jpg

Valeo skrot "Made in Italy"



Valeo-Italy.jpg
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 534
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

23. mar 2020, 23:39

Hej

Hvis der står "Made in Denmark", er det nok sådan. Det håber jeg i hvert fald, idet jeg også som det første fik skiftet til et Nissen-element, da jeg fik min nyeste CSE. Mit seneste "Nissen-element" var køleren, hvor der ærligt nok stod "Behr" og "Made in Taiwan"

Og så er det næppe DJØF'ere, der har lukket produktionen hos Nissen. Vi er vist alt for dyre og verdensfjerne til at blive ansat i en fornuftig produktionsvirksomhed :? .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

26. mar 2020, 21:46

Ja vi må se hvad der sker med det i fremtiden :)

Ellers har den stået på "Homemade" US-light
A50-320.jpg
Rimlig tilfreds med det, skal dog bare have fundet et bedre glas -
til den venstre side da det ikke ser så godt ud :roll:
A50-321.jpg
Så røg vi også ud for en ny fejl med 9K, en som jeg ikke helt vare bekendt med -
en som bød på lille fight i starten :lol:

Pictogram begyndte at "advare" for bremselys ikke fungerede -
men jeg kunne ikke lige se noget skulle være galt der :roll:

Efter megen teste og bytte af pærer, ja så faldt "polletten" -
det sk 3'e bremselys oppe på bagklappen, ja det er også incl i funktionen på pictogram :roll: ....................... :lol:

Jeg har en spec "stang" der kan monteres i bil mellem pedal og stol-
sådan så man kan se om alle bremselys også fungere.
Her opdagede jeg pludselig, at bremselyset på bagklappen -
ja "glapper/blinker" undertiden man åbner og lukker :?

Hurtigt finder jeg ud af, at der er noget som ikke står rigtigt der.
En rød ledning midt i det hele :o
A50-322.jpg
Hurtigt, så går det op for mig -
det er vist ikke første gang det her er sket ......
Måske husker en del af jer her, at jeg skrev om der kom vand ind der bag -
oppe i taget ...... :?:
Lis.40.replay.jpg
Lis.40.replay.jpg (22.79 KiB) Vist 5088 gange
Det er da ganske så oplagt, grundet den forrige reparation af denne fejl.

Her har den org ledning inde fra stue af:
A50-324.jpg
A50-325.jpg
Det her bliver ikke særligt sjovt, da det også er bil med bagrudeviske -
ja så er der også en spoolerslange der skal "plugges".
Og så skal vi have en "ny" ledning trukket igennem her :o
A50-326.jpg
Med så tight plads at arbejde på -
ja så duer det ikke med tejp etc etc når der skal trækkes ny ledning igennem.....
Så må man helt enkelt "lodde" den i den ene ende -
og så holder den også til det :)
A50-327.jpg
Op igennem og have fat i den "ny" ledning:
A50-328.jpg
Og der kom den igennem :)
Nu skal bare have den røde ledning klippet af -
og så loddet en bid ny hvid stump på.
A50-329.jpg
Efter den omgang -
dagens "rest"
A50-330.jpg
Og nu lyser det 3'e bremselys som det skal -
ikke mere lys i "pictogram" end hvad der skal være ved opstart :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

27. mar 2020, 20:16

😊 ABS fejlen er fundet og fikset ✅

Det bedste ved det hele, kostede ikke en eneste $$ at fikse den heller -
men lad os tage det fra start af :D

Jeg var jo nået dertil, hvor jeg var ganske sikker på at fejlen -
den ikke var at finde foran.
Så da jeg havde fået mit nye 9K kort til min Tech.2 -
ja så var det bare med og komme ud og få det prøvet af.

(Ville gerne have vist den filmsnut jeg lavede -
men kan ikke se/finde ud af at det kan gøres her
) :?:

Men her kørsel under 15 Km/t -
det ser jo helt okey ud:
A50-331.jpg
Har sluppet speeder og ruller langsomt ned mod stop -
se så lige hvad der sker med venstre bag ved 10 Km/t :shock:
A50-332.jpg
Sådan betér det sig når hastigheden kommer ned under de 15 Km/t -
så da ikke mærkeligt at systemet "reagere" som det gør :roll:

Nå, men ind i garagen igen, op med bagdelen på bukkerne -
ned/ind under og inspektere ved venstre bag.
Ikke lige noget som sådan at se, så tænkte at det måske -
kunne være kransen, næste er så af med giveren.

:o Men, her sker der så noget som får alarmklokkerne til at ringe :o

Skruen som holder giveren, ja den når knap og nap lidt mere end 360 * runt -
før den er ude af gevindet, sad også utroligt "let" 🤔
Giveren kommer pænt af som den skal, inspektion af kransen gennem det lille hul -
ja det viser ikke umiddelbart nogen "failure".........
Skruen se okey ud, den er ikke "knækket af" -
men gevindet ser dog lidt "mysko" ud, næsten som om det er lidt "skævt" :?

Kun en ting at gøre her, frem med værktøj -
prøve at rette op på dette her.
Det virkede helt som om det gik -
så tilbage med giveren og en lidt længere skrue.

Ned med tøsen igen, ud på ny testrunde -
og .............. :roll:

Det fungerer 🤩

Her står så "endelig" en 9K med fejlfri ABS system -
så nu kan jeg komme igang med alt andet man gerne vil lave 👌
A50-333.jpg
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

27. mar 2020, 22:41

Jeg forstår ikke hvad fejlen reelt var. Var det føleren som ikke kom helt ned i bund?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

27. mar 2020, 23:44

Carlsson skrev:
27. mar 2020, 22:41
Jeg forstår ikke hvad fejlen reelt var. Var det føleren som ikke kom helt ned i bund?

Ja det tror jeg det var :)

Forrige ejer byttede jo alle 4 givere, så gad vide om den skrue her -
måske "gik af" eller på anden måde gav ham ekstra arbejde :roll:

Det har fungeret lige siden 👌
(Pepper, pepper - ta i trä)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

29. mar 2020, 00:32

Med ABS fejlen fundet og fikset -
ja så kan man endelig begynde og "lege" lidt :D

Man har jo hørt om diverse skrækcenario -
hvor folk har givet op og solgt/skrottet en bil p g a den slags fejl :roll:

Selv før fejlen var fundet, ja så havde jeg allerede -
handlet lidt NOS tilbehør på SSK :)
A50-334.jpg
Tænkte som sådan, at selv om det hele skulle "gå i vasken" -
ja så ville det ikke være noget problem at få det solgt videre.
Det er et rimligt eftertragtet tilbehør, at finde det "NOS" gør man ikke ofte -
så kunne bare ikke dy mig, da jeg så de havde det på hjemmesiden 8)
A50-335.jpg
Men desværre så "manglede" der monteringssatsen -
til det, den havde de ikke........... :cry:
A50-336.jpg
Det var alligevel ikke noget at græde over -
den havde Orio hele nogle og 76 stk af på deres lager :lol:
A50-337.jpg
A50-338.jpg
Så fik man lidt "kvällslektyr" at læse i sengen :mrgreen:
A50-339.jpg
(to be continued)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

31. mar 2020, 16:25

Jamen så er vi atter engang her bag til -
denne "udsigt" har man vist her lidt "då och då" :lol:
A50-340.jpg
Årsagen "denne gang" ja det er det rene og skær leg :D
A50-341.jpg
Jeg, som mange andre af min "årgang" der kan lide Saab og altid har kørt Saab -
vi ved godt at fremtiden ikke er bilen i sig.....
"Sporten" i dag, den ligger i at have så meget af -
de org tilbehør fra tiden da det hele begav sig 8)

Nu havde jeg så heldet at får fat i dette fine tilbehør her -
som nu langsomt, men sikkert skal på plads :)

Det er nogle få, men åbenbart vigtige detaljer -
som skal på plads:
A50-342.jpg
Dette samtidigt, som andet skal demonteres/byttes ud:
A50-343.jpg
A50-344.jpg
Dette i begge sider:
A50-345.jpg
De "huller" her er ikke kun til for pynt:
A50-346.jpg
Nej de skal bruges til det vi på svensk kalder for "korgmutter"
A50-349.jpg
Der til skal desse beslag X2 monteres/skrues fast:
A50-350.jpg
Og så begynder det hele pludselig at ligne noget :)
A50-351.jpg
Takket være disse beslag, ja så tar det ikke 10 sec
at demontere dette "galler" hvis behov foreligger 8)
A50-352.jpg
Og denne "udsigt" kan jeg sagtens leve med:
A50-353.jpg
A50-354.jpg
Lige i samme periode, ja så har Saab Webshop -
tilbud på 2 af disse beslag/øgler til last sikring for kaffepenge :)
A50-347.jpg
Det kunne jeg bare ikke modstå, dette dersom det siges at -
det e det lille/dette i småt, som gør det store 8)
A50-348.jpg
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 116
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

31. mar 2020, 17:11

Ja, djævlen gemmer sig i detaljen :D og de øjer er vist stadig til at få hos Orio for ca. 10 SEK. Købte 4 for nogle måneder siden til cabben.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘05 9-3 2,0T Conv.
‘05 9-5 2,0t Linear Estate Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Conv.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

31. mar 2020, 17:20

nemssaab skrev:
31. mar 2020, 17:11
Ja, djævlen gemmer sig i detaljen :D og de øjer er vist stadig til at få hos Orio for ca. 10 SEK. Købte 4 for nogle måneder siden til cabben.


:D Sant nok :D

Men man skal bare lige "passe på" -
for det er kun de bagerste der har "hul i midten"" -
dem længere ind/for til -
de er monteret med 2 skruer :roll:

Men det gør ikke noget -
for din gamle 9K fik de 2 jeg bestilte for meget med til DK 😎👌
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 116
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

31. mar 2020, 21:57

Sådan, Plankan👍🏻
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘05 9-3 2,0T Conv.
‘05 9-5 2,0t Linear Estate Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Conv.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

2. apr 2020, 23:27

Efter leg, så kommer alvor :roll:

Det blev så tid til at gå tøsen igennem -
for evt fejl og mangler:
A50-355.jpg
Men skam også for diverse "upgrades" :)

Noget af en "classic" på en 9K -
de store bøsninger i bærearm:
A50-356.jpg
Og så "gummi" her:
A50-357.jpg
Den anden side:
A50-358.jpg
Ja den tager sig ikke meget bedre ud :roll:
A50-359.jpg
Og her, med bøsning/ophæng til gearkasse -
ja her er der da noget "galt" :o
Lige som om nogen har fået spændt det hele sammen -
bare lidt for "hurtigt" så brikken er kommet "i klemme" :roll:
A50-360.jpg
Burde have set sådan her ud:
A50-361.jpg
Her en smart ting på en 9K -
som de fleste moderne biler godt kunne have.....

Nemlig delbar frame :D
A50-362.jpg
A50-363.jpg
Her skal vi lige have vasket lidt af/rent:
A50-364.jpg
Og her er så hvad der er at arbejde med
A50-365.jpg
Når man piller det halve af framen ned -
ja så demontere man også den ene halvdel af "kræningshæmner"
A50-366.jpg
Så den tager vi også ud/ned :)
A50-369.jpg
Og så mit typiske held :evil:
A50-368.jpg
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

3. apr 2020, 23:50

plankan skrev:
2. apr 2020, 23:27

Og så mit typiske held :evil:
Ja, elendig svensk kvalitet. Har kun holdt i 23 år 8)
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

3. apr 2020, 23:56

Carlsson skrev:
3. apr 2020, 23:50
plankan skrev:
2. apr 2020, 23:27

Og så mit typiske held :evil:
Ja, elendig svensk kvalitet. Har kun holdt i 23 år 8)

Nej, var kun 2 år gammel -
byttet af forrige ejer :(
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

4. apr 2020, 19:11

:D Endnu en version af juleaften :D

D v s "pakketid"
A50-370.jpg
I den finder vi lidt af "Gott och blandat" -
som til det daglige herover, er en "slikpose"
1000688big.jpg
Men det er dette her jo også for mig -
bare på en anden måde :lol:
A50-371.jpg
Består af bl.a -
en komplet ny ydre drivknude:
A50-371.1.JPG
Og så alt det andet "løse" :)
A50-372.jpg
Ny rem samt X2 "ruller"
A50-373.jpg
Og så til gearkasse "gummi" som skal byttes til "Powerflex" -
det havde jeg helt glemt, at man skal "genbruge" den ydre ring til :oops:
A50-374.jpg
Lidt af et arbejde og få det "renset"
A50-375.jpg
Og så til en af svaghederne på en 9K -
de store bøsninger på/til bærearm:
A50-376.jpg
Her ser vi resultatet af det jeg viste billede på før -
nogen havde fået spændt gearkasse-ophæng lidt for "hastigt".
Det ses tydeligt her på billede :roll:
A50-378.jpg
Sørme godt man har de dele på "Lager" :)
A50-377.jpg
"Lagerstöd" er noget af det som "går til" på en 9K -
så friske gevind er et stort + når der arbejdes her:
A50-379.jpg
Den ene side (Højre) af den indre trækaksel har ikke sluttet helt tæt -
det skal laves om igen:
A50-380.jpg
Fedt gridser godt til :?
A50-381.jpg
Men her ser vi lidt af en anden slags "sygdom" på 9K -
d v s servoslange som gridser på en helt anden måde
A50-382.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

8. apr 2020, 06:16

Så langt så godt med det meste, ikke alt klart endnu -
men med bærerarme og gearkasseophæng her bag i "skuffen" klart:
A50-383.jpg
Ja så bare videre med det andet/resten -
d v s med den forreste inderskærm demonteret:
A50-384.jpg
Her er noget af det første min øjne lægger mærke til -
"pakdåse" som "sveder" lidt :roll:
A50-385.jpg
Heller ikke nogen større overraskelse at konstatere -
"multiremmen" er ved at have gjort sit:
A50-386.jpg
Så af med den og hele "det" :)
A50-387.jpg
Har alligevel bestilt et nyt "kit" dertil:
A50-388.jpg
Servo slange er også noget af en grisebasse -
den er også lidt af et problembarn på 9K :mrgreen:
A50-390.jpg
Her "klipper" jeg helt enkelt røret tæt på anslutning, så kan man lettere løsne møtrik -
med en "Hylse" før man demontere selve pumpen :)
A50-389.jpg
Når så at servopumpe incl holder er demonteret -
ja så kan man komme til generator:
A50-391.jpg
Der var i o f sig ikke noget der indikerede fejl på ladningen, men da et arbejde med just generator på en 9K -
uanset hvad årsag måtte være, er noget "bøvl"
Ja så har jeg valgt at tage det sikre for det "usikre"
A50-392.jpg
Og se bare her :lol:
A50-393.jpg
Lige så godt at få byttet den "regulator" 8)
A50-394.jpg

Tilbage til "Projekt Forum"