"Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Redaktør: Bestyrelsen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Et andet "mindre" problem med Cego -
ja det var at, antennen kun gik op til det halve af hvad den burde Men den gik heller ikke 100% ned Der var dog ingen "mislyde", eller noget der tydede på at den "hoppede over" -
men se lige her Lige til at pille af: De sølle rester Så jeg lod antenne stå i 24 Tim. med lidt påfyldning af 5-56 x-antal gange, og se bare her -
efter lidt "motion" og den behandling Nu går den ikke bare helt op i "top" -
men også helt ned i "bund" Dejligt man har res. dele på eget "lager"
ja det var at, antennen kun gik op til det halve af hvad den burde Men den gik heller ikke 100% ned Der var dog ingen "mislyde", eller noget der tydede på at den "hoppede over" -
men se lige her Lige til at pille af: De sølle rester Så jeg lod antenne stå i 24 Tim. med lidt påfyldning af 5-56 x-antal gange, og se bare her -
efter lidt "motion" og den behandling Nu går den ikke bare helt op i "top" -
men også helt ned i "bund" Dejligt man har res. dele på eget "lager"
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Hvad er det for nogle led pærer du køber? Jeg kan se det skal være h8 pærer jeg skal bruge til min, jeg syntes det ser meget godt ud på min når man har led lys for oven tændt og tåge lys, det ville bare se endnu bedre ud hvis tåge lys også var led
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja det skal være H8 fra 2004 9-5 Aero/2008 NG 9-3 -
havde selv den variant på min gamle "Missy" med biltema LED oppe i pos lys Det var dog nogle jeg fik af en ven -
kan ikke huske fabrikat etc etc, men det går at finde
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja det skal være H8 fra 2004 9-5 Aero/2008 NG 9-3 -
havde selv den variant på min gamle "Missy" med biltema LED oppe i pos lys Det var dog nogle jeg fik af en ven -
kan ikke huske fabrikat etc etc, men det går at finde
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Tid til at komme igang med og kigge på det lidt mere "alvorlige" på Cego -
d v s bremserne.
Problem nr:1 ABS er rent ud sagt "uhyggelig"
Når man bremse ned til et stop, ja så sker der følgende.....
De siste 10-15 Km/t lige indtil et stop, ja så skyder tøsen bremsepedal op som bare den -
og tværbremser så man er på vej mod rattet/forrude
(Den første tid, ja så kørte vi med den sikring til ABS "trukket ud")
Problem nr:2 Bremseskiver "hugger" som bare den -
af en sådan grad jeg sjældent har været med om før
Kunne næsten godt forstille mig -
at det måske var derfor som ABS "gik ind"
Så, jeg tog chansen og bytter bremse foran først -
de skal jo alligevel byttes.
Men den dag start ikke for godt: Typisk -
dette sker på begge sider Men trods det dårlige humør -
så kan jeg da konstatere der er byttet ankerplader i begge sider Men humøret just den dag, ja det endte op i at arbejdet med bremserne -
det blev lavet uden billeder af det
(Sorry)
Det blev da heller ikke bedre af, at arbejdet med bytte af skiver etc etc -
ja det gjorde Nada for resultatet med ABS
Kun en ting og gøre her, ind og hente Tech.2 -
og ja så fik jeg dette "svar" tilbage: Lidt mysko, forrige ejer byttede alle 4 ABS givere, til nye for 2 år siden -
men jeg bestemmer mig så for at måle dem alle 4 op med multimeter.
Resultatet af det -
ser man her: Her er ikke noget at komme efter -
de ligger alle 4 inden for det godkendte af hvad Saab skriver
d v s bremserne.
Problem nr:1 ABS er rent ud sagt "uhyggelig"
Når man bremse ned til et stop, ja så sker der følgende.....
De siste 10-15 Km/t lige indtil et stop, ja så skyder tøsen bremsepedal op som bare den -
og tværbremser så man er på vej mod rattet/forrude
(Den første tid, ja så kørte vi med den sikring til ABS "trukket ud")
Problem nr:2 Bremseskiver "hugger" som bare den -
af en sådan grad jeg sjældent har været med om før
Kunne næsten godt forstille mig -
at det måske var derfor som ABS "gik ind"
Så, jeg tog chansen og bytter bremse foran først -
de skal jo alligevel byttes.
Men den dag start ikke for godt: Typisk -
dette sker på begge sider Men trods det dårlige humør -
så kan jeg da konstatere der er byttet ankerplader i begge sider Men humøret just den dag, ja det endte op i at arbejdet med bremserne -
det blev lavet uden billeder af det
(Sorry)
Det blev da heller ikke bedre af, at arbejdet med bytte af skiver etc etc -
ja det gjorde Nada for resultatet med ABS
Kun en ting og gøre her, ind og hente Tech.2 -
og ja så fik jeg dette "svar" tilbage: Lidt mysko, forrige ejer byttede alle 4 ABS givere, til nye for 2 år siden -
men jeg bestemmer mig så for at måle dem alle 4 op med multimeter.
Resultatet af det -
ser man her: Her er ikke noget at komme efter -
de ligger alle 4 inden for det godkendte af hvad Saab skriver
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det kan jo også være at den forrige ejer har sat uoriginale kinesiske følere i
Eller måske en sprængt tandkrans....
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Det er jo "Intermittent" og ledningen kan sagtens knække på 2 år hvis den ikke er fastgjort korrekt.
Det kan jo også være at den forrige ejer har sat uoriginale kinesiske følere i
Eller måske en sprængt tandkrans....
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Sant nok, men så skulle det vel også "synes" når man måler med multimeter -
at man kan "provokere" ved at røre på ledning
Men nu sidder den helt korrekt, så der finder vi ikke fejlen.......
Lader jeg være usagt -
de har da i det mindste den korrekte kontakt til det øvrige elsystem
så havde begge givere af for at "kigge ned" Godt nok manglede der 1 stk plastic i den venstre side -
men det skulle vise sig at ikke gøre nogen forskel.
Historien her, den fortæller endnu ikke -
at forrige ejer også havde byttet begge drivknuder for 2 år siden
Så nej, der var ikke noget at komme efter -
andet end at skal bestille nogle nye dele til fortøj ser jeg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Sant nok, men så skulle det vel også "synes" når man måler med multimeter -
at man kan "provokere" ved at røre på ledning
Men nu sidder den helt korrekt, så der finder vi ikke fejlen.......
Lader jeg være usagt -
de har da i det mindste den korrekte kontakt til det øvrige elsystem
Den teori var jeg også lidt inde på -
så havde begge givere af for at "kigge ned" Godt nok manglede der 1 stk plastic i den venstre side -
men det skulle vise sig at ikke gøre nogen forskel.
Historien her, den fortæller endnu ikke -
at forrige ejer også havde byttet begge drivknuder for 2 år siden
Så nej, der var ikke noget at komme efter -
andet end at skal bestille nogle nye dele til fortøj ser jeg
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Der var intet, ingen skader på ABS som det blotte øje kunde se her......
Enligt forrige ejer, ja så troede han selv på at han måske var kommet til -
at lave "ravage" da gearkasse skulle monteres tilbage efter byte af kobling
Meget af det arbejde der stod på hans liste -
alt sådant han selv ville have lavet, ja de dele fik jeg jo også sammen med tøsen
Så næste på "skema", bliver at renovere hovedcylinder til kobling: Og den sidder godt gemt af vejen på en 9K: Skal igang med 1 stk "slange" samt 1 stk "rør" Jeg har lagt plasticposer og masser af aviser ud på gulvet -
det plejer at grise godt sådan noget her
Så vi skal lige have tømt beholder her: Helt ned, så det suger man bedst op Her har vi så nogle af delene der skal arbejdes med -
1 stk renoveringssats men også et helt nyt "rør/slange" Og der fik vi så Cyl demonteret og klar for "operationen"
Og jo, den fungerede da okey -
men det var nok ikke nogen dum ide at give den en overhauling Består endelig ikke af så mange dele: En rengøring på det: På med de nye pakninger, samt godt med det røde "fedt" på Og "vupti" -
så var den samlet igen Og just det gamle "rør/slange": Ja det må man da -
give forrige ejer "credit's" for at have skænket en tanke
Enligt forrige ejer, ja så troede han selv på at han måske var kommet til -
at lave "ravage" da gearkasse skulle monteres tilbage efter byte af kobling
Meget af det arbejde der stod på hans liste -
alt sådant han selv ville have lavet, ja de dele fik jeg jo også sammen med tøsen
Så næste på "skema", bliver at renovere hovedcylinder til kobling: Og den sidder godt gemt af vejen på en 9K: Skal igang med 1 stk "slange" samt 1 stk "rør" Jeg har lagt plasticposer og masser af aviser ud på gulvet -
det plejer at grise godt sådan noget her
Så vi skal lige have tømt beholder her: Helt ned, så det suger man bedst op Her har vi så nogle af delene der skal arbejdes med -
1 stk renoveringssats men også et helt nyt "rør/slange" Og der fik vi så Cyl demonteret og klar for "operationen"
Og jo, den fungerede da okey -
men det var nok ikke nogen dum ide at give den en overhauling Består endelig ikke af så mange dele: En rengøring på det: På med de nye pakninger, samt godt med det røde "fedt" på Og "vupti" -
så var den samlet igen Og just det gamle "rør/slange": Ja det må man da -
give forrige ejer "credit's" for at have skænket en tanke
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Prøv at rense/kontrollere stikket på styringen til Abs modulet.
Er de muligt at bytte rundt på sensorene fra højre til venstre, for så kan du udelukke en dårlig sensor.
Et multimeter når man måler ohm er meget dårligt til at finde lednings fejl, der skal bare være en intakt tråd i ledningen, og alt viser ok.
Man bliver nød til at måle spændings tabet.
MVh
Morten
Er de muligt at bytte rundt på sensorene fra højre til venstre, for så kan du udelukke en dårlig sensor.
Et multimeter når man måler ohm er meget dårligt til at finde lednings fejl, der skal bare være en intakt tråd i ledningen, og alt viser ok.
Man bliver nød til at måle spændings tabet.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Hej Plankan
Lige lidt opsamling mht pærer:
Med hensyn til LED-lys:
Mvh/NC
Lige lidt opsamling mht pærer:
Det er dels 9509175, som der skal være 6+9 stk. af (måske de kontrollampepærer, som fulgte med dit instrument?), og dels 4084547 (2 stk.), 9525767 og 8568693. Min reservedelsmand regner med at kunne finde tilsvarende, når jeg får pillet hatten af og pærerne ud.NC_Ribe skrev: ↑
18 feb 2020, 21:51
PS: Jeg ville blive superglad for datoer på de forskellige steg -jeg har fx bestilt pærer til mit instrumenthus -
men en del af dem kan ikke længere skaffes fra Orio.
Hvad skulle det da være for nogle af dem
Det var d.21 Nov 2019 jeg handlede mine ....
Med hensyn til LED-lys:
Det er jo lidt unfair at sammenligne nye LED med gamle, sortsværtede pinolpærer, og mit spørgsmål er dels, om de nye spreder lyset ordentligt, og dels, om de er tilpas afdæmpede (og, hvis ja, hvad det er for nogen)? Jeg skal ikke dømme ud fra billeder, da et kamera jo ikke kan vise det helt, som øjet ser det. Jeg spørger, fordi jeg har set så mange eksempler på nummerpladelys, der giver to blændende hvide striber på nummerpladen, så man kun kan læse lige det, der er i striberne. Det samme gælder for nogle bag-, bremse og blinklys, der giver et meget kraftigt lys på en lille overflade. Og det er jo synd, når originalen (bortset fra baklyset) faktisk lyser suverænt og behageligt fra store lysflader.Belysningen lader da meget at ønske:
A50-196.jpg
Men da heller ikke så mærkeligt -
når man ser resultatet at det som sidder monteret
A50-197.jpg
Sørme godt, at man haver "bedre brugt" på lager -
og her sammen med den ny LED pære
A50-198.jpg
Og nu ser det da straks så meget bedre ud -
man kan se forskel om ikke andet
A50-199.jpg
De gamle "rester"
A50-200.jpg
Og det nye fine/dejlige resultat
A50-202.jpg
Ser da bare så godt "oplyst" ud
A50-203.jpg
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
NC
Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.
Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.
Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.
Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.
Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
9000 er en forældet bil, men den er ikke mindre dejlig for det
Min gamle Missy er til dags dato en af de bedste Saab'er jeg har ejet -
men som selv og med kun mig selv, så blev den lidt for "dyr" i det lange løb
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Carlsson skrev: ↑10. mar 2020, 20:09NC
Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.
Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.
Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
9000 er en forældet bil, men den er ikke mindre dejlig for det
Min gamle Missy er til dags dato en af de bedste Saab'er jeg har ejet -
men som selv og med kun mig selv, så blev den lidt for "dyr" i det lange løb
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Se, altså herover i det svenske, ja der kan vi faktisk aktivt "Følge med i" -
hvad der kommer in/dukker op på diverse "ophuggere"
Og så er vi her, hvor det pludselig sker -
at der på "Delplocken" i Helsingborg dukker en 9K 1997 A50 op
Forrige uge, i fredags d.6 Marts, så kan man se disse billeder her: Står at den har kørt 135.000 Km Man tænker at, de først har taget fejl -
og det skulle være 235.000 Km
Men nej, den var sq god nok -
der stod 135.000 Km på speedometer
Siste af 3 billeder, der plejer at være på stuen: Og kigger man rigtigt nøje -
så ser man frække stofmåtter
Nåja, det her ser jeg først sent fredag aften efter lukketid -
så tænker at, den er nok allerede "slagtet" på de fine/gode dele
I går Tirsdag, ja så kom Claus over på "visit" -
så vi tog vores stadard tur forbi diverse ophuggere, også denne her oppe i Helsingborg.
Døm om ikke, denne 9 K den har stået helt urørt over hele weekend -
men også frem til denne Tirsdag da Claus og jeg kommer "forbi"
Tro det eller ej -
de der stofmåtter, de låg stadievæk i bilen Så dem lagde jeg beslag på direkte -
Claus har "beige" stue i sin 9 K, så dem kunne han alligevel ikke bruge Men da Cego også er i samme #247 som denne her -
ja så tog Jeg også den venstre forskærm, den var/er i betydligt bedre stand end min egen: Tågelygten i samme side var i rigtig fin stand -
så den fik Claus med hjem Senere under samme aften, da vi spiste Pizza -
så diskuterede vi, om ikke jeg skulle køre op i dag og tage hele stuen ud
Men, da jeg i dag ankom 20 min efter de åbnede -
ja så var ikke kun førestol væk, men også konsol til viskere som Claus gerne ville have
Men men, Claus behøvede også ny/anden "gearknop" -
så den tog jeg med hjem/retur: Men jeg kunne heller ikke dy mig for, at demontere højre bagdør: Mener bare, at en 100% helt komplet og rustfri bagdør i samme #247 som Cego -
for 650:- Sek: Det er sq for dumt til at ikke bytte -
så slipper jeg denne her Bule" i fremtiden
hvad der kommer in/dukker op på diverse "ophuggere"
Og så er vi her, hvor det pludselig sker -
at der på "Delplocken" i Helsingborg dukker en 9K 1997 A50 op
Forrige uge, i fredags d.6 Marts, så kan man se disse billeder her: Står at den har kørt 135.000 Km Man tænker at, de først har taget fejl -
og det skulle være 235.000 Km
Men nej, den var sq god nok -
der stod 135.000 Km på speedometer
Siste af 3 billeder, der plejer at være på stuen: Og kigger man rigtigt nøje -
så ser man frække stofmåtter
Nåja, det her ser jeg først sent fredag aften efter lukketid -
så tænker at, den er nok allerede "slagtet" på de fine/gode dele
I går Tirsdag, ja så kom Claus over på "visit" -
så vi tog vores stadard tur forbi diverse ophuggere, også denne her oppe i Helsingborg.
Døm om ikke, denne 9 K den har stået helt urørt over hele weekend -
men også frem til denne Tirsdag da Claus og jeg kommer "forbi"
Tro det eller ej -
de der stofmåtter, de låg stadievæk i bilen Så dem lagde jeg beslag på direkte -
Claus har "beige" stue i sin 9 K, så dem kunne han alligevel ikke bruge Men da Cego også er i samme #247 som denne her -
ja så tog Jeg også den venstre forskærm, den var/er i betydligt bedre stand end min egen: Tågelygten i samme side var i rigtig fin stand -
så den fik Claus med hjem Senere under samme aften, da vi spiste Pizza -
så diskuterede vi, om ikke jeg skulle køre op i dag og tage hele stuen ud
Men, da jeg i dag ankom 20 min efter de åbnede -
ja så var ikke kun førestol væk, men også konsol til viskere som Claus gerne ville have
Men men, Claus behøvede også ny/anden "gearknop" -
så den tog jeg med hjem/retur: Men jeg kunne heller ikke dy mig for, at demontere højre bagdør: Mener bare, at en 100% helt komplet og rustfri bagdør i samme #247 som Cego -
for 650:- Sek: Det er sq for dumt til at ikke bytte -
så slipper jeg denne her Bule" i fremtiden
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Og netop i dag, så kunne jeg bare ikke dy mig for -
at "fjerne" dette dumme/åndsvage S - märke her: Det fylder ikke længere sin "funktion" -
dersom at de nye EU nummerplader er mærket et lands symbol
At have 2 stk S symboler er bare lidt for fjollet -
så der var kun et alternativ her.
Nemlig at gå i "krig" her -
og efter 4 møtrikker Efter en lettere rengøring: Den gamle og den "ny" Og med den "ny" på plads: Ja så begynder det da virklig at ligne noget
at "fjerne" dette dumme/åndsvage S - märke her: Det fylder ikke længere sin "funktion" -
dersom at de nye EU nummerplader er mærket et lands symbol
At have 2 stk S symboler er bare lidt for fjollet -
så der var kun et alternativ her.
Nemlig at gå i "krig" her -
og efter 4 møtrikker Efter en lettere rengøring: Den gamle og den "ny" Og med den "ny" på plads: Ja så begynder det da virklig at ligne noget
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Nå, men det var en lille side/afstikker på selv tråden her
Efter at have renoveret kobling's cylinder -
ja så blev det også tid til at skifte/bytte selve "knuden" ude ved gearskifterlænkage.
Den fik jeg også med til tøsen
Med batteri og "hylde" til ditto demonteret -
så er det noget lettere at komme til: Og helt her nede i det dunkle -
der gemmer den sig Vel dernede, så søgte jeg også evt defekter -
på ABS, men der vara "nada - intet" at se........
Den nye som ligger her klar til montering Så blev det tid til at finde spec værktøj frem: Fordi selv en 9K har samme type af "konisk - pind" -
som man også finder på OG 900
Efter en let omgang -
ja så gav den op og smuttede den af Ny vs gammel: Der var vist noget om snakken -
da forrige ejer ville havde den skiftet Men nu er den byttet -
skinner som katteskit i måneskind der nede Man afslutter med at justere lænkage, dette gøres ved at lægge 3'e gear "i" -
låse med en sprint/dorn der inde og så spænde det ydre fast
Efter at have renoveret kobling's cylinder -
ja så blev det også tid til at skifte/bytte selve "knuden" ude ved gearskifterlænkage.
Den fik jeg også med til tøsen
Med batteri og "hylde" til ditto demonteret -
så er det noget lettere at komme til: Og helt her nede i det dunkle -
der gemmer den sig Vel dernede, så søgte jeg også evt defekter -
på ABS, men der vara "nada - intet" at se........
Den nye som ligger her klar til montering Så blev det tid til at finde spec værktøj frem: Fordi selv en 9K har samme type af "konisk - pind" -
som man også finder på OG 900
Efter en let omgang -
ja så gav den op og smuttede den af Ny vs gammel: Der var vist noget om snakken -
da forrige ejer ville havde den skiftet Men nu er den byttet -
skinner som katteskit i måneskind der nede Man afslutter med at justere lænkage, dette gøres ved at lægge 3'e gear "i" -
låse med en sprint/dorn der inde og så spænde det ydre fast
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Efter dette arbejde, ja hvad passer ikke bedre -
end at også lige skifte olie på gearkasse.
Fik fortalt af forrige ejer, at han allerede havde -
"konverteret" til den nyere olie fra 2002 på tøsen
Ikke bare det, men det var heller så længe siden det siste skift af den.
Nu er den jo slet ikke dyr den olie, og da heller ikke fordi den er besværlig at skifte eller -
at jeg ikke stoler på hvad han fortæller.
Men, det er for mig bare sådan en slags 0'er på en ny start med en ny bil -
så ved jeg at det er lavet, og hvordan det skal passes framover
Jeg fik olie'en med den siste pakke fra SSK: Ikke bare olie, men også det fine dejlige -
obligatoriske "slik" (Ja de "nusser" godt med os på lager gør de)
Efter aftapning -
så er det påfyldning:
Man må da sige at en 9K er meget "servicevenlig" med dette Efter dette, ja så stod dagen efter -
på en tur over til den danske sammen med min mor.
Det var nemlig blevet tid til at fylde køler/fryser igen
Vi kunne dog hurtig konstatere -
at der var virklig ikke mange 9K'ere ud at køre i DK den dag
(Vi skriver Torsdag 5. Dec 2019 her)
Park.kælderen Bilka Ishøj -
så ser man let hvor man har parkeret: Sådan en 9K "ligner" ikke nogen anden bil som de fleste gør idag Efter Bilka, så står den på "Buger's" lige før Høje Taastrup -
tænkt hvis dette havde været Sek priser Og på senere stop ved en Aldi -
ja der får man lov at se en finfin OG 900: Oven i købet, en af de få B212 På trods af en super fin og dejlig dag -
ja så var der kun en negativ ting at skrive om.
Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen
end at også lige skifte olie på gearkasse.
Fik fortalt af forrige ejer, at han allerede havde -
"konverteret" til den nyere olie fra 2002 på tøsen
Ikke bare det, men det var heller så længe siden det siste skift af den.
Nu er den jo slet ikke dyr den olie, og da heller ikke fordi den er besværlig at skifte eller -
at jeg ikke stoler på hvad han fortæller.
Men, det er for mig bare sådan en slags 0'er på en ny start med en ny bil -
så ved jeg at det er lavet, og hvordan det skal passes framover
Jeg fik olie'en med den siste pakke fra SSK: Ikke bare olie, men også det fine dejlige -
obligatoriske "slik" (Ja de "nusser" godt med os på lager gør de)
Efter aftapning -
så er det påfyldning:
Man må da sige at en 9K er meget "servicevenlig" med dette Efter dette, ja så stod dagen efter -
på en tur over til den danske sammen med min mor.
Det var nemlig blevet tid til at fylde køler/fryser igen
Vi kunne dog hurtig konstatere -
at der var virklig ikke mange 9K'ere ud at køre i DK den dag
(Vi skriver Torsdag 5. Dec 2019 her)
Park.kælderen Bilka Ishøj -
så ser man let hvor man har parkeret: Sådan en 9K "ligner" ikke nogen anden bil som de fleste gør idag Efter Bilka, så står den på "Buger's" lige før Høje Taastrup -
tænkt hvis dette havde været Sek priser Og på senere stop ved en Aldi -
ja der får man lov at se en finfin OG 900: Oven i købet, en af de få B212 På trods af en super fin og dejlig dag -
ja så var der kun en negativ ting at skrive om.
Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Men jeg har nu lige en teori/grej jeg vil prøve før jeg gør det samme
Jeg fik skam et "turbohus" med tøsen: Men med mine 188 Cm og når jeg sidder som bedst i tøsen -
ja så ser jeg næsten ikke et skvat af Turbonål
Så det kan jeg sagtens leve uden
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Det var da noget af en omgang detCarlsson skrev: ↑16. mar 2020, 11:55Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
Men jeg har nu lige en teori/grej jeg vil prøve før jeg gør det samme
Jeg fik skam et "turbohus" med tøsen: Men med mine 188 Cm og når jeg sidder som bedst i tøsen -
ja så ser jeg næsten ikke et skvat af Turbonål
Så det kan jeg sagtens leve uden
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Vi "dykker" endnu en gang ned i "pannrummet "
Det her ser ærligt talt, ikke så godt ud Så der skal vi lige have ventilkåben af -
den sveder alligevel lidt, så det blir lidt alá 2 fluer i et smæk
Men se lige her, på en af skruerne Nåja, en mindre at arbejde med og her fik vi så ventilkåben af -
ser ikke så tosset ud efter 23 år og 240.000 kørte Km: Hvad er det så lige der skal arbejdes med her.... Jo det er gammel silicone Hyggelig "afstøbning" Det er efterhånden ved at være noget af en std fejl -
med lækage på/ved den "plugg"
Så den slår vi bare "igennem" Men lige for at være på den sikre side, så lægger vi papir/stof som en "stopper" -
da den ikke gerne skulle falde længere ned i motor Lige til at "fiske" op: Og her ligger de så begge 2: Der er en gut i Eslöv som fiksede dette problem på en af sine egen biler -
det lagde han så op i sin egen projekttråd, og fik en mega response på det
Sådan her ser hans løsning ud -
Han har helt enkelt drejet sådan noget af Nu ved jeg godt man kan handle den "plugg" jeg lige har slået ud -
samt at der findes en org løsning fra Saab på de tidl modeller....
Men denne her kan jeg bare godt lide At jeg så allerede har byttet på 2 andre Saab's -
det gør det ikke mindre sjovt/dejligt
Med den på plads, til til ny pakning -
samt også 4 nye "rør" inden kasetten skal på igen Endnu en ting at krydse fra "to do list'en"
Det her ser ærligt talt, ikke så godt ud Så der skal vi lige have ventilkåben af -
den sveder alligevel lidt, så det blir lidt alá 2 fluer i et smæk
Men se lige her, på en af skruerne Nåja, en mindre at arbejde med og her fik vi så ventilkåben af -
ser ikke så tosset ud efter 23 år og 240.000 kørte Km: Hvad er det så lige der skal arbejdes med her.... Jo det er gammel silicone Hyggelig "afstøbning" Det er efterhånden ved at være noget af en std fejl -
med lækage på/ved den "plugg"
Så den slår vi bare "igennem" Men lige for at være på den sikre side, så lægger vi papir/stof som en "stopper" -
da den ikke gerne skulle falde længere ned i motor Lige til at "fiske" op: Og her ligger de så begge 2: Der er en gut i Eslöv som fiksede dette problem på en af sine egen biler -
det lagde han så op i sin egen projekttråd, og fik en mega response på det
Sådan her ser hans løsning ud -
Han har helt enkelt drejet sådan noget af Nu ved jeg godt man kan handle den "plugg" jeg lige har slået ud -
samt at der findes en org løsning fra Saab på de tidl modeller....
Men denne her kan jeg bare godt lide At jeg så allerede har byttet på 2 andre Saab's -
det gør det ikke mindre sjovt/dejligt
Med den på plads, til til ny pakning -
samt også 4 nye "rør" inden kasetten skal på igen Endnu en ting at krydse fra "to do list'en"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Fint arbejde
Den skal nok blive flot den Saab 9000
Smart prop i topstykket.
Dem Saab laver bliver utætte over tid..
Den skal nok blive flot den Saab 9000
Smart prop i topstykket.
Dem Saab laver bliver utætte over tid..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Pænt tak
Tøsen bliver som en 9K der i dag, er gået i "pension" -
d v s hun er ikke længere en "daily driver"
Billede fra gårdagen's luftetur efter en omgang vask:
Ja den fik han lavet helt okey -
har byttet 3 af dem nu til dags dato med Cego
Ja mon ikke
Men de havde selv en løsning på det problem med "langmotor -
havde sådan en "plugg" på Ruby
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Pænt tak
Tøsen bliver som en 9K der i dag, er gået i "pension" -
d v s hun er ikke længere en "daily driver"
Billede fra gårdagen's luftetur efter en omgang vask:
Ja den fik han lavet helt okey -
har byttet 3 af dem nu til dags dato med Cego
Ja mon ikke
Men de havde selv en løsning på det problem med "langmotor -
havde sådan en "plugg" på Ruby
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Med låget lagt på den sag:
noget af det/de dele der fulgte med tøsen.
D v s med noget af det "jobb" forrige ejer -
havde på sin egen liste:
Ja lige netop -
det berygtede "element"
Det er noget af et pillearbejde at komme til: Og en del af det, skal man være MEGET -
forsigtig med, her er ikke plads til nogen "ommer" So far so good -
vi skal have vand af systemet også: Videre i demontetingen, vi skal have blæsermotor -
samt vandslanger til element væk: Og sådan ser det ud når blæsemotor er demonteret Der er godt "tight" -
så man bør have lidt line etc etc til at holde AC element i skak.
Sådan ser det ud nede i "akvariet" -
når alt er demonteret: Ofte fyldt af blade etc etc: Det gamle element: Ikke fordi der er noget særligt at se med/på det Var helle rikke nogen lugt af/fra Glycol: Men efter det blev byttet -
ja så bliver der ikke længere "dug" på ruderne ved fugtigt vejr udenfor
ja så går vi videre med -noget af det/de dele der fulgte med tøsen.
D v s med noget af det "jobb" forrige ejer -
havde på sin egen liste:
Ja lige netop -
det berygtede "element"
Det er noget af et pillearbejde at komme til: Og en del af det, skal man være MEGET -
forsigtig med, her er ikke plads til nogen "ommer" So far so good -
vi skal have vand af systemet også: Videre i demontetingen, vi skal have blæsermotor -
samt vandslanger til element væk: Og sådan ser det ud når blæsemotor er demonteret Der er godt "tight" -
så man bør have lidt line etc etc til at holde AC element i skak.
Sådan ser det ud nede i "akvariet" -
når alt er demonteret: Ofte fyldt af blade etc etc: Det gamle element: Ikke fordi der er noget særligt at se med/på det Var helle rikke nogen lugt af/fra Glycol: Men efter det blev byttet -
ja så bliver der ikke længere "dug" på ruderne ved fugtigt vejr udenfor
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.
MVH
Morten
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Du ved sikkert godt at billeder har det med at "lyve"
jeg kan altså sagten godt se forskel på rustvand -
og så dette her som ikke var rustfarvet vand der kom ud.
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Mortenvig skrev: ↑22. mar 2020, 14:04Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.
MVH
Morten
Du ved sikkert godt at billeder har det med at "lyve"
jeg kan altså sagten godt se forskel på rustvand -
og så dette her som ikke var rustfarvet vand der kom ud.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Efter en rengøring -
så ser det mange gange bedre ud i "akvariet" Også rent og fint til det nye "element" Made in Denmark (Er det noget skit, så kommer jeg personligt over og aflevere det )
Med alt og lidt til -
atter på plads: Ja så er der andet jeg også gerne vil have lavet -
spec nu som kølersystem er tomt.
Jeg vil gerne have byttet termostat -
og den sidder gemt af vejen her: Efter diverse slanger/rør og skruer -
så er det klart for at taget "huset" af: Og der sidder den Og nu vi er igang, problemet med temp. nålen i instrumenthuset -
ja så bytter jeg også "giveren" til Ditto Nå ja, vi kan da lige så godt tage denne her også -
nu vi er igang Nyt vs gammelt: Noget siger mig -
at det ikke var en Saab org termostat der sad i tøsen Med den nye giver på plads -
så blev det også klart til den nye termostat: Atter engang er vi er klar -
efter test i garagen, så kan konstatere at alt er tæt og tørt Næste er en tur ud på vejene
Dårligt billede
Men det viser en temp. nål -
der nu står i position kl 09 som den skal (Som nogle måske også kan se, ja så lyser ABS lampen -
jeg har på dette tidspunkt ikke fundet fejlen dertil endnu og køre med den sikring "trukket")
så ser det mange gange bedre ud i "akvariet" Også rent og fint til det nye "element" Made in Denmark (Er det noget skit, så kommer jeg personligt over og aflevere det )
Med alt og lidt til -
atter på plads: Ja så er der andet jeg også gerne vil have lavet -
spec nu som kølersystem er tomt.
Jeg vil gerne have byttet termostat -
og den sidder gemt af vejen her: Efter diverse slanger/rør og skruer -
så er det klart for at taget "huset" af: Og der sidder den Og nu vi er igang, problemet med temp. nålen i instrumenthuset -
ja så bytter jeg også "giveren" til Ditto Nå ja, vi kan da lige så godt tage denne her også -
nu vi er igang Nyt vs gammelt: Noget siger mig -
at det ikke var en Saab org termostat der sad i tøsen Med den nye giver på plads -
så blev det også klart til den nye termostat: Atter engang er vi er klar -
efter test i garagen, så kan konstatere at alt er tæt og tørt Næste er en tur ud på vejene
Dårligt billede
Men det viser en temp. nål -
der nu står i position kl 09 som den skal (Som nogle måske også kan se, ja så lyser ABS lampen -
jeg har på dette tidspunkt ikke fundet fejlen dertil endnu og køre med den sikring "trukket")
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja det var som sagt noget af en omgang du røg på derCarlsson skrev: ↑16. mar 2020, 11:55
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Mine følere, og termostaten, er jo kun 23 år gamle og virker derfor perfekt
Hvem fremstiller mon varmeapparatet her i DK? Og er kvaliteten mon i orden?
Før i tiden kunne man købe et "Made in Denmark" Nissen varmeapparat i kobber og det holdt evigt, men så fik DJØF'erne ødelagt det, så nu er Nissen varmeapparatet noget værdiløst skrot fra Kina.
Som det ses her var mit varmeapparat utæt efter kun 160.000km:
Valeo skrot "Made in Italy"
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja, du måtte skifte alle følere m.m.
Mine følere, og termostaten, er jo kun 23 år gamle og virker derfor perfekt
Hvem fremstiller mon varmeapparatet her i DK? Og er kvaliteten mon i orden?
Før i tiden kunne man købe et "Made in Denmark" Nissen varmeapparat i kobber og det holdt evigt, men så fik DJØF'erne ødelagt det, så nu er Nissen varmeapparatet noget værdiløst skrot fra Kina.
Som det ses her var mit varmeapparat utæt efter kun 160.000km:
Valeo skrot "Made in Italy"
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Hej
Hvis der står "Made in Denmark", er det nok sådan. Det håber jeg i hvert fald, idet jeg også som det første fik skiftet til et Nissen-element, da jeg fik min nyeste CSE. Mit seneste "Nissen-element" var køleren, hvor der ærligt nok stod "Behr" og "Made in Taiwan"
Og så er det næppe DJØF'ere, der har lukket produktionen hos Nissen. Vi er vist alt for dyre og verdensfjerne til at blive ansat i en fornuftig produktionsvirksomhed .
Mvh/NC
Hvis der står "Made in Denmark", er det nok sådan. Det håber jeg i hvert fald, idet jeg også som det første fik skiftet til et Nissen-element, da jeg fik min nyeste CSE. Mit seneste "Nissen-element" var køleren, hvor der ærligt nok stod "Behr" og "Made in Taiwan"
Og så er det næppe DJØF'ere, der har lukket produktionen hos Nissen. Vi er vist alt for dyre og verdensfjerne til at blive ansat i en fornuftig produktionsvirksomhed .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja vi må se hvad der sker med det i fremtiden
Ellers har den stået på "Homemade" US-light Rimlig tilfreds med det, skal dog bare have fundet et bedre glas -
til den venstre side da det ikke ser så godt ud Så røg vi også ud for en ny fejl med 9K, en som jeg ikke helt vare bekendt med -
en som bød på lille fight i starten
Pictogram begyndte at "advare" for bremselys ikke fungerede -
men jeg kunne ikke lige se noget skulle være galt der
Efter megen teste og bytte af pærer, ja så faldt "polletten" -
det sk 3'e bremselys oppe på bagklappen, ja det er også incl i funktionen på pictogram .......................
Jeg har en spec "stang" der kan monteres i bil mellem pedal og stol-
sådan så man kan se om alle bremselys også fungere.
Her opdagede jeg pludselig, at bremselyset på bagklappen -
ja "glapper/blinker" undertiden man åbner og lukker
Hurtigt finder jeg ud af, at der er noget som ikke står rigtigt der.
En rød ledning midt i det hele Hurtigt, så går det op for mig -
det er vist ikke første gang det her er sket ......
Måske husker en del af jer her, at jeg skrev om der kom vand ind der bag -
oppe i taget ...... Det er da ganske så oplagt, grundet den forrige reparation af denne fejl.
Her har den org ledning inde fra stue af: Det her bliver ikke særligt sjovt, da det også er bil med bagrudeviske -
ja så er der også en spoolerslange der skal "plugges".
Og så skal vi have en "ny" ledning trukket igennem her Med så tight plads at arbejde på -
ja så duer det ikke med tejp etc etc når der skal trækkes ny ledning igennem.....
Så må man helt enkelt "lodde" den i den ene ende -
og så holder den også til det Op igennem og have fat i den "ny" ledning: Og der kom den igennem
Nu skal bare have den røde ledning klippet af -
og så loddet en bid ny hvid stump på. Efter den omgang -
dagens "rest" Og nu lyser det 3'e bremselys som det skal -
ikke mere lys i "pictogram" end hvad der skal være ved opstart
Ellers har den stået på "Homemade" US-light Rimlig tilfreds med det, skal dog bare have fundet et bedre glas -
til den venstre side da det ikke ser så godt ud Så røg vi også ud for en ny fejl med 9K, en som jeg ikke helt vare bekendt med -
en som bød på lille fight i starten
Pictogram begyndte at "advare" for bremselys ikke fungerede -
men jeg kunne ikke lige se noget skulle være galt der
Efter megen teste og bytte af pærer, ja så faldt "polletten" -
det sk 3'e bremselys oppe på bagklappen, ja det er også incl i funktionen på pictogram .......................
Jeg har en spec "stang" der kan monteres i bil mellem pedal og stol-
sådan så man kan se om alle bremselys også fungere.
Her opdagede jeg pludselig, at bremselyset på bagklappen -
ja "glapper/blinker" undertiden man åbner og lukker
Hurtigt finder jeg ud af, at der er noget som ikke står rigtigt der.
En rød ledning midt i det hele Hurtigt, så går det op for mig -
det er vist ikke første gang det her er sket ......
Måske husker en del af jer her, at jeg skrev om der kom vand ind der bag -
oppe i taget ...... Det er da ganske så oplagt, grundet den forrige reparation af denne fejl.
Her har den org ledning inde fra stue af: Det her bliver ikke særligt sjovt, da det også er bil med bagrudeviske -
ja så er der også en spoolerslange der skal "plugges".
Og så skal vi have en "ny" ledning trukket igennem her Med så tight plads at arbejde på -
ja så duer det ikke med tejp etc etc når der skal trækkes ny ledning igennem.....
Så må man helt enkelt "lodde" den i den ene ende -
og så holder den også til det Op igennem og have fat i den "ny" ledning: Og der kom den igennem
Nu skal bare have den røde ledning klippet af -
og så loddet en bid ny hvid stump på. Efter den omgang -
dagens "rest" Og nu lyser det 3'e bremselys som det skal -
ikke mere lys i "pictogram" end hvad der skal være ved opstart
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
ABS fejlen er fundet og fikset
Det bedste ved det hele, kostede ikke en eneste $$ at fikse den heller -
men lad os tage det fra start af
Jeg var jo nået dertil, hvor jeg var ganske sikker på at fejlen -
den ikke var at finde foran.
Så da jeg havde fået mit nye 9K kort til min Tech.2 -
ja så var det bare med og komme ud og få det prøvet af.
(Ville gerne have vist den filmsnut jeg lavede -
men kan ikke se/finde ud af at det kan gøres her)
Men her kørsel under 15 Km/t -
det ser jo helt okey ud: Har sluppet speeder og ruller langsomt ned mod stop -
se så lige hvad der sker med venstre bag ved 10 Km/t Sådan betér det sig når hastigheden kommer ned under de 15 Km/t -
så da ikke mærkeligt at systemet "reagere" som det gør
Nå, men ind i garagen igen, op med bagdelen på bukkerne -
ned/ind under og inspektere ved venstre bag.
Ikke lige noget som sådan at se, så tænkte at det måske -
kunne være kransen, næste er så af med giveren.
Men, her sker der så noget som får alarmklokkerne til at ringe
Skruen som holder giveren, ja den når knap og nap lidt mere end 360 * runt -
før den er ude af gevindet, sad også utroligt "let"
Giveren kommer pænt af som den skal, inspektion af kransen gennem det lille hul -
ja det viser ikke umiddelbart nogen "failure".........
Skruen se okey ud, den er ikke "knækket af" -
men gevindet ser dog lidt "mysko" ud, næsten som om det er lidt "skævt"
Kun en ting at gøre her, frem med værktøj -
prøve at rette op på dette her.
Det virkede helt som om det gik -
så tilbage med giveren og en lidt længere skrue.
Ned med tøsen igen, ud på ny testrunde -
og ..............
Det fungerer
Her står så "endelig" en 9K med fejlfri ABS system -
så nu kan jeg komme igang med alt andet man gerne vil lave
Det bedste ved det hele, kostede ikke en eneste $$ at fikse den heller -
men lad os tage det fra start af
Jeg var jo nået dertil, hvor jeg var ganske sikker på at fejlen -
den ikke var at finde foran.
Så da jeg havde fået mit nye 9K kort til min Tech.2 -
ja så var det bare med og komme ud og få det prøvet af.
(Ville gerne have vist den filmsnut jeg lavede -
men kan ikke se/finde ud af at det kan gøres her)
Men her kørsel under 15 Km/t -
det ser jo helt okey ud: Har sluppet speeder og ruller langsomt ned mod stop -
se så lige hvad der sker med venstre bag ved 10 Km/t Sådan betér det sig når hastigheden kommer ned under de 15 Km/t -
så da ikke mærkeligt at systemet "reagere" som det gør
Nå, men ind i garagen igen, op med bagdelen på bukkerne -
ned/ind under og inspektere ved venstre bag.
Ikke lige noget som sådan at se, så tænkte at det måske -
kunne være kransen, næste er så af med giveren.
Men, her sker der så noget som får alarmklokkerne til at ringe
Skruen som holder giveren, ja den når knap og nap lidt mere end 360 * runt -
før den er ude af gevindet, sad også utroligt "let"
Giveren kommer pænt af som den skal, inspektion af kransen gennem det lille hul -
ja det viser ikke umiddelbart nogen "failure".........
Skruen se okey ud, den er ikke "knækket af" -
men gevindet ser dog lidt "mysko" ud, næsten som om det er lidt "skævt"
Kun en ting at gøre her, frem med værktøj -
prøve at rette op på dette her.
Det virkede helt som om det gik -
så tilbage med giveren og en lidt længere skrue.
Ned med tøsen igen, ud på ny testrunde -
og ..............
Det fungerer
Her står så "endelig" en 9K med fejlfri ABS system -
så nu kan jeg komme igang med alt andet man gerne vil lave
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Jeg forstår ikke hvad fejlen reelt var. Var det føleren som ikke kom helt ned i bund?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja det tror jeg det var
Forrige ejer byttede jo alle 4 givere, så gad vide om den skrue her -
måske "gik af" eller på anden måde gav ham ekstra arbejde
Det har fungeret lige siden
(Pepper, pepper - ta i trä)
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja det tror jeg det var
Forrige ejer byttede jo alle 4 givere, så gad vide om den skrue her -
måske "gik af" eller på anden måde gav ham ekstra arbejde
Det har fungeret lige siden
(Pepper, pepper - ta i trä)
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Med ABS fejlen fundet og fikset -
ja så kan man endelig begynde og "lege" lidt
Man har jo hørt om diverse skrækcenario -
hvor folk har givet op og solgt/skrottet en bil p g a den slags fejl
Selv før fejlen var fundet, ja så havde jeg allerede -
handlet lidt NOS tilbehør på SSK Tænkte som sådan, at selv om det hele skulle "gå i vasken" -
ja så ville det ikke være noget problem at få det solgt videre.
Det er et rimligt eftertragtet tilbehør, at finde det "NOS" gør man ikke ofte -
så kunne bare ikke dy mig, da jeg så de havde det på hjemmesiden Men desværre så "manglede" der monteringssatsen -
til det, den havde de ikke........... Det var alligevel ikke noget at græde over -
den havde Orio hele nogle og 76 stk af på deres lager Så fik man lidt "kvällslektyr" at læse i sengen (to be continued)
ja så kan man endelig begynde og "lege" lidt
Man har jo hørt om diverse skrækcenario -
hvor folk har givet op og solgt/skrottet en bil p g a den slags fejl
Selv før fejlen var fundet, ja så havde jeg allerede -
handlet lidt NOS tilbehør på SSK Tænkte som sådan, at selv om det hele skulle "gå i vasken" -
ja så ville det ikke være noget problem at få det solgt videre.
Det er et rimligt eftertragtet tilbehør, at finde det "NOS" gør man ikke ofte -
så kunne bare ikke dy mig, da jeg så de havde det på hjemmesiden Men desværre så "manglede" der monteringssatsen -
til det, den havde de ikke........... Det var alligevel ikke noget at græde over -
den havde Orio hele nogle og 76 stk af på deres lager Så fik man lidt "kvällslektyr" at læse i sengen (to be continued)
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Jamen så er vi atter engang her bag til -
denne "udsigt" har man vist her lidt "då och då" Årsagen "denne gang" ja det er det rene og skær leg Jeg, som mange andre af min "årgang" der kan lide Saab og altid har kørt Saab -
vi ved godt at fremtiden ikke er bilen i sig.....
"Sporten" i dag, den ligger i at have så meget af -
de org tilbehør fra tiden da det hele begav sig
Nu havde jeg så heldet at får fat i dette fine tilbehør her -
som nu langsomt, men sikkert skal på plads
Det er nogle få, men åbenbart vigtige detaljer -
som skal på plads: Dette samtidigt, som andet skal demonteres/byttes ud: Dette i begge sider: De "huller" her er ikke kun til for pynt: Nej de skal bruges til det vi på svensk kalder for "korgmutter" Der til skal desse beslag X2 monteres/skrues fast: Og så begynder det hele pludselig at ligne noget Takket være disse beslag, ja så tar det ikke 10 sec
at demontere dette "galler" hvis behov foreligger Og denne "udsigt" kan jeg sagtens leve med: Lige i samme periode, ja så har Saab Webshop -
tilbud på 2 af disse beslag/øgler til last sikring for kaffepenge Det kunne jeg bare ikke modstå, dette dersom det siges at -
det e det lille/dette i småt, som gør det store
denne "udsigt" har man vist her lidt "då och då" Årsagen "denne gang" ja det er det rene og skær leg Jeg, som mange andre af min "årgang" der kan lide Saab og altid har kørt Saab -
vi ved godt at fremtiden ikke er bilen i sig.....
"Sporten" i dag, den ligger i at have så meget af -
de org tilbehør fra tiden da det hele begav sig
Nu havde jeg så heldet at får fat i dette fine tilbehør her -
som nu langsomt, men sikkert skal på plads
Det er nogle få, men åbenbart vigtige detaljer -
som skal på plads: Dette samtidigt, som andet skal demonteres/byttes ud: Dette i begge sider: De "huller" her er ikke kun til for pynt: Nej de skal bruges til det vi på svensk kalder for "korgmutter" Der til skal desse beslag X2 monteres/skrues fast: Og så begynder det hele pludselig at ligne noget Takket være disse beslag, ja så tar det ikke 10 sec
at demontere dette "galler" hvis behov foreligger Og denne "udsigt" kan jeg sagtens leve med: Lige i samme periode, ja så har Saab Webshop -
tilbud på 2 af disse beslag/øgler til last sikring for kaffepenge Det kunne jeg bare ikke modstå, dette dersom det siges at -
det e det lille/dette i småt, som gør det store
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja, djævlen gemmer sig i detaljen og de øjer er vist stadig til at få hos Orio for ca. 10 SEK. Købte 4 for nogle måneder siden til cabben.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Sant nok
Men man skal bare lige "passe på" -
for det er kun de bagerste der har "hul i midten"" -
dem længere ind/for til -
de er monteret med 2 skruer
Men det gør ikke noget -
for din gamle 9K fik de 2 jeg bestilte for meget med til DK
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Sant nok
Men man skal bare lige "passe på" -
for det er kun de bagerste der har "hul i midten"" -
dem længere ind/for til -
de er monteret med 2 skruer
Men det gør ikke noget -
for din gamle 9K fik de 2 jeg bestilte for meget med til DK
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Sådan, Plankan
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Efter leg, så kommer alvor
Det blev så tid til at gå tøsen igennem -
for evt fejl og mangler: Men skam også for diverse "upgrades"
Noget af en "classic" på en 9K -
de store bøsninger i bærearm: Og så "gummi" her: Den anden side: Ja den tager sig ikke meget bedre ud Og her, med bøsning/ophæng til gearkasse -
ja her er der da noget "galt"
Lige som om nogen har fået spændt det hele sammen -
bare lidt for "hurtigt" så brikken er kommet "i klemme" Burde have set sådan her ud: Her en smart ting på en 9K -
som de fleste moderne biler godt kunne have.....
Nemlig delbar frame Her skal vi lige have vasket lidt af/rent: Og her er så hvad der er at arbejde med Når man piller det halve af framen ned -
ja så demontere man også den ene halvdel af "kræningshæmner" Så den tager vi også ud/ned Og så mit typiske held
Det blev så tid til at gå tøsen igennem -
for evt fejl og mangler: Men skam også for diverse "upgrades"
Noget af en "classic" på en 9K -
de store bøsninger i bærearm: Og så "gummi" her: Den anden side: Ja den tager sig ikke meget bedre ud Og her, med bøsning/ophæng til gearkasse -
ja her er der da noget "galt"
Lige som om nogen har fået spændt det hele sammen -
bare lidt for "hurtigt" så brikken er kommet "i klemme" Burde have set sådan her ud: Her en smart ting på en 9K -
som de fleste moderne biler godt kunne have.....
Nemlig delbar frame Her skal vi lige have vasket lidt af/rent: Og her er så hvad der er at arbejde med Når man piller det halve af framen ned -
ja så demontere man også den ene halvdel af "kræningshæmner" Så den tager vi også ud/ned Og så mit typiske held
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Endnu en version af juleaften
D v s "pakketid" I den finder vi lidt af "Gott och blandat" -
som til det daglige herover, er en "slikpose" Men det er dette her jo også for mig -
bare på en anden måde Består af bl.a -
en komplet ny ydre drivknude: Og så alt det andet "løse" Ny rem samt X2 "ruller" Og så til gearkasse "gummi" som skal byttes til "Powerflex" -
det havde jeg helt glemt, at man skal "genbruge" den ydre ring til Lidt af et arbejde og få det "renset" Og så til en af svaghederne på en 9K -
de store bøsninger på/til bærearm: Her ser vi resultatet af det jeg viste billede på før -
nogen havde fået spændt gearkasse-ophæng lidt for "hastigt".
Det ses tydeligt her på billede Sørme godt man har de dele på "Lager" "Lagerstöd" er noget af det som "går til" på en 9K -
så friske gevind er et stort + når der arbejdes her: Den ene side (Højre) af den indre trækaksel har ikke sluttet helt tæt -
det skal laves om igen: Fedt gridser godt til Men her ser vi lidt af en anden slags "sygdom" på 9K -
d v s servoslange som gridser på en helt anden måde
D v s "pakketid" I den finder vi lidt af "Gott och blandat" -
som til det daglige herover, er en "slikpose" Men det er dette her jo også for mig -
bare på en anden måde Består af bl.a -
en komplet ny ydre drivknude: Og så alt det andet "løse" Ny rem samt X2 "ruller" Og så til gearkasse "gummi" som skal byttes til "Powerflex" -
det havde jeg helt glemt, at man skal "genbruge" den ydre ring til Lidt af et arbejde og få det "renset" Og så til en af svaghederne på en 9K -
de store bøsninger på/til bærearm: Her ser vi resultatet af det jeg viste billede på før -
nogen havde fået spændt gearkasse-ophæng lidt for "hastigt".
Det ses tydeligt her på billede Sørme godt man har de dele på "Lager" "Lagerstöd" er noget af det som "går til" på en 9K -
så friske gevind er et stort + når der arbejdes her: Den ene side (Højre) af den indre trækaksel har ikke sluttet helt tæt -
det skal laves om igen: Fedt gridser godt til Men her ser vi lidt af en anden slags "sygdom" på 9K -
d v s servoslange som gridser på en helt anden måde
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Så langt så godt med det meste, ikke alt klart endnu -
men med bærerarme og gearkasseophæng her bag i "skuffen" klart: Ja så bare videre med det andet/resten -
d v s med den forreste inderskærm demonteret: Her er noget af det første min øjne lægger mærke til -
"pakdåse" som "sveder" lidt Heller ikke nogen større overraskelse at konstatere -
"multiremmen" er ved at have gjort sit: Så af med den og hele "det" Har alligevel bestilt et nyt "kit" dertil: Servo slange er også noget af en grisebasse -
den er også lidt af et problembarn på 9K Her "klipper" jeg helt enkelt røret tæt på anslutning, så kan man lettere løsne møtrik -
med en "Hylse" før man demontere selve pumpen Når så at servopumpe incl holder er demonteret -
ja så kan man komme til generator: Der var i o f sig ikke noget der indikerede fejl på ladningen, men da et arbejde med just generator på en 9K -
uanset hvad årsag måtte være, er noget "bøvl"
Ja så har jeg valgt at tage det sikre for det "usikre" Og se bare her Lige så godt at få byttet den "regulator"
men med bærerarme og gearkasseophæng her bag i "skuffen" klart: Ja så bare videre med det andet/resten -
d v s med den forreste inderskærm demonteret: Her er noget af det første min øjne lægger mærke til -
"pakdåse" som "sveder" lidt Heller ikke nogen større overraskelse at konstatere -
"multiremmen" er ved at have gjort sit: Så af med den og hele "det" Har alligevel bestilt et nyt "kit" dertil: Servo slange er også noget af en grisebasse -
den er også lidt af et problembarn på 9K Her "klipper" jeg helt enkelt røret tæt på anslutning, så kan man lettere løsne møtrik -
med en "Hylse" før man demontere selve pumpen Når så at servopumpe incl holder er demonteret -
ja så kan man komme til generator: Der var i o f sig ikke noget der indikerede fejl på ladningen, men da et arbejde med just generator på en 9K -
uanset hvad årsag måtte være, er noget "bøvl"
Ja så har jeg valgt at tage det sikre for det "usikre" Og se bare her Lige så godt at få byttet den "regulator"