Jeg skulle have synet min SAAB (en NG900 2.0), og jeg havde misforstået reglerne... I stedet for at man kan trille til syn med den på den sidste dag og få en omstilling, er det nu blevet til at den sidste dag er den sidste dag (ellers kommer polisen forbi og fjerner pladerne).
Nå... Tilbage til historien (om servicen):
De bagerste skiver blev skiftet af min faste mekaniker mandag aften, og jeg fik vinterhjulene på, og så skulle alt være godt.
Tirsdag morgen (på den sidste dag af fristen) stiller jeg til syn hos midtjydsk bilsyn v/Toyota i Ikast, i forventning om at synet var en formssag. Det var det også det første stykke tid... Det sidste han gør, er at dreje det ene forhjul og checker bremseslangen...
Dem er Opel altså ikke så gode til at lave... (Har i en NG900... Få checket de forreste bremseslanger!! Det er en vectra-del der har det med at ruste fra hinanden i vedhæftningen under gummiet.)
Resultat: Kørselsforbud!
Nu var gode dyr rådne... Jeg skal bruge bilen, hverken Toyota eller VW i Ikast (min faste mekker arbejder der) har tid til at tage bilen ind samme dag, og bilen skal synes... (Nu kommer vi til service-delen)
I stedet for at vælge at sige "ikk' mit problem. Bare ærgeligt", ringer synsmanden til en mekker der indvilger i at tage bilen samme formiddag og køre den til syn når han er færdig, så jeg kan få den nysynet (og i orden) tirsdag eftermiddag.
Som sagt, så gjort.
... At jeg så, da jeg skal hente bilen konstaterer at startmotoren er gået, er en anden historie. Jeg vidste godt den var lidt tricky, men det kunne ordnes med en brugt, monteret onsdag morgen.
Moralen er: Synsfolk er også mennesker, og nogle af dem er ret flinke
Rgds;
Thomas T.