Da den gamle bil var ved at bliver meget rusten, og det ikke kunne betale sig at lave rusten, og få den malet, så begyndte jeg at at se efter alternativer.drømmen var en 3 dørs Aero fra 2000 til 2002 med 3 døre.
Men den skulle nok komme fra udlandet, hvis den ikke skulle være med indbygget rust.
Jeg kontaktede Per Vodder Ved Svend Wind Om en import af en såddan bil.
Da jeg ikke riktigt kunne overskue at finde den riktige bil, bese den, få den transportere den
til Dk et toldsyn, og andre småting.
Først fandt jeg en Bil i Sveits, men der er ektra told og moms, og han ikke havde kontakter i Sveits til at kontrollere den.
Så fandt jeg et eksemplar i Munchen, og den blev faktisk godkendt, selvom den var dyr, ca 65000 kr. og så startede dankorts projektet.
For at klare synet så skulle der skiftes et bremserør, krumtaphus ventilationen skulle skiftes og top boltene blev efterspændt, og en ny ventildæksel pakning blev monteret.
Da nu muldvarpen var oppe af lommen alligevel
Så bestilte jeg et stort service, med alle filtre og væsker, for at få nulstillet bilens service behov.
Bundkar ned for kontrol, ikke noget at bemærke
Kontrol af kæder helt fine
Opgradering til en viggen kobling.
Første gang jeg har betalt mig fra mekanisk arbejde
Men jeg kunne ikke overskue at ligge ude at skrue her til vinter, eller bryde ned på hjemvejen.
Efter en måned så kunne den hentes i Højer
Det var i mandags Så det var 350 km hjem i storm og regn, men det går ikke så meget da det er en fantastisk langturs bil.
Men der er lidt småting der skal rettes.
Den vibrere under acceleration så de indvendige trækaksel led er slidte.
A/c kompressoren larmer selvom den er skiftet i år, jeg tror de har glemt at hælde olie på kompressoren
Dejligt med en reservedels bil hvor de komponenter er ok.
Div pærer mangler i instrument belysningen. Småting !!
Sædevarmen virker ikke total katastrofe
Fik bilen på lift tirsdag ikke noget graverende rust at se, men den skal snarest have en behandling.
Det eneste rust jeg kunne finde udvendigt var på en skærmkant.
Desværre ser det ud til at komme inde fra så der skal nok et nyt stykke plade i.
Der er en ny udstødning på, men desværre er det ikke fra en Aero! Så den passer ikke helt.
Og der er vel et chatec med 1,5 cm regninger som dokumentation.
en meget velholdt bil.
Selvom den er 18 år gammel, og har kørt 263.000 km
Det var så langt jeg nåede i dag.
MVh
Morten
Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Fed bil. Tommel op herfra
Angående vibrationer, så har jeg ng900 og og9-3 med væsentligt flere km på bagen der ikke vibrerer ved motorvejshastighed, så jeg er ikke sikker på at dine drivaksler er problemet. På mine biler blev det løst ved at udskifte motorophæng og bøsninger i hjulophæng. Mine har dog aldrig været sænket, så det kan også spille ind. Hvis din er sænket kan det måske også hjælpe at hæve motor/gearkasse lidt.
Men du har sikkert meget mere viden og erfaring med det end jeg har. Jeg er sikker på at du nok skal få problemerne løst.
Tillykke med den. Vi skal passe på disse specielle gamle SAAB'er. De laver dem jo ikke længere
MVH Mads
Angående vibrationer, så har jeg ng900 og og9-3 med væsentligt flere km på bagen der ikke vibrerer ved motorvejshastighed, så jeg er ikke sikker på at dine drivaksler er problemet. På mine biler blev det løst ved at udskifte motorophæng og bøsninger i hjulophæng. Mine har dog aldrig været sænket, så det kan også spille ind. Hvis din er sænket kan det måske også hjælpe at hæve motor/gearkasse lidt.
Men du har sikkert meget mere viden og erfaring med det end jeg har. Jeg er sikker på at du nok skal få problemerne løst.
Tillykke med den. Vi skal passe på disse specielle gamle SAAB'er. De laver dem jo ikke længere
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Der er slet ingen vibrationer ved jævn fart, kun ved acceleration, og det bliver værre jo mere speederen trykkes ned.
Min erfaring siger mig slidte indvendige trækaksel led, når der accelereres så hæver fronten sig og de indvendige led får en anden vinkel, og det hele begynder at vibrere. Da lejerne i leddene kommer ud af de spor de har slidt.
Og alle motorophæng er skiftet, og den ikke er sænket.
Men tilbage til det nye kulfiberen på instrument panelet er sluppet flere steder Og der sidder en original eftermonteret Saab navigation i bilen Desværre virker rat knapperne ikke, og der er en løs forbindelse et eller andet sted.
Så jeg leder efter en der kan klare trådløs android, hvor jeg ikke skal skære i instrument panelet.
MVH
Morten
Min erfaring siger mig slidte indvendige trækaksel led, når der accelereres så hæver fronten sig og de indvendige led får en anden vinkel, og det hele begynder at vibrere. Da lejerne i leddene kommer ud af de spor de har slidt.
Og alle motorophæng er skiftet, og den ikke er sænket.
Men tilbage til det nye kulfiberen på instrument panelet er sluppet flere steder Og der sidder en original eftermonteret Saab navigation i bilen Desværre virker rat knapperne ikke, og der er en løs forbindelse et eller andet sted.
Så jeg leder efter en der kan klare trådløs android, hvor jeg ikke skal skære i instrument panelet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Lidt nyt.
A/C kompressoren er dømt ok, olie og et manglende bundskjold, hvilket betyder en hylende kobling.
Men generator lejerne er totalt defekte.
Så der blevet indkøbt en ny generator på 140 ampere. den var billiger en den originale 130 ampere
En ny rem, og alle medløberhjul, samt en remstrammer, det er fordelen ved at kunne returnere de ubrugte dele.
Da det er røv at stå at mangle en del en søndag
Sæderne kræver en opfriskning, men ikke noget voldsomt. Aske bærgeret skal opgraderes.
Og der er ikke nogen passager airbag, mystisk, men det kan donorbilen klare
MVh
Morten
A/C kompressoren er dømt ok, olie og et manglende bundskjold, hvilket betyder en hylende kobling.
Men generator lejerne er totalt defekte.
Så der blevet indkøbt en ny generator på 140 ampere. den var billiger en den originale 130 ampere
En ny rem, og alle medløberhjul, samt en remstrammer, det er fordelen ved at kunne returnere de ubrugte dele.
Da det er røv at stå at mangle en del en søndag
Sæderne kræver en opfriskning, men ikke noget voldsomt. Aske bærgeret skal opgraderes.
Og der er ikke nogen passager airbag, mystisk, men det kan donorbilen klare
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Hej Morten
Jeg så din nye bil i højer ved et kort visit for noget tid siden.
Den er superfin, og kombien af den blå farve og Aeroudstyret errigtig godt.
Godt at se at de fine OG9-3 også er ved at vinde lidt i værdi, selv om det ikke er en vighen
Held og lykke med en rigtig fin Saab
Steen
Jeg så din nye bil i højer ved et kort visit for noget tid siden.
Den er superfin, og kombien af den blå farve og Aeroudstyret errigtig godt.
Godt at se at de fine OG9-3 også er ved at vinde lidt i værdi, selv om det ikke er en vighen
Held og lykke med en rigtig fin Saab
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Hej Steen, den skreg bare køb mig da jeg så annoncen, og det var farven
Og beskrivelsen der gjorde udslaget.
Ja det er fint at se at prisenerne stiger, medmindre man står for at købe en
For de samme penge så kunne jeg have købt 3 * 5dørs Aero her i danmark
Men så var det uden service historik Og sikkert med mere rust.
MVH
Morten
Og beskrivelsen der gjorde udslaget.
Ja det er fint at se at prisenerne stiger, medmindre man står for at købe en
For de samme penge så kunne jeg have købt 3 * 5dørs Aero her i danmark
Men så var det uden service historik Og sikkert med mere rust.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Generatoren blev skiftet søndag, og jeg var heldig at have tilgang til en lift.
Men det er ikke nemt al løfte en Aero på en lift grundet skørterne
Wis foreskriver at afmonter forrøret fra turboen, nej tak jeg vil ikke stå med knækkede pindbolte i turboen.
Så højer styrestang blev afmonteret komplet, og der blev flytte lidt på et rør på tandstangen, så kan lige generatoren luskes op af motor rummet. Men det er lortejob, da vectra platformen ikke er konstrueret til en stor saab motor,
Så 2 timer senere, så var projektet færdigt, med passende rens på udvalgte steder, da jeg har lidt oliespild Undervognen ser meget pæn ud ingen rust ved propper i bunden,
Lid overfladerust ved donkraft fæster, så den skal nok have en supplerende rustbehandling i år Og så fik den lige en super duper dyr vask. Det pyntede gevaldigt, men det er en 3 meters bil, der mere eller mindre kræver en heloplakering for at stå snorlige.
Det skal der lige tænkes over, men jeg har hele vinteren til at tænke
MVH
Morten
Men det er ikke nemt al løfte en Aero på en lift grundet skørterne
Wis foreskriver at afmonter forrøret fra turboen, nej tak jeg vil ikke stå med knækkede pindbolte i turboen.
Så højer styrestang blev afmonteret komplet, og der blev flytte lidt på et rør på tandstangen, så kan lige generatoren luskes op af motor rummet. Men det er lortejob, da vectra platformen ikke er konstrueret til en stor saab motor,
Så 2 timer senere, så var projektet færdigt, med passende rens på udvalgte steder, da jeg har lidt oliespild Undervognen ser meget pæn ud ingen rust ved propper i bunden,
Lid overfladerust ved donkraft fæster, så den skal nok have en supplerende rustbehandling i år Og så fik den lige en super duper dyr vask. Det pyntede gevaldigt, men det er en 3 meters bil, der mere eller mindre kræver en heloplakering for at stå snorlige.
Det skal der lige tænkes over, men jeg har hele vinteren til at tænke
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
På en ng900 med Opel motor er generatoren heller ikke specielt let at skifte. Det kræver også afmontering af et fjederben.
Alternativt er den super let at komme til når det bagerste topstykke er afmonteret
SAAB måtte jo også skrumpe deres motor (og gearkasse vistnok) for at få plads på Vectra platformen. En 9-5 med b2x5 er meget lettere at skrue på. Til gengæld skal højre motorophæng (elg hornet) næsten altid afmonteres for at få plads i den side.
Har en Aero/Viggen i øvrigt ikke nogle aftagelige plastik stykker så man kan komme til donkraftfæstet uden at adskille yderligere?
Angående udseendet så tror jeg personligt at jeg har det bedst med biler som er lige nøjagtig pæne "nok". Man må gøre op om det er en pynte-bil eller en brugsbil man har. En brugsbil vil uvægerligt have småskrammer osv. Det værste er nok boblende rust som nok kun holdes ned ved at have bile opmagasineret i de kolde/fugtige måneder. Men så nærmer man sig jo også en museumsgenstand.
Jeg har selv de samme overvejelser.
MVH Mads
Alternativt er den super let at komme til når det bagerste topstykke er afmonteret
SAAB måtte jo også skrumpe deres motor (og gearkasse vistnok) for at få plads på Vectra platformen. En 9-5 med b2x5 er meget lettere at skrue på. Til gengæld skal højre motorophæng (elg hornet) næsten altid afmonteres for at få plads i den side.
Har en Aero/Viggen i øvrigt ikke nogle aftagelige plastik stykker så man kan komme til donkraftfæstet uden at adskille yderligere?
Angående udseendet så tror jeg personligt at jeg har det bedst med biler som er lige nøjagtig pæne "nok". Man må gøre op om det er en pynte-bil eller en brugsbil man har. En brugsbil vil uvægerligt have småskrammer osv. Det værste er nok boblende rust som nok kun holdes ned ved at have bile opmagasineret i de kolde/fugtige måneder. Men så nærmer man sig jo også en museumsgenstand.
Jeg har selv de samme overvejelser.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Jo de har aftagelige plastic stykke, således an man kan bruge standard donkraften.
Men lift arme står ikke vinkelret på bilen. og så er der lige pludseligt ca 10 cm. op til løftepunkterne for at armene skal gå fri af skørtet ikke det store problem, bare lidt mere besværligt at løfte bilen.
Jeg er helt enig det skal ikke være en udstillings bil, men hjelmen og forskærme er nærmest sandblæst, samt skørter og beskyttelses lister på bagskærmene, taget er ridset af tagbøjler, lidt rustpletter på bagskærmene, og så videre.
Den har jo været med i 18 år og 270.000 km.
Så der er ca 50% af bilen der skal males, maleren vil ikke gareterer at han kan ramme farven 100%
Så det er her jeg står, ikke ofre det sidste og få en tofarvet bil, med diverse småskrammer.
Eller få en bil der står 100%
Den komme først ud af daglig drift, når det bliver svært at finde dele til den.
Hvorfor opstalde en af de bedste vinterbiler, og nedgradere til en lille potte der ikke er beregnet til vinterkørsel.
Og vintre i Danmark er efterhånden blevet meget milde.
MVH
Morten
Men lift arme står ikke vinkelret på bilen. og så er der lige pludseligt ca 10 cm. op til løftepunkterne for at armene skal gå fri af skørtet ikke det store problem, bare lidt mere besværligt at løfte bilen.
Jeg er helt enig det skal ikke være en udstillings bil, men hjelmen og forskærme er nærmest sandblæst, samt skørter og beskyttelses lister på bagskærmene, taget er ridset af tagbøjler, lidt rustpletter på bagskærmene, og så videre.
Den har jo været med i 18 år og 270.000 km.
Så der er ca 50% af bilen der skal males, maleren vil ikke gareterer at han kan ramme farven 100%
Så det er her jeg står, ikke ofre det sidste og få en tofarvet bil, med diverse småskrammer.
Eller få en bil der står 100%
Den komme først ud af daglig drift, når det bliver svært at finde dele til den.
Hvorfor opstalde en af de bedste vinterbiler, og nedgradere til en lille potte der ikke er beregnet til vinterkørsel.
Og vintre i Danmark er efterhånden blevet meget milde.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 Aero 2002 Salamon edition Ny hverdags bil
Lidt lak udfordringer!
MVH
Morten
Det var stenslag og ridser på taget.MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk